2014-04-23, 00:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Säkerligen.

Vi kan alltid hoppas på att sanningen börjar sippra fram om ett par år. Att frivilliga skulle hitta bevis utomhus runt Boden så här snart ett år senare, håller jag för mindre troligt, möjligtvis om de viktigaste bevisen skulle hittas inomhus.
Det är helt och hållet upp till Kristoffer själv, den dömde i detta uppmärksammade mål, om
vi ska få veta hela sanningen om vad som verkligen hände den där lördagskvällen i maj
förra året. Det är han som vet och kan berätta. Fylla i luckorna, ge oss detaljerna.
Dessvärre tvivlar jag på att han någonsin låter oss alla få veta det vi så gärna vill veta.
Vi är hänvisade till att göra oss diverse föreställningar om hur händelseförloppet tog sig ut.
Att spekulera om orsak, mordplats, styckningsplats och annat som omger ärendet.
Emellertid har vi kännedom om det viktigaste: vem som är gärningsmannen.
Det har nu två rättsinstanser talat om för oss.
Citera
2014-04-23, 01:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Sådana här inlägg skriker okunskap lång väg.

KJ har minst ett förståndshandikapp ADD vilket gör det svårt för honom att kommunicera med andra samt att avläsa sociala koder i samhället mm.

Var kan man ta del av att ADD är ett förståndshandikapp? Vilket proffs pratar om det och då rent kunskapsmässigt?
Citera
2014-04-23, 01:29
Medlem
FUP-12s avatar
Såg just om "Saknad", avsnittet om Vatchareeyafallet, och fick till min förvåning syn på denna gök i bakgrunden:

http://postimg.org/image/g2aq1y9tt/

Stämmer bra in på KJ om man sammanställer de bästa vittnesmålen: beigefärgade byxor, mörk hoodie, vattensäck och rejäla kängor; lång och gänglig.

Av reporterns rapportering framgår också att det är vid Åberget, torsdagen den 9:e!

Lite underligt att få se en bild av KJ så här långt efteråt, när man har läst i FUP om vad som förevarit: polisförhöret kvällen innan, söket under natten, besöket i området kring Norra Svartbyn, kompisarna drog hemåt...

Skulle ge mycket få kunna läsa KJ:s tankar just i denna stund....
Senast redigerad av FUP-12 2014-04-23 kl. 01:33.
Citera
2014-04-23, 01:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
HD har just tagit upp ett indiciefall till resning till men för tilltalad som va friad i två instanser (Marinafallet) innan.
Så min bedömning skiljer sig ifrån din vad det gäller bevisvärderingen. Han kommer inte att frias i ett sk PT, och det är också mindre troligt att det blir PT.
Det som är av intresse är om RÅ eller överåklagaren vill rent principiellt se över domslutet och om dom vänder sig till HD. Det är nog så att lagexperten RÅ avgör vad som ska vidare och inte, sen är det HD som beviljar. Men skuldfrågan är solklar det råder det inga tvivel om. Tror verkligen inte att HD kör över Hovrättspresidentskan i skuldfrågan. Inte en enda chans.

Det är helt solklart att ingen annan kan ha mördat VB så det är uteslutet helt. Man ska inte underskatta HR bara för att man fick till rubriceringen dråp då har man nog fått det hela om bakfoten.

Nja, det tycker inte jag att man har spelat bort Sproge-Jakobsen vittnesmål eftersom det är ett tydligt svar på dödsförloppet och hur utdraget det va. Däremot är det ett petigt resonemang av Hovrätten, som inte lyssnar på hela förhöret utan vad som sägs i början.

Fetat: Jag delar inte den bedömningen - det kan omöjligen vara solklart att varje annan gärningsperson än den dömde KJ kan uteslutas då brottsplats inte påträffats och kunskap om tidpunkt då gärningen begicks saknas. Svårt att se hur du logiskt resonerar dig fram till din ståndpunkt ..
Citera
2014-04-23, 01:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Fetat: Jag delar inte den bedömningen - det kan omöjligen vara solklart att varje annan gärningsperson än den dömde KJ kan uteslutas då brottsplats inte påträffats och kunskap om tidpunkt då gärningen begicks saknas. Svårt att se hur du logiskt resonerar dig fram till din ståndpunkt ..

Jo, bevisligen är det bedömt så och det kvittar alltså om man inte har vare sig brottsplats eller mordvapnet att tillgå. Det man har är en bra beskrivning hur VB mördades och med vad. Attiraljer så som tejp låg i KJs lägenhet och det har läckt i hans bagage. Något som pekar mot en annan gärningsman har inte framkommit helt enkelt. Det är liksom uteslutet enligt domstolen att någon annan har mördat VB.
Vad gemene man tycker är en helt annan sak det tar inte domstolen hänsyn till dom värderar de bevisen som framkommer. Tidpunkterna är oftast ungefärliga, men det krävs inte särskilt mycket för att tänka sig på ett ungefär då KJ mördade VB.,

Sen är det bra om du vet att åklagaren är i domstolen för att bevisa att KJ mördade VB och inte där för att smörja ett vittne med vad den såg på Lejonbacken. Det är spelets regler i domstolen ett försvar och en åklagare inget annat.

