2014-04-23, 20:18
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
Nej, men att han ville ville en "prototyp" innan hans presidentmanad var slut.
Prototyp?Du skrev modell innan.
Citera
2014-04-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det gör ändå inte saken mer rätt.Att Iran mopsade sig,det får stå för dig.

Irakiska styrkor anföll oljeterminaler och tankfartyg. Iran svarade med att hindra Iraks oljeexport genom att anfalla tankfartyg i Persiska viken.

Vilket då är just den typen av mopsande man fick betala priset för.
Man får inte angripa fartyg som seglar under annan flag än krigförande nations. Dvs när Iran angrep tankers från Kuwait så begick man krigsbrott.
När tankfartygen bar Amerikansk flag så var det krigshandlingar mot USA.

Citat:
Det är också uppenbart att USA lägger sig i ett krig.USA drog sig också tillbaka,eller hur?
Nja. Man avbröt vidare offensiva operationer mot Iranska mål. Det visade sig ju räcka, Iran fattade budskapet och lät tankfartygen vara ifred. Man upphörde också med minläggning på internationellt vatten

Citat:
Nu blev det himla fel.Iran blockerade aldrig sundet under själva kriget,så det var ändå inte ett svar på en sjöblockad.

Nä det var ett tydligt svar på vad som händer om man lägger minor på internationellt vatten samt beskjuter Quwait eller USA flaggade tankers
Citera
2014-04-23, 21:37
Medlem
Citat:
Har flygvapnet något för att bekämpa AWACS?

Inte i verkligheten. Det bästa de har är F-14 och ev Phoenixrobotar som fortfarande finns kvar.
Tråkigt nog vet Amerikanerna rätt mycket om hur den flygplan/robotkombon funkar.

Man skickar upp E-2C hawkeys från hangarfartyg.
Dock opererar hangarfartygen utmärkt ihop med E-3 också.
Amerikanerna är som sagt rätt bra på det här med signalbearbetning och digitala slagfält.
Citera
2014-04-24, 00:51
Bannlyst
Jag har en fråga till militärer här, den iranska flottan hur stark är den? Är den lika stark som IR5 påstår?
Citera
2014-04-24, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Jag var inte i Iran (Då i alla fall).
Du menar ingen skada alls alltså för det var ju exakt vad Iran åstakom efter Praying mantis?
Före det lyckades man med en enda minträff på militära mål.

Jag föreslår att du läser om Iran-Irak-kriget och gör egna efterforskningar. Det hjälper ju inte att jag sitter här och internetbråkar med dig om saker som man bara kan googla om nu för tiden. Jag rekommenderar att du aldrig upprepar det markerade inför någon. Kriget tog slut strax efter Praying Mantis.

Citat:
Nädå vi kan ta bilder på dina plattformar också.
Speedboatsen vart det inte så mycket kvar av att det går att ta någt bilder på dem ens.
Det är fortfarande odiskutabla fakta på vad som händer när man försöker mopsa sig mot nån med mer eldkraft.

Du presenterar felaktig information.Du vill förvirra läsaren, nej svärm-taktik och fiskebåtar är 2 olika saker. Sen vill jag absolut inte bekräfta att dessa påståenden stämmer. Nu diskuterar vi större antal FAC,FIAC olika typer av mindre snabba båtar etc tillsammans med systematiserad paramilitär enhet och en rad inhemska missiler av olika typer.

Citat:
Inte en enda Spurance var någonsin avsedd för Iran.
Däremot var dess efterföljare Kidd klass avsedda för Iran.
Sen är det som vanligt bara toligheter från dig dock. Det var Iran som avbeställde fartygen då man inte ville handla från USA.

Ytterligare ett exempel på skitsnack som man förväntas inget säga om.
Spurance-klassen som jag skrev, jo de var Spurance-klass vad du invänder med kallas för Spurance-subklassen Kidd, Kidd hör till Spurance-klassen. Vänligen diskutera inte saker du inte vet något om.
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det enda du har är att visa bilder på Sahand som brinner. Visste du att många av amerikanska Spruance-class igentligen var Irans egendom? Iran har betalat för din amerikanska militär för det är så USA gör, stoppar sina händer i andras fickor.

Nu kan vem som helst kolla upp saken.

