Citat:
Ursprungligen postat av
SilverAudi
Hur blir man bättre på den svenska LÄS-delen? Jag snittar runt 50 % rätt där vilket är riktigt dåligt.
Jag vet om att frågan är ställd minst 100 gånger i denna tråden men svaret blir alltid detsamma. -Läs Under Strecket, böcker etc etc.
Hjälper detta verkligen? Jag läser en del och slår upp varje ord och enligt mig ger detta mycket vid ORD och MEK och inte vid LÄS.
Även om man läser en massa varje dag så besvarar man ändå inga frågor (om innehållet) som man gör på HP.
Några tips på hur man kan förbättra sig på just LÄS? (Förutom att köra gamla HP)
Tack FB

Har du läst min åsikt gällande detta som jag tidigare postade i tråden? Både Pastmaster och en vän till mig har båda höjt sig rejält på LÄS genom att båda tillämpa samma metod, nöta, nöta, nöta och verkligen göra en djup analys av tidigare LÄS-texter. Jag vet inte hur Pastmaster ställer sig till detta, men jag kommer i alla fall göra det parallellt med att samtidigt läsa tidskrifter som är vanligt förekommande på högskoleprovet. Flertalet texter kommer ifrån Läkartidningen, Pedagogiska magasinet, Genus (eller annan genusblaska

), Vår Fågelvärld, Forskning & Framsteg, Sveriges natur, Scandia, Fauna och flora, Apropå, Social politik, Historisk tidskrift, och många fler. Några som du bör titta efter är också tidskrifter som börjar på "Tidskrift för ..." där punkterna exempelvis kan vara "litteraturvetenskap" eller "lärarutbildning och "forskning". Tanken är att jag ska få insikt i de olika ämnen som ofta dyker upp på provet, samtidigt som jag lär mig läsa med förståelse och koncentration.
Min teori är ej beprövad av mig själv, men kommer tillämpa detta fram till nästa prov. Detta är en lång process; det är viktigt att du anpassar din läsförmåga efter de teman som ofta dyker upp på högskoleprovet och det gör du främst genom tidigare LÄS-texter eller de tidskrifter jag skrivit upp (dessa är endast ett axplock av samtliga). Under Strecket har mig veterligen aldrig använts i någon LÄS-text och jag tycker ärligt talat inte de är så svårlästa, inte heller så lik LÄS-texterna. Har för mig att de använts i MEK nån enstaka gång men det är ju mest ordförståelse där...
Teman som ofta dyker upp:
Pedagogik, medicin, vetenskap, genus, kultur, samhällsvetenskap, konst, ornitologi (tyvärr

)
När du läser ska du för övrigt inte läsa som att du vill njuta av texterna, utan du ska läsa med full koncentration, annars lär du inte förstå så mycket. Du ska läsa så att du alltid förstår precis vad artiklarna handlar om och fråga dig själv vad skribenten vill säga. Ibörjan lär det vara svårt men tanken är att du ska fortsätta tills det går som smort. Du kommer lära din hjärna att bli intresserad av texterna. Problemet tror jag med att läsa texter man tycker är intressanta är att man redan är bekväma i de ämnena, på så sätt utvecklas man inte alls inför LÄS.
Tidskrifter mellan 2001 och 2010:
http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=8561.html
Från de tre senaste proverna:
Citat:
Nya högskoleprovet
Läs (VT2014):
Genus 2010:3
Vår Fågelvärld 2012:3
Läkartidningen 2012:41
Tidskrift för lärarutbildning och forskning 2000:1
Klarspråk 2009:3
Forskning & Framsteg 2011:1