2014-07-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NomanChmosky
Intressant utveckling i Syrien. Den 16 juli deklarerade Assad stolt att man slagit ned den syriska revolten och avfärdade oppositionen. SAA gjorde framsteg, inte minst kring Aleppo, och allt såg ljust ut för Assad. Sen inträffar detta:

^^^^Obs, kanske ASSad blåste av kriget liiiiite för fort där.

Sedan ges en möjlig förklaring till SAA och NDF's framgångar senaste tiden:

^^^^Jaha, så SAA var inga genier trots allt. Deras framgångar har alltså berott mer på inbördes strider inom oppositionen än deras egna insatser.

Jag tror att ISIS nyliga överkörning av SAA i Shaer, Division 17-basen, och Regiment-121-basen, kommer fortsätta. Detta är början på en trend. I och med att regimen fokuserar på Aleppo, passar ISIS på att slå till vid andra fronter. Hezballah är dessutom bundet vid Qalamoun-bergen och är inte väl bevandrade i de östra delarna av landet. Detta krig är inte över än....

ISIS har kört precis samma taktik hela kriget igenom när de valt att vara aktiva. De fokuserar på mindre viktiga områden där SAA:s närvaro är låg och blixtanfaller.

Vi har fortfarande inte sett någon rejäl sammandrabbning ännu mellan regeringen och IS då man fokuserat på olika områden. Skulle tro kriget kan ta slut när SAA väl kan rikta sitt fulla fokus på att återta de till största delen värdelösa ökenområdena ISIS förfogar över.
Finns väl en del olja runt Deir Eizzor (eller hur det stavas) som SAA nog kan tänkas lägga en del krut på att återta och vi kan se en början på den slutgiltiga sammandrabbningen.

Men så länge man forfarande har en bas i Irak kommer IS vara oerhört svåra att besegra. Tveksamt om det är något SAA kan göra på egen hand vilket mer eller mindre kräver en lösning i Irak.

I den bästa av världar så kan vi hoppas att de relativt sekulära gamla Baathisterna kastar ut IS när de spelat ut sin roll och mest blivit en belastning. Någon skrev ju i Irak-tråden om inflytelserika Sunni-familjer med anor lika långt tillbaka som många Europeiska adels-familjer. Familjer som av tradition alltid legat när och haft stort inflytande inför makten som Al-Maliki nu totalt skiter i att lyssna på.

Kan stoppa ressonemanget där till Irak-tråden.
Citera
2014-07-29, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Ja, det är därför jag stödjer regeringen i Syrien. Alla religioner har kunnat leva sida vid sida med Assad som ledare men detta verkar inte uppskattas av de radikala sunnimuslimerna.

Jo jag vet, läste lite fel i det aningen märkliga inlägget jag citerade. Tyckte det framstod som han pekade ut Assad som religös galning när det egentligen var skribenten själv som var galningen.
Citera
2014-07-29, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stekaren999
mellanöstern är till för muslimer och inte för otrogna.

fly, konvertera, betala skatt eller mött svärdet.

Men de kristna människorna va där innan araberna och innan islam !
Citera
2014-07-29, 01:10
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll, dom ska inte bo där. Gud gav oss mellanöstern.

De kristna får fly, konvertera, betala straffskatt eller möta svärdet.

Vilken Gud? Tror du verkligen att ni hjärntvättade apor som endast är skapade för USA, Israels etc.. egna intressen har en Gud? Ni är bara ett verktyg som används av mäktiga människor för att uppfylla deras agenda, ni har ingen gud, pengar och de länderna som styr er är eran gud, ni är inget annat än hundar.. och tro mig ni alla kommer dö en efter en..
Den enda platsen för er är helvetet där ni kommer brinna till aska i all evighet under vår fotsula.

Hämta din morsa, hon ska antingen få möta min kuk i hennes
1, fitta
2, röv
3, mun
Citera
2014-07-29, 01:24
Avslutad
ISIS har pengar och är religiöst motiverade vilket innebär att de får mycket nya rekryter och kan strida länge. Tror ni på sikt att spyflugorna kommer trycka tillbaks regeringstrupperna mycket mer?
Citera
2014-07-29, 01:56
Medlem
Optimus-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
ISIS har pengar och är religiöst motiverade vilket innebär att de får mycket nya rekryter och kan strida länge. Tror ni på sikt att spyflugorna kommer trycka tillbaks regeringstrupperna mycket mer?

