2014-04-21, 10:55
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Svårt att förstå vad du menar med detta? Jag säger varken "bu" eller "bä". Jag säger precis vad jag skrev ovan och det är givetvis inte något jag har hittat på. Det är vad forskning på området kommit fram till (givetvis med möjligheten att jag missuppfattat det). Det finns ingen skillnad på forskningsresultat från forskningsområden som AGNs och svarta hål och annan forskning som ger utrymme för att den är "mindre säker" (vad det nu skulle betyda). Resultaten följer precis samma vetenskapliga metod som all annan forskning och huruvida den är ny eller inte är irrelevant för angivna osäkerheter! Dessutom är det inget speciellt nytt forskningsområde. Högenergiastrofysik är däremot ett av de största forskningsområdena inom astronomin!

Det finns en tendens i detta forumet att hitta på sina egna "teser" eller idéer som om de skulle ha något vetenskapligt värde. Givetvis har de inte det så det är svårt att förstå vad poängen är. Det diskussionerna borde handla om är att förstå och popularisera de riktiga vetenskapliga resultaten.

Det ja menade med det var att vi inte har tillräckligt med fakta var att dra ens någorlunda säkra slutsatser. Argumenten till att svarta hål skulle dö ut vilar på att de ger ifrån sig en viss mängd materia vilket inte alls är bevisat ens vetenskapligt. Redan där faller en del i argumentet till varför de inte kommer dominera universum i framtiden.

För det första syftade jag inte på dig bara, hade jag gjort det hade jag bara citerat dig.

För det andra så är jag inte ensam om denna teori utan finns massvis med forskare som stöder liknande teser. Om poängen med att diskutera de riktiga vetenskapliga resultaten är det man är ute efter här är det isåfall hawkingstrålning och svarta håls korta livslängd det sista man ska prata om. Just sayin.
Senast redigerad av Theangleaxe 2014-04-21 kl. 11:17.
Citera
2014-04-21, 11:18
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Det ja menade med det var att vi inte har tillräckligt med fakta var att dra ens någorlunda säkra slutsatser. Argumenten till att svarta hål skulle dö ut vilar på att de ger ifrån sig en viss mängd materia vilket inte alls är bevisat ens vetenskapligt. Redan där faller en del i argumentet till varför de inte kommer dominera universum i framtiden.

För det första syftade jag inte på dig bara, hade jag gjort det hade jag bara citerat dig.

Ja nu var det ju inte hawkingstrålning som jag kommenterade, eller du citerade, utan svarta håls tendenser att sluka galaxer, deras tillväxt och Eddington jämvikt. Men om du svarade på något helt annat än det du citerade får väl någon annan som känner sig träffad ta upp diskussionen.
Citera
2014-04-21, 11:27
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ja nu var det ju inte hawkingstrålning som jag kommenterade, eller du citerade, utan svarta håls tendenser att sluka galaxer, deras tillväxt och Eddington jämvikt. Men om du svarade på något helt annat än det du citerade får väl någon annan som känner sig träffad ta upp diskussionen.

Wut? Det var ju du som felcitera. Jag citera dig med att det finns mer än 1 svart hål i galaxen och du citera något jag skrev allmänt. Eftersom du citera det jag skrev allmänt är det ju inte mitt fel att jag tolkade ditt svar på det vis.

Jag svarade dig efter den tjocka texten...
Citera
2014-04-21, 11:58
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
...
Så om variablerna stämmer kommer svarta hål suga in all materia (eller åtminstone bli dominerande i universumet).

http://arxiv.org/pdf/astro-ph/0603761.pdf?origin=publication_detail (9)-->
Det är en enorm skillnad på det du beskriver och det fetstilta. Det fetstilta kommer troligtvis att hända, stjärnbildningen kommer avstanna och universum blir mörkt, kallt och domineras av de supermassiva svarta hålen.

