Citat:
Ursprungligen postat av
huldra2012
det borde införas helt nya regler för ALLA dagis. min första dag som timvik, så vart jag själv med 12 barn i en grupp. Och massa toalettbesök. hrm, samma när jag hade praktik. Man anses vara "duktigt" om man klarar dessa uppgifter som tex bajsblöja eller se att någon behöver kissa osv..Det ingår också när man går barn och fritid och är på praktik att ta eget initiativ och se vart hjälpen behövs, och även personal är rätt snabba på att ge ut detta ansvaret. vi var hälften tjejer och hälften killar i klassen på gymnasiet.
min tredje dag som timvik hade jag stängningen helt själv med 2 barn sista timmen.... och vi har en manlig timvik som brukar stänga han är i 20 års åldern och gick fordon på gymnasiet.... sjukt va? detta är kommunalt.
Men nya regler borde vara att INGEN som går på praktik, eller timvik får lämnas själv med barnen eller ens ta dom på toa! Man hade nog säkrat en del då.
Förlåt men är du dum i huvudet? Borde nya regler vara att en TIMVIKARIE inte får lämnas själv med barnen eller ta dem på toaletten? Vem FAN ska då göra det? På min förskola tar vi ju in TIMVIKARIER för att någon ur den ORDINARIE skaran är sjuk/ledig/borta av annan anledning. Vi tar ju inte in en timvikarie för att det är kul utan för att vi är i behov av det. Jag bor i en relativt liten stad (cirka 10.000 invånare) och vi har 8 kommunala förskolor med 2-4 avdelningar på varje förskola. + 4 privata förskolor. Det är alltid MINST en pedagog borta från varje förskola, så säg att det behövs 12 vikarier varje dag, vem ska vi då ta in om inte en timvikarie?! Tror du att det finns 12 UTBILDADE personer som kan rycka in då? Då skulle dessa personer redan ha en fast tjänst!
Tänk om och tänk rätt! Klart att reglerna måste skärpas för timvikarier (och praktikanter) men man måste för fan lita på människor. Sen kan man kanske få gå en snabbkurs eller vara med en handledare sina första dagar som timvikarie men vi på förskolan är i BEHOV av vikarier VARJE DAG! På min förskola är vi otroligt tacksamma för våra kompetenta timvikarier (där alla har helt olika utbildningar med allt från djursjukvård till media till bilmekaniker).