2014-04-27, 02:16
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Har nästan alla gamla prov (saknar någon enstaka provdel, har för mig att det är en DTK eller liknande), har ingen av de inaktuella delarna, dvs STUF eller någon allmänbildande. Lade upp ett par där tidigare, men det är nog borta från ett tag sedan när jag behövde mer plats i min Dropbox för annat. Har aldrig lagt upp dessa delar som jag nu random kände för att dela ut då LÄS var på tapeten. Det finns säkert att fixa fram om man kontakta de som anordnar provet och fråga, men som sagt, men får vara beredd att betala för att få proven hemskickade. Tror ingen har skannat in dem och det tog mig otroligt många timmar att göra då jag måste mata in sida för sida för hand. Själviskt, men jag tycker att det finns en gräns, vissa förväntar sig att få precis allting gratis utan att förstå allt arbete bakom det. Jag hade varit glad om någon delade mig sig av lite helt gratis, men fick hatiska meddelanden som krävde mig på allt material som jag har betalat för och skannat in i otaliga timmar. Undantag kan man väl dock göra.

Nästa röst får avgöra, LÄS Våren 1988 eller LÄS Hösten 1986? Vinnaren av LÄS-tävlingen får också ett helt prov av mig, ett av de riktiga gamla proven. Får se om några antar utmaningen. Vinnaren får alltså välja en provdel som jag måste dela öppet i tråden samt få ett helt gammalt prov av mig via PM (från 70-talet som jag väljer). Gör väl ett undantag, men ni får göra en insats först Är också lite intresserad att se hur folk upplever dessa äldre LÄS-delar. Den som får flest rätt först vinner och man får inte komplettera eller ändra i efterhand utan lagt kort gäller och man har ända till 02.00 på sig.
Skulle du kunna ladda upp de prov som du redan har skannat in på exempelvis MinFil.org eller Uložto.net?
Citera
2014-04-27, 02:25
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevalin
Disclaimer: Jag har mer eller mindre somnat redan nu, mina svar är dåliga . Jag kan i alla fall trösta mig med att oavsett hur den här övningsdelen gick så har jag fått ungefär 1.8 på LÄS våren 2014

Aja, lycka till alla andra som ska svara på den här övningsdelen

Duvan! Inte så hårt konkurrens kanske, men du skrev bra. Om jag har rättat rätt fick du 18 av 24 rätt!

Facit - http://i.imgur.com/FrT82pl.png

Hur kändes provet, svårare, lättare eller likvärdigt dagens LÄS, ni som gjorde det eller nu gör det i efterhand?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Säger alternativ 1 jag då. Skit i'et, jag var för sen.

Hur har du samlat på dig alla de gamla proven? Kan man köpa dem från UHR eller köpte du dem från en privatperson?
Köpte rubbet från UHR, 1900 kr typ med frakt och startavgift. Dyrt, men men... bra att ha dem i fysiskt format i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Måste verkligen sova men har tankat hem det och kommer göra det i veckan. Tack Soulsurfer =)

Har sett dig ett tag i denna tråden Soulsurfer. Vilket resultat är du ute efter och vad vill du plugga? Hur många timmar/vecka lägger du på HP-plugg?
Är ute efter 1.8 i alla fall. Vet inte riktigt vad jag vill plugga, velar främst mellan läkarprogrammet och civ. ing (vet inte om jag någonsin kommer att känna mig tillräckligt säker på matematiken). Pluggar inget specifikt på hp nu, kommer nog börja göra det när mina kurser är avslutade i början av juni. Då känns det mindre stressat, men kommer inte plugga heltid eller liknande utan bara en stund varje dag. Har en del försök på mig så jag försöker att ta det hyfsat lugnt och prioritera att lära mig lite mer matematik nu.
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Skulle du kunna ladda upp de prov som du redan har skannat in på exempelvis MinFil.org eller Uložto.net?
Nej, tyvärr vill jag inte det på grund av det jag skrev. Någon annan får stå för den solidariska insatsen är jag rädd för.
Citera
2014-04-27, 02:33
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Nej, tyvärr vill jag inte det på grund av det jag skrev. Någon annan får stå för den solidariska insatsen är jag rädd för.
Nu vet jag att jag låter lite dryg, men skulle du inte kunna ladda upp åtminstone några av de gamla prov som du har skannat in? Det vore hemskt uppskattat!
Citera
2014-04-27, 02:41
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Nu vet jag att jag låter lite dryg, men skulle du inte kunna ladda upp åtminstone några av de gamla prov som du har skannat in? Det vore hemskt uppskattat!
Jag har redan gjort det flera gånger faktiskt. Finns säkert någon länk som fungerar som jag inte orkar gräva upp. Kan nästan garantera att minst en länk jag postat har i tråden fungerar och den innehåller en del saker, minst något gammalt prov jag har skannat in eller fler (minns ej). Skulle chansat på denna som jag just hittade - http://mega.co.nz/#!8c4zxRKJ!KMwhDHDvaryNAV_SGDHASEOYD3QYGp-KoOe5FiJvQNY

