2014-04-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Väldigt många tycker att "rap battles" är en konstform också. Det betyder inte att det är sant.
Men seriöst, vet du vad argumentum ad populum är?

Ja men jag kan ju inte bevisa att det jag säger är sant. Men det är förmodligen inte meningen att du ska ha nån tro när du tänker som du gör.

Du kan ju inte motbevisa det jag säger.
Citera
2014-04-21, 22:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyninja
Ja men jag kan ju inte bevisa att det jag säger är sant. Men det är förmodligen inte meningen att du ska ha nån tro när du tänker som du gör.

Du kan ju inte motbevisa det jag säger.

Självklart inte, då det du påstår är ofalsifierbart.
Om det däremot är ofalsifierbart, hur kan du då veta det till en början om inget av det du säger kommer från påtagliga egenskaper som du kan förmedla?
Det kan du inte veta, eftersom vi är överens om att det är ofalsifierbart.
Så hur skiljer jag det från fantasier och vanföreställningar? Det är oskiljbart tills bevis framkommer. Vilket är vad tråden handlar om. Bevis.

Det här med motbevisa är fortfarande det mest korkade du kan skriva.
Om jag påstår att det är magiska osynliga dvärgpudlar som springer i ett osynligt hamsterhjul som driver ditt hjärta, är det då sant tills du motbevisat det? Om vi börjar anta det som en norm så är allt man fantiserar ihop och påstår grundförutsättningen tills det motbevisats. Allt blir sant och ingen kan skilja en "sanning" från en annan.
Det är därför den filosofiska bevisbördan ligger på den som gör påståendet. Han har hela bördan att bevisa att det han påstår är en objektiv sanning. Det är en filosofisk regel som etablerats för länge sedan. Motsatsen är helt enkelt orimlig. Googla det om du vill, om du inte tror mig.
Citera
2014-04-22, 00:06
Medlem
Är det verkligen värt att försöka bevisa varför en viss fantasifigur existerar?
Citera
2014-04-22, 08:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så när en random artikelförfattare skrivit en intuitiv text om bevis och logik så är det solipsism om man inte ser något i texten som du anser dig se, men när det gäller texttolkning i evangelierna så är det annat ljud i skällan.

Falsk dikotomi .... åtminstone jag talar inte om "random" författare, men hänvisar till kända och etablerade lexikom-definitioner. Förstår du inte ens denna skillnad?

Citat:
Du får väl se om din luddiga logik kan hjälpa dig med något annat än träaktig retorik.

Och med detta syftar du till mitt insisterande på semantisk korrekthet och min upprepade kritik av din subjektivitets - objektivitets förvirring?

Citat:
För mig kan logik bara vara interferensregler för formella satser. Att "filosofer" tycker sig se någon annan "logik" kan det möjligen finnas en psykologisk förklaring till.

Nja, din megalomani kan knappast bli mer prominent.
Citera
2014-04-22, 08:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vad har du för bevis då? Hur förklarar du allt? Vad tror du på och vad kan du bevisa? Kan du helt säkert säga att Gud och Jesus aldrig existerat och vad är ditt bevis för det?

Du verkar tydligen inte att känna till argumentationsfelet "argument from ignorance" och inte heller till bevisbörda-ansvaret.
Citera
2014-04-22, 08:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag försöker då verkligen inte övertyga någon, det är min egen övertygelse jag delar med mig eftersom det handlar om bevis här inne.

Och på vilket sätt är din "övertygelse" ett "bevis"? Och i så fall för vad: Att du har en överetygelse.

Citat:
Jag förklarar min tro och mitt sätt att se på bevisfrågan.

Naturligvis kan du ha vilken TRO på vad bevis är, och sen kanske jag eller mån annan har en TRO på vad bevis är som skiljar sig från din.

Men jag förmodar inte att du kan se det absurda i en sån semantisk akrobatik.

