2014-07-03, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Det är uppehåll i rättegången och man inväntar besked från Socialstyrelsens rättsliga råd, som granskar det rättspsykiatriska utlåtandet. De ska titta på om JS psykologiska utvärdering har varit korrekt och OM han ska kunna dömas till fängelse eller inte. Efter det ska förhandlingarna ha uppehåll till den 11 juli. Då ska parterna plädera om påföljden för 21-åringen (helt beroende på vad Socialstyrelsen kommer fram till med andra ord) Samma dag ska rättegången avslutas.

Det var skönt att läsa att denna RPU:n fick ta sig en vända till rättsliga rådet.
I och för sig ändras sällan och aldrig den rättspsykiatriska kategoritillhörigheten,
någon justering kan förstås göras men här får vi verkligen hoppas att denna RPU ändras
och JS får vård istället. Denna joker skall definitivt inte ha ett tidsbestämt straff anser
jag. Förhoppningsvis håller det rättsliga rådet med mig.

Efter den 11 juli när JS dom vunnit laga kraft är det då alltså förskolans tur för så sa väl
skolchefen via sin informatör,hoppas detta inte "glöms" bort.
Citera
2014-07-03, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det var skönt att läsa att denna RPU:n fick ta sig en vända till rättsliga rådet.
I och för sig ändras sällan och aldrig den rättspsykiatriska kategoritillhörigheten,
någon justering kan förstås göras men här får vi verkligen hoppas att denna RPU ändras
och JS får vård istället. Denna joker skall definitivt inte ha ett tidsbestämt straff anser
jag. Förhoppningsvis håller det rättsliga rådet med mig.

Efter den 11 juli när JS dom vunnit laga kraft är det då alltså förskolans tur för så sa väl
skolchefen via sin informatör,hoppas detta inte "glöms" bort.
Att rättsliga rådet tar upp det är ungefär som när HD beviljar resning. Det görs bara om en ändring kan förväntas. Jag tror att chansen är rätt god.
Citera
2014-07-03, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att rättsliga rådet tar upp det är ungefär som när HD beviljar resning. Det görs bara om en ändring kan förväntas. Jag tror att chansen är rätt god.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att bara en ändring i RPU:n kommer att ske
eller menar du att chanserna till att hela RPU:n ändras är goda?
Citera
2014-07-03, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att bara en ändring i RPU:n kommer att ske
eller menar du att chanserna till att hela RPU:n ändras är goda?
Varje år görs enligt rättsmedicinalverket 1700 rättspsykiatriska undersökningar. Enligt det rättsliga rådets hemsida tar de varje år upp 100 stycken. Med andra ord så är det bara om det finns stora tveksamheter som rättsliga rådet får titta på ärendet. De 98 procent av fallen som inte granskas finns det inget som tyder på att det blir en ändring i slutsatserna. Visst händer det att rättsliga rådet går in och duttar bland diagnoserna, men om man inte kunde misstänkt att slutsatsen blir annorlunda hade man inte sökt rättsliga rådets hjälp.
Citera
2014-07-03, 20:39
Medlem
Snobbs avatar
Det är helt värdelös om Jocke får vård om han inte är tillräckligt sjuk. Då lär han ju vara ute på nolltid då han inte är sjuk nog för att stanna kvar. Han kommer heller inte lära sig att ta ansvar för sina handlingar om han bara kommer undan med skulden. Att få vård ist för fängelse innebär att han inte kan eller ska lastas för sina handlingar. Känner vi verkligen så för honom? Det finns människor som verkligen är extremt sjuka och inte förstår när de gör fel och hur de ska bete sig. Reservera vården för dem ist för en man som gett sig på barn för att de är lättare offer än vuxna kvinnor. Det är ju motivet som han sagt själv. Att han sedan förnedrat barnen ytterligare genom att sprida bilderna till andra pedofiler tyder ju på att han inte "älskar barnen" på något sjukt sätt. Han har betraktat dem som rena sexobjekt och leksaker och han har gett sig på så många barn han antagligen kunnat. Han har satt sina behov framför någon annan och han har gjort det på ett medvetet sätt. Det är en elak människa vi har med att göra, ingen sjuk stackare som man ska dalta med.
Citera
2014-07-03, 21:11
Bannlyst
Citat:
Varje år görs enligt rättsmedicinalverket 1700 rättspsykiatriska undersökningar. Enligt det rättsliga rådets hemsida tar de varje år upp 100 stycken. Med andra ord så är det bara om det finns stora tveksamheter som rättsliga rådet får titta på ärendet. De 98 procent av fallen som inte granskas finns det inget som tyder på att det blir en ändring i slutsatserna. Visst händer det att rättsliga rådet går in och duttar bland diagnoserna, men om man inte kunde misstänkt att slutsatsen blir annorlunda hade man inte sökt rättsliga rådets hjälp.

