Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Haha hur vinner gardet?

En mycket bra fråga som tjogtals, i militära frågor bevandrade, användare frågat sig sedan de här Iran-trådarna dök upp. Sammantaget rör det sig om hundratals sidor diskussion, och än har vi inte fått något ens tillnärmelsevis bra svar för hur det skulle gå till.
Användaren IR5 är extremt glad för att "ordbajsa", och detta används för att dölja den fundamentala avsaknad av förståelse för olika nationers militära kapacitet som han lider av.
De enkla svaren på dina frågor är helt enkelt att Iran saknar kapacitet att under krigsliknande förhållanden allvarligt skada eller sänka amerikanska hangarfartyg. Vidare saknar Iran förmåga att stå emot ett resolut amerikanskt angrepp, och precis som förra gången de försökte mopsa sig, så skulle utgången bli exakt densamma.
Naturligtvis kommer IR5 att framföra ett långt och alltigenom förvirrat inlägg som ska motbevisa det jag just skrev här ovan, och bara det faktum att han gör det talar för sig självt i frågan om huruvida han vet vad han pratar om eller inte.
Som skojig trivia kan jag redan nu ta upp lite sådant som IR5 kommer att skriva... Det kommer i stora drag att handla om min påhittade oförmåga att förstå militär taktik och strategi, att Iran använder sig av "assymetriska taktiker", hur man nu gör det med större flottenheter t.ex. och sist men inte minst så kommer det att refereras till vaga "uppgraderingar" av diverse 60-talssystem, som kan ha genomförts.
Kort sagt, samma strunt som alltid.