Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Varje år görs enligt rättsmedicinalverket 1700 rättspsykiatriska undersökningar. Enligt det rättsliga rådets hemsida tar de varje år upp 100 stycken. Med andra ord så är det bara om det finns stora tveksamheter som rättsliga rådet får titta på ärendet. De 98 procent av fallen som inte granskas finns det inget som tyder på att det blir en ändring i slutsatserna. Visst händer det att rättsliga rådet går in och duttar bland diagnoserna, men om man inte kunde misstänkt att slutsatsen blir annorlunda hade man inte sökt rättsliga rådets hjälp.
Ca 40 procent av alla RPUn som skickas till rättsliga rådet får en förändring men dessa förändringar
är oftast att man just
"duttar" Man lägger tex till eller tar bort särskild utskrivningsprövning
eller ändrar lite i diagnostiken men att ta förgivet att den rättspsykiatriska kateogoritillhörigheten
ändras är nog mer ovanligt än vanligt. Sällan kommer man till helt olika slutsatser så det är
absolut ingen garanti att JS RPU ändras, tyvärr
Men det var inte det jag undrade jag förstod överhuvudtaget inte vad du menade men nu börjar
jag fatta sent omsiders att du tror att en förändring i kategoritillhörigheten kan förväntas för att denna RPU hamnat till rättsliga rådet, så är det inte. Så att säga att chanserna är goda är att ta i
men vi kan ju alltid hoppas både du och jag.