Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Mitt sinnelag är konstant och min anmäkrning bygger på dessa ord som du skrev i ditt tidigare inlägg:
Min invändning är att alla dessa egenskaper försämras drastiskt efter en viss ålder. Om man ska ha en tävling där "mästare" av olika åldrar och kön ska delta med någorlunda möjlighet till spänning, då måste man kompensera för skillnaderna. Det innebär att det kan bli grenar som gynnar olika egenskaper mer eller mindre.
Det är ju ändå ett lekprogram så varför uppröras över att det finns moment som inte lockar fram elitegenskaper. Förmodligen har "jägarvilan" någon form av betydelse för tävlingens jämvikt.
Ja, att äldres kroppar är nedbrutna och i sämre fysisk kondition än yngres överlag går ju inte att komma ifrån. Jag tycker det låter som den springande punkten i vår meningsskiljaktighet går kring hur SVT skall hantera det "problemet" inom ramen för programmets idé och syfte. Jag har aldrig sagt att inget annat än rent explosiva styrkeaspekter ska ingå, de egenskaper jag räknade upp förut får såklart ställas i relation till vad som testas i jägarvila. För det är just det, kompensera gärna gamlingar och kvinnors bristande förmågor - nu var jag sådär "elitistiskt snävsynt" igen - men gör det i så fall med grenar som har relevans för vad som utgör och formar en "mästare". Jägarvila gör inte det, jägarvila gynnar personer byggda som barn/kvinnor/äldre - seniga, spinkiga och utan muskler. Man ska inte ha en nackdel i mästarnas mästare av att fortfarande ha viss atletisk förmåga kvar. SVT bör finna andra vägar att ordna tävlingsbalansen, gärna genom att bättre försöka nyttja de förmågor av rutin och klokskap man förhoppningsvis lägger till med åldern men som inte står i direkt kontrast mot atletiska förmågor.
45-årsgräns kanske vore något också, att 4 av 6 i den här gruppen är i 30-årsåldern känns inte helt tillfredsställande. Hittar man inga deltagare kan man alltid lägga programmet på is 5-10 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det pekar åt det hållet. Lite för »perfekt« att könsfördelningen skulle bli likadan hela tiden.
Du skrev det själv, SVT jobbar förmodligen med tävlingsbalansen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bajstaja
Är det någon annan som tycker att de flesta tävlingar är väldigt tråkiga? Det är alldeles för många statiska grenar tycker jag, t.ex. hänga längst tid, hålla andan osv. Det hade varit mycket mer spännande om de gjorde något aktivt, så att man kan känna att "oj, nu jävlar spurtar Ravelli hem det här!".
Samma gäller nattduellen, också en statisk tävling som följer exakt samma mönster varje gång. Man kan ju lika gärna klippa direkt till när lampan släcks.
Yes! Hinderbanor, sisyfos, beep-test, den typen av tävlingar är absolut roligast att se. Sen gillade jag iofs elbanan också, träffsäkert sätt att testa förmåga att behålla kylan och prestera under stor press.
Citat:
Ursprungligen postat av
namram
Är inte den där grenen där man ska hänga en riktig skitgren? Det är ju en fördel att ha lite muskler i den. I teorin skulle väl Agda 90 år ha större chans än en normaltränad man.
Kanske inte just Agda 90 med reumatoid artrit och svårartad ischias men Siv 67 och Lisa 8 år har definitivt bättre förutsättningar, givet att de är friska och inte överviktiga. Mina knattekullar låter jag ofta få tävla mot MM-tiderna i statiska grenar- jägarvila och hängande - av en enda anledning. Det är en stor självförtroendekick för barnen att utan problem kunna krossa MM-tiderna.