Svårt att sia om Syrien eftersom Sunniter är trots allt många fler till antalet än Alawiter, och man kan nog nå en punkt där Syriska arméns förluster blir allt större samtidigt som IS ökar i antal och blir numerärt överlägsna. Människor från hela världen åker till Syrien för att kriga på terroristernas sida. Så är inte fallet för Syriens Assad (om man bortser från Hizbollah och Irakiska shiamiliser runt Sayida Zainab i Damaskus). Personligen tycker jag att man borde satsa mycket mer på att säkra gränserna för att minska antalet inkommande terrorister. I Irak är situationen något säkrare. Hittills har IS inte kunnat bryta sig in i områden med stark Shia-anknytning och kommer nog aldrig göra det. IS har mestadels kunnat härja runt i Sunnidominerade områden. Jag tror dock att det kommer uppstå interna konflikter och Sunnistammar kommer till slut få bort IS med stöd av Irakiska armén.
Citera
2014-07-29, 02:20
Medlem
Citat:
På vilket sätt är ISIS ett gäng terrorister när dom inte dödar civila och krigar för sin frihet?

Det är ju ASSAD som är terrorist. Han dödar civila och styr landet med järnhand.

ISIS som styrande i hela Syrien hade varit det bästa för Syrien.

Visst kan jag hålla med om att IS iallafall inför lagar och regler i deras områden de kontrollerar och gör livet någorlunda för invånarna där. Men är man kristen/shia/druze/alawite så blir man tvungen att konventera till IS idelogi,betala jizya eller döden. Vilket gör att det inte är hållbart i längden. Annat är det i områden kontrollerade av FSA och vissa grupper inom IF där finns det inte några lagar eller regler.
Citera
2014-07-29, 02:26
Medlem
Optimus-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Visst kan jag hålla med om att IS iallafall inför lagar och regler i deras områden de kontrollerar och gör livet någorlunda för invånarna där. Men är man kristen/shia/druze/alawite så blir man tvungen att konventera till IS idelogi,betala jizya eller döden. Vilket gör att det inte är hållbart i längden. Annat är det i områden kontrollerade av FSA och vissa grupper inom IF där finns det inte några lagar eller regler.

+ ca 1000 fall av rena massakrer mot civila, våldtäkter av kvinnor, plundring, och allmän härjning och terrorism.
Citera
2014-07-29, 03:36
Medlem
bernad_laws avatar
Försök till sekteristisk flamebaiting och trollanklagelser leder till varning, skärpning nu! /Mod
Citera
2014-07-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Ta det lite lugnt nu, det var bara lite skadeglädje att kurderna i tråden alltid hävdat att YPG är några übermenscher. Hur du än vrider och vänder det så ser det inte lovande ut för kurderna om SAA torskar i nordöstra Syrien. Sen så är din analys om Tal Hamis helt felaktig, jag gav en länk långt tillbaka om hur dem failade med den offensiven.

Om du frågar mig så borde kurderna hålla sig mer sams om inte alla skall bli uppätna av IS. KRG är inte en stat som kan förklara krig mot någon annan stat. Däremot så kan dem kriga mot IS innan dem kommer och knackar på deras dörr. Min poäng var att bara för att kurderna i KRG känner sig säkra idag, så lär dem vara en lätt måltavla i framtiden när den islamiska staten har vuxit sig stark nog. Inte för att det spelar någon roll vad jag än skriver på ett forum baserat i Sverige...

Vem menar du med "er"? Jag är en såpass oinblandad person som man kan tänka sig, då jag inte har släkt eller vänner i regionen eller på något annat sätt har någon "stake" i vad som händer. Jag gillar bara inte osympatiska terrorister som försöker skapa ett kalifat.
Hur du än vrider och vänder på det så kan du inte påstå att kurderna presterat dåligt på slagfältet när dom stridit mot ISIS. Vrid och vänd på det hur mycket du vill, du kommer fram till samma sak hela tiden. YPG har inte samma resurser/stridsmedel som alla andra, dom är motverkade av alla sina granar och sammansättningen i deras militär tyder på att dom har brist på manskap. Med allt detta i åtanke så har dom klarat sig bra som sagt. Det är lite onödigt att föra en sån här diskussion, det har hållits tusen såna här i alla syriern trådarna. Kan du inte bara läsa igenom dom klassiska gamla inläggen istället för att återuppliva dom på nytt här.