Citat:
Jag behöver inge bevis. Jag tror att Gud finns i mitt hjärta. Det räcker. Behöver ingen sekt eller präst eller något. Jag går inte ens i kyrkan. Jag tror ändå.

Ja, men frågar tråden inte efter ett bevis på att du tror, men efter det starkaste 'guds'-beviset.
Citera
2014-04-24, 05:55
Medlem
Citat:
Hjärtat är det starkaste beviset på att Gud finns. Det är självaste början av livet i fostret också. Ett litet hjärta som slår.
Hjärnan lär oss att ta in information.
En läkare ser hjärtat som en klump med massor av kärl och blod och muskler och sådant.
En känsla är Guds röst inom oss och känslan känner man i hjärtat. Inte i hjärnan!
Hjärnan översätter hjärtats språk.
Nu snackar du.
Senast redigerad av hejsfittan 2014-04-24 kl. 06:05.
Citera
2014-04-24, 06:05
Medlem
Nä men allvarligt. Låter det inte konstigt?

Folk tror på gud. Har aldrig sett gud. Har inga bevis för att gud finns. Tror på en bok (Bibeln), utan att veta om det som står är rätt. Man vet inte heller vilka som skrivit boken. Man vet inte om dom som påståtts ha skrivit boken, verkligen har skrivit boken. Man vet inte ens om dom funnits. Man vet ingenting.

Ändå väljer folk att tro på gud. Det är nog en trygghetskänsla, snarare. Att man har någonting att luta sig tillbaka på i svåra situationer.

När man växer upp med föräldrar som är troende, så är det ganska stor risk att man tar efter sina föräldrar. Det är väl därför man är troende.

Det finns inga konkreta bevis för att gud har existerat.

I bibeln står det mycket om orealistiska saker. Jesus kunde gå på vattnet... hmm... aaah joo.. Skulle inte tro de.

När någonting drastiskt i livet händer, som att någon man har kär får till exempel canser. Så ber säkert många och vill att det ska bli bra. Om det då går bra, så handlar det inte om att gud har hjälpt. Det är vetenskapen som har tagit fram medicin mot canser som hjälper. Det är läkarna som har gjort ett bra jobb, och gud har inget med det att göra. Ingen kan bevisa det heller.

När en person har kört av vägen och bilen snurrar runt i luften, och personen i bilen går ur bilen helt oskadd. Så kallas det att man har änglavakt. Och en troende person skulle säkert anta att gud var med under olyckan och såg till att allt gick bra. För att personen har mer att tillföra i livet. Men jag som icke-troende skulle säga att det mer handlar om tur.

Vetenskapen har bevis för saker.
Gud finns inga bevis alls för.

Men jag förstår att man tror på gud. För det känns säkert bra att ha något att luta sig tillbaka mot. Jag önskar att jag kunde tro på gud. Men det är helt enkelt för orealistiskt för att jag någonsin skulle kunna gå så långt.
Citera
2014-04-24, 14:59
Medlem
Bogomils avatar
För pådyvlande teister som fortfarande är förvirrade omkring det här med vad bevis är:

"Tro" bevisar att det finns tro; inget annat.
Citera
2014-04-24, 17:56
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Nä men allvarligt. Låter det inte konstigt?

Folk tror på gud. Har aldrig sett gud. Har inga bevis för att gud finns. Tror på en bok (Bibeln), utan att veta om det som står är rätt. Man vet inte heller vilka som skrivit boken. Man vet inte om dom som påståtts ha skrivit boken, verkligen har skrivit boken. Man vet inte ens om dom funnits. Man vet ingenting.

Ändå väljer folk att tro på gud. Det är nog en trygghetskänsla, snarare. Att man har någonting att luta sig tillbaka på i svåra situationer.

När man växer upp med föräldrar som är troende, så är det ganska stor risk att man tar efter sina föräldrar. Det är väl därför man är troende.

Det finns inga konkreta bevis för att gud har existerat.

