2014-04-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, ett människoliv värderas till knappt någonting i det här riket.
5, 6 år i praktiken att avtjäna för den här unge herren. Särdeles billigt pris att betala för
att man har tagit sig rätten att döda någon.

Mörda. Åberopa diverse störningar och lite annat smått och gott, skaffa en meriterad
advokat så fixar det sig galant. Om inte i första rättsinstans så i nästa.

Friheten har han alltså snart åter, commander Johansson.
Vatchareeya Bangsuan får ingenting åter. Hennes liv är över för alltid.
Och hennes familj har en sorg och ett lidande som varar för evigt till skillnad från mördarens
frihetsförlust.

Ingen bra dag alls för svenskt rättsväsende kan man sammanfattningsvis påstå!

Sådana här inlägg skriker okunskap lång väg. Visst det är naturligtvis synd om VB som fick ett avskyvärt slut på sitt alltför korta liv. Att KJ "bara" dömdes för dråp (visserligen till maxstraff) är inte Sveriges rättsväsendes fel som du nämner ovan, utan FU fel som inte förmått hitta tillräckligt övertygande bevisning i fallet. Att KJ i sin tur använder sig av ett av landets bästa advokater är exakt bla vad just rättssäkerhet handlar om.

Jag anser att KJ är berättigad till en duktig advokat i en rättegång oavsett vad han misstänks vara skyldig till. FU och polis har gjort kostsamma misstag i utredningsarbetet (avser FUP) samt i de förhör med alla inblandade.

KJ har minst ett förståndshandikapp ADD vilket gör det svårt för honom att kommunicera med andra samt att avläsa sociala koder i samhället mm. Han har mycket svårt att beskriva, memorera tider, datum eller/och situationer som han hamnar i. KJ har också svårt att se konsekvenser i sitt egna handlande etc. (orkar inte dra fler problem) vilket också märks i de förhör man hållit med honom. Dessa problem förvärras naturligtvis under pressade situationer som tex. polisförhör, misstanke om mord o.d.

Detta oroar mig då diagnoser inom autismspektrat sätts numera ofta (var 20 minut i bara USA får en person den diagnosen) och min önskan är att i alla fall polismyndigheterna i Sverige får mer kunskaper i just dessa funktionshinder som kan komma till stor användning inte minst under förhör, utan även vid en gärningsmannabeskrivning, gärningsmannaprofil etc.

Fler och fler kommer högst troligt att få en liknande diagnos i framtiden vilket då ökar chanser till att många brottsmisstänkta individer kommer framöver att sitta i förhör precis som KJ. Dessa individer behöver stöd och hjälp i sådana här pressade kravsituationer vilket skulle underlätta båda parter i detta svåra utredningsarbete.

Jag menar att förhören med KJ (och många andra förhörda i utredningen) skulle garanterat ha givit mer tydlig information om man förkovrar sig i kunskaper inom NPF-området - kanske då skulle vi idag ha vetat vad som egentligen hände VB och var hon befann sig när hon dog.

Sorry för att jag avreagerade mig över just ditt inlägg, men det råkade bara bli så, det är inget fel på själva domen i sig, utan på FUL i detta fallet kort och gott.
Senast redigerad av KSP 2014-04-22 kl. 22:01.
Citera
2014-04-22, 21:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Skulle detta inträffa kommer KJ dessutom att tillerkännas skadestånd för den tid han varit frihetsberövad ..

Säkerligen.

Vi kan alltid hoppas på att sanningen börjar sippra fram om ett par år. Att frivilliga skulle hitta bevis utomhus runt Boden så här snart ett år senare, håller jag för mindre troligt, möjligtvis om de viktigaste bevisen skulle hittas inomhus.
Citera
2014-04-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Säkerligen.

Vi kan alltid hoppas på att sanningen börjar sippra fram om ett par år. Att frivilliga skulle hitta bevis utomhus runt Boden så här snart ett år senare, håller jag för mindre troligt, möjligtvis om de viktigaste bevisen skulle hittas inomhus.

Eller att folk börjar prata, som jag tidigare nämnt i tråden. Folks relationer förändras över tid så ock deras lojalitet.
Citera
2014-04-22, 22:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Säkerligen.

