Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-04-24, 23:04
  #61
Avstängd
hamada15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
Det är inte lika utbrett som det var under den danska tiden. I danmark så kan man inte undgå den traditionen vilket är fullt möjligt i skåne..

Det beror på att traditioner av dess art har större fäste i Danmark, jag ser inte vitsen med att slå en katt ur en tunna. Gör du?
Citera
2014-04-24, 23:37
  #62
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Det beror på att traditioner av dess art har större fäste i Danmark, jag ser inte vitsen med att slå en katt ur en tunna. Gör du?



Undra om det har något att göra med att skåneland har bytat ägare hmm ??
Citera
2014-06-22, 13:16
  #63
Medlem
DEATHSTARRs avatar
Man kan ju skapa nya traditioner för framtiden.
Citera
2014-06-22, 14:08
  #64
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Skåne, Gotland och Dalarna är i min mening Sveriges enda egentliga karaktärslandskap som klart står ut från resten av landet.
Är det så? Jag är inte särskilt insatt i det där men spontant tycker jag att samerna sticker ut en del jämfört med oss "vanliga svenskar" i en del andra landskap. Och då borde väl de landskap de bor ha en viss karaktär? Fast visst jag är inte så insatt i det där samerna kanske inte har några gamla vanor och traditioner kvar de fira alls?
Citera
2014-06-22, 16:55
  #65
Avstängd
Traditioner som lever kvar är de som innehåller mer saker som folk har gemensamt med varandra. En smörkärningsfestival eller historiaberättande var kanske bra förr när det låg i allas intresse att kärna smör, göra ett kap på en marknad eller höra på spännande historier. Det enda sanna gemensamma vi har kvar idag är vår förtjusning av alkohol, och det är dessa traditioner som lever kvar i mitt liv. Utan alkohol - ingen tradition. Och jag tror inte att jag är speciellt ensam om detta i Sverige.

Om vi tar midsommar som ett exempel. Dagen i sig är fortfarande viktig. Men alkoholen väger väldigt mycket tyngre än mat, midsommarstång och danser.
__________________
Senast redigerad av mattinmansson 2014-06-22 kl. 17:01.
Citera
2014-07-25, 12:24
  #66
Medlem
Recycles avatar
Tycker vi håller hårt på traditionerna jag till varje högtid så ska det supas hårt , gärna lite slagsmål , feta volvo raggare och brölig dialekt . Är från dalarna så vet vad jag talar om. Men som sagt det ska supas till varje tillfälle för då kan vi socilasiera med andra människor

Oj såg att användaren ovanför tog upp alkoholen , skriver från telefon så blir svårare då
Citera
2014-07-25, 17:14
  #67
Medlem
DyingAtheists avatar
Där jag bor så finns det ett antal "högtider/traditioner" (utöver dom givna; påsk, midsommar, alla helgona (halloween), lucia, jul och nyårsafton) som man "ska" vara med på. Man ska på blablabla-premiären (strandbaren öppnar för sommaren), man ska på den lokala stadsfestivalen (trots att det är exakt likadant som förra året), man ska på stugsistan. Utöver dessa så har nästan varje liten skitby här en eller flera byatraditioner som drar folk.

I min hemby t.ex. så samlas hela byn och äter palt till kristi himmelsfärd varje år. Byn med drygt 100 invånare drar då till sig det mångdubbla. Senare under sommaren är det även en "Byadag" med brännboll, marknad och andra aktiviteter och senare på kvällen "pubkväll". Liknande "fester" finns i de flesta byarna i den landsdel jag kommer från. Hur långt bak dessa traditioner dateras har jag ingen aning om, men de har iaf varit en del av mitt ~25-åriga liv så långt jag kan minnas.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback