Citat:
1. Den lite bittre och sure snubben befinner sig i ett sammanhang där hans association med AFA får anses plausibel. Såvitt jag vet är inte AFA en klubb man söker medlemskap i, det finns ingen formell struktur och den enskilde aktivisten kan liksom flyta in och ut ur sitt engagemang allt eftersom. Man är AFA när man vill, kan och törs. Man slår av AFA-brytaren när man känner för det. 1. Tills du har bevisat att det är en s.k AFA-aktivist så kan vi anta att det inte är det.
2. Det är 5 år sedan
3. Allt detta har diskuterats massvis med gånger innan. Jag förstår inte riktigt vad det finns att diskutera. AFA skapade kontakter med ungdomar i ett utsatt område. Dom tillsammans organiserade en gatufest i Reclaim stil. Kriminella i samma utsatta område gillar inte att det är massa folk ute på gatorna som drar till sig poliser. Dom väljer att visa att dom inte vill ha dom där. Exakt samma sak hände på COP15 fast då med Black Cobra istället för Lion Family
2. Det är 5 år sedan
3. Allt detta har diskuterats massvis med gånger innan. Jag förstår inte riktigt vad det finns att diskutera. AFA skapade kontakter med ungdomar i ett utsatt område. Dom tillsammans organiserade en gatufest i Reclaim stil. Kriminella i samma utsatta område gillar inte att det är massa folk ute på gatorna som drar till sig poliser. Dom väljer att visa att dom inte vill ha dom där. Exakt samma sak hände på COP15 fast då med Black Cobra istället för Lion Family
2. Mussolini var för sjuttio år sedan, men vänstern tjafsar fortfarande om "fascism" om allt som inte passar och alla som inte håller med deras världsbild. Bara för några månader sedan diskuterades Jimmy Åkessons barndomsminnen överallt och hans medverkan i SD på 90-talet gavs som intäkt för ett fascistiskt tankegods till vilket han fortfarande förutsattes bekänna sig till. Varför är det korta avståndet av fem år irrelevant i denna kontext, medans i andra sammanhang inget avstånd i tid är långt nog?
3. I P3 Dokumentär om Rosengårdkravallerna framställs AFA som initiativtagare till att forma en allians med främst religiöst orienterade ungdomar i Rosengård i samband med en tvist om en lokal som intermittent användes som bönelokal för muslimer. Syftet från AFAs sida var att skaffa sig slagkraftiga allierade inför gatustrider i Lund i samband med 30 November. AFA i sin tur lovade bibringa Rosengårdarna personal, logistik och taktiskt stöd i strider mot polisen man hoppades provocera fram. Vilket man också gjorde. AFA manipulerade ungdomar i Rosengård och det är främsta anledningen till varför vuxna boende i Rosengård körde ut er från revolt-lekstugan man förvandlade deras hem till. Exploatering, kallas det med ett fint ord...
Jag tycker det är intressant. Och den arge AFA-snubben intresserar mig ur ett rent antropologiskt perspektiv. Var kom han ifrån? Dialekten reser vissa frågor... Vad gör han idag, fem år senare? Jobbar han på en PR-byrå? Är det något inom media? Eller har han gått vidare i livet och jobbar som volontär med fattiga i Latinamerika? Eller blev det något mer modest så som säljare på Menigo med leasingbil och visitkort och en fru han aldrig får knulla?