Ja, det finns ingen hejd på hur fel det här kan gå - och ytterst beror det på att åklagarna schabblade bort sitt bästa kort, obducenten Susan Sprogoe-Jakobsen.

Edit: Tror inte detta någonsin kommer att kunna lösas om KJ blir fri att cykla hem. "Dråpet" på Vatchareeya var alldeles för noggrant planerat för att någon skulle åka dit på det, men blodbesudlingen i Sonatan KUNDE ha skrivit om slutet på historien i en mera verklighetsförankrad riktning. Om det inte varit för schabblet med obducenten hade KL åkt på livstid, eller åtminstone fått arton år. Ett stort bakslag för rättsvårdarna är det onekligen.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-22 kl. 22:19.
Citera
2014-04-22, 22:02
Medlem
Citat:
Så är det absolut.

Ingen aning om sannolikheten att få till ett prövningstillstånd.

Men tolkat det som ganska svårt. Jag hoppas dock att man tycker detta fall har ett stort värde att prövas i HD.
Citera
2014-04-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Eller att folk börjar prata, som jag tidigare nämnt i tråden. Folks relationer förändras över tid så ock deras lojalitet.

Jag tror nog också mest på det kortet, faktiskt.
Citera
2014-04-22, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det va åklagarna som lyfte fram den. Kanske något som matchar deras tjat om "hundmordet".

Åklagarna lyfte fram denna BUP-journal i sina slutpläderingarna i tingsrätten, dom ville med denna journal förminska JJ:s vittnesmål och tillika accentuera KJ:s ex vittnesuppgifter om KJ som person.
Åklagarnas meddelande var att Pappans vittnesuppgifter om sin son hade ett lågt bevisvärde och
att ex:ets beskrivning av KJ som person var mer tillförlitligt.

Edit: det bör väl tilläggas att KJ:s ex inte är den av allt och alla som mått psykiskt bäst
av alla inblandade i denna härva.
Senast redigerad av LKVN 2014-04-22 kl. 23:09.
Citera
2014-04-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Fritt från minnet, så jag kan ha fel: Fredagen den 17 maj var KJ och ett mindre sällskap vid Aldersjön och drack öl. JJ hämtade sällskapet och körde hem dem med KJ:s bil. KJ:s "lillasyster" glömde då ett täcke och en mobiltelefon i KJ:s bagageutrymme. Den 18 var KJ hemma efter att ha deltagit i eftersök på dagen. Om jag inte minns fel flyttade brodern DJ ut i stugan där mot slutet på veckan, så jag gissar att han hade festen. Några uppgifter om att KJ var där känner jag inte till. Kanske kan det vara så att de motsägelser du lägger fram bygger på felaktiga uppgifter om datum? Om du ger hänvisningar till FUP eller ljudfiler är det lättare att orientera sig förresten

Täcket: Tål att tänkas på!
Jag tror också på JJ 2. Grejen var att både JJ och KJ pratar om fest i aldersjön den 18 maj. JJ är uppenbart i behov av att berätta för domstolen att det såg likadant ut i bagageutrymmer, samma grejer som när bilen beslagtogs, kj påtalar att han lade täcket den 18 maj.

Täcket verkar ha en betydelse för dem, och hjärtat berättar vad hjärtat är fullt av. När de är så mån om att prata om dessa detaljer så är det inte heller orimligt att täcket har med mordet att göra. Hänvisningar i FUP, har inte ork och tid att leta upp info, men det framgår i FUP och ljudbandet förhör 2. Det hänger liksom inte ihop, om det var fest i stugan så bör packningen i bagaget inte vara densamma som när de beslagtog bilen. Det hela verkar riggat, exempelvis låg ett fordral högst upp vilket det sannolikt inte hade hjort om de varit på fest i Aldersjön och sedan aldrig rört packningen.

