Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-28, 11:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koko-kanel
nej, eftersom det är inte är applicerbart på verkligheten. att nån tant trampat dig på tårna vid något tillfälle gör dig inte till ett offer för orättvisor.
Även om svenska kvinnor dagligen skulle vara utsatta för fasansfulla orättvisor så var din kommentar inte ett argument, utan ett argumentationsfel. Ad hominem, förminskande, härskarteknik.

Detta oavsett om det skulle vara "applicerbart på verkligheten", något det dock inte alls är. I så fall hade du och alla andra radikalfeminister enkelt kunna argumentera för er sak, vilket ni inte kan.
Citera
2014-04-28, 11:33
Medlem
koko-kanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Även om svenska kvinnor dagligen skulle vara utsatta för fasansfulla orättvisor så var din kommentar inte ett argument, utan ett argumentationsfel. Ad hominem, förminskande, härskarteknik.

Detta oavsett om det skulle vara "applicerbart på verkligheten", något det dock inte alls är. I så fall hade du och alla andra radikalfeminister enkelt kunna argumentera för er sak, vilket ni inte kan.

radikalfeminist? argument? vad pratar du om? är man så fruktansvärt osäker att man är för jämlikhet, men emot ordet "feminist", och därför också feminismen...ja, då vet jag inte vad man ska säga utan att det per automatik blir förminskande?

men åh, att man aldrig lär sig. det GÅR ju inte att förklara för såna som du. upprepar en tidigare önskan om att få samla alla kvinnohatande rasister på flashback på ett torg och låta dem ställa sig i kö för att sedan örfila dem en och en.
Citera
2014-04-28, 11:36
Medlem
Jag hatar inte per automatik alla som ser sig som feminister.
Men jag avskyr rörelsen som den ser ut i Sverige idag. Det är en helt verklighetsfrånvänd offerideologi som gör kvinnor helt inkapabla att tänka själva och försöker fullständigt trycka ner alla män. Räcker att kolla på dagordningen för Feministiskt Forums Feministdag den 10 maj så inser man vilken sjuk ideologi detta har förvandlats till.

Personer som Lady Dahmer och de flesta andra som kallar sig feminister på twitter visar tydligt vilka rent vidriga personer feminister är i praktiken.
Citera
2014-04-28, 11:46
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Det finns väl inte en enda tråd här som ställer sig positivt till feminism och era argument mot det är typ att alla feminister ändå bara är feta och fula och hatar män. Ser ni inte olikheterna i samhället eller bryr ni er helt enkelt inte om andra än er själva? Varför är ni så emot att man kämpar för att könen ska ha lika rättigheter? Var god kom med andra exempel än det jag just nämnde, det är jävligt utnött och håller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det finns väl inte en enda tråd här som ställer sig positivt till feminism och era argument mot det är typ att alla feminister ändå bara är feta och fula och hatar män.
Jag har aldrig påstått något sådant.

Ser ni inte olikheterna i samhället eller bryr ni er helt enkelt inte om andra än er själva?
Jag ser olikheterna och ägnar mycket tid åt andra. För mycket.

Varför är ni så emot att man kämpar för att könen ska ha lika rättigheter?
Tvärtom är det det som många av oss antifeminster kämpar för, vilket du skulle veta om du läst vad vi skrivit.

Var god kom med andra exempel än det jag just nämnde, det är jävligt utnött och håller inte.

Tack, jag ska komma med ett par dussin exempel, vilka du kan hitta i tråden om kvinnochauvinism.
(FB) Kvinnochauvinismen i svensk press

Dagens feminism, även kallad nyfeminism och/eller tokfeminism, är en hatrörelse som arbetar aktivt mot jämställdhet.

Detta är inte ett värdeomdöme, utan som du kan se ett observerbart faktum.

Lite konstigt att TS väljer att inte svara på det inlägget med bäst underlag för svar på TS fråga.
BaalZeBub svarar mer eller mindre på det mesta du vill veta och studerar man hans tidigare inlägg verkar han även insatt i debatten.

OnT:
Hatar extremister, inte feminister.

Mvh, PL
Citera
2014-04-28, 11:54
Medlem
Hur sjutton citerar du?
Citat:
Ursprungligen postat av oLf

Startad av en feminist, precis.
Skillnaden är fortfarande att du må få höra det ena och det andra från anonyma användare på FB, män får höra från anonyma användare och ifrån svensk media och svenska politiker.
Går inte ens att jämföra.

Så du menar det är så mycket mer upprörande att du får läsa klantigheter som andra män SJÄLVA skrivit någonstans i offentlig/ sociala medier citerade på en facebooksida som såååååå mycket mer upprörande än dumheterna i sig?

"Vita kränkta män" har blivit ett begrepp på ett existerande fenomen. Du behöver inte ta åt dig speciellt av det. Jag tar inte åt mig av begreppet: "bittra feminister", för jag är en rätt nöjd liten brutta, visserligen feminist men inte en speciellt arg sådan.

Citat:
Jag kan hålla med om att fler män på FB talar nedsättande om kvinnor, men de har lyckligtvis ingen ideologisk verksamhet med samma åsikter att luta sig mot eller hur?

Inte får de tid i TV-rutan heller gastandes hur mycket det hatar vita kvinnor, på partimöten.
Går heller inte att jämföra.

Och varför kan de då inte få ett namn på sig? Tycker "vita kränkta män" är smått genialiskt, roligt och väldigt sant. De får väl slå sig samman och skapa något motsvarande genialiskt som de kan slå tillbaka med, så de slipper den fördom de går under nu, av att vara unga bittra looser män med kombinationen IQ = sparv + självbild = världsbäst. Misstänker skarpt att det är just den kombon som producerar alla dessa dumheter på löpande band.

Citat:
Ja men då är det ok att dagens barn blir behandlade på det viset... Tänkte inte på det.
Hur tänker man när man vill bestraffa barn för orättvisor begångna mot andra människor som inte ens lever idag?

1 teaterpjäs i stockholmsområdet, är det du pratar om, som du högst sannolikt inte ens sett, eller hur? Det jag pratar om är årtusenden av indoktrinering. Du anar inte en viss divergens där?

Citat:
Feminismen är vad feminismens företrädare gör den till, och för tillfället och de senaste 50 åren har feminismen handlat om att manlighet är dåligt, och kvinnlighet är bra. Vita män är onda, kvinnor och barn samt övriga icke-vita män är goda.

Äsch, rätt tramsig tolkning. Feminism de senaste åren har handlat om löneskillnader, föräldraförsäkring, arbete mot sexuellt våld mot kvinnor etc. Samt att motverka den massiva patriarkala tolkningsföreträdena kring precis allt. Historia, biologi, samhällskunskap, medicin och fan och hans moster. På tiden onekligen. Du har vettet och åldern inne för att klara se vad som är aktivt politiskt arbete och vad som är medial "dialog". Du lever i en tid av massiv expansion av sociala medier.

Citat:
Har jag aldrig sagt, jag sa att de endast var biprodukter av feminismens kämpande för förbättringen av kvinnors situation. Alltså inte gjort i jämställdhetens namn.

Har jag aldrig sagt.

Har jag aldrig sagt.

Har jag aldrig sagt.

Men ingen av dessa har feminismen kämpat för i syftet att förbättra både män och kvinnors situation utan endast kvinnors situation, sen att män som en bieffekt fick det bättre kan inte feminismen lägga anspråk på.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket bättre det är att i varje familj måste båda föräldrarna bidra till försörjningen för att familjen ska kunna leva ett drägligt liv. Förr räckte det med en.
Men det är en helt annan diskussion.

Nej du skrev:
"Det spelar ingen roll hur många gånger det hävdas att feminism är jämställdhet, handlingar är tydligare än ord.

Alla de "förbättringar" du nämner ovan har gjorts i syftet att förbättra för kvinnor, att män oavsiktligt fick det lite bättre på en del områden talar knappast för jämställdhet
."

