2014-04-23, 09:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Sådana här inlägg skriker okunskap lång väg. [...]
KJ har minst ett förståndshandikapp ADD vilket gör det svårt för honom att kommunicera med andra samt att avläsa sociala koder i samhället mm. Han har mycket svårt att beskriva, memorera tider, datum eller/och situationer som han hamnar i. KJ har också svårt att se konsekvenser i sitt egna handlande etc. (orkar inte dra fler problem) vilket också märks i de förhör man hållit med honom. Dessa problem förvärras naturligtvis under pressade situationer som tex. polisförhör, misstanke om mord o.d.

Apropå okunskap så blir jag gråtfärdig av att det sitter folk i tråden och kallar Kristoffer förståndshandikappad. Hur i HELVETE har det lyckats undgå er att själva grunddefinitionen av Aspergers syndrom är att man har en autismspektrumstörning som INTE är förenad med ett begåvningshandikapp eller en språkstörning.

ADD är inte heller ett förståndshandikapp - det är en funktionsnedsättning.

Hur det egentligen är med hans minne och beskrivningsförmåga råder det delade meningar om. Dem har han ju också bidragit till själv i högsta grad genom att variera närmast total amnesi i vissa situationer med en imponerande detaljskärpa i sina minnesbilder. Att variationen sammanfaller mycket starkt med vilka uppgifter som kan kontrolleras respektive inte kontrolleras med utomstående är en av de saker som fått många av oss som inte är upptagna med att tycka synd om honom hela tiden att fatta misstankar runt sanningshalten i hans berättelser.
Citera
2014-04-23, 10:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag försöker säga att vittnet aldrig gavs en rimlig chans vid förhöret i TR. En trist attityd gentemot en person som kallas upp som vittne kan visst ha betydelse. I negativ riktning då.

Att påstå att vittnet inte kände igen Vatchareeya stämmer inte. Att påstå motsatsen stämmer heller inte.
Vittnet förhördes första gången över telefon och hon tog ju själv kontakt med polisen för att berätta om sina iakttagelser. Vittnet observerade mörk jacka och mörka byxor, asiatiskt ungt utseende, nätt kropp, halvlångt hår, hurtfrisk gång. Den iakttagelsen är inte fy skam.

Och vem har sagt något om att vittnet skulle ha blivit mer och mer säker vartefter tiden gick ? Så spara på saltet.

Att den ena bilden var mera lik än den andra skulle vara fullt förståeligt då Vatchareeya var en tjej med ett föränderligt utseende. Har själv reflekterat över just detta.

Hon kunde inte identifiera Vatchareeya. Enkla, tydliga fakta. Om jag känner igen någon så kan jag säga att det var den personen jag såg. Hon har sett en person med ett utseende hon i efterhand reflekterade över att det påminde om Vatchareeyas. Denna person såg hon i 2-3 sekunder under förmodligen ej optimala ljusförhållanden (det började bli mörkt). Vid förhör kunde hon inte säga mer än att kvinnan hade ett asiatiskt utseende. Så det är det vi har att gå på. Om något ska man tolka in mindre i vittnesuppgifter än vad som anförs, inte mer. Hade vittnet fått prata ostört för åklagaren och plötsligt kommit med mer säkra uppgifter så hade det inte varit något att sätta tilltro till. Minnen blir inte skarpare och mer exakta med tiden, de blir svagare och mer opålitliga.

Personen ifråga KAN ha varit Vatchareeya. Men tiden stämmer som bekant inte bra med KJ:s eget vittnesmål. Platsen stämmer inte med någon tänkbar färdriktning (man måste börja dra långsökta förklaringar om omvägar på 1,5 km för att slippa gå några hundra meter på en trafikerad väg). Och det hela stämmer som bekant också dåligt med den totala tystnaden från hennes telefon från klockan 18:40. Vittnet vet heller inte säkert åt vilket håll personen egentligen gick. Hovrätten - som är van att bedöma styrkan som vittnesmål bör tillmätas - har gjort en korrekt bedömning av dess värde.
Citera
2014-04-23, 10:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Har du läst Råstams bok om Thomas Quick-fallet? Jag tvivlar på det. Hade du gjort det så hade du nämligen insett hur det kom sig att man kunde få igenom dessa domar i domstolarna: Fakta som las fram för domstolarna såg ut som att det FANNS teknisk bevisning i fallen som styrkte Quicks erkännanden. Det handlade om en kombination av förvrängning, missvisande presentationer och rena falsarier.

