Citat:
Ja, ett människoliv värderas till knappt någonting i det här riket.
5, 6 år i praktiken att avtjäna för den här unge herren. Särdeles billigt pris att betala för
att man har tagit sig rätten att döda någon.
Mörda. Åberopa diverse störningar och lite annat smått och gott, skaffa en meriterad
advokat så fixar det sig galant. Om inte i första rättsinstans så i nästa.
Friheten har han alltså snart åter, commander Johansson.
Vatchareeya Bangsuan får ingenting åter. Hennes liv är över för alltid.
Och hennes familj har en sorg och ett lidande som varar för evigt till skillnad från mördarens
frihetsförlust.
Ingen bra dag alls för svenskt rättsväsende kan man sammanfattningsvis påstå!
5, 6 år i praktiken att avtjäna för den här unge herren. Särdeles billigt pris att betala för
att man har tagit sig rätten att döda någon.
Mörda. Åberopa diverse störningar och lite annat smått och gott, skaffa en meriterad
advokat så fixar det sig galant. Om inte i första rättsinstans så i nästa.
Friheten har han alltså snart åter, commander Johansson.
Vatchareeya Bangsuan får ingenting åter. Hennes liv är över för alltid.
Och hennes familj har en sorg och ett lidande som varar för evigt till skillnad från mördarens
frihetsförlust.
Ingen bra dag alls för svenskt rättsväsende kan man sammanfattningsvis påstå!
Sådana här inlägg skriker okunskap lång väg. Visst det är naturligtvis synd om VB som fick ett avskyvärt slut på sitt alltför korta liv. Att KJ "bara" dömdes för dråp (visserligen till maxstraff) är inte Sveriges rättsväsendes fel som du nämner ovan, utan FU fel som inte förmått hitta tillräckligt övertygande bevisning i fallet. Att KJ i sin tur använder sig av ett av landets bästa advokater är exakt bla vad just rättssäkerhet handlar om.
Jag anser att KJ är berättigad till en duktig advokat i en rättegång oavsett vad han misstänks vara skyldig till. FU och polis har gjort kostsamma misstag i utredningsarbetet (avser FUP) samt i de förhör