Sedär! Du har konkretiserat! Alltså kan vi ha en debatt! Toppen!
Citat:
Ursprungligen postat av
grumgrum
Minst var 5.e kvinna kommer att drabbas av våldtäkt eller våldtäktsförsök under sin livstid. (Källa:UNFPA 2005)
Ja, detta är tragiskt. Definitivt ett gott exempel på att kvinnors fysiska underställning gentemot män kan leda till en oproportionerligt hög andel våldtäkter av män mot kvinnor i kontrast till antalet våldtäkter av kvinnor mot män. Dock, när en kvinna är större än en man (för att han är en pojke) så jämnar statistiken ut sig lite när det gäller till exempel barnmisshandel. Istället för en gigantisk överrepresentation som i fallet med våldtäkt så står kvinnor för en tredjedel av totala misshandelsfall av barn. Fortfarande mindre än män, men ingen överdrivet stor skillnad, när det fysiska övertaget inte längre är en komponent.
Jag är för övrigt osäker på om detta bör räknas som en politisk eller ens filosofisk fråga (vilket det gjorts till idag), utan istället en fråga om brottsbekämpning. Jag ser inte att misshandlade män eller ens våldtagna pojkar och deras status som brottsoffer görs till en politisk fråga, däremot är kvinnliga våldtäktsoffer en högst politisk frågeställning som genom sitt allmänna förklarande av maktstrukturer i samhället och skuldbeläggande av hela kollektiv faktiskt belyser att feminismen som rörelse faktiskt har ett stort övertag i debatten; trots att en smäll på käften knappast svider mindre för en man än för en kvinna, samt att en våldtäkt knappast känns mindre förnedrande för en man eller pojke jämfört med en kvinna eller flicka.
Citat:
För att en kvinna som har sex med många partners ses ner på av både män och andra kvinnor medan män anses stiga i status.
Ska försöka svara på alla punkter, så även denna. Anledningen till varför det är så har väldigt mycket med biologi att göra, som i sin tur format dessa uppfattningar under hela mänsklighetens historia. De försvinner inte på en gång bara för att de idag belyses som omoraliska. Ett sätt att tillintetgöra dem vore väl att män skaffade sig en livmoder, och därmed vore det enligt våra reptilhjärnor gynnsamt att fördöma män för att de söker många partners när de ändå bara kan bära ett barn i taget, varför lössläppthet inte blir en dygd utan snarare motsatsen, vilket rent historiskt varit fallet för kvinnor.
Idag är dock ett fördömande av slampighet inte meningsfullt på grund av att vi lever på ett annat vis, därför fasas denna uppfattning ut. Personligen ser jag dock lika mycket ner på både män och kvinnor som ligger runt, för deras självvalda livsstil avslöjar deras brist på intelligens och vettiga mål i livet. Jag kommer alltid att ha den åsikten, oavsett vad den uppfattningen har för generell status i samhällsdebatten.
Citat:
För att transpersoner särskilt man-till-kvinna diskrimineras på arbetsplatser medan ingen anmärker på kvinna-till-man. (För tydligen är det bättre när en kvinna strävar efter att bli manligare än tvärtom)
För att tydligen belyser detta klart och tydligt hur män som blir mjukare (kvinnligare) fördöms hårdare medan kvinnor som blir hårdare (manligare) uppmuntras. Trots detta så vill de flesta kvinnor inte bli hårdare (manligare) även om det skulle innebära att de lättare kan ta sig uppåt i samhället. Kanske är det jobbigare att vara man istället för kvinna?
Citat:
För att alltför många filmer glorifierar den manliga macho-kulturen, våld, kriminalitet (Ex: Triple X, Too fast too furious, den tuffa anti-hjälten som är både kriminell, farlig och alltid vinner tjejen i slutet som någon slags trofé/ägodel)
Ja, precis. Den tuffa mannen som är hård och farlig skitar ner händerna och gör det tunga jobbet som behöver göras för att rädda samhället och bli en hjälte, och belönas sedan med den vackraste kvinnan i gruppen som han sedan bär i sina händer i slutet och alla jublar.
Exakt samma dramaturgi som i mer eller mindre varenda Harlequin-roman som någonsin skrivits,
av kvinnor
för kvinnor. Du vet, en sån där bok som båda unga och gamla kvinnor läser och onanerar till. I ena fallet är det något förkastligt men i det andra fallet är det något fullt naturligt och inget man idag ska behöva gömma under täcket.
Citat:
För att kvinnor i media och reklam sällan syns i sin helhet utan blir decimerad till delar och det zoomas in på överkropp/bröst och rumpa.
Ja, framförallt modemagasin och liknande som läses framförallt av kvinnor så ser det ut såhär. Jag menar, det faktum att det är kvinnor som köper tidningarna och därmed skapar efterfrågan för just detta har ju ingenting med saken att göra. Att det har gjorts försök att istället fokusera omslagen på män och deras kroppar, när majoriteten av köparna ändå är heterosexuella kvinnor, som gång efter gång visat att försäljningen sjunker; det är ju ingenting vi behöver tänka på. Inte sant?
För övrigt är det här en icke-fråga som inte kan räknas som politiskt angelägen.
Citat:
För att de största vetenskapsmännen, konstnärerna, författarna och alla som benämns som viktiga i historien är män. Och vilka är det som nedtecknat människans historia? Jo MÄN. Vita, högutbildade, välbeställda, västerländska MÄN. Och det har systematiskt gjort så att de flesta KVINNLIGA forskarna, uppfinnarna, konstnärerna, musikerna, dramatikerna, poeterna och krigardrottningarna och ledarna har blivit systematiskt utpetade ur vår historia.
Tänk om de benämns som de viktigaste för att de varit just detta? Om kvinnor sedan tidernas begynnelse har haft fullt upp med att ta hand om en barnkull var på uppemot tio knoddar, blir det mycket tid över till att uppfinna, dikta, forska, skapa konst och skriva böcker? Nej, jag tror inte det heller. Men detta argument att kvinnor stått kedjade vid spisen genom hela den mänskliga historien fram till nutid är kanske ett argument som bara kan lyftas fram när det passar situationen? Intressant försök till historierevisionism måste jag säga.
Citat:
För att kvinnor dominerar vårdande/pedagogiska/omhändertagande yrken som ex. undersköterska, hemtjänst, lärare, personlig assistent, etc och att alla dessa yrken är ”låglöne- och lågstatus- yrken” Jämför exempelvis en medellön för en lärare år 1850 och år 2014…
Det är fritt fram för kvinnor att börja arbeta med de tio mest farliga yrkena, som
alla är mansdominerade. Vilket också kan förklara varför den absoluta majoriten av dödsfall i arbetet är män och inte kvinnor. Ni skulle tjäna mer pengar, men ni skulle riskera era liv till högre grad, samtidigt kan du omöjligt påstå att det är bekvämare och mer slappt att arbeta i gruvan än i hemtjänsten. Omöjligt. Men om du ogillar ditt kvinnodominerade yrke så är du fri att byta. Du slipper ha något att beklaga dig över, samtidigt som du tjänar mer pengar. Varsågod, kavla upp ärmarna!
Citat:
För att kvinnliga politiker kommenteras och bedöms i media över hur de ser ut eller på grund av hur de klär sig. Sällan man hör samma sa om exempelvis Obama eller Bush.
Har du sett kungen i hans röda byxor till hans gråa kavaj och läst den efterföljande (decennielånga) debatten? Påstår du på fullaste allvar att Margaret Thatcher ens på hennes tid bedömdes primärt för hennes utseende och klädstil snarare än hennes uttalade åsikter och politiska arbete? Fullständigt absurt argument.
Citat:
För att kvinnor betraktas som ägodelar, prydnader, trofeér som kan ägas, visas upp, vinnas, delas, bestämmas över som en själlös pryl eller som något som har en yta men saknar innehåll.
Jaha, enligt vem då? Något konkret bevis för detta? Eller är det magkänslan som berättar för dig att det är just såhär? Det räcker inte som uppbackning för påståendet. Slaveri och människohandel existerar dock i stora delar av världen fortfarande. Vilket är ett hemskt brott, såklart. Men jag antar att det inte var det du syftade på?
Citat:
För att kvinnor själva hjälper till att förstärka bilden av hur kvinnor ”ska vara” och ”ÄR” genom att aktivt tala illa om, förhata, frysa ut allt som inte tillhör den genom media framställda normen. Hur vi smittas av bantningshets, hårfobi, åldersnojja. Hur vi hatar oss själva om vi inte passar in i idealbilden — som i grund och botten är skapad AV MÄN.
Hehe, män skapar idealet (säger du) men kvinnorna upprätthåller det. Skulden tillfaller männen, inte kvinnorna, såklart! På samma vis som det är inte min egen skuld ifall jag läser the anarchist cookbook och sedan spränger en byggnad, det är ju bokens fel! Strunt i mig och mitt egenvalda terroristprojekt, det är samhällets fel som ger mig tillgång till informationen hur man bygger en bomb!
Citat:
För att majoriteten av de som anställer är män, majoriteten av de som röstar in folk i styrelser är män, majoriteten av alla regeringsmedlemmar är män, majoriteten av världens befokning som får rösta är män. Majoriteten av de som har utbildning nog att VETA VAD DE RÖSTAR PÅ är män. För att kvinnors kompetens, åsikter, strävande, hårda arbete och investerade tid inte värderas lika högt som dessa MÄN.
Punkt 1 och 2 stämmer bra. Ställ dig frågan varför det är så. Rösträtt ska dock vara universell och likaså utbildningstillfällen, så där har vi ett problem värt att lyfta fram. Det är däremot inte relevant ur ett svenskt sammanhang, då de flesta av dessa punkter rör saker som "utseendehets" och "reklam" vilket är typiska västerländska problemformuleringar. Punkt 3 är däremot snömos och inte värt att bemöta.
Sådärja, då var jag färdig. Ser nu att det inte ens var du som skrev ner dessa punkter själv, men det får duga tills vidare. Vore mycket mer intressant ifall du bemödade dig att komma med dina egna argument istället för att bara copy-paste:a från en random blogg och försöka presentera dem som dina egna.