Detta kunde ske genom att åklagarna och försvaret arbetade tillsammans för samma mål och under flera år, under vilka man fick alltmer tunnelseende och släppte allt det tvivel man trots allt hyst i början inför Quicks utsagor. Man levde i en slags gemensam, kollektiv illusion tillsammans med Thomas Quick och kunde därför presentera utredningar i domstolarna som gav sken av att det fanns övertygande, självständiga bevis för att det Quick påstod var sant.

Såvitt jag känner till finns inga av dessa inslag i den här utredningen. Det är till och med så att utredningen ägnade åtskillig tid och 150 sidor av förundersökningen åt en annan, alternativ gärningsman. Trots att ett gäng hungriga fågelungar suttit på Flashback i över ett halvår och gapat om att alternativa spår inte har blivit utredda.

Felet var alltså att ingen ifrågasatte. Vilket jag gapar om i KJ-fallet.

Men det det är ju ren lögn! KJ har haft tre försvarsadvokater som ägnat synnerlig kraft åt att ifrågasätta uppgifter vid rättegången och försöka spela ner värdet av olika bevis. I båda fallen åstadkom man riktigt bra slutpläderingar utifrån det man hade att tillgå

(Till skillnad från er alternativteoretiker är jag inte ensidigt resultatorienterad i mina analyser utan försöker titta på vad som faktiskt gjordes utifrån förutsättningarna. Försvarsadvokater lyckas bara fria sina klienter i runt 10% av fallen, så man kan inte ha det som måttstock för om de har gjort ett bra jobb eller ej)

Förundersökningen har inte heller varit ensidigt inriktad på Kristoffer: Man fortsatte att hålla förhör med Berg och folk i hans närhet även efter häktningen. Man analyserade hans teletrafik. Man pratade med folk som Flygare, man pratade med andra ex.pojkvänner till Vatchareeya. Man hade kontakt med ett i princip hela hennes bekantskapskrets för att se om något av intresse skulle komma fram. Det är okunnigt och kränkande dravel (jag ser inget skäl att skräda orden här) av dig och andra alternativteoretiker att gång på gång sitta och påstå att utredningen varit ensidig och partisk.

Att en utredning sedan efter hand som andra alternativa uppslag utesluts smalnar av och övergår till att fokusera på den formellt misstänkte är naturligt. Så måste en utredning bedrivas, oavsett vilket fokus den har.

Så vad är egentligen parallellen med Quickutredningen? Svaret är enkelt: Det finns ingen parallell, utom i din inbillning.
Citera
2014-04-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Än värre om man pga begränsad sökbild missat gärningsmannen och dömt en oskyldig. Medan gärningsmannen är på fri fot.

Verkligen- det vore ju förfärligt och tyvärr kan det vara så i det här fallet!
Citera
2014-04-23, 10:54
Medlem
Citat:
Jag öär inne i FUP och läser förhöret med WL (s.1305) och kan inte annat än undra vad denna skumma filur har på sin agenda.

Jag kan inte peka ut något specifikt men bara att den första han ringer efter att han fått veta att VB är försvunnen är en gemensam vän till KJ och honom - RK. Han ringer inte vännen som han vet har tidigare haft ett förhållande med den nu försvunna. Är det bara jag som reagerar?

Han verkar vara engagerad i VB's försvinnande och väldigt insatt i detaljer om KJ's och VB's förehavanden den 4/5, han vet bla att VB var hemma hos KJ kvällen då hon försvann.
Hur vet han så mycket om allting, har han "förhört" KJ eller har KJ valt att berätta?

Det verkar också som om WL undviker att umgås med KJ under denna period trots att KJ söker kontakt med honom, varför? Vill man inte vara där för sin vän eller är han inte en "riktig vän" utan är illojal mot KJ? Det är kanske bara jag som övertolkar ordens betydelse i förhören med WL, men ville bara kolla hur ni andra upplever WL.

Han känns skum bara, OBEHAGLIG, på något sätt.
Han känner KJ väl, han vet hur hans beteendeproblematik ser ut, han vet också KJ dagliga/nattliga rutiner samt känner igen KJ beteendemönster överlag.

Han har också varit vid FP, han har varit i kontakt med MB, hur känner de två varandra?
Kan WL vara inblandad som GM eller MGM i mordet på VB eller vad är hans agenda?

Bollar lite tankar med er andra, vad tycker ni?

Jörgen den lite äldre airsoftaren, som är lite "pappa" för dom andra säger saa här om WL:

Fup s.1328: "Jörgen uppger att han inte är nån bra vän med Wille, Jörgen tycker han har lite attitydproblem."