Vad det gäller din källa. Jag tvivlar på att du läst och förstått den? Den säger nämligen helt tvärt om.
Det de beskriver är att SMBH även sväljer DM och de påvisar ju att i kvintessens-modeller är detta omöjligt.
Citat:
Thus, roughly speaking, for a black hole to undergo the big swelling leading to engulf the entire Universe we would need to start with an initial black hole mass which equals the mass of the entire Universe. This is nevertheless impossible because of the holographic bound for entropy, S < Sbh, where Sbh would be the entropy of a black hole with the same energy as the whole Universe, and the associated feature that re- ceding black holes at large distancy can never coalerse. It follows that in quintessence models black holes can never engulf the Universe.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-04-21 kl. 12:03.
Citera
2014-04-21, 12:09
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Min random astronomi fråga är.
Är Universum oändligt stort eller tar det slut någon gång?
Hoppas någon kan svara på min fråga
Det synliga universum har idag en radie på ~46 miljarder ljusår och om expansionen fortsätter att accelerera i framtiden finns en gräns för hur sort vårt synliga universum kan bli. Värdet ligger på strax över 60 miljarder ljusår i radie. Efter det kommer bara fler och fler galaxer befinna sig utanför hubblegränsen, vilket i sin tur kommer betyda att vi kommer se färre och färre galaxer. Tillslut kommer vi (de hypotetiska astronomerna om några miljarder år) inte se någon expansion alls. Det kommer för dom att se ut som att vi lever i ett "Steady State Universe".

Men hur stort hela universum är vet vi inte, men mycket tyder på att eftersom det synliga är näst intill platt är hela oändligt stort.
Citera
2014-04-21, 12:30
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det är en enorm skillnad på det du beskriver och det fetstilta. Det fetstilta kommer troligtvis att hända, stjärnbildningen kommer avstanna och universum blir mörkt, kallt och domineras av de supermassiva svarta hålen.

Vad det gäller din källa. Jag tvivlar på att du läst och förstått den? Den säger nämligen helt tvärt om.
Det de beskriver är att SMBH även sväljer DM och de påvisar ju att i kvintessens-modeller är detta omöjligt.

Nej jag förstod den. Ville bara påvisa att 1. man inte vet hur stora de kan bli och 2. två sidor av myntet. . Det enda jag inte förstod var matten lol.

Precis. Och när de SMBH är det ända som finns kvar kommer de, om energidensiteten sänks, kollidera och friggöra enorm energi likt den innan BB?
Citera
2014-04-21, 12:37
Medlem
grals avatar
Citat:
Wut? Det var ju du som felcitera. Jag citera dig med att det finns mer än 1 svart hål i galaxen och du citera något jag skrev allmänt. Eftersom du citera det jag skrev allmänt är det ju inte mitt fel att jag tolkade ditt svar på det vis.

Jag felciterade inte. Jag citerade ditt påstående att man inte kan säga "bu" eller "bä" när det gäller forskning om svarta hål. I allmänhet är det inte sant! Exempelvis är det inte sant med avseende på vad jag skrev i inlägget precis ovanför ditt påstående.

Om du inte menade att göra ett allmänt påstående om "forskarområdet inom BH", utan bara syftade på teoretisk forskning om hawkingstrålning, så är det en annan sak. Men nu var det inte det du skrev.

I allmänhet är forskning kring svarta hål inte alls ett osäkert forskningsområde. Det finns massor, tusentals, observationer och forskning kring exempelvis AGN, från vilka vi vet en hel del om hur svarta hål uppförs sig. Det jag lyfte fram kring hur snabbt ett svart hål kan, eller inte kan växa är ett exempel!
Citera
2014-04-21, 12:39
Medlem
grals avatar
Citat:
...stjärnbildningen kommer avstanna och universum blir mörkt, kallt och domineras av de supermassiva svarta hålen.

Sjukt tråkigt!
Citera
2014-04-21, 13:04
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Nej jag förstod den. Ville bara påvisa att 1. man inte vet hur stora de kan bli och 2. två sidor av myntet. . Det enda jag inte förstod var matten lol.

