2014-04-22, 22:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltså: Jag fattar inte ett dugg vart du försöker komma. Vittnet kände inte igen Vatchareeya. Hon hade sett två bilder på henne och tyckte att den ena - eventuellt - var lite lik. Men hon kunde inte säga något mer bestämt än att det var en kvinna med "asiatiskt utseende" och mörka kläder. Det är möjligt att åklagaren hade en tråkig attityd vid förhöret, men det förändrar ingenting i sak. Hade jag varit åklagare hade jag lyssnat hela vägen på vad hon sa. Hade hon då plötsligt varit mer säker på att den hon såg var Vatchareeya hade jag åberopat de ursprungliga förhören och påmint rätten om att vittnen som blir mer säkra på sin sak för varje förhör ska tas inte med en nypa, utan med flera paket salt.

Jag försöker säga att vittnet aldrig gavs en rimlig chans vid förhöret i TR. En trist attityd gentemot en person som kallas upp som vittne kan visst ha betydelse. I negativ riktning då.

Att påstå att vittnet inte kände igen Vatchareeya stämmer inte. Att påstå motsatsen stämmer heller inte.
Vittnet förhördes första gången över telefon och hon tog ju själv kontakt med polisen för att berätta om sina iakttagelser. Vittnet observerade mörk jacka och mörka byxor, asiatiskt ungt utseende, nätt kropp, halvlångt hår, hurtfrisk gång. Den iakttagelsen är inte fy skam.

Och vem har sagt något om att vittnet skulle ha blivit mer och mer säker vartefter tiden gick ? Så spara på saltet.

Att den ena bilden var mera lik än den andra skulle vara fullt förståeligt då Vatchareeya var en tjej med ett föränderligt utseende. Har själv reflekterat över just detta.
Citera
2014-04-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det har varit sjukt låg nivå från åklagarnas hejartrupp ikväll, dom flesta inlägg har varit av så
dålig kvalite att man sett sig tvungen att skrolla förbi dom och därför vill jag lyta fram
och istället ge ditt inlägg stående ovationer.
Jättebra inlägg och mer aktuellt än någonsin eftersom hovrätten fråntar KJ allt genom hela utredningen eftersom dom menar att KJ är en för säregen person för att lyssnas på.

Kan inte annat än att stämma in.

Det är märkligt - ingen förväntar sig att en blind kan se, en döv skall höra eller en lam skall resa sig upp och gå.

Däremot när det gäller olika NPF störningar, då skall man fungera 100% frisk. I vissa sammanhang. Trots att man behöver all hjälp för att fungera med "sitt" handikapp. I övrigt.

Detta ogillar jag starkt. Det samhället vill jag inte förlika mig med.
Citera
2014-04-22, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är min gissning. Åklagarna pekade på nån händelse under tonåren och episoden med hunden blev en viktig komponent i att beskriva nån form av tvångsmässig aggressivitet hos den åtalade som kunde kopplas till mordet. Lite ironiskt kan detta grepp ha varit avgörande för reduceringen till dråp, men jag saknar egentligen juridisk kunskap för göra den tolkningen.
Du är inte bara vass i matlagningstråden, utan uppenbarligen även i krimtrådar.
Har läst igenom fup och lyssnat en del efter att jag läste ditt inlägg. För att stärka argumenten i ansvarsdelen har åklagaren samtidigt lämnat en blotta i påföljdsdelen. Bra analys, bara lite surt att det inte var jag som kom på det.
Citera
2014-04-22, 22:59
Medlem
Jag öär inne i FUP och läser förhöret med WL (s.1305) och kan inte annat än undra vad denna skumma filur har på sin agenda.

Jag kan inte peka ut något specifikt men bara att den första han ringer efter att han fått veta att VB är försvunnen är en gemensam vän till KJ och honom - RK. Han ringer inte vännen som han vet har tidigare haft ett förhållande med den nu försvunna. Är det bara jag som reagerar?