Sen har jag faatt pm om att WL ljugit om sin färdan veckan efter VB:s försvinnade och att detta är rapporterat till polisen fast bara nyligen
Citera
2014-04-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Apropå okunskap så blir jag gråtfärdig av att det sitter folk i tråden och kallar Kristoffer förståndshandikappad. Hur i HELVETE har det lyckats undgå er att själva grunddefinitionen av Aspergers syndrom är att man har en autismspektrumstörning som INTE är förenad med ett begåvningshandikapp eller en språkstörning.

ADD är inte heller ett förståndshandikapp - det är en funktionsnedsättning.

Hur det egentligen är med hans minne och beskrivningsförmåga råder det delade meningar om. Dem har han ju också bidragit till själv i högsta grad genom att variera närmast total amnesi i vissa situationer med en imponerande detaljskärpa i sina minnesbilder. Att variationen sammanfaller mycket starkt med vilka uppgifter som kan kontrolleras respektive inte kontrolleras med utomstående är en av de saker som fått många av oss som inte är upptagna med att tycka synd om honom hela tiden att fatta misstankar runt sanningshalten i hans berättelser.

MrFold, jag är medveten om att AS och ADD inte benämns som ett handikapp utan en funktionsnedsättning. Vad jag ville poängtera med mitt inlägg var att personer med AS och andra funktionsnedsättningar inom autismspektrat har stora problem med kommunikation med andra människor samt svårigheter med att tyda sociala koder i samhället. Om en individ inte har möjligheter att kommunicera på ett normalt sätt samt förstå innebörden i orden (ordförståelse) blir det genast ett handikapp. Kommunikation mellan människor är en viktig - om inte den viktigaste - förutsättningen för att kunna fungera på ett värdigt sätt i samhället.

Jag anser att polismyndigheten bör förkovra sig kunskaper i AS och andra funktionsnedsättningar inom autismen för att bl a. underlätta sitt egna arbete vid tex. förhör, gärningsmannabeskrivningar etc.

Vill inte gå in i ytterligare diagnoser och deras problemområden, men vi kan väl vara överens om att resultatet av denna utredning väckte mer frågor än svar och kanske hade vi fått mer svar om de inblandade förhörsledarna hade tagit hjälp av en kunnig person inom AS under förhören med KJ.

Många i tråden är missnöjda med domen, men de får skatta sig lyckliga över att KJ faktiskt blev dömd för mordet på VB till trots det usla FU-arbetet, det hade kunnat sluta riktigt illa för ÅK-sidan om KJ bara hade blivit dömd för griftefrid. Vill dock inte skapa en diskussion om detta utan nämner det enkom förbigående.

Hur som helst, oavsett handikapp, funktionsnedsättning, AS, ADD etc. önskar jag att man i framtiden inom polismyndigheten blir bättre på att förstå problematiken hos personer med dessa olika NPF diagnoser för - om inte annat - rättssäkerheten i Sverige.
Citera
2014-04-23, 11:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Hur många gånger skall vi behöva säga samma sak till dig? Det finns inget stöd för fler gärningsmän, eller kvinnor, i det här fallet.
Det är bara dina högst empiriska åsikter. Inget annat. Bra försök att skapa en trådsanning, men du kan nog släppa det här fallet helt nu.

Formulera då ett logiskt resonemang som motiverar ståndpunkten att dömde Johansson är den enda möjliga gärningsmannen att ha berövat Vatchareeya Bangsuan livet och att varje alternativ till Kristoffer Johansson ska uteslutas oavsett brottsplats inte är känd liksom ej heller tidpunkt då gärningen begicks.

Edit: "Hur många gånger .." osv. Tja, du får väl säga vad du vill - hur många gånger du vill ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-23 kl. 12:06.
Citera
2014-04-23, 11:28
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Formulera då ett logiskt resonemang som motiverar ståndpunkten att dömde Johansson är den enda möjliga gärningsmannen att ha berövat Vatchareeya Bangsuan livet och att varje alternativ till Kristoffer Johansson ska uteslutas oavsett brottsplats inte är känd liksom ej heller tidpunkt då gärningen begicks.
I domen från HR finns ett resonemang som motiverar varför det är ställt utom rimligt tvivel att KJ är den enda möjliga gärningsmannen.

Sen kan du tycka att HRs resonemang är felaktigt om du vill. Men jag tror inte det finns någon här på forumet som kan formulera det bättre än HR redan har gjort.
Citera
2014-04-23, 12:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
I domen från HR finns ett resonemang som motiverar varför det är ställt utom rimligt tvivel att KJ är den enda möjliga gärningsmannen.