KRG krigar mot ISIS redan och det går bra för dom. Det finns inget i dagsläget som tyder på att dom skulle ha svårigheter i framtiden. Men detta gäller Irak, för KRG är en region i Irak. Kan du en gång för alla hosta upp vad du menar med att kurderna ska vara sams och att KRG ska angripa ISIS i Syrien? För du vet inget annat land har gått in i syriskt territorium hittills, men KRG ska bli den första enligt dig?

Sedan så måste vi bli på det klara med när det gäller hur långt olika kurdiska grupper kan gå i bekämpningen av ISIS. När kurder går in i arabiska byar/städer så ses dom som fiender av lokalbefolkningen. Så varken YPG eller KRG är motiverade till att ta striderna ända ner till Raqqa eller Anbar. Det här är ett arabiskt problem och det är endast dom själva som kan lösa det. Om regeringarna i Damaskus och Bagdad kan nå en överenskommelse med arabiska stammar, bathister samt andra grupper så kan man lösa problemet.

Kurdiska grupper kan alltså bara inta en defensiv position gentemot ISIS och skydda sina egna områden från dessa förorts pisslufare som är på semester i MÖ. Du måste vara realistisk broshan.
Citera
2014-07-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Läste precis detta på:

Stämmer det?
Dom har väl tröttnat på NDF(ISIS). Men jag vet inte, har inte sett någon källa som bekräftar påståendet. Är dock intresserad av att veta mer.
Citera
2014-07-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Nopp de som slås inbördes när deras stad och familjer hotas av en gemensam fiende är jävla skitungar och det spelar ingen roll vilken grupp dessa skitungar tillhör .

SEN om du läser mitt inlägg igen kommer du märka att inte jag inte kallat YPG/NDF för skitungar utan skrev vissa grupper i YPG och NDF .
Mm och den enda som kan anses vara barnslig i sammanhanget är du som inte kan se mer än det som finns framför din näbb. Ingen vet med säkerhet var NDF:s lojalitet ligger och det har dom bevisat tidigare i och med att dom ställde till med upplopp i andra städer när YPG gick in i ISIS kontrollerade högborgen Tal Hamis. Men vist i din värld så är detta bara gammal tjafs (några månader gammal åtminstone) och parterna bör glömma detta och gå hand i hand fram till fronten och skjuta ISIS idioterna som till stor del består av samma stam som även finns i NDF. Ditt resonemang är orealistisk.

Citat:
OJ man lär sig något nytt varje dag, berätta gärna hur gammal deras konflikt är.
Den konflikten initierades i samband med arabiseringspolitken som fördes på 60-talet.

Citat:
Mycket dum jämförelse .
Det var bra att du deklarerade vilken hycklare du är med det här svaret. Det är okey att ha sympati med palistiner som blivit utsatta för en kolonisering av deras land, där folk utifrån kommer ditt i syfte att förändra områdets demografi. Då passar det att ha medlidande, då när det handlar om araber som blir utsatta för orättvisor. Men när araber gör samma sak mot kurder så är det inte samma sak helt plötsligt? Hycklare.

Det är en perfekt jämförelse. Araber i hundra tusentals tvingas till Hasaka provinsen samtidigt som hundra tusentals kurder tvångsförflyttas samt 200 000 andra kurder blir medborgarlösa. Syrien är själva som Israel och det är riktigt patetiskt att ni ska försöka ta politiska propaganda poäng genom att jani föra kampen mot Israel. Mm Syriska regimen kommer ta några poäng hos araberna det är jag övertygad om, men samtidigt är jag tämligen säker på att kurderna pissar dom i ansiktet för dessa saker dom gjort.

Och vad gäller det här snacket om att YPG ska komma till SAA:s undsättning när dom blir angripna så har jag aldrig någonsin hört något mer barnsligare. YPG har blivit angripna av samma spyflygor under flera år nu och inte en enda fucking gång har SAA eller NDF fått för sig att komma till YPG:s undsättning. Har ni sett vad ISIS håller på med i Kobane? Vart är SAA? Mm lycka till med ISIS i Hasaka. Och ja juste vänta på YPG. Och ännu bättre vänta också på NDF aka ISIS. Ska dom hjälpa SAA eller sin egen släkt som är i ISIS?
Senast redigerad av deppshit 2014-07-29 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in