Han verkar vara engagerad i VB's försvinnande och väldigt insatt i detaljer om KJ's och VB's förehavanden den 4/5, han vet bla att VB var hemma hos KJ kvällen då hon försvann.
Hur vet han så mycket om allting, har han "förhört" KJ eller har KJ valt att berätta?

Det verkar också som om WL undviker att umgås med KJ under denna period trots att KJ söker kontakt med honom, varför? Vill man inte vara där för sin vän eller är han inte en "riktig vän" utan är illojal mot KJ? Det är kanske bara jag som övertolkar ordens betydelse i förhören med WL, men ville bara kolla hur ni andra upplever WL.

Han känns skum bara, OBEHAGLIG, på något sätt.
Han känner KJ väl, han vet hur hans beteendeproblematik ser ut, han vet också KJ dagliga/nattliga rutiner samt känner igen KJ beteendemönster överlag.

Han har också varit vid FP, han har varit i kontakt med MB, hur känner de två varandra?
Kan WL vara inblandad som GM eller MGM i mordet på VB eller vad är hans agenda?

Bollar lite tankar med er andra, vad tycker ni?
Citera
2014-04-22, 23:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är ingen konst för en åklagare att göra ett vittne som kom in i rättssalen med en ganska klar uppfattning, att efter en stund inför åklagaren känna stor osäkerhet om denne pressar på om vad som är möjligt och inte är möjligt att vittnet sett. Hade åklagaren i sin utfrågning av det här vittnet inför rätten velat få bekräftat att det var Vatchareyya Bangsuan vittnet sett så hade frågorna varit formulerade på ett annat sätt och med positiva förtecken. Jag tror vittnet såg Vatchareeya tid 21:30-tiden på Lejonbacksvägen, men det ville inte åklagaren höra talas om när åklagarscenariot verkade ha varit förutbestämt.

Exakt det jag menar - tack.
Citera
2014-04-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag öär inne i FUP och läser förhöret med WL (s.1305) och kan inte annat än undra vad denna skumma filur har på sin agenda.

Jag kan inte peka ut något specifikt men bara att den första han ringer efter att han fått veta att VB är försvunnen är en gemensam vän till KJ och honom - RK. Han ringer inte vännen som han vet har tidigare haft ett förhållande med den nu försvunna. Är det bara jag som reagerar?

Han verkar vara engagerad i VB's försvinnande och väldigt insatt i detaljer om KJ's och VB's förehavanden den 4/5, han vet bla att VB var hemma hos KJ kvällen då hon försvann.
Hur vet han så mycket om allting, har han "förhört" KJ eller har KJ valt att berätta?

Det verkar också som om WL undviker att umgås med KJ under denna period trots att KJ söker kontakt med honom, varför? Vill man inte vara där för sin vän eller är han inte en "riktig vän" utan är illojal mot KJ? Det är kanske bara jag som övertolkar ordens betydelse i förhören med WL, men ville bara kolla hur ni andra upplever WL.

Han känner KJ väl, han vet hur hans beteendeproblematik ser ut, han vet också KJ dagliga/nattliga rutiner samt känner igen KJ beteendemönster överlag.

Han har också varit vid FP, han har varit i kontakt med MB, hur känner de två varandra?

Jag minns att jag tyckte han var lite underlig när jag läste FUP men minns inte exakt hur. Får läsa de delarna igen. Däremot tycker jag inte det är konstigt att han inte hörde av sig till KJ först istället för den andra polaren när han hörde att VB var försvunnen. Vem vet - kanske han direkt anade oråd eftersom han visste att VB varit hos KJ den kvällen? Då pratar man nog hellre bakom ryggen om det med en annan polare innan man säger något till KJ. Detta har inte kommit fram i FUP att han anade oråd men det är ju inte heller någonting man direkt säger om en kompis som är misstänkt. Det förstärker inte hans chanser direkt. Det finns säkert tusen andra anledningar till varför han ringde den andra polaren först som säkert är mer troliga dock.
Citera
2014-04-23, 00:02
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Så är det absolut.
Varför tror du att HD skulle värdera bevisen annorlunda än enig TR och enig HR? Det är ju ganska många jurister som granskat saken i domstol och alla har kommit fram till att KJ är skyldig. Jag vet att du inte håller med. Men vad får dig att tro att juristerna i HD skulle döma annorlunda?
Senast redigerad av Clavell 2014-04-23 kl. 00:11.
Citera
2014-04-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP

Jag har just nu inte så mycket FUP sidor att luta mig mot.

