Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Upplagt för kvinnor? Det handlar inte om det. Att stå i jägarställning skulle det vara en gren som mer gynnar kvinnor än män?
http://ep.physoc.org/content/93/7/843.full
http://ep.physoc.org/content/93/7/843/F2.large.jpg
De direktlänkade diagrammen ur studien visar skillnaden i musklerna hos män och kvinnor när det kommer till uthållighet vid 3 olika test för statisk belastning. Som synes har kvinnorna en stor fördel redan på muskelnivå, att de därtill väger mindre och har kortare lår gör såklart också sitt.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag får väl erkänna att jag tittade lite extensivt på själva "hinderbanemomenten" och reflekterade väl inte mer över det än att det gällde att vara snabb. Det är klart att vissa typer av tävlingar gynnar personer som är mindre. Varför jag alls argumenterade mot var för att begreppet "kvinnogrenar" ändå känns fel. Det finns ju faktiskt kvinnor som är större än män även om män generellt sett är större.
Jag är fortfarande kvar vid det faktum att vad som avgör detta år är den relativa kvaliteten på de kvinnliga jämfört med de manliga deltagarna. Det är relativt unga kvinnor med bra kvalitet som möter relativt ålderstigna och ganska trötta män.
Ja, givetvis finns det också små män utan muskler, precis som det finns vita män som är snabba på 100 meter. Kan man kalla det en kvinnogren för att det gynnar kvinnor generellt? Kanske, men eftersom vi är överens i sak tror jag vi kan lämna sådan semantik åt sidan.
Och ja, jag säger inte emot att det viktigaste här är själva sammansättningen av deltagarna för att få de könsskillnader vi fått i år. Om det är en medveten strategi eller av andra anledningar tänker jag inte sia i, däremot är det olyckligt att SVT har sådana här grenar i en final när det redan är tydligt att det är kvinnlig dominans. Det är orättvist mot herrarna likväl som det inte är rätt mot kvinnorna - att den här diskussionen om könsstyrning från SVT tillåts uppstå skvätter ju över på deras prestationer. Ingen vill ju ha ett rykta om sig att ha vunnit med "hjälp" från produktionen.
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ja, det var klart brutalt! Än mer när man tänker på att Magdalena skakade rätt illa redan innan männen åkte ut och fortsatte sedan stå i flera minuter... De slog ju till och med Stenmark med ett par minuter, det säger en del om hur bra tiden är.
Nja, en bra tid visst, men knappast något brutalt. Världsrekordet på 11 timmar - där snackar vi brutalt. Men så är det inte så mycket en styrkegren heller - tvärtom. Barn och kvinnor av modell mindre har en enorm fördel av att sakna explosiv muskelmassa i låren vid sådan här låg/medelhög statisk belastning, kvinnor och barn runt i landet som klarar 12 minuter kan du nog hitta en del även bland vanligt folk som knappt satt en fot i en träningslokal. Givet att dessa är normalviktiga och vid god vigör såklart.
Att Stenmark dessutom inte satt maximalt har ju redan så många andra påpekat. Nu har jag inte mycket till övers för den hype som gick kring stenmark, men hans 90grader var mycket mer imponerande. Han hade ju bevisat att han satt på en hel del lårmuskler genom sitt jämfotahopp.