Ett exempel på varför täcket kan ha betydelse (kanske inte ens samma täcke, men utbytt, ersatt). KJ och någon till har möjilgen burit ut en säng i KJ lägenhet. En säng har oftast även ett täcke och en kudde, var är dessa grejer? (OBS, bara ett exempel på en möjlighet)
Citera
2014-04-22, 22:15
Medlem
Citat:
Sådana här inlägg skriker okunskap lång väg. Visst det är naturligtvis synd om VB som fick ett avskyvärt slut på sitt alltför korta liv. Att KJ "bara" dömdes för dråp (visserligen till maxstraff) är inte Sveriges rättsväsendes fel som du nämner ovan, utan FU fel som inte förmått hitta tillräckligt övertygande bevisning i fallet. Att KJ i sin tur använder sig av ett av landets bästa advokater är exakt bla vad just rättssäkerhet handlar om.

Jag anser att KJ är berättigad till en duktig advokat i en rättegång oavsett vad han misstänks vara skyldig till. FU och polis har gjort kostsamma misstag i utredningsarbetet (avser FUP) samt i de förhör med alla inblandade.

KJ har minst ett förståndshandikapp ADD vilket gör det svårt för honom att kommunicera med andra samt att avläsa sociala koder i samhället mm. Han har mycket svårt att beskriva, memorera tider, datum eller/och situationer som han hamnar i. KJ har också svårt att se konsekvenser i sitt egna handlande etc. (orkar inte dra fler problem) vilket också märks i de förhör man hållit med honom. Dessa problem förvärras naturligtvis under pressade situationer som tex. polisförhör, misstanke om mord o.d.

Detta oroar mig då diagnoser inom autismspektrat sätts numera ofta (var 20 minut i bara USA får en person den diagnosen) och min önskan är att i alla fall polismyndigheterna i Sverige får mer kunskaper i just dessa funktionshinder som kan komma till stor användning inte minst under förhör, utan även vid en gärningsmannabeskrivning, gärningsmannaprofil etc.

Fler och fler kommer högst troligt att få en liknande diagnos i framtiden vilket då ökar chanser till att många brottsmisstänkta individer kommer framöver att sitta i förhör precis som KJ. Dessa individer behöver stöd och hjälp i sådana här pressade kravsituationer vilket skulle underlätta båda parter i detta svåra utredningsarbete.

Jag menar att förhören med KJ (och många andra förhörda i utredningen) skulle garanterat ha givit mer tydlig information om man förkovrar sig i kunskaper inom NPF-området - kanske då skulle vi idag ha vetat vad som egentligen hände VB och var hon befann sig när hon dog.

Sorry för att jag avreagerade mig över just ditt inlägg, men det råkade bara bli så, det är inget fel på själva domen i sig, utan på FUL i detta fallet kort och gott.

Jag håller med dig till fullo!

KJ borde haft en expert på NPF från dag ett. Så att han förstod frågan (hur han tolkade den) och hur FU (skulle förstå svaret).

Här säger man lite slarvigt i en notis att han har en NPF nedsättning och i övrigt tror man han fungerar helt normalt.

Det är så dåligt.
Citera
2014-04-22, 22:40
Bannlyst
Citat:

Det har varit sjukt låg nivå från åklagarnas hejartrupp ikväll, dom flesta inlägg har varit av så
dålig kvalite att man sett sig tvungen att skrolla förbi dom och därför vill jag lyta fram
och istället ge ditt inlägg stående ovationer.
Jättebra inlägg och mer aktuellt än någonsin eftersom hovrätten fråntar KJ allt genom hela utredningen eftersom dom menar att KJ är en för säregen person för att lyssnas på.
Citera
2014-04-22, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Thomas Olsson kan få KJ fri om han får prövningstillstånd, det tror jag - åklagarnas indiciekedja håller inte för HD:s granskning ..
Framförallt är det väl ungefär 90% av alla som får prövningstillstånd som sedermera frias eller får sänkt straff, så för en gångs skull finns det mycket som tyder på att du har rätt. Ordet om (min fetning) är det avgörande.
Citera
2014-04-22, 22:53
Bannlyst
Citat:
Något att anamma i dessa emotionella tider:

"Justitia avbildas oftast med en balansvåg i ena handen och ett svärd i den andra. I modern tid har det också blivit populärt att förse justitia med ögonbindel. Ögonbindeln skall symbolisera allas likhet under lagarna, att man inte skall döma hunden efter håren, alltså att Justitia inte utan närmare utredning kan se vem som har rätt."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Justitia
Med tanke på katthårsdebatten så tror jag att det fetade kan vara en känslig fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in