Jag själv ansåg att det va i princip klart då blodet återfanns i hans bagage och att han va sista man som såg VB: Det är bra länge sedan jag insåg det.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-23 kl. 01:44.
Citera
2014-04-23, 01:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är helt och hållet upp till Kristoffer själv, den dömde i detta uppmärksammade mål, om
vi ska få veta hela sanningen om vad som verkligen hände den där lördagskvällen i maj
förra året. Det är han som vet och kan berätta. Fylla i luckorna, ge oss detaljerna.
Dessvärre tvivlar jag på att han någonsin låter oss alla få veta det vi så gärna vill veta.
Vi är hänvisade till att göra oss diverse föreställningar om hur händelseförloppet tog sig ut.
Att spekulera om orsak, mordplats, styckningsplats och annat som omger ärendet.
Emellertid har vi kännedom om det viktigaste: vem som är gärningsmannen.
Det har nu två rättsinstanser talat om för oss.

En felaktighet blir inte rätt och riktig genom att upprepas och sättas på pränt två gånger. Med detta inte sagt att KJ inte var inblandad i "dråpet" på VB - men han var inte ensam, det finns en skarpare hjärna bakom det här än KJ:s ..
Citera
2014-04-23, 02:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
En felaktighet blir inte rätt och riktig genom att upprepas och sättas på pränt två gånger. Med detta inte sagt att KJ inte var inblandad i "dråpet" på VB - men han var inte ensam, det finns en skarpare hjärna bakom det här än KJ:s ..
Nån tanke om var den skarpa hjärnan ska sökas?
I Boden med omnejd? Inom landets gränser eller rentav utanför? Ska vi koppla in Interpol kanske?

Kan vi befara flera event av det här slaget framöver förresten?
Har mordet på Vatchareeya gett mersmak? Du som kan dom här typerna utan och innan;
hur blir det tror du?
Och medgärningsmännen litar till 100% på att "blodspillaren" KJ fortsätter hålla tyst om
dessas inblandning? Han är inte den som golar i första taget, nej. De Andra kan känna
sig helt lugna och trygga för han som oturligt åkte dit tjallar bara inte på dem.
Citera
2014-04-23, 02:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Att någon annan gärningsman inte har framkommit ska inte tas till intäkt att det inte kan finnas någon annan, t ex utreddes inte den först misstänkte i grunden, och vad domstolarna kommit fram till imponerar inte på mig. Att gå in i en djupare diskussion med dig om det här är knappast meningsfullt eftersom jag har anledning att tro att du inte är juridiskt skolad.

Det tas som intäkt för hur Hovrätten bedömer skuldfrågan i alla fall det står klart. Uteslutande av annan gärningsman är något som är mer hållbart än utom allt rimligt tvivel. Det är något du kan suga på en stund medan du filosoferar rent juridiskt. Du har en bit kvar att få dina argument belagda, men det gör inget för fallet i sig. Flashback är till för att tycka och tro, men presenterar man inget underlag, så faller det ganska fort bort även om man strider för sina åsikter som du gör.
Citera
2014-04-23, 02:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nån tanke om var den skarpa hjärnan ska sökas?
I Boden med omnejd? Inom landets gränser eller rentav utanför? Ska vi koppla in Interpol kanske?

Kan vi befara flera event av det här slaget framöver förresten?
Har mordet på Vatchareeya gett mersmak? Du som kan dom här typerna utan och innan;
hur blir det tror du?
Och medgärningsmännen litar till 100% på att "blodspillaren" KJ fortsätter hålla tyst om
dessas inblandning? Han är inte den som golar i första taget, nej. De Andra kan känna
sig helt lugna och trygga för han som oturligt åkte dit tjallar bara inte på dem.

U're guess is as good as mine .. Jag tror att man var tre om Vatchareeya och att en av dem är äldre än KJ, kanske 8-10 år äldre, och en i ungefär samma ålder som KJ. Tja, var hittar man dem ? Förmodligen behöver man inte gå över ån efter vatten, men visst kan någon av de övriga ha varit en nätkontakt utanför kommunen eller rent av utanför länet - men utomlands ifrån ? nej, knappast.

Om KJ kommer så lindrigt undan som han ser ut att göra kan fler försöka sig på att begå det perfekta mordet som mordutredande poliser inte fixar - domen skickar helt fel signaler och det är illavarslande och beklagligt. Det var nära att det lyckades - inget blod i bagaget och KJ hade aldrig blivit häktad. Sista kortet är ännu inte lagt om HD tar upp det här, men sannolikheten att så sker är mycket liten.

