2014-04-27, 11:56
  #35677
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevalin
Woho! Jag vann!

Jag är av åsikten att dagens LÄS (våren 2014, enda provet jag skrivit) är lättare. Först av allt är (eller blandar jag ihop med ELF måhända?) väl dagens texter inte riktigt lika långa (nu när jag skriver det här känns det som att jag är ute och cyklar) vilket inte är lika jobbigt koncentrationsmässigt. Jag skulle vilja påstå att det är fler, för mig (19), gamla ord vars betydelse jag inte riktigt greppar på provdelen du delade med dig jämfört med dagens prov.

Består de gamla proven av 24 LÄS-frågor totalt eller är det fler LÄS-frågor?

För skojs skull kan jag ju berätta att jag fick 90% rätt på den senaste LÄS-delen istället för enbart 75% rätt på det äldre provet. Så jag tycker att jag borde ha presterat något bättre...
Soulsurfer! Tack så väldigt mycket för din insats för att återinföra lite seriositet i tråden
Det är olika, under vissa år är det 24, andra 20. Tror det är 20 frågor efter -95 eller -96 eller något sådant. Har rätt dålig koll då jag inte har hunnit göra mycket själv!
Citera
2014-04-27, 12:41
  #35678
Medlem
Jag tänkte läsa om de viktigaste delarna i matematik A. Vilka är det, vilka hemsidor kan jag använda mig av kostnadsfritt?
Citera
2014-04-27, 12:46
  #35679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fqlk
Jag tänkte läsa om de viktigaste delarna i matematik A. Vilka är det, vilka hemsidor kan jag använda mig av kostnadsfritt?

Google
Fladhback
Matteboken
Wikipedia
Khanacademy

Allt från MaA är viktigt för HP.
Citera
2014-04-27, 13:03
  #35680
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fqlk
Jag tänkte läsa om de viktigaste delarna i matematik A. Vilka är det, vilka hemsidor kan jag använda mig av kostnadsfritt?

Gå till biblioteket och låna en mattebok, förslagsvis Matematik 4000, A & B. Gärna den som riktar sig in på Natur&Teknik-programmen, då den förmodligen ger djupare förståelse med svårare uppgifter. Rekommenderar också att använda huvudräkning så gott det går när du räknar.

Finns även "Problem för alla" uppgifter i denna ifall man vill ha lite extra utmaning.

Allt i matte a är viktigt och sannolikhet, kombinatorik, andragradsekvationer ifrån matte B kan vara bra att ha koll på! Justja, ekvationssystem också.
Citera
2014-04-27, 13:44
  #35681
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Någon som vet vilken tid listan brukar komma upp?
Citera
2014-04-27, 13:45
  #35682
Medlem
en.svensk.nigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Någon som vet vilken tid listan brukar komma upp?
Förmiddagen tror jag.
Citera
2014-04-27, 14:37
  #35683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag har på senare tid övermannats av enorma ångestattacker, dessa slår i regel till då jag utsätts för andra studerande. Tänk om regeringen får för sig att sänka HP-kvoten eller rent av avskaffa den? Jag skyndar hem och med skakiga händer konstaterar jag att kvoten till sin storlek fortfarande är densamma. Tänk om det ändrat detta till nästa år? Allt är en viss herre vars namn jag icke kan erinrar mig för tillfället fel. Han och dennes insändare i DN. Hur gick det egentligen efter insändaren? Förs det någon seriös debatt om att minska HP-kvoten?

Precis vad jag också upplever vissa perioder. Fyfan vilken ångest det hade blvit ifall hp-kvoten decimerades. Är det någon insatt i ämnet som kan upplysa oss hur det ser ut i debatten i dagsläget.
Citera
2014-04-27, 14:42
  #35684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1
Precis vad jag också upplever vissa perioder. Fyfan vilken ångest det hade blvit ifall hp-kvoten decimerades. Är det någon insatt i ämnet som kan upplysa oss hur det ser ut i debatten i dagsläget.

Vet att alliansen(Björklund) har planer på att reformera provet och ändra intagningskvoten. Oppositionen har inte uttalat sig särskilt mycket om ämnet men jag förmodar att det inte kommer ändras de närmsta 2 åren.
Citera
2014-04-27, 18:21
  #35685
Medlem
coxis avatar
Resultatet kommer väl först måndagen den 5 maj, eller har jag fattat allt helt fel?
Citera
2014-04-27, 18:27
  #35686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coxi
Resultatet kommer väl först måndagen den 5 maj, eller har jag fattat allt helt fel?
De som inte skrev ner sina svar på orangea lappen får först veta sitt resultat den 5e maj, ja.
Citera
2014-04-27, 18:27
  #35687
Medlem
Mumin2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coxi
Resultatet kommer väl först måndagen den 5 maj, eller har jag fattat allt helt fel?

Korrekt, men normeringstabellen kommer redan imorgon.
Citera
2014-04-27, 18:31
  #35688
Medlem
Innan så var det dagar! Nu är det timmar! Snart får vi det !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in