Sen kan du tycka att HRs resonemang är felaktigt om du vill. Men jag tror inte det finns någon här på forumet som kan formulera det bättre än HR redan har gjort.

Kritisera domen har vi vår grundlagsskyddade rätt att göra. Sedan kan de som delar hovrättens uppfattning, uttryckt i påföljden för "dråp", känna sig tillfreds med detta, medan andra likt mig uppfattar hovrättsdomen som den allmänt förekommande trådsanningen ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-23 kl. 12:19.
Citera
2014-04-23, 12:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
MrFold, jag är medveten om att AS och ADD inte benämns som ett handikapp utan en funktionsnedsättning. Vad jag ville poängtera med mitt inlägg var att personer med AS och andra funktionsnedsättningar inom autismspektrat har stora problem med kommunikation med andra människor samt svårigheter med att tyda sociala koder i samhället. Om en individ inte har möjligheter att kommunicera på ett normalt sätt samt förstå innebörden i orden (ordförståelse) blir det genast ett handikapp. Kommunikation mellan människor är en viktig - om inte den viktigaste - förutsättningen för att kunna fungera på ett värdigt sätt i samhället.

Jag anser att polismyndigheten bör förkovra sig kunskaper i AS och andra funktionsnedsättningar inom autismen för att bl a. underlätta sitt egna arbete vid tex. förhör, gärningsmannabeskrivningar etc.

Vill inte gå in i ytterligare diagnoser och deras problemområden, men vi kan väl vara överens om att resultatet av denna utredning väckte mer frågor än svar och kanske hade vi fått mer svar om de inblandade förhörsledarna hade tagit hjälp av en kunnig person inom AS under förhören med KJ.

Många i tråden är missnöjda med domen, men de får skatta sig lyckliga över att KJ faktiskt blev dömd för mordet på VB till trots det usla FU-arbetet, det hade kunnat sluta riktigt illa för ÅK-sidan om KJ bara hade blivit dömd för griftefrid. Vill dock inte skapa en diskussion om detta utan nämner det enkom förbigående.

Hur som helst, oavsett handikapp, funktionsnedsättning, AS, ADD etc. önskar jag att man i framtiden inom polismyndigheten blir bättre på att förstå problematiken hos personer med dessa olika NPF diagnoser för - om inte annat - rättssäkerheten i Sverige.

Först påpekar du andras okunskap och sen skriver du att ADD är ett förståndshandikapp. Det är inget annat än att just du saknar relevant kompetens för vad ADD är för något. Du försöker däremot sopa bort vad du sagt, men det håller inte.

Du anser att polismyndigheten ska förkovra sig? Det är mer skrattretande och typiskt flashbacksandan och proffstyckarna. Men det du menar är då att mordkommissionen och rikskriminalen är usla.
Du vet inte vad du pratar om är min uppfattning, och alla med ADD borde få krupp då dom läser vad du skriver. Polisen skiter i det fullständigt vad du anser. Det här fallet har ingen usel förundersökning utan du saknar den förmågan att inse att man inte kan få allt i ett mordfall.

Det slutade bra i fallet trots att du påpekar något som inte håller i skuldfrågan. Skuldfrågan är solklar och Hovrätten tror på analysresultaten. Och köper det mesta åklagaren sagt i skuldfrågan. Så hur du kan få det till att åklagarna hade tur då dom fick fällande dom är hopplöst oseriöst.

Många tycker si och så är ett annat argument och det är väl ämnet här du närmast tänker på.
Däremot är gemene man inte nöjda med dråp. Jag har inte sett någon eller något av dignitet som uttalat sig om en usel förundersökning mer än på Flashback.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-23 kl. 12:26.
Citera
2014-04-23, 12:20
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kritisera domen har vi vår grundlagsskyddade rätt att göra. Sedan kan de som delar hovrättens uppfattning, uttryckt i påföljden för "dråp", känna sig tillfreds med detta, medan andra likt mig uppfattar hovrättsdomen som den allmänt förekommande trådsanningen ..
Jo tack, jag vet att du har lustigt förhållningssätt till fakta.
Citera
2014-04-23, 12:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jo tack, jag vet att du har lustigt förhållningssätt till fakta.

Nu är det väl trots allt så att det enda faktum som förekommer i VB-målet att hålla sig till är blodbesudlingen i KJ:s Sonata - övrigt är gissningar, antaganden och spekulationer från åklageriet ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-23 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in