Nej, Iran avbeställde aldrig fartygen det är bara skitsnack, du vet ingenting om själva avtalet. Dessa system har ett avtal på köpet. Det är fascinerande vilka trams ni fiskar upp från Wikipedia och kallar det fakta.

USA hade större framtidsplaner för sina intressen inför 80-talet och Iran var en USA:s allierade. Dessa designades för en omfattande amerikansk strategi och i och med revolutionen 79 så förändrades planerna en hel del. Läs innan du uttalar dig. Iran fick aldrig pengarna tillbaka.

Sen vill jag att du skiljer mellan köpet för själva X eller Z och avtal som hänger ihop med X eller Z-system.
Du verkar ju vara en duktig jurist i andra fall

Citat:
En enda av dessa jagare motsvar dock än idag mer än hela den iranska flottan I eldkraft och luftvärn ..
Ja vill Iran mucka krig med flera länder på en gång så slutar det med ett rejält kok stryk. Det är väl ungefär det vi har lagt ned 165 sidor på att försöka få dig att begripa.

Ok, lycka till..Om det är så lätt så Jag bekräftar ingenting av det du skriver om Irans teknologiska förmåga.
Senast redigerad av IR5 2014-04-24 kl. 01:46.
Citera
2014-04-24, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
"Kan ha"?

Och USA kan i hemlighet ha förbättrat E-3:ans radar så att den kan upptäcka mål OTH
och även kan använda radarn som ett vapen för att skjuta ner inkommande robotar,
genom att bränna sönder deras elektronik.

USA kan också i hemlighet ha utvecklat en dödsstjärna, lasersvärd, tidsmaskiner m.m.

Notera att Iran har varit helt oförmögen att exportera avancerade system
och att de kända "avancerade" system som de har är kopior
av kinesiska och nordkoreanska system, som i sin tur i bästa fall håller amerikansk 1980-talsnivå.
En sämre invändning. Jag tror du missar den politiska verkligheten. Iran stoppas omedelbart efter varje typ av avtal. Även med länder som kringgår sanktionerna för att handla med Iran, lobbar man så gått det går med alternativa erbjudanden för att Iran ska skippas.

Jag skrev tidigare att distinktionen mellan teknologi och industri är av betydelse i diskussionen. Industrier behöver avtal, marknadsekonomiska möjligheter etc etc .. du kan inte förvänta dig att ett land som Iran under liknande sanktioner trolla fram en marknad i din hemstad. Va lite realistiska..

Du överdriver.. Ja, Iran borde ha gjort om sina versioner av S-200. Det är inget märkvärdigt för ett land med missilteknologi. Många av Irans framgångar tyder på att man självfallet har sina egna inhemska system. Sen om du vill tolka det jag skrev som en slags science fiction, det är upp till dig själv.
Citera
2014-04-24, 07:48
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
En sämre invändning.

...

Du överdriver.. Ja, Iran borde ha gjort om sina versioner av S-200. Det är inget märkvärdigt för ett land med missilteknologi. Många av Irans framgångar tyder på att man självfallet har sina egna inhemska system. Sen om du vill tolka det jag skrev som en slags science fiction, det är upp till dig själv.

Du förkastar all kritik mot dina inlägg med att det är dåliga invändningar. Du accepterar inte ett ända kritiskt inlägg, även om de så backas upp av fakta, medan du själv i stort sett aldrig kommer med fakta, eller ens refererar till något som kan kallas fakta.

Du går från påståenden i stil med att Iran HAR förbättrat S-200, till att de KAN HA förbättrat. Nu kommer det även ett BORDE HA förbättrat sina S-200. Har du ingen som helst förståelse varför folk aldrig tar dig på allvar?

På tal om E-3 och deras räckvidd så kan det vara bra för dig att känna till att de kan lufttankas. Alltså är det inga större problem för USA att ha en ständig närvaro av E-3r utanför Iran om man så önskar, även om Iran slår ut flygbaser i sin omedelbara närhet.
Citera
2014-04-24, 12:18
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Du förkastar all kritik mot dina inlägg med att det är dåliga invändningar. Du accepterar inte ett ända kritiskt inlägg, även om de så backas upp av fakta, medan du själv i stort sett aldrig kommer med fakta, eller ens refererar till något som kan kallas fakta.

Du går från påståenden i stil med att Iran HAR förbättrat S-200, till att de KAN HA förbättrat. Nu kommer det även ett BORDE HA förbättrat sina S-200. Har du ingen som helst förståelse varför folk aldrig tar dig på allvar?

På tal om E-3 och deras räckvidd så kan det vara bra för dig att känna till att de kan lufttankas. Alltså är det inga större problem för USA att ha en ständig närvaro av E-3r utanför Iran om man så önskar, även om Iran slår ut flygbaser i sin omedelbara närhet.
Sådant testresultat är inte ett offentligt material.Det finns inga sådana fakta och självklarheter.
Dock kan man förlita sig på sämre eller bättre analyser.
Senast redigerad av Bahram 2014-04-24 kl. 12:24.
Citera
2014-04-24, 12:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Sådant testresultat är inte ett offentligt material.Det finns inte sådana fakta och självklarheter.
Dock kan man förlita sig på sämre eller bättre analyser.

Det är helt riktigt. Däremot måste man öva med de uppgraderade systemen, och medelst signal och fotospaning från flyg och/eller satellit, så får länder som USA och Ryssland reda på ungefär vad "fientliga" system klarar av.

Det går inte att hålla sådana system hemliga idag, särskilt inte när det är system som kräver omfattande testning för att man ska kunna fastställa den egentliga förmågan.
Citera
2014-04-24, 18:13
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är helt riktigt. Däremot måste man öva med de uppgraderade systemen, och medelst signal och fotospaning från flyg och/eller satellit, så får länder som USA och Ryssland reda på ungefär vad "fientliga" system klarar av.

Det går inte att hålla sådana system hemliga idag, särskilt inte när det är system som kräver omfattande testning för att man ska kunna fastställa den egentliga förmågan.
Jag tror inte satelliterna ger så mycket.Obemannade flygplan är nog det bästa USA kan sätta in för till fället.Det kan också vara skenuppvisningar.
Citera
2014-04-24, 18:21
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du läser om Iran-Irak-kriget och gör egna efterforskningar. Det hjälper ju inte att jag sitter här och internetbråkar med dig om saker som man bara kan googla om nu för tiden. Jag rekommenderar att du aldrig upprepar det markerade inför någon. Kriget tog slut strax efter Praying Mantis.
Man kan googla det ja. Frågan är varför du inte gör det och lär dig något av det.

Citat:
Du presenterar felaktig information.Du vill förvirra läsaren, nej svärm-taktik och fiskebåtar är 2 olika saker. Sen vill jag absolut inte bekräfta att dessa påståenden stämmer. Nu diskuterar vi större antal FAC,FIAC olika typer av mindre snabba båtar etc tillsammans med systematiserad paramilitär enhet och en rad inhemska missiler av olika typer.
Då får du väl presentera verifierbara fakta då. Något du som vanligt inte klarar.
Resten är som vanligt bara dravel från dig.

Citat:
Ytterligare ett exempel på skitsnack som man förväntas inget säga om.
Spurance-klassen som jag skrev, jo de var Spurance-klass vad du invänder med kallas för Spurance-subklassen Kidd, Kidd hör till Spurance-klassen. Vänligen diskutera inte saker du inte vet något om.
Som vanligt så hade du fel och klarar inte att acceptera det. Tråkigt för dig

Citat:
Nej, Iran avbeställde aldrig fartygen det är bara skitsnack, du vet ingenting om själva avtalet. Dessa system har ett avtal på köpet. Det är fascinerande vilka trams ni fiskar upp från Wikipedia och kallar det fakta.

Då får du väl visa bättre källor då som inte kommer från Iran.
Ett litet tipps är att det finns ett undertecknat brev i National archive som rör frågan ....

Citat:
Ok, lycka till..Om det är så lätt så Jag bekräftar ingenting av det du skriver om Irans teknologiska förmåga.

Nä det är ju inte mycket att bekräfta nått som knapp existerar
Citera
2014-04-24, 18:23
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
USA hade större framtidsplaner för sina intressen inför 80-talet och Iran var en USA:s allierade. Dessa designades för en omfattande amerikansk strategi och i och med revolutionen 79 så förändrades planerna en hel del. Läs innan du uttalar dig. Iran fick aldrig pengarna tillbaka.
Jag hade helst sluppit revolutionen och gjort mig förtjänt av amerikanskt skydd.Vad tror du hade hänt?Tycker du att alternativet revolution var bra?Vi är omringade av kärnvapenmakter och araben pruttar på oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in