2014-04-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Bra fråga. Spontant kommer jag att tänka på mina kemi och svenskaböcker.

Ta en sväng förbi biblioteket och bläddra lite. Ska nog själv försöka hasa mig dit i veckan.

Kemi funkar inte alls på detta sättet =) Gör det. Skriv gärna i tråden hur det gick =)
Citera
2014-04-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Kemi funkar inte alls på detta sättet =) Gör det. Skriv gärna i tråden hur det gick =)

Ska göra de

Tanken är att hitta böcker med innehåll som liknar det på hp. Med hjälp av instuderingsfrågorna tänker jag att jag kan sehur mycket som fastnat. Ger mig av till biblan i veckan och återkommer om jag hittar några lämpliga böcker.
Citera
2014-04-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Har du läst min åsikt gällande detta som jag tidigare postade i tråden? Både Pastmaster och en vän till mig har båda höjt sig rejält på LÄS genom att båda tillämpa samma metod, nöta, nöta, nöta och verkligen göra en djup analys av tidigare LÄS-texter. Jag vet inte hur Pastmaster ställer sig till detta, men jag kommer i alla fall göra det parallellt med att samtidigt läsa tidskrifter som är vanligt förekommande på högskoleprovet. Flertalet texter kommer ifrån Läkartidningen, Pedagogiska magasinet, Genus (eller annan genusblaska ), Vår Fågelvärld, Forskning & Framsteg, Sveriges natur, Scandia, Fauna och flora, Apropå, Social politik, Historisk tidskrift, och många fler. Några som du bör titta efter är också tidskrifter som börjar på "Tidskrift för ..." där punkterna exempelvis kan vara "litteraturvetenskap" eller "lärarutbildning och "forskning". Tanken är att jag ska få insikt i de olika ämnen som ofta dyker upp på provet, samtidigt som jag lär mig läsa med förståelse och koncentration.

Min teori är ej beprövad av mig själv, men kommer tillämpa detta fram till nästa prov. Detta är en lång process; det är viktigt att du anpassar din läsförmåga efter de teman som ofta dyker upp på högskoleprovet och det gör du främst genom tidigare LÄS-texter eller de tidskrifter jag skrivit upp (dessa är endast ett axplock av samtliga). Under Strecket har mig veterligen aldrig använts i någon LÄS-text och jag tycker ärligt talat inte de är så svårlästa, inte heller så lik LÄS-texterna. Har för mig att de använts i MEK nån enstaka gång men det är ju mest ordförståelse där...

Teman som ofta dyker upp:
Pedagogik, medicin, vetenskap, genus, kultur, samhällsvetenskap, konst, ornitologi (tyvärr )

När du läser ska du för övrigt inte läsa som att du vill njuta av texterna, utan du ska läsa med full koncentration, annars lär du inte förstå så mycket. Du ska läsa så att du alltid förstår precis vad artiklarna handlar om och fråga dig själv vad skribenten vill säga. Ibörjan lär det vara svårt men tanken är att du ska fortsätta tills det går som smort. Du kommer lära din hjärna att bli intresserad av texterna. Problemet tror jag med att läsa texter man tycker är intressanta är att man redan är bekväma i de ämnena, på så sätt utvecklas man inte alls inför LÄS.

Tidskrifter mellan 2001 och 2010:
http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=8561.html

Från de tre senaste proverna:

Tackar för ett mycket bra svar=)

Problemet här är att jag är väldigt intresserad av mycket som skrivs i många av de tidskrifter du nämner. Det som skrivs i exempelvis i Under Strecket är ofta väldigt tråkiga texter som gör att jag lätt tappar koncentrationen. Ungefär som texten om Bellman på det senaste provet. Nåt så tråkigt har jag nog aldrig läst och det är nog därför jag fick 1/4 rätt på just den texten.

Att göra några djupare analyser av gamla LÄS har jag inte gjort men det ska definitivt göras. Borde jag även göra det från LÄS på HP-proven från exempelvis 90-talet?
Citera
2014-04-26, 21:09
Medlem
Någon som kan hjälpa mig med fråga 28? http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorvaren2014/provpass4kvantitativaresonemangnog20140405.5.3c889 50e1450435e903d6.html

Kan inte få ihop det. Svaret ska bli D men jag får det till C. Hur ska man kunna lösa det var för sig om svaren inte bli de samma om man använder 1 eller 2?
Citera
2014-04-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Ska göra de

Tanken är att hitta böcker med innehåll som liknar det på hp. Med hjälp av instuderingsfrågorna tänker jag att jag kan sehur mycket som fastnat. Ger mig av till biblan i veckan och återkommer om jag hittar några lämpliga böcker.