Ca 40 procent av alla RPUn som skickas till rättsliga rådet får en förändring men dessa förändringar
är oftast att man just "duttar" Man lägger tex till eller tar bort särskild utskrivningsprövning
eller ändrar lite i diagnostiken men att ta förgivet att den rättspsykiatriska kateogoritillhörigheten
ändras är nog mer ovanligt än vanligt. Sällan kommer man till helt olika slutsatser så det är
absolut ingen garanti att JS RPU ändras, tyvärr

Men det var inte det jag undrade jag förstod överhuvudtaget inte vad du menade men nu börjar
jag fatta sent omsiders att du tror att en förändring i kategoritillhörigheten kan förväntas för att denna RPU hamnat till rättsliga rådet, så är det inte. Så att säga att chanserna är goda är att ta i
men vi kan ju alltid hoppas både du och jag.
Senast redigerad av LKVN 2014-07-03 kl. 21:23.
Citera
2014-07-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Det är helt värdelös om Jocke får vård om han inte är tillräckligt sjuk. Då lär han ju vara ute på nolltid då han inte är sjuk nog för att stanna kvar. Han kommer heller inte lära sig att ta ansvar för sina handlingar om han bara kommer undan med skulden. Att få vård ist för fängelse innebär att han inte kan eller ska lastas för sina handlingar. Känner vi verkligen så för honom? Det finns människor som verkligen är extremt sjuka och inte förstår när de gör fel och hur de ska bete sig. Reservera vården för dem ist för en man som gett sig på barn för att de är lättare offer än vuxna kvinnor. Det är ju motivet som han sagt själv. Att han sedan förnedrat barnen ytterligare genom att sprida bilderna till andra pedofiler tyder ju på att han inte "älskar barnen" på något sjukt sätt. Han har betraktat dem som rena sexobjekt och leksaker och han har gett sig på så många barn han antagligen kunnat. Han har satt sina behov framför någon annan och han har gjort det på ett medvetet sätt. Det är en elak människa vi har med att göra, ingen sjuk stackare som man ska dalta med.

Faktum är väl att om han blir dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kommer han kanske aldrig ut i samhället igen.

Personligen tror jag det vore bättre.
Citera
2014-07-03, 21:22
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Faktum är väl att om han blir dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kommer han kanske aldrig ut i samhället igen.

Personligen tror jag det vore bättre.

Man blir ju utskriven när man anses frisk och ofarlig, eller hur? Iom att han redan är rätt frisk så kan han ju kontrollera sina handlingar... och då blir han utskriven efter nått år efter läkarna undersökt honom ordentligt. Han kommer väl på att han kan fortsätta dominera offer på andra sätt utan att åka fast, typ ge sig på traffickingoffer eller nått i den stilen. De skvallrar inte för mamma direkt.
Citera
2014-07-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Man blir ju utskriven när man anses frisk och ofarlig, eller hur? Iom att han redan är rätt frisk så kan han ju kontrollera sina handlingar... och då blir han utskriven efter nått år efter läkarna undersökt honom ordentligt. Han kommer väl på att han kan fortsätta dominera offer på andra sätt utan att åka fast, typ ge sig på traffickingoffer eller nått i den stilen. De skvallrar inte för mamma direkt.

Efter ungdomsrabatt är han snudd på garanterat ganska snabbt ute i det fria.
Citera
2014-07-03, 23:58
Medlem
Snobbs avatar
Oavsett vad är han nog inte instängd speciellt länge. Man kan glädja sig över att hans liv i frihet nog inte kommer bli speciellt trevlig. Alla vet vem han är och ser ut + att många nog kommer att ge sig på honom. Han kommer att få leva ensam i en husvagn i skogen likt Bobbys styvfar.
Citera
2014-07-04, 00:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Nä, det är ofta en begäran av domstolen som rättsliga rådet kommer in i bilden.
Det är liksom ingen överprövning direkt. Vem som begärt en second opinion i detta fallet är väl misstänkte med advokat enligt medieuppgifter.
Det är inget säkert att rådet ändrar på om denna killen ska få vård istället för fängelse.
Men det är i sig unikt om han får fängelse för dom flesta i den här typen av brott får sluten vård.
Citera
2014-07-05, 18:46
Medlem
Sommargays avatar
Hur mår resten av hans familj och släkt? Skriver man "stranke" i facebooksöket får man ju rätt många träffar i allt mellan karlskrona till mönsterås och jag antar att alla är släkt på ett eller annat vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in