2014-04-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.svensk.niger
Har facit ändrats något? Jag fick precis samma resultat nu när jag rättade om det som när jag rättade direkt efter provet.

Då har det väl inte ändrats?
Citera
2014-04-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Exakt så.

Förra året släpptes både resultat och normering tidigare än väntat men nu verkar det som att vi faktiskt får cäbta fram till utsatt dag, i alla fall för normeringen.
Hur mycket tidigare än utsatt släpptes allt förra året?
Citera
2014-04-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Hur mycket tidigare än utsatt släpptes allt förra året?

Normeringen tror jag var tre dagar innan. Resultatet minns jag inte men har för mig det kom ännu tidigare.
Citera
2014-04-26, 16:33
Medlem
Citat:
Normeringen tror jag var tre dagar innan. Resultatet minns jag inte men har för mig det kom ännu tidigare.

Låter ju helt otroligt.. Synd att det inte blir så iår
Citera
2014-04-26, 17:45
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Hur vanligt är det att man överför fel alternativ till kontrollpapperet? Är nämligen två uppgifter jag nästan kan svära på att jag svarade annorlunda på, men kanske bara är önsketänkande. Om jag inte svarade annorlunda så tänkte jag åtminstone rätt men markerade fel alternativ av nån konstig anledning. Det var verkligen superenkla uppgifter...

Det är svårt att svara på. Har skrivit HP många gånger och alltid haft samma resultat på kontrollpappret som då resultatet kom...
Citera
2014-04-26, 19:23
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bille10
Ja alltså misstag kan hända, absolut. Men hur mycket kan det verkligen påverka? +/- 0.5 maximalt tror jag skulle kunna vara konsvekvens, även ifall det är väldigt osannolikt. Men man vet ju aldrig. Vart ligger du runt ungefär?

Enligt nomeneringstabellerna:
Hösten 2013: 1.6
Våren 2013: 1.6
Hösten 2012: 1.6
Våren 2012: 1.7
Hösten 2011: 1.6

Det är just de där två uppgifterna, en från XYZ och en från KVA, som jag verkligen inte fattar hur jag skulle ha kunnat svara fel på. Tänkbart är att jag tänkte rätt i mitt huvud men av någon anledning valde fel alternativ. Ett annat mer optimistiskt scenario är att jag ringat in ett svar först, sedan strukit den, ringat in ett annat och råka skriva in fel inringning på kontrollpapperet. Det hade betytt att jag faktiskt markerat rätt svar i svarshäftet. I vilket fall har det nog ingen stor betydelse. Jag kommer ju ändå inte in på läkarprogrammet med det resultatet (ett poäng plus på kvant hade gett mig 1.65 ist för 1.6 enligt gamla nomineringar) så jag gör bäst i att förbereda mig inför nästa prov och ta detta som en lärdom, försöka träna på att i framtiden inte göra såna här missar. Sedan ska jag satsa på PIL också.

Grunden till mitt eventuella misstag är förmodligen att jag tyckt uppgifterna varit så enkla att jag såg dem som möjlighet att spara tid, vilket dock gett den negativa konsekvensen att ha stressat igenom dem och inte hunnit ordentligt kolla vad jag faktiskt valt för alternativ. Jag har 65p på kvant f.ö., det lär ge 1.8 på kvant (enligt kontrollpapperet). Har förresten gjort ett riktigt slarvfel på en annan uppgift (som jag faktiskt kommer ihåg att jag svarade fel, det erkänner jag) där jag istället för att multiplicera exponenterna i en potens enligt (x^a)^b = x^(a * b) som det ska vara, adderade ihop dem. Jag har fan läst Matte A-E och gör såna här missar, helt sjukt. Har jag nån ursäkt? Jag önskar jag hade det. Jag sov fan bara 2-3 timmar den natten, buhuhuhuhuhuhu

Citat:
Ursprungligen postat av FistOfPureEmotion
Sitter i exakt samma sits. Har gått igenom uppgifterna nu i efterhand och är tämligen säker på att jag svarade rätt på två uppgifter, men som dock förnekas av mitt kontrollpapper. Den slutgiltiga råpoängen från mina tidigare prov har alltid stämt överens med kontrollpappret, men jag minns att jag velade på ett par uppgifter för att senare gå tillbaka och ändra.

Förhoppningsvis har jag då bara glömt att samtidigt ändra i kontrollpappret. Vi får hålla tummarna helt enkelt. I mitt fall kan dessa två poäng vara helt avgörande för en eventuell flytt till Lund i höst.

Jag har också erfarenhet av att det som jag skrivit ned på kontrollpapperet tidigare också är det jag faktiskt erhållit som resultat. Däremot är detta ett undantag, känner verkligen inte att jag kan ha gjort sådana slarvfel. Jag vet precis hur jag tänkte och jag tänkte rätt, ändå är fel alternativ markerade. Det händer att jag tänker fel, men här tänkte jag verkligen rätt och då väljer jag sällan fel. Men aja, bara vänta fram tills 5 maj, tror jag det är. Sen är det bara tänka att det inte är någon Big Deal. Det kom in 15 pers med 1.65 i Umeå förra året (reservantagning), av alla som söker med det resultatet utgjorde dem förmodligen en mindre andel. Dessutom verkar fler ha sökt till läkarprogrammet detta år, vilket kanske höjer snittet, är ej säker.