Gör det enkelt för dig. Gå tillbaka till 1950 kolla hur män och kvinnor levde då gällande löner, karriärmöjligheter, politisk makt, ekonomisk makt, föräldraledighet, barn och hem, sexuellt våld etc. och jämför med idag..
Nå??? har det blivit jämställdare tycker du? Du skrev det själv: Handlingar är tydligare än ord.

Att kvinnor var den grupp som reste sig och började jobba för sin sak är tydligt bevis för att det var de som vantrivdes mest i dåvarande situation. Varför startades inte machoismen?
Gör oss fria från den ekonomiska bördan med fru och barn!!!!!! NU!!!

Och även idag är våra frågor beroende av varandra....om män ska ha exakt lika rätt till chansen få enskild vårdnad om sina barn vid skilsmässa, så ja då bör de se till att de varit lika mycket hemma med kottarna, alltså dela föräldraledigheten som då ger kvinnor utrymme att få samma livsinkomst, pension som män. Mycket enkelt faktiskt.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-04-28 kl. 11:56.
Citera
2014-04-28, 12:07
Medlem
feminismen verkar ha tappat sitt verkliga syfte för länge sedan och tippat över kanten. Nu handlar det inte längre om att ge kvinnor samma rättigheter som män utan att särbehandla kvinnor och kvotera in sämre kompetens på vissa positioner för att dom råkar ha tuttar.

Svenska män lär förövrigt behandla sina kvinnor bäst i världen om man tar sig en titt på omvärlden. Något att ha i åtanke är också att feminsterna vrålar för ökat muslimsk invandring och man kan ju undra hur det egentligen går till när en feminist tänker om dom vill att kvinnor och män ska ha lika mycket att säga till om samtidigt som dom vill importera massa galna muslimer.
Citera
2014-04-28, 12:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koko-kanel
radikalfeminist? argument? vad pratar du om? är man så fruktansvärt osäker att man är för jämlikhet, men emot ordet "feminist", och därför också feminismen...
Jag, och många med mig, är inte emot feminism för att vi är osäkra, utan för att feminismen har kapats av hatiska övervintrade kommunister som hittade genus som ersättning för arbetarklassen när Sovjet föll.
Citat:
ja, då vet jag inte vad man ska säga utan att det per automatik blir förminskande?
"Äckel" är något jag inte rekommenderar i alla fall, och om du inte visste detta så talar det inte till din fördel.
Citat:
men åh, att man aldrig lär sig. det GÅR ju inte att förklara för såna som du.
Jodå, det går alldeles utmärkt att förklara för "sådana som mig".

Det är inte "sådana som mig" som är problemet, utan att du inte kan förklara för någon överhuvudtaget.
Citat:
Det upprepar en tidigare önskan om att få samla alla kvinnohatande rasister på flashback på ett torg och låta dem ställa sig i kö för att sedan örfila dem en och en.
Jag är varken kvinnohatare eller rasist.

Du är däremot en sexistisk rasist, eftersom du anser att kön och hudfärg är viktiga egenskaper när man bedömer en individ.
Citera
2014-04-28, 12:41
Medlem
H8erfisternators avatar
Är emot all organiserad verksamhet vars agenda är att göra situationen för en hel grupp människor osäker för att höja sin egen prestige. Istället för att göra livet sämre för män bör man se till att kvinnor tar för sig och inte sitter stilla under livet utan att göra ett skit.
Citera
2014-04-28, 12:50
Medlem
grumgrums avatar
Minst var 5.e kvinna kommer att drabbas av våldtäkt eller våldtäktsförsök under sin livstid. (Källa:UNFPA 2005)

För att en kvinna som har sex med många partners ses ner på av både män och andra kvinnor medan män anses stiga i status.

För att transpersoner särskilt man-till-kvinna diskrimineras på arbetsplatser medan ingen anmärker på kvinna-till-man. (För tydligen är det bättre när en kvinna strävar efter att bli manligare än tvärtom)

För att alltför många filmer glorifierar den manliga macho-kulturen, våld, kriminalitet (Ex: Triple X, Too fast too furious, den tuffa anti-hjälten som är både kriminell, farlig och alltid vinner tjejen i slutet som någon slags trofé/ägodel)

För att kvinnor i media och reklam sällan syns i sin helhet utan blir decimerad till delar och det zoomas in på överkropp/bröst och rumpa.