I bibeln står det mycket om orealistiska saker. Jesus kunde gå på vattnet... hmm... aaah joo.. Skulle inte tro de.

När någonting drastiskt i livet händer, som att någon man har kär får till exempel canser. Så ber säkert många och vill att det ska bli bra. Om det då går bra, så handlar det inte om att gud har hjälpt. Det är vetenskapen som har tagit fram medicin mot canser som hjälper. Det är läkarna som har gjort ett bra jobb, och gud har inget med det att göra. Ingen kan bevisa det heller.

När en person har kört av vägen och bilen snurrar runt i luften, och personen i bilen går ur bilen helt oskadd. Så kallas det att man har änglavakt. Och en troende person skulle säkert anta att gud var med under olyckan och såg till att allt gick bra. För att personen har mer att tillföra i livet. Men jag som icke-troende skulle säga att det mer handlar om tur.

Vetenskapen har bevis för saker.
Gud finns inga bevis alls för.

Men jag förstår att man tror på gud. För det känns säkert bra att ha något att luta sig tillbaka mot. Jag önskar att jag kunde tro på gud. Men det är helt enkelt för orealistiskt för att jag någonsin skulle kunna gå så långt.

Du säger att ingen sett Gud, men du talar för dig själv. Du vet inte om någon sett Gud eller ej. Sen är Gud inte något mätbart objekt som kan ses med våra fysiska ögon. Det finns så mycket du inte kan se, och det du kan se kan endast ses under vissa omständigheter. Solen ser ut som en skiva som flyger i rymden, men med kunskap kan vi 'se' att solen är rund. På natten ser vi inte solen och när ljus saknas ser vi inte ens oss själva.

Angående vetenskap. Vetenskapen berör inte frågan om Guds existens eller icke-existens. Vetenskapen som den ser ut idag berör det som kan uppfattas med våra materiella sinnen och det som kan mätas i tid och/eller rum. Gud är bortom våra sinnen, tid och rum och kan inte mätas.

Det vetenskapliga etablissemanget verkar ha en egen agenda. Det finns till exempel fall där utgrävningar gjorts som visats sig vara äldre än vad som passar deras teori (evolution). Så vad bör vetenskapsmän göra? De bör ändra sina teorier för att passa fakta, men i många fall har de istället förkastat fakta. Varför? För att de är så fästa vid sina teorier.

Richard L. Thompson säger angående detta:

"Basically what you find is something that we call a "knowledge-filter". This is a fundamental feature of science, it's also a fundamental feature of human nature. People tend to filter out things that don't fit, that don't make sense in terms of their paradigm, in their way of thinking. So in science you find that evidence that don't fit the accepted paradigm tends to be eliminated. It's not taught, it's not discussed, and people who are educated in scientific teachings generally don't even learn about it."

Ett fall är Hueyatlaco i Mexico där det hittades spjutspetsar som daterades till ca 250,000 år B.P. Detta passade inte in i den nuvarande teorin så det förkastades. Virginia Steen-McIntyre (som var med i gruppen) säger:

Citat:
When we first began to work on the Hueyatlaco site we thought we had an old site, this was back in '66. And we thought perhaps it was 20,000 years old, and at that time it was considered very old age for the site. We did what they call radiometric dating which gives an actual date range, and we used two different methods to do that. One was using uranium atoms and one was using little zircon crystals. When we finally got the dates it turned out to be 250,000 years old.
To tell you the truth I would have been happy with a 20,000 years old date. It would have made my career. It was very old for the time, but it wasn't so old that it was controversial, people can take 20,000 year steps, they can't take steps that are over 200,000 years at one time. And I was rather naive, I thought 'okay, we've got something big here, but I'm just going to stick to the date, we got the information, we got the facts, let's get the facts out and go on from there'. And I didn't realize it would ruin my whole career.

Vidare skriver hon:

Citat:
"The problem as I see it is much bigger than Hueyatlaco. It concerns the manipulation of scientific thought the suppression of 'Enigmatic Data', data that challenges the prevailing mode of thinking.

