2014-04-25, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Grattis! EAB-kniven vette tusan vad den gör riktigt bra om jag ska vara ärlig, men KN-knivarna blir riktigt bra om du skärper upp dem.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bergkniven är en allroundkniv/grönsakskniv. Funkar även att filea mindre fisk med eftersom bladet är semi-flexibelt.

~Paul~
Okej. Tycker nog att den är ganska stel. KN-kockkniven(det är väl en sån, trots det rätt smala bladet?) är mer flexibel.

Citat:
Limma på en trälist på en IKEA list.

Köpte en IKEA magnetlist för 15 kr på loppisen i exakt det syftet
Citera
2014-04-25, 10:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamu

Okej. Tycker nog att den är ganska stel. KN-kockkniven(det är väl en sån, trots det rätt smala bladet?) är mer flexibel.
Precis. Ganska stel = semiflexibel . Dvs, ger efter något vid press men går inte att böja på samma sätt som en flexibel kniv/filékniv.

~Paul~
Citera
2014-04-25, 12:55
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Precis. Ganska stel = semiflexibel . Dvs, ger efter något vid press men går inte att böja på samma sätt som en flexibel kniv/filékniv.

~Paul~
På tal om file'. Vad är det för fiffig filekniv han har här som är dubbelslipad?www.youtube.com/watch?v=QRA6rEnD5Cg

Snygga skär f.ö i andra halvan då han skär bort Y-benen. kör du med samma teknik?
Citera
2014-04-25, 13:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
På tal om file'. Vad är det för fiffig filekniv han har här som är dubbelslipad?www.youtube.com/watch?v=QRA6rEnD5Cg

Snygga skär f.ö i andra halvan då han skär bort Y-benen. kör du med samma teknik?
Nej, alltså det är en Wenger-filékniv som han slipat själv på bladryggen intill spetsen.

Jag kör en något annorlunda teknik när jag rensar gädda:

http://www.youtube.com/watch?v=H3-GLr9bTXM

~Paul~
Citera
2014-04-25, 21:20
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Nej, alltså det är en Wenger-filékniv som han slipat själv på bladryggen intill spetsen.

Jag kör en något annorlunda teknik när jag rensar gädda:

http://www.youtube.com/watch?v=H3-GLr9bTXM

~Paul~
Kanske bra om man vill följa benen.

Måste nog faktiskt säga att din stil verkar vara lite " slösaktigare" men verkar ge jämnare bitar.

Försökte mig själv på finska skäret men det såg mer ut som jag rensat en ål med skruvmejsel, träning ger färdighet dock så det blir mer gäddmord i framtiden. Inga fel på det köttet inte!
Citera
2014-04-25, 21:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Kanske bra om man vill följa benen.

Måste nog faktiskt säga att din stil verkar vara lite " slösaktigare" men verkar ge jämnare bitar.

Försökte mig själv på finska skäret men det såg mer ut som jag rensat en ål med skruvmejsel, träning ger färdighet dock så det blir mer gäddmord i framtiden. Inga fel på det köttet inte!
Det finns som sagt många olika tekniker. För presentationens skulle så vill jag dock att filéerna är någorlunda stora och hela. Den finska metoden resulterar i alltför massakrerat kött som eventuellt passar till fiskpinnar .

~Paul~
Citera
2014-04-26, 10:18
Medlem
När man slipar en morakniv följer man bara det som ser ut som en bred egg? Eller brukar där ligga en sekundär egg också?
Citera
2014-04-26, 10:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
När man slipar en morakniv följer man bara det som ser ut som en bred egg? Eller brukar där ligga en sekundär egg också?
De flesta moraknivar levereras med en pytteliten mikroegg. De är således inte slipade till äkta Scandi-form.

Hur som helst så kan man följa två olika metoder. Den ena går ut på att tangera den ursprungliga huvudslipfasen, dvs slipa det som du kallar "bred egg". Den andra går ut på att lägga på en liten mikroegg på denna "breda egg" och först när denna mikroegg börjar bli för grov så slipar man fram ursprungsformen igen, dvs reprofilerar bladet en aning.

Det finns som sagt inga absoluta regler. Personligen kör jag på metod två eftersom metod ett kräver att man avlägsnar en hel del metall från bladet i samband med varje slipsession. Det blir helt enkelt för jobbigt i längden.

~Paul~
Citera
2014-04-26, 10:33
Medlem
Citat:
De flesta moraknivar levereras med en pytteliten mikroegg. De är således inte slipade till äkta Scandi-form.

Hur som helst så kan man följa två olika metoder. Den ena går ut på att tangera den ursprungliga huvudslipfasen, dvs slipa det som du kallar "bred egg". Den andra går ut på att lägga på en liten mikroegg på denna "breda egg" och först när denna mikroegg börjar bli för grov så slipar man fram ursprungsformen igen, dvs reprofilerar bladet en aning.

Det finns som sagt inga absoluta regler. Personligen kör jag på metod två eftersom metod ett kräver att man avlägsnar en hel del metall från bladet i samband med varje slipsession. Det blir helt enkelt för jobbigt i längden.

~Paul~

Tack! Jag började med metod 2 men fick inte den skärpan jag ville ha, tyvärr. Sen gick jag över till metod ett och det blev hyfsat men absolut inte dit jag tänkt mig att nå. När jag sen provade kniven för det den ska användas till så fungerade det ändå mer en väl. Antar att man är van vid köksknivarnas skärpa.
Citera
2014-04-26, 10:42
Medlem
dePauls avatar
Fast skärpan har inte direkt med detta att göra. Det bör gå att få adekvat skärpa på en mora likaväl som på en kökskniv. De flesta av mina moror är lika vassa som mina köksknivar, om inte vassare .

~Paul~
Citera
2014-04-26, 11:18
Medlem
Citat:
Fast skärpan har inte direkt med detta att göra. Det bör gå att få adekvat skärpa på en mora likaväl som på en kökskniv. De flesta av mina moror är lika vassa som mina köksknivar, om inte vassare .

~Paul~

Ahh jag menade att den inte behöver vara lika vass som kökskniven för att ändå fungera för sitt ändamål. Den kändes inte lika vass som mina köksknivar när jag slipade den men fungerade ändå till det som skulle skäras. Men en tomat kanske inte hade gått lika bra.

Det är en sjukt konstig modell. Den har en jättesmal och kort klinga, som att den va gjord för att hugga i saker snarare än att skära?
Citera
2014-04-26, 11:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Zwilling Twin Cuisine sen ett par år tillbaka, jag gillar lite tyngre knivar. Lägger om eggen hos knivslipare en gång om året och jag är väldigt nöjd med dem såhär långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in