WLs militära bana varade väl inte inte så länge? Inte efter GU = 3 månader. Och provanställningen därefter tog slut rätt snabbt - pga ngn fysisk skada.

Jag kan inte "sätta" något finger på vem han är.

Men varför var han och rotade i KJs garderob på enligt KJs mamma "gränslöst sätt"?
Citera
2014-04-23, 00:20
Medlem
Rembrandths avatar
Jag var ganska aktiv i denna tråden förut, följde fallet noga... Men sen verkade det som att det tystades ner i media. När man hittat avkapade kroppsdelar i det där skjulet i skogen så hörde jag inte mer. Vad hände sen egentligen? Någon som har lust att briefa mig lite snabbt, då jag inte vill bläddra igenom tusentals sidor...
Citera
2014-04-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Jag var ganska aktiv i denna tråden förut, följde fallet noga... Men sen verkade det som att det tystades ner i media. När man hittat avkapade kroppsdelar i det där skjulet i skogen så hörde jag inte mer. Vad hände sen egentligen? Någon som har lust att briefa mig lite snabbt, då jag inte vill bläddra igenom tusentals sidor...
Du kan väl kanske i vart fall ödsla tid med att läsa såväl tingsrättens som hovrättens dom till vilka är länkade i trådstarten.
Citera
2014-04-23, 00:27
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Du kan väl kanske i vart fall ödsla tid med att läsa såväl tingsrättens som hovrättens dom till vilka är länkade i trådstarten.

Trodde att det kanske fanns någon mer viktiga information, förutom det juridiska?
Citera
2014-04-23, 00:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om Högsta domstolen mot förmodan tar upp fallet (hur skulle HD kunna göra detta utan att desavouera Hovrätten för Övre Norrland ..) på den dömde Johanssons initiativ gnm advokat Olsson, så är det långt ifrån uteslutet att Johansson frikänns - det är näst intill omöjligt att hävda att alternativ gärningsperson kan uteslutas då brottsplatsen inte påträffats och tidpunkten när "dråpet" skedde inte med någon som helst säkererhet kan anges - tidsfönstret är dessutom betydande. Men av vilken anledning skulle HD göra detta ? Med vilken motivering ? Att åklagarsidan skulle ansöka om pt är inte troligt. Av vilken anledning skulle de göra detta ? Medge att man schabblat och spelat bort sitt bästa kort redan i tingsrätten - obducenten Susan Sprogoe-Jakobsen ?

HD har just tagit upp ett indiciefall till resning till men för tilltalad som va friad i två instanser (Marinafallet) innan.
Så min bedömning skiljer sig ifrån din vad det gäller bevisvärderingen. Han kommer inte att frias i ett sk PT, och det är också mindre troligt att det blir PT.
Det som är av intresse är om RÅ eller överåklagaren vill rent principiellt se över domslutet och om dom vänder sig till HD. Det är nog så att lagexperten RÅ avgör vad som ska vidare och inte, sen är det HD som beviljar. Men skuldfrågan är solklar det råder det inga tvivel om. Tror verkligen inte att HD kör över Hovrättspresidentskan i skuldfrågan. Inte en enda chans.

Det är helt solklart att ingen annan kan ha mördat VB så det är uteslutet helt. Man ska inte underskatta HR bara för att man fick till rubriceringen dråp då har man nog fått det hela om bakfoten.

Nja, det tycker inte jag att man har spelat bort Sproge-Jakobsen vittnesmål eftersom det är ett tydligt svar på dödsförloppet och hur utdraget det va. Däremot är det ett petigt resonemang av Hovrätten, som inte lyssnar på hela förhöret utan vad som sägs i början.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-23 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in