Får man fråga vad för utbildning du satsar på och vilken skillnad i slutlig normeringspoäng dessa två poäng kan tänkas ge för dig?
Citera
2014-04-26, 20:11
Medlem
Hur blir man bättre på den svenska LÄS-delen? Jag snittar runt 50 % rätt på LÄS, vilket är riktigt dåligt.

Jag vet om att frågan är ställd minst 100 gånger i denna tråden men svaret blir alltid detsamma... -Läs Under Strecket, böcker etc etc.

Hjälper detta verkligen? Jag läser en del och slår upp varje ord jag inte kan och enligt mig ger detta mycket vid ORD och MEK och inte vid LÄS.

Även om man läser en massa varje dag så besvarar man ändå inga frågor (om innehållet) som man gör på HP.

Några tips på hur man kan förbättra sig på just LÄS? (Förutom att köra gamla HP)

Tack FB
Senast redigerad av SilverAudi 2014-04-26 kl. 20:16.
Citera
2014-04-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Hur blir man bättre på den svenska LÄS-delen? Jag snittar runt 50 % rätt där vilket är riktigt dåligt.

Jag vet om att frågan är ställd minst 100 gånger i denna tråden men svaret blir alltid detsamma. -Läs Under Strecket, böcker etc etc.

Hjälper detta verkligen? Jag läser en del och slår upp varje ord och enligt mig ger detta mycket vid ORD och MEK och inte vid LÄS.

Även om man läser en massa varje dag så besvarar man ändå inga frågor (om innehållet) som man gör på HP.

Några tips på hur man kan förbättra sig på just LÄS? (Förutom att köra gamla HP)

Tack FB

Jag tror det allra bästa är gamla prov och kurslitteratur med instuderingsfrågor. Jag har inte provat själv (suger på den verbala delen) men det är väl främst sånt jag kommer köra på när hösten närmar sig.
Citera
2014-04-26, 20:17
Medlem
Citat:
Jag tror det allra bästa är gamla prov och kurslitteratur med instuderingsfrågor. Jag har inte provat själv (suger på den verbala delen) men det är väl främst sånt jag kommer köra på när hösten närmar sig.

Tack för ditt svar.

Kurslitteratur med instuderingsfrågor? Vart hittar jag det?
Citera
2014-04-26, 20:20
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.

Kurslitteratur med instuderingsfrågor? Vart hittar jag det?

Bra fråga. Spontant kommer jag att tänka på mina kemi och svenskaböcker.

Ta en sväng förbi biblioteket och bläddra lite. Ska nog själv försöka hasa mig dit i veckan.
Citera
2014-04-26, 20:27
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Hur blir man bättre på den svenska LÄS-delen? Jag snittar runt 50 % rätt där vilket är riktigt dåligt.

Jag vet om att frågan är ställd minst 100 gånger i denna tråden men svaret blir alltid detsamma. -Läs Under Strecket, böcker etc etc.

Hjälper detta verkligen? Jag läser en del och slår upp varje ord och enligt mig ger detta mycket vid ORD och MEK och inte vid LÄS.

Tack FB

Har du läst min åsikt gällande detta som jag tidigare postade i tråden? Både Pastmaster och en vän till mig har båda höjt sig rejält på LÄS genom att båda tillämpa samma metod, nöta, nöta, nöta och verkligen göra en djup analys av tidigare LÄS-texter. Jag vet inte hur Pastmaster ställer sig till detta, men jag kommer i alla fall göra det parallellt med att samtidigt läsa tidskrifter som är vanligt förekommande på högskoleprovet. Flertalet texter kommer ifrån Läkartidningen, Pedagogiska magasinet, Genus (eller annan genusblaska ), Vår Fågelvärld, Forskning & Framsteg, Sveriges natur, Scandia, Fauna och flora, Apropå, Social politik, Historisk tidskrift, och många fler. Några som du bör titta efter är också tidskrifter som börjar på "Tidskrift för ..." där punkterna exempelvis kan vara "litteraturvetenskap" eller "lärarutbildning och "forskning". Tanken är att jag ska få insikt i de olika ämnen som ofta dyker upp på provet, samtidigt som jag lär mig läsa med förståelse och koncentration.

Min teori är ej beprövad av mig själv, men kommer tillämpa detta fram till nästa prov. Detta är en lång process; det är viktigt att du anpassar din läsförmåga efter de teman som ofta dyker upp på högskoleprovet och det gör du främst genom tidigare LÄS-texter eller de tidskrifter jag skrivit upp (dessa är endast ett axplock av samtliga). Under Strecket har mig veterligen aldrig använts i någon LÄS-text och jag tycker ärligt talat inte de är så svårlästa, inte heller så lik LÄS-texterna. Har för mig att de använts i MEK nån enstaka gång men det är ju mest ordförståelse där...

Teman som ofta dyker upp:
Pedagogik, medicin, vetenskap, genus, kultur, samhällsvetenskap, konst, ornitologi (tyvärr )

När du läser ska du för övrigt inte läsa som att du vill njuta av texterna, utan du ska läsa med full koncentration, annars lär du inte förstå så mycket. Du ska läsa så att du alltid förstår precis vad artiklarna handlar om och fråga dig själv vad skribenten vill säga. Ibörjan lär det vara svårt men tanken är att du ska fortsätta tills det går som smort. Du kommer lära din hjärna att bli intresserad av texterna. Problemet tror jag med att läsa texter man tycker är intressanta är att man redan är bekväma i de ämnena, på så sätt utvecklas man inte alls inför LÄS.

Tidskrifter mellan 2001 och 2010:
http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=8561.html

Från de tre senaste proverna:

Citat:
Nya högskoleprovet

Läs (VT2014):

Genus 2010:3
Vår Fågelvärld 2012:3
Läkartidningen 2012:41
Tidskrift för lärarutbildning och forskning 2000:1

Klarspråk 2009:3
Forskning & Framsteg 2011:1
Sveriges Natur 2009:1
Tidskrift för litteraturvetenskap 2006:1

Läs (HT2013):

Genus 2011:1
Svenska Dagbladet 2011-02-05
Forskning & Framsteg 2008:7
Pedagogiska magasinet 2010:1

Aftonbladet 2011-02-24
Medicinsk Vetenskap 2008:4
DietistAktuellt 2007:5
Scandia 2007:2

Läs (VT2013):

Läkartidningen 2010:12
Omkonst 2009-09-23
Forskning 2011:2
Scandia 2009:1

Dagens Nyheter 2011-02-25
Pedagogiska magasinet 2010:1
Du&Jobbet 2009:3
Miljöforskning 2007:1
Senast redigerad av r4ll3 2014-04-26 kl. 20:50.
Citera
2014-04-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Enligt nomeneringstabellerna:
Jag har också erfarenhet av att det som jag skrivit ned på kontrollpapperet tidigare också är det jag faktiskt erhållit som resultat. Däremot är detta ett undantag, känner verkligen inte att jag kan ha gjort sådana slarvfel. Jag vet precis hur jag tänkte och jag tänkte rätt, ändå är fel alternativ markerade. Det händer att jag tänker fel, men här tänkte jag verkligen rätt och då väljer jag sällan fel. Men aja, bara vänta fram tills 5 maj, tror jag det är. Sen är det bara tänka att det inte är någon Big Deal. Det kom in 15 pers med 1.65 i Umeå förra året (reservantagning), av alla som söker med det resultatet utgjorde dem förmodligen en mindre andel. Dessutom verkar fler ha sökt till läkarprogrammet detta år, vilket kanske höjer snittet, är ej säker.

Får man fråga vad för utbildning du satsar på och vilken skillnad i slutlig normeringspoäng dessa två poäng kan tänkas ge för dig?

Okej, jag håller tummarna för att du fixar läkarprogrammet. Satsar själv på juristprogrammet i Lund.

Fick 51 på KVA och 63 på Verbala delen, vilket nu i efterhand förvånar mig mkt. Har alltid haft ganska lätt för matte och på mina tidigare prov har jag aldrig fått under 65 råpoäng på KVA. Mitt problem har alltid varit den verbala delen där jag faktiskt fick 0,7 första gången jag skrev. Därför lade jag allt fokus på att läsa svensk och engelsk litteratur inför provet, och tog väl kanske mina tidigare mattekunskaper lite för givet. Noterade nämligen i efterhand att jag höjt mig markant verbalt, men sjunkit som en sten på KVA. Då jag tyvärr hade en frånvaro under gymnasiet på över 50%, är jag verkligen i behov av att repetera olika formler osv, då dessa inte sitter i bakhuvudet lika naturligt som för elever med bra närvaro som nötte igenom matten dagligen under gymnasiet. Dessutom lyckades jag klanta mig som fan under andra KVA genom att skriva in svaret i fel ruta, vilket sedan påverkade nästa svar osv. Upptäckte detta efter ett tag, men förlorade mkt tid på att gå tillbaka och reparera skadorna. Sjukt jävla klantigt.

De två eventuella bonuspoängen i fråga är båda från den verbala delen.

Enligt normeringstabellerna:

HT13: 1.5 (1.5)
VT13: 1.5 (1.55)
HT12: 1.5 (1.55)
VT12: 1.55 (1.6)
HT11: 1.55 (1.55)

Inom parentes = Om jag inkluderar de två osäkra poängen.

För övrigt bör man inte ta VT12s normeringstabell på allvar, då maxpoängen på den verbala delen var 76 istället för 80 pga den kända läckan av fyra ord. Aja, får hoppas på 1.55 iaf vilket förhoppningsvis lär räcka till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in