Perfekt =) Läs annars Ralles inlägg ovan.
Citera
2014-04-26, 21:29
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Borde jag även göra det från LÄS på HP-proven från exempelvis 90-talet?
Ja, varför inte? De är lika dagens prov. Jag köpte samtliga gamla prov för ca 1900 kr. Proven kommer troligtvis läcka ut förr eller senare, men jag har bestämt mig för att inte kasta ut dem då det var mycket jobb att fixa fram och för att det kostade mig rätt mycket tid och pengar. Om/när jag har nått mitt mål kanske jag inte bryr mig, men nu gör jag det. Själviskt, men jag har en anledning till min inställning. Det räckte med att jag kastade ut ett par stycken så ville en del genast ha allting gratis utan att ens ha sagt ett simpelt "tack" Orka det när man har lagt flera månader för att få fram allting och dessutom betalar en stor summa för proven...

Vissa förväntar sig allt utan att visa det minsta tacksamhet och det tröttnade jag på. I dag känner jag mig dock generös. Någon som vill ha en gammal provdel för att få en liten bild över hur de gamla proven ser ut, om ni inte redan har sett? För er som överväger att skaffa proven kanske det ger en liten bild av materialet. Har inte på långa vägar kört igenom allt själv då jag varken har hunnit eller prioriterat det, men det mesta ser väldigt relevant ut. De tidigaste proven är lättare dock, speciellt LÄS.

Vilket år vill ni ha LÄS från? Jag ger er som kanske är intresserade två alternativ (det alternativ som får tre röster först av tre olika personer vinner, om nu folk är intresserade av detta lilla evenemang):

Alternativ 1 - Våren 1988

Alternativ 2 - Hösten 1986

Som tävling kan vi säga att den som får flest rätt på denna LÄS-del (man får endast ett försök på sig och får inte ändra alternativ efter hand), får välja en valfri provdel från ett gammalt prov som inte finns ute som jag måste posta i tråden. Tävlingen pågår till 02.00 och era svar måste postas i tråden. Kanske inte låter så generöst, men proven kostade en del för mig. Aja, det var bara en idé...
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-26 kl. 21:33.
Citera
2014-04-26, 21:37
Medlem
Citat:
Någon som kan hjälpa mig med fråga 28? http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorvaren2014/provpass4kvantitativaresonemangnog20140405.5.3c889 50e1450435e903d6.html

Kan inte få ihop det. Svaret ska bli D men jag får det till C. Hur ska man kunna lösa det var för sig om svaren inte bli de samma om man använder 1 eller 2?

Det enda vi har från början är att x-y är större än 20, vilket har massor av lösningar.

Vid x = 16 vet vi att y måste vara negativt eftersom x-y ska vara större än 20. (16-y > 20 <=> 16-20 > y)

I 2) vet vi också att y är negativt.

I båda fallen är y negativt. Vi vet då att x-y blir större än x+y.

För att lösa frågan snabbt gäller bara att förstå att om vi har en ekvation med två variabler och får reda på den ena kan vi räkna ut den andra. Vet vi båda variablerna kan vi besvara ursprungsfrågan.
Senast redigerad av Fyrverkeri 2014-04-26 kl. 21:45.
Citera
2014-04-26, 21:40
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ja, varför inte? De är lika dagens prov. Jag köpte samtliga gamla prov för ca 1900 kr. Proven kommer troligtvis läcka ut förr eller senare, men jag har bestämt mig för att inte kasta ut dem då det var mycket jobb att fixa fram och för att det kostade mig rätt mycket tid och pengar. Om/när jag har nått mitt mål kanske jag inte bryr mig, men nu gör jag det. Själviskt, men jag har en anledning till min inställning. Det räckte med att jag kastade ut ett par stycken så ville en del genast ha allting gratis utan att ens ha sagt ett simpelt "tack" Orka det när man har lagt flera månader för att få fram allting och dessutom betalar en stor summa för proven...

Vissa förväntar sig allt utan att visa det minsta tacksamhet och det tröttnade jag på. I dag känner jag mig dock generös. Någon som vill ha en gammal provdel för att få en liten bild över hur de gamla proven ser ut, om ni inte redan har sett? För er som överväger att skaffa proven kanske det ger en liten bild av materialet. Har inte på långa vägar kört igenom allt själv då jag varken har hunnit eller prioriterat det, men det mesta ser väldigt relevant ut. De tidigaste proven är lättare dock, speciellt LÄS.

Vilket år vill ni ha LÄS från? Jag ger er som kanske är intresserade två alternativ (det alternativ som får tre röster först av tre olika personer vinner, om nu folk är intresserade av detta lilla evenemang):

Som tävling kan vi säga att den som får flest rätt på denna LÄS-del (man får endast ett försök på sig och får inte ändra alternativ efter hand), får välja en valfri provdel från ett gammalt prov som inte finns ute som jag måste posta i tråden. Tävlingen pågår till 02.00 och era svar måste postas i tråden. Kanske inte låter så generöst, men proven kostade en del för mig. Aja, det var bara en idé...

