2014-04-25, 23:40
Moderator
Carlboms avatar
Därav min jämförelse med dagens sjöfyllerilag. Att stifta in 0,2 på cyklande vore en katastrof för vi har inga problem med berusade cyklister. Sen kan man säga till de som är emot 0,2 på cykel att de är fyllon som bara vill supa när de är ute och hojar, eller att det är lätt att vänta med ölen tills man parkerat cykeln men det är inte det som är problemet. Problemet är lagstiftande mot skötsamma människor av endast uppbackat av moral. Säger någon nu (och bevisar) att 0,2 promille gäller för att cykla så äter jag upp min hatt. På riktigt.
Citera
2014-04-26, 11:01
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
cykel får man la inte heller köra berusad eller är jag helt ute och cyklar?
Såg att du redan fått svar men kan bara ställa mig bakom föregående svarare, hålla med om att du trots allt tagit en liten cykeltur för mycket och fylla på med en länk. Du får cykla berusad, om du kan göra det utan att vara en fara i trafiken. Det finns ingen promillegräns så det får avgöras från fall till fall.

http://faktabanken.nu/cykelfylleri.htm
Citera
2014-04-26, 12:48
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Såg att du redan fått svar men kan bara ställa mig bakom föregående svarare, hålla med om att du trots allt tagit en liten cykeltur för mycket och fylla på med en länk. Du får cykla berusad, om du kan göra det utan att vara en fara i trafiken. Det finns ingen promillegräns så det får avgöras från fall till fall.

http://faktabanken.nu/cykelfylleri.htm

Egentligen får du väl inte gå om du är för berusad heller, då kommer farbror polisen och hämtar dig också...
Citera
2014-04-26, 13:39
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Egentligen får du väl inte gå om du är för berusad heller, då kommer farbror polisen och hämtar dig också...
Jo, effekten blir ju jämförbar. För även om det inte är olagligt och det istället är ett vårdande ingripande så är det väl en föga tröst för de som får smaka galonmadrass på hotell gripen en natt bara för att de skulle rumla hem från kvarterspizzerian.
Senast redigerad av Perris 2014-04-26 kl. 13:55.
Citera
2014-04-26, 17:31
Medlem
Dogecoins avatar
Det roligaste är ju att de verkar tro att det är lagligt att cykla i påverkat skick bara för att motorn då i sammanhanget utgörs av deras kropp. En cykel är ett fordon och stannar de dig och du har över 0,2 promille så blir du av med körkortet. Sitter du drängfull på din åkgräsklippare och kör runt på den egna tomten så har de laga utrymme att ta ditt körkort med. Körkort är ingen rättighet utan ett privilegium som man inte äger men väl hyr till en engångskostnad.
Citera
2014-04-26, 22:56
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogecoin
Det roligaste är ju att de verkar tro att det är lagligt att cykla i påverkat skick bara för att motorn då i sammanhanget utgörs av deras kropp. En cykel är ett fordon och stannar de dig och du har över 0,2 promille så blir du av med körkortet. Sitter du drängfull på din åkgräsklippare och kör runt på den egna tomten så har de laga utrymme att ta ditt körkort med. Körkort är ingen rättighet utan ett privilegium som man inte äger men väl hyr till en engångskostnad.

Så du säger nu att om polisen stannar mig på cykel och jag blåser 0,3 så vill de ta mitt körkort? Sluta.
Citera
2014-04-26, 23:38
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Det roligaste är ju att de verkar tro att det är lagligt att cykla i påverkat skick bara för att motorn då i sammanhanget utgörs av deras kropp.

[...]

En cykel är ett fordon och stannar de dig och du har över 0,2 promille så blir du av med körkortet

Nej, nej, nej. Ordalydelsen i 4 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott är "motordrivet fordon eller en spårvagn", en cykel är varesig ett motordrivet fordon eller en spårvagn.
Citera
2014-04-27, 02:01
Medlem
Dogecoins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Så du säger nu att om polisen stannar mig på cykel och jag blåser 0,3 så vill de ta mitt körkort? Sluta.

Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Nej, nej, nej. Ordalydelsen i 4 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott är "motordrivet fordon eller en spårvagn", en cykel är varesig ett motordrivet fordon eller en spårvagn.

Läs om läs rätt. En cykel är ett fordon och framförande av fordon när man är alkoholpåverkad är grund för körkortsindragning. Folk har blivit av med körkortet för att ha cyklat mot rött. Även om de inte direkt kan ta dig för fyllan i form av rattfylleri lär de sätta dit dig på vårdslöshet vilket någon petimetertjänsteman på transportstyrelsen snart får meddelande om och drar in ditt körkort med några tangenttryckningar. Egentligen gör de ju rätt för om du inte kan vara pålitlig ens på en cykel så ska du fan inte köra omkring med motordrivna fordon heller. Då skall du istället gå samt åka kollektivt som allt annat slödder som bevisat sin oförmåga.
Senast redigerad av Dogecoin 2014-04-27 kl. 02:12.
Citera
2014-04-27, 04:49
Medlem
Citat:
Läs om läs rätt. En cykel är ett fordon och framförande av fordon när man är alkoholpåverkad är grund för körkortsindragning. Folk har blivit av med körkortet för att ha cyklat mot rött. Även om de inte direkt kan ta dig för fyllan i form av rattfylleri lär de sätta dit dig på vårdslöshet vilket någon petimetertjänsteman på transportstyrelsen snart får meddelande om och drar in ditt körkort med några tangenttryckningar. Egentligen gör de ju rätt för om du inte kan vara pålitlig ens på en cykel så ska du fan inte köra omkring med motordrivna fordon heller. Då skall du istället gå samt åka kollektivt som allt annat slödder som bevisat sin oförmåga.
Sicket snicksnack. Krävs ett motordrivet fordon.
Citera
2014-04-27, 09:34
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Läs om läs rätt.
Var? Vilken lag, vilket lagrum?
Citera
2014-04-27, 12:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Läs om läs rätt. En cykel är ett fordon och framförande av fordon när man är alkoholpåverkad är grund för körkortsindragning.

Du vimsar omkring utan kunskap.

Förutsättningen för att kunna bli tagen för rattfylla enligt 4 § lagen om straff för vissa trafikbrott (1951:649) är att man framför ett motordrivet fordon eller en spårvagn.

Det går hur bra som helst att cykla berusad så länge man inte orsakar fara för sig själv eller andra. Du kan berusad cykla förbi en hel flock med poliser i utryckningsbilar och dom kommer inte att bry sig. Bryter man mot någon trafikregel så kan man dock åka dit för det och man kan dessutom åka dit för vårdslöshet i trafik precis som vilken annan trafikantkategori som helst.
Senast redigerad av Moltas666 2014-04-27 kl. 12:15.
Citera
2014-04-27, 14:52
Medlem
Dogecoins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Douchebag
Sicket snicksnack. Krävs ett motordrivet fordon.

Läsförståelse?

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Var? Vilken lag, vilket lagrum?

Läs själv. Eller varför inte läsa prejudicerande domar?

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du vimsar omkring utan kunskap.

Förutsättningen för att kunna bli tagen för rattfylla enligt 4 § lagen om straff för vissa trafikbrott (1951:649) är att man framför ett motordrivet fordon eller en spårvagn.

Det går hur bra som helst att cykla berusad så länge man inte orsakar fara för sig själv eller andra. Du kan berusad cykla förbi en hel flock med poliser i utryckningsbilar och dom kommer inte att bry sig. Bryter man mot någon trafikregel så kan man dock åka dit för det och man kan dessutom åka dit för vårdslöshet i trafik precis som vilken annan trafikantkategori som helst.

Körkort är precis som vapenlicens. Du kan vara ute och gå och vara så full att du blir LOB:ad och därefter bli av med både körkort och vapenlicens eftersom du klart och tydligt visat för allmänheten att du inte är pålitlig med dessa ting. Det roliga är att du själv inser det i slutet av ditt inlägg. Kort sagt super man utanför sitt hem så sätter man sitt körkort och övriga hyrlicenser på spel. Helt upp till en själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in