Edit: Om KJ är beredd att gola ner övriga är svårt att säga. Frågan är hur stark lojaliteten känns bakom fängelseväggarna efter ett tag, men sex år på KVA efter häktningstid och 1/3 frånräknad är knappast en oöverstiglig period att hålla käften. Domen snarare uppmuntrar andra att försöka än avskräcker ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-23 kl. 03:47.
Citera
2014-04-23, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag öär inne i FUP och läser förhöret med WL (s.1305) och kan inte annat än undra vad denna skumma filur har på sin agenda.

Jag kan inte peka ut något specifikt men bara att den första han ringer efter att han fått veta att VB är försvunnen är en gemensam vän till KJ och honom - RK. Han ringer inte vännen som han vet har tidigare haft ett förhållande med den nu försvunna. Är det bara jag som reagerar?

Han verkar vara engagerad i VB's försvinnande och väldigt insatt i detaljer om KJ's och VB's förehavanden den 4/5, han vet bla att VB var hemma hos KJ kvällen då hon försvann.
Hur vet han så mycket om allting, har han "förhört" KJ eller har KJ valt att berätta?

Det verkar också som om WL undviker att umgås med KJ under denna period trots att KJ söker kontakt med honom, varför? Vill man inte vara där för sin vän eller är han inte en "riktig vän" utan är illojal mot KJ? Det är kanske bara jag som övertolkar ordens betydelse i förhören med WL, men ville bara kolla hur ni andra upplever WL.

Han känns skum bara, OBEHAGLIG, på något sätt.
Han känner KJ väl, han vet hur hans beteendeproblematik ser ut, han vet också KJ dagliga/nattliga rutiner samt känner igen KJ beteendemönster överlag.

Han har också varit vid FP, han har varit i kontakt med MB, hur känner de två varandra?
Kan WL vara inblandad som GM eller MGM i mordet på VB eller vad är hans agenda?

Bollar lite tankar med er andra, vad tycker ni?
De flesta frågetecken kring eventuell medhjälpare har och kan rätas ut. När det gäller WL så kvarstår vissa märkligheter och sammanträffande som i sig inte nödvändigtvis betyder att han är inblandad, men lite märkligt kan man tycka. Några exempel:
WL kontaktar MB den 1 maj
WL är ledig veckan efter 4 maj, sedan slutar han i det militära.
WL är den som upplyser KJ om eftersök VB kl 0400. Detta torde indikera på WL vetskap om VB, varför skulle han annars upplysa KJ om att delta?
WL airsoft utrustning påträffas i KJ lägenhet, varför hamnade den där efter Fallen Angel?
WL och KJ "lånade" spaden av teamleadern. Spaden försvann, KJ skyllde på WL.
WL blir inbjuden till fest i stugan men tackar nej, däremot är han med två 13 åringar och geocashar vid gula huset
WL har en vit kombi. En vit kombi sågs parkerad tillsammans med en svart golv vid gula huset. Kan det ha varit den bilen?
WL uppger att han inte pratat med KJ om försvinnandet. KJ säger däremot i förhör (ljudband) att han pratade med WL om detta.
Vännerna till KJ tjatar på honom att ringa VB när de söker efter henne, i stället ringer KJ tilll WL.
WL är vid gula huset flera gånger i perioden 4 - 23 maj.
WL var den som tillsammans byggde kojan vid gula huset. Nämner ett maskeringsnät som idag inte finns där. Avtryck från maskeringsnät på den plats där VB ben påträffades.
osv, osv.

Hänvisningar, finns i sjön. (ljudband och FUP, ett hav av ostrukturerad information och jobbit att referera till om man glömt bort ställer man läste eller hörde informationen på)
Citera
2014-04-23, 08:38
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Hur många gånger skall vi behöva säga samma sak till dig? Det finns inget stöd för fler gärningsmän, eller kvinnor, i det här fallet.
Det är bara dina högst empiriska åsikter. Inget annat. Bra försök att skapa en trådsanning, men du kan nog släppa det här fallet helt nu.
Citera
2014-04-23, 08:53
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du är inte bara vass i matlagningstråden, utan uppenbarligen även i krimtrådar.
Har läst igenom fup och lyssnat en del efter att jag läste ditt inlägg. För att stärka argumenten i ansvarsdelen har åklagaren samtidigt lämnat en blotta i påföljdsdelen. Bra analys, bara lite surt att det inte var jag som kom på det.

Tack, det var vänligt skrivet Om det är på det här sättet kan man också fråga sig vilken roll Thomas Olsson spelade för att få ner domen till dråp. Hur det än är med den saken bör domen sätta myror i huvudet på åklagare som driver liknande mål i framtiden. Med facit i hand borde åklagarna i detta fall tonat ner framställningarna om hunden när det blev klart att den åtalade var psykiskt frisk i lagens mening, och fokuserat på de mer beräknande sidorna av hans personlighet. Samtidigt behövde de förstås nåt som kan liknas vid ett motiv i ett mål där så många pusselbitar saknas och där den åtalade för de allra flesta inte förefaller vara särskilt råbarkad eller sadistiskt lagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in