Precis. Och när de SMBH är det ända som finns kvar kommer de, om energidensiteten sänks, kollidera och friggöra enorm energi likt den innan BB?
Okej, men då kan du ju läsa summeringen jag citerade!

Fast om w>-1 kommer accelerationen avta, precis som du säger, och universum växer till en viss storlek för att sedan minska. Då är det inte de supermassiva svarta hålen som "har så stark dragningskraft", utan den mörka materian kommer att börja dominera igen. Detta leder till att de svarta hålen kommer samlas i en punkt, tillsammans med rummet. Detta är pga den mörka materian, då den står för den absolut största andelen materia i universum. Och så klart spelar tätheten ingen roll alls.
Om hela universum saknade mörk materia, och w>-1 kommer detta att inträffa ändå, om än efter en längre tid. Här spelar det ingen roll om det är en massa super massiva svarta hål, eller 10^60 st dvärgplaneter.
Citera
2014-04-21, 13:05
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Sjukt tråkigt!
Så kan man ju se det, men alternativen är ganska tråkiga dom också.
Fick jag önska ett slut får det bli Big Rip.

Edit. Motivation:
Att exempelvis om w=-1.5 där BR inträffar om 22 miljarder år. Att få stå där då stjärnor börjar accelerera ifrån varandra, följt av solen och solsystemet. Följt av stjärnor, planeter och till sist alla atomer. Då varenda elementarpartikel i universum separeras i oändligheten!
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-04-21 kl. 13:10.
Citera
2014-04-23, 17:51
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Det synliga universum har idag en radie på ~46 miljarder ljusår och om expansionen fortsätter att accelerera i framtiden finns en gräns för hur sort vårt synliga universum kan bli. Värdet ligger på strax över 60 miljarder ljusår i radie. Efter det kommer bara fler och fler galaxer befinna sig utanför hubblegränsen, vilket i sin tur kommer betyda att vi kommer se färre och färre galaxer. Tillslut kommer vi (de hypotetiska astronomerna om några miljarder år) inte se någon expansion alls. Det kommer för dom att se ut som att vi lever i ett "Steady State Universe".

Men hur stort hela universum är vet vi inte, men mycket tyder på att eftersom det synliga är näst intill platt är hela oändligt stort.

Men nu talar vi väl om minst tiotals miljarder år.
Livet på vår planet kommer ju att ha utplånats långt innan det, när vår sol har svällt upp till en röd jätte. Där talas det väl om ca 2 miljarder år...
Och det samma gäller väl alla stjärnor som syns på himmelen idag.
Så det finns inga som kommer att minnas dessa flyende galaxer vid den tidpunkten.
Förvisso pågår det väl ständiga nya stjärnbildningar i vintergatan idag, men även dessa kommer att ha brunnit ut långt innan den sista galaxen lämnat Hubblesfären.
Senast redigerad av Rimbert 2014-04-23 kl. 18:02.
Citera
2014-04-23, 17:58
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Men nu talar vi väl om hundratals miljarder år.
Livet på vår planet kommer ju att ha utplånats långt innan det, när vår sol har svällt upp till en röd jättestjärna. Där talas det väl om ca 2 miljarder år...
Solen kommer att expandera så långsamt att vi hinner flytta ut Jorden genom att styra in asteroider i banor som sakta sakta drar ut jordklotet så att solinstrålningen förblir konstant. Sen när Solen är en vit dvärg kan vi lägga Jorden i en mycket närmare omloppsban för att ändå behålla samma solinstrålning. (Då kanske en snabbare förflyttningsprocess behövs dock). Solen kommer att förbli vit dvärg i nånting löjligt som i stil med 10^15 år, en miljon miljarder år, innan den svalnar till en "svart dvärg" som kanske liknar en extremt tät planet mer än en stjärna. Somliga har redan tänkt på det där problemet...

Har man årmiljarder på sig så kan man åstadkomma underverk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in