Det är inte många, men det är några stycken jag har laddat upp här och där. Många av länkarna fungerar säkert inte, men är helt säker på att vissa gör det bara man gräver ordentligt. Aja, hoppas du hittar något i mappen jag länkade, annars kan jag nog inte hjälpa till.
Citera
2014-04-27, 02:47
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Jag har redan gjort det flera gånger faktiskt. Finns säkert någon länk som fungerar som jag inte orkar gräva upp. Kan nästan garantera att minst en länk jag postat har i tråden fungerar och den innehåller en del saker, minst något gammalt prov jag har skannat in eller fler (minns ej). Skulle chansat på denna som jag just hittade - http://mega.co.nz/#!8c4zxRKJ!KMwhDHDvaryNAV_SGDHASEOYD3QYGp-KoOe5FiJvQNY

Det är inte många, men det är några stycken jag har laddat upp här och där. Många av länkarna fungerar säkert inte, men är helt säker på att vissa gör det bara man gräver ordentligt. Aja, hoppas du hittar något i mappen jag länkade, annars kan jag nog inte hjälpa till.
Oh helvete, det där måste vara många prov! Får tacka för länken, laddar ner för fullt just nu.
Citera
2014-04-27, 02:54
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Oh helvete, det där måste vara många prov! Får tacka för länken, laddar ner för fullt just nu.
Nja... det är en del videomaterial som tar stor plats, minns ej i detalj vad mer som finns där, men kan garantera att det finns en del prov, fast främst de senaste proven som redan cirkulerar. Edit: Kollade just och det finns faktiskt många prov som jag har skannat in! Våren och hösten 1977, våren 1997, våren 1998, hösten 1998 samt våren 1988.

Du hade alltså tur att jag lyckades hitta länken så lätt

Det där räcker nog gott och väl såvida man inte måste ha allt, vilket jag var tvungen att ha (men smakar det så kostar det). Ångrar mig lite i efterhand, men lär nog inte göra det om proven hjälper mig in på utbildningen i framtiden.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-27 kl. 03:12.
Citera
2014-04-27, 09:11
Medlem
Citat:

Är ute efter 1.8 i alla fall. Vet inte riktigt vad jag vill plugga, velar främst mellan läkarprogrammet och civ. ing (vet inte om jag någonsin kommer att känna mig tillräckligt säker på matematiken). Pluggar inget specifikt på hp nu, kommer nog börja göra det när mina kurser är avslutade i början av juni. Då känns det mindre stressat, men kommer inte plugga heltid eller liknande utan bara en stund varje dag. Har en del försök på mig så jag försöker att ta det hyfsat lugnt och prioritera att lära mig lite mer matematik nu.

1.8 fixar du säkert . Är själv ute efter samma resultat. Vill gärna läsa Teknisk Fysik men känner precis som du att jag inte vet om jag är säker på matten på civ.ing. Speciellt med tanke på de enkla mattefrågorna jag inte klarar av på HP
Citera
2014-04-27, 09:25
Medlem
Citat:
Nja... det är en del videomaterial som tar stor plats, minns ej i detalj vad mer som finns där, men kan garantera att det finns en del prov, fast främst de senaste proven som redan cirkulerar. Edit: Kollade just och det finns faktiskt många prov som jag har skannat in! Våren och hösten 1977, våren 1997, våren 1998, hösten 1998 samt våren 1988.

Du hade alltså tur att jag lyckades hitta länken så lätt

Det där räcker nog gott och väl såvida man inte måste ha allt, vilket jag var tvungen att ha (men smakar det så kostar det). Ångrar mig lite i efterhand, men lär nog inte göra det om proven hjälper mig in på utbildningen i framtiden.

Citat:
1.8 fixar du säkert . Är själv ute efter samma resultat. Vill gärna läsa Teknisk Fysik men känner precis som du att jag inte vet om jag är säker på matten på civ.ing. Speciellt med tanke på de enkla mattefrågorna jag inte klarar av på HP

Det gör ni med lite slit!

Själv sitter man på hyffsat högt resultat men inget program mded över 0.9 lockar. Känns riktigt surt faktiskt. Men å andra sidan vill jag inte läsa något enbart för att jag kan.
Citera
2014-04-27, 10:15
Medlem
Då var det bara en dag kvar!!! Har kursprov i kemi inorgon, lär få F. Hoppas resultatet från högskoleprovet gör mig glad imorgon. Till alla som kommer gapa och säga att man måste ha minst godkänt i alla ämnen för hp ska gälla...andas, det kmr blinket godkänt hur som helst i slutet av kursen.

Anyways , 1 dag!!! Håll ut gottt folk
Citera
2014-04-27, 10:33
Medlem
U-166s avatar
Jag har på senare tid övermannats av enorma ångestattacker, dessa slår i regel till då jag utsätts för andra studerande. Tänk om regeringen får för sig att sänka HP-kvoten eller rent av avskaffa den? Jag skyndar hem och med skakiga händer konstaterar jag att kvoten till sin storlek fortfarande är densamma. Tänk om det ändrat detta till nästa år? Allt är en viss herre vars namn jag icke kan erinrar mig för tillfället fel. Han och dennes insändare i DN. Hur gick det egentligen efter insändaren? Förs det någon seriös debatt om att minska HP-kvoten?
Citera
2014-04-27, 10:45
Bannlyst
Citat:
Kanske du vet det redan, men man kan komma in på F-program i KTH och Chalmers genom att skriva Matematik- och fysikprovet. Enligt mig kräver det förvisso bredare kunskaper, upp till Matte E, men det är ändå lättare eller snarare inte lika finurlig än HP matte.

Citat:

Ett stort tack!
Citera
2014-04-27, 11:01
Medlem
Kevalins avatar
Citat:
Duvan! Inte så hårt konkurrens kanske, men du skrev bra. Om jag har rättat rätt fick du 18 av 24 rätt!

Facit - http://i.imgur.com/FrT82pl.png

Hur kändes provet, svårare, lättare eller likvärdigt dagens LÄS, ni som gjorde det eller nu gör det i efterhand?

Woho! Jag vann!

Jag är av åsikten att dagens LÄS (våren 2014, enda provet jag skrivit) är lättare. Först av allt är (eller blandar jag ihop med ELF måhända?) väl dagens texter inte riktigt lika långa (nu när jag skriver det här känns det som att jag är ute och cyklar) vilket inte är lika jobbigt koncentrationsmässigt. Jag skulle vilja påstå att det är fler, för mig (19), gamla ord vars betydelse jag inte riktigt greppar på provdelen du delade med dig jämfört med dagens prov.

Består de gamla proven av 24 LÄS-frågor totalt eller är det fler LÄS-frågor?

För skojs skull kan jag ju berätta att jag fick 90% rätt på den senaste LÄS-delen istället för enbart 75% rätt på det äldre provet. Så jag tycker att jag borde ha presterat något bättre...
Soulsurfer! Tack så väldigt mycket för din insats för att återinföra lite seriositet i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in