Jag väljer alternativ 1. Får man fråga hur många gamla prov du har tillgång till?
Senast redigerad av r4ll3 2014-04-26 kl. 21:47.
Citera
2014-04-26, 21:45
Medlem
Håller med r4ll3 när han nämner gamla prov på läs. Jag är själv ingen som läser ofta, läste knappt när jag var yngre. Fick 8/20 ht2013 och läste ca 30-40 understrecket artiklar samt en halv bok till detta prov. Detta gav dock inget då jag fortfarande låg på 8-10/20. Började göra en massa gamla läs-prov ca två veckor innan provet och analyserade mina fel. Detta renderade 17/20.

Gör gamla läs-prov. Det är det viktigaste.
Citera
2014-04-26, 21:46
Medlem
Citat:

Jag säger alternativ 2. Du har ju ingen anledning att dela med dig gratis av det som du har betalt för. Du verkar vara en väldigt snäll människa
Citera
2014-04-26, 22:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag väljer alternativ 1. Får man fråga hur gamla prov du har tillgång till? Jag har endast till 1999. Har för mig att du hade lagt upp en massa på din dropbox förut men du kanske tagit bort dem?
Har nästan alla gamla prov (saknar någon enstaka provdel, har för mig att det är en DTK eller liknande), har ingen av de inaktuella delarna, dvs STUF eller någon allmänbildande. Lade upp ett par där tidigare, men det är nog borta från ett tag sedan när jag behövde mer plats i min Dropbox för annat. Har aldrig lagt upp dessa delar som jag nu random kände för att dela ut då LÄS var på tapeten. Det finns säkert att fixa fram om man kontakta de som anordnar provet och fråga, men som sagt, men får vara beredd att betala för att få proven hemskickade. Tror ingen har skannat in dem och det tog mig otroligt många timmar att göra då jag måste mata in sida för sida för hand. Själviskt, men jag tycker att det finns en gräns, vissa förväntar sig att få precis allting gratis utan att förstå allt arbete bakom det. Jag hade varit glad om någon delade mig sig av lite helt gratis, men fick hatiska meddelanden som krävde mig på allt material som jag har betalat för och skannat in i otaliga timmar. Undantag kan man väl dock göra.

Nästa röst får avgöra, LÄS Våren 1988 eller LÄS Hösten 1986? Vinnaren av LÄS-tävlingen får också ett helt prov av mig, ett av de riktiga gamla proven. Får se om några antar utmaningen. Vinnaren får alltså välja en provdel som jag måste dela öppet i tråden samt få ett helt gammalt prov av mig via PM (från 70-talet som jag väljer). Gör väl ett undantag, men ni får göra en insats först Är också lite intresserad att se hur folk upplever dessa äldre LÄS-delar. Den som får flest rätt först vinner och man får inte komplettera eller ändra i efterhand utan lagt kort gäller och man har ända till 02.00 på sig.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-26 kl. 22:05.
Citera
2014-04-26, 22:08
Medlem
Citat:
Har nästan alla gamla prov (saknar någon enstaka provdel, har för mig att det är en DTK eller liknande), har ingen av de inaktuella delarna, dvs STUF eller någon allmänbildande. Lade upp ett par där tidigare, men det är nog borta från ett tag sedan när jag behövde mer plats i min Dropbox för annat. Har aldrig lagt upp dessa delar som jag nu random kände för att dela ut då LÄS var på tapeten. Det finns säkert att fixa fram om man kontakta de som anordnar provet och fråga, men som sagt, men får vara beredd att betala för att få proven hemskickade. Tror ingen har skannat in dem och det tog mig otroligt många timmar att göra då jag måste mata in sida för sida för hand. Själviskt, men jag tycker att det finns en gräns, vissa förväntar sig att få precis allting gratis utan att förstå allt arbete bakom det. Jag hade varit glad om någon delade mig sig av lite helt gratis, men fick hatiska meddelanden som krävde mig på allt material som jag har betalat för och skannat in i otaliga timmar. Undantag kan man väl dock göra.

Nästa röst får avgöra, LÄS Våren 1988 eller LÄS Hösten 1986? Vinnaren av LÄS-tävlingen får också ett helt prov av mig, ett av de riktiga gamla proven. Får se om några antar utmaningen. Vinnaren får alltså välja en provdel som jag måste dela öppet i tråden samt få ett helt gammalt prov av mig via PM (från 70-talet som jag väljer). Gör väl ett undantag, men ni får göra en insats först Är också lite intresserad att se hur folk upplever dessa äldre LÄS-delar. Den som får flest rätt först vinner och man får inte komplettera eller ändra i efterhand utan lagt kort gäller och man har ända till 02.00 på sig.

Väldigt snällt!

Vart finns läs-delen då? Som vi kan tävla på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in