2013-03-25, 15:12
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAwesome
Jag läste en kurs på universitetet och fixade alla tentor förutom den sista, och så "orkade jag inte" göra omtentan, så på pappret klarade jag inte kursen, fixade dock 27,5/30 poäng. Ska man ha med eller undvika att nämna den utbildningen i det personliga brevet då? Det är en meriterande kurs men kanske kan se negativt ut, eller ska man försöka förklara varför man inte gjorde sista tentan, hitta på någon ursäkt?

Mitt - tråkiga - råd är att fixa den där sista tentan.

Det är ju som en stämpel som säger att du är en individ som inte avslutar...
Citera
2013-03-26, 23:51
Medlem
Klappadens avatar
http://directory.fm/wp-content/uploads/2012/02/professional-photoshop-CV-template.jpg Skulle det fungera att använda sig utav ett sådant här CV i dagens samhälle om man söker jobb som industriarbetare? Ska iväg och lämna CV angående jobb i Norge och undrar om detta skulle kunna fånga deras uppmärksamhet på ett positivt sätt. Tacksam för svar.
Citera
2013-03-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Ta med stipendierna. Jag hade säkert klarat av att räkna ut att de kanske inte var prestationsbaserade, men det särskiljer dig från nötterna som inte hade vett att skaffa sig de där pengarna. Kudos.

Tack för input. Har du någon uppfattning om de andra två punkterna med?
Citera
2013-03-27, 16:27
Medlem
ace_secs avatar
Referens sökes mot referens =)
Citera
2013-04-02, 05:45
Medlem
harems avatar
Är fullkomligt bedrövlig.
Ska söka mitt första heltidsjobb, har hittills jobbat med Försäljning via telefon (deltid), 6-veckors praktik på turistbyrå samt två somrar med skötsel av trädgård och så vidare på en väldigt, väldigt folkfylld plats.

Tänkt söka jobb nu efter gymnasiet (Media), typ McDonalds och standardjobben i butik och liknande. Men hur i heljotta ska jag skriva vad jag är duktig på för att söka ex. McDonalds. Är van vid människor iom med mina arbeten jag tidigare haft, det är det enda jag kommer på.

Ska jag skriva att jag är händig inom samtliga Adobeprogram, Word och så vidare?

Några nyckelord att använda som ger uppmärksamhet?
Ska man skriva ner kort vad man har sökt in/ska söka in på Universitet, isåfall i CV eller personligt brev?

Extremt jäkla tacksam för svar. Är helt black här...
Vore schysst att rocka liknande layout som denna
Men om man ska jobba med en bild i PS, kan det inte bli ett problem med filen istället för att enbart köra text om man ex. skickar den genom mail?
Citera
2013-04-02, 06:01
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAwesome
Till hösten tänkte jag söka ett antal filmutbildningar och till dessa krävs det att man skriver ett personligt brev.
Tar gärna emot tips på vad som kan förändras i mitt personliga brev, eller eventuellt tas bort eller läggas till.

Jag är inget CV-proffs, men jag tycker verkligen inte att du ska skriva "vintrar". Du är inte en 11-årig flicka som söker brevvänner.

En annan sak jag reagerade på var att ordet "film" används 7 gånger i de 5 första styckena. Det är helt OK, men det återkommer lika många gånger i det sista stycket. I den delen tycker jag du kan peta lite, man fick nästan lite ont i ögonen av allt upprepande.
Citera
2013-04-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Jag är inget CV-proffs, men jag tycker verkligen inte att du ska skriva "vintrar". Du är inte en 11-årig flicka som söker brevvänner.

En annan sak jag reagerade på var att ordet "film" används 7 gånger i de 5 första styckena. Det är helt OK, men det återkommer lika många gånger i det sista stycket. I den delen tycker jag du kan peta lite, man fick nästan lite ont i ögonen av allt upprepande.

Tack för hjälpen. Har ändrat "vintrar" till "x år gammal" nu.

Sen har jag ändrat och tagit bort lite i sista stycket, (Det understrukna).

"En film kan påverka och beröra hur många människor som helst, vissa filmer kan man tolka på flera olika sätt, i vissa filmer finns moment som bara den uppmärksamme ser. Det är ett nöje att se på film och jag vet utifrån egen erfarenhet att det är ett lika stort nöje att skapa film. Jag brinner för film och hoppas att i framtiden få kunna jobba inom filmbranschen. Jag tror att den här utbildningen är ett bra steg mot det målet och det är därför jag söker den."

Kanske blir mycket användning av ordet "film" ändå, 4 gånger, men vet inte hur jag ska ändra det i så fall
Citera
2013-04-04, 15:40
Medlem
Hur pass petiga är arbetsgivare när det kommer till något enstaka, simpelt grammatikfel? Råkade skriva 'livsmedelsbutiker' istället för 'livsmedelsbutik' i mitt personliga brev. Råkade även få med ett s i slutet av samma stycket, antagligen efter att ha sparat ner dokumentet (CTRL + S).

Eller nojar jag i onödan?
Citera
2013-04-05, 11:01
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubadaur
Hur pass petiga är arbetsgivare när det kommer till något enstaka, simpelt grammatikfel? Råkade skriva 'livsmedelsbutiker' istället för 'livsmedelsbutik' i mitt personliga brev. Råkade även få med ett s i slutet av samma stycket, antagligen efter att ha sparat ner dokumentet (CTRL + S).

Eller nojar jag i onödan?

Beror på vem det är som läser, du kan ju ha sån tur att arbetsgivaren inte ens märker stavfelen. Om det är för något kvalificerat är tyvärr stavfel tecken på att man är slarvig.

Ta för vana att låta någon annan läsa igenom ditt personliga brev, ibland finns det felaktigheter där som man helt enkelt inte ser själv.

Sluta oroa dig förresten, det tjänar du inget på.
Citera
2013-04-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Beror på vem det är som läser, du kan ju ha sån tur att arbetsgivaren inte ens märker stavfelen. Om det är för något kvalificerat är tyvärr stavfel tecken på att man är slarvig.

Ta för vana att låta någon annan läsa igenom ditt personliga brev, ibland finns det felaktigheter där som man helt enkelt inte ser själv.

Sluta oroa dig förresten, det tjänar du inget på.

Så värst kvalificerat jobb var det väl inte. Jordgubbsförsäljare inför sommaren.

Ska ge fan i att oroa mig. Må det bära eller brista.
Citera
2013-04-06, 21:47
Bannlyst
Har utbildat mig.

Borde jag ha med en praktik jag hade som varade knappt en månad inom det aktuella området?

Inte fått jobb där så..
Citera
2013-04-06, 22:57
Medlem
harems avatar
Komprimerat och snabbt redigerat i paint för att ta bort personlig info, det ser snyggare ut i Word än det gör på bilden:
http://i.imgur.com/1EuVWzY.png

Tänkte bara på själva innehållet.
Skrivit ihop det rätt snabbt, det jag undrar är om det är lite för långt? Hur ska jag korta ner det utan att tappa viktiga saker?
Bör jag ta bort ex. förtroendeuppdrag+
Har inte särskilt mycket meriter då jag tar Studenten nu i Juni.
Är det möjligt att få jobb på ex. McDonalds eller Dressmann? Tror ärligt talat att jag har bra mycket mer vana vid både kassa och kundhantering än de flesta jag känner i min ålder. Är mer tacksam för ett jobb än andra jag känner och så vidare, ska jag få med detta i mitt personliga brev jag ska skriva sen?

Jättetacksam för svar, har haft en jävlig ångest över CV och känner mig rentutsagt värdelös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in