Hueyatlaco certainly does that! Not being an anthropologist, I didn't realize the full significance of our dates back in 1973, nor how deeply woven into our thought the current theory of human evolution had become."

"Our work at Hueyatlaco has been rejected by most archaeologists because it contradicts that theory, period.

Their reasoning is circular. H. sapiens sapiens evolved ca. 30,000-50,000 years ago in Eurasia.

Therefore any H.s.s. tools 250,000 years old found in Mexico are impossible because H.s.s. evolved ca 30.000.

Such thinking makes for self-satisfied archaeologists but lousy science!"

"Hueyátlaco is a dangerous site. To even publicly mention the geological evidence for its great age is to jeopardize one’s professional career. Three of us geologists can testify to that. It’s very existence is blasphemous because it questions a basic dogma of Darwinism, the ruling philosophy (or religion, if you will) of the western scientific world for the past 150 years. That dogma states that, over a long period of time, members of the human family have generally become more and more intelligent. The Hueyátlaco site is thus ‘impossible’ because Mid-Pleistocene humans weren’t smart enough to do all that the evidence implies. Besides, there is no New World anthropoid stock from which they could have evolved"

Det finns också många fall där barn minns tidigare liv. Ian Stevenson forskade mycket i detta och studerade många fall. Han var ingen religiös fanatiker. Detta ignoreras såklart av vetenskapen eftersom det säger helt emot deras teorier.

Nu har inte detta direkt med Gud att göra, men det visar lite på att den moderna vetenskapen inte är så sanningssökande som de vill framstå som.
Citera
2014-04-24, 20:10
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Angående vetenskap. Vetenskapen berör inte frågan om Guds existens eller icke-existens. Vetenskapen som den ser ut idag berör det som kan uppfattas med våra materiella sinnen och det som kan mätas i tid och/eller rum. Gud är bortom våra sinnen, tid och rum och kan inte mätas.

Guden är alltså odetekterbar. Den rimliga slutsatsen bör rimligtvis bli att den inte finns.

Citat:
Det vetenskapliga etablissemanget verkar ha en egen agenda. Det finns till exempel fall där utgrävningar gjorts som visats sig vara äldre än vad som passar deras teori (evolution). Så vad bör vetenskapsmän göra? De bör ändra sina teorier för att passa fakta, men i många fall har de istället förkastat fakta. Varför? För att de är så fästa vid sina teorier.

Naturligtvis kan det vara svårt att i vissa fall se år av sitt arbete slängas i papperskorgen. Till skillnad från religion så ifrågasätts ständigt all vetenskap av vetenskapen själv i form av konkurrerande forskare och uppdateras löpande. Teorier ändras ständigt, påstår du annat vet du inte vad du talar om. Men visst, visa en pre-kambrisk kanin så ska jag lyssna.

Citat:
Richard L. Thompson säger angående detta:

"Basically what you find is something that we call a "knowledge-filter". This is a fundamental feature of science, it's also a fundamental feature of human nature. People tend to filter out things that don't fit, that don't make sense in terms of their paradigm, in their way of thinking. So in science you find that evidence that don't fit the accepted paradigm tends to be eliminated. It's not taught, it's not discussed, and people who are educated in scientific teachings generally don't even learn about it."

Thompson är en kreationist. Den sortens åsikter kan vi avfärda väldigt enkelt.

Citat:
Ett fall är Hueyatlaco i Mexico där det hittades spjutspetsar som daterades till ca 250,000 år B.P.

Det hade varit betydligt snyggare om du inte ensidigt redogjorde för den ena sidan. Andra i samma forskarlag höll inte med och det finns andra förklaringar.
Citera
2014-04-25, 13:27
Medlem
Starkaste beviset på att Gud "finns" är väl Bibeln, och när jag menar finns så menar jag som en karaktär i en bok.

Sen bör kanske TS definiera vad han/hon menar med finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in