För att de största vetenskapsmännen, konstnärerna, författarna och alla som benämns som viktiga i historien är män. Och vilka är det som nedtecknat människans historia? Jo MÄN. Vita, högutbildade, välbeställda, västerländska MÄN. Och det har systematiskt gjort så att de flesta KVINNLIGA forskarna, uppfinnarna, konstnärerna, musikerna, dramatikerna, poeterna och krigardrottningarna och ledarna har blivit systematiskt utpetade ur vår historia.

För att kvinnor dominerar vårdande/pedagogiska/omhändertagande yrken som ex. undersköterska, hemtjänst, lärare, personlig assistent, etc och att alla dessa yrken är ”låglöne- och lågstatus- yrken” Jämför exempelvis en medellön för en lärare år 1850 och år 2014…

För att kvinnliga politiker kommenteras och bedöms i media över hur de ser ut eller på grund av hur de klär sig. Sällan man hör samma sa om exempelvis Obama eller Bush.

För att kvinnor betraktas som ägodelar, prydnader, trofeér som kan ägas, visas upp, vinnas, delas, bestämmas över som en själlös pryl eller som något som har en yta men saknar innehåll.

För att kvinnor själva hjälper till att förstärka bilden av hur kvinnor ”ska vara” och ”ÄR” genom att aktivt tala illa om, förhata, frysa ut allt som inte tillhör den genom media framställda normen. Hur vi smittas av bantningshets, hårfobi, åldersnojja. Hur vi hatar oss själva om vi inte passar in i idealbilden — som i grund och botten är skapad AV MÄN.

För att majoriteten av de som anställer är män, majoriteten av de som röstar in folk i styrelser är män, majoriteten av alla regeringsmedlemmar är män, majoriteten av världens befokning som får rösta är män. Majoriteten av de som har utbildning nog att VETA VAD DE RÖSTAR PÅ är män. För att kvinnors kompetens, åsikter, strävande, hårda arbete och investerade tid inte värderas lika högt som dessa MÄN.

(http://mina33anledningar.com/2014/03/05/carolines-33/)
Citera
2014-04-28, 13:09
Medlem
Somatons avatar

Fast det där var mest en massa tyckande utan källhänvisningar.

Till exempel: Du säger att kvinnor petats ut ur historieböckerna. Det borde rimligtvis följas av en procentuell fördelning hur många kvinnor som faktiskt tas upp i historieböckerna för att sedan jämföras med en bedömning över hur många kvinnor som på ett relevant vis fört historien framåt. Först därefter blir inlägget legitimt.
Citera
2014-04-28, 13:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
För att en kvinna som har sex med många partners ses ner på av både män och andra kvinnor medan män anses stiga i status.
Hur ser feminister på saken, då?

"Kvinnor som har sex med män är könsförrädare" - Tiina Rosenberg

Tack, då vet vi det.

Resten av den där floskeltäta listan är ungefär lika intressant.
Citera
2014-04-28, 13:24
Medlem
Jahauuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sealo
^ THIS! Jag är så jävla less på att SÅ FORT det snackas om jämställdhet eller feminism då jävlar ska man minsann åka både till det ena landet och det andra, för att - ja vad? Se de faktum man redan vet, att de inte är jämställda? Somsagt åk DIT SJÄLV och förändra om det är så viktigt för dig, feminister kan inte hjälpa varenda människa som inte har det bra, så far dit själv. Sverige må vara världens mest jämställda land, men är inte där än. Det är FAKTA.

Mannen ifråga ni nu citerar är ju inte feminist, så varför ska han flänga runt hela jorden? Feminism är bra och behövs till viss måtta, men när man jagar sandkorn, som de som kämpade för kvinnors rätt att få simma utan bikiniöverdel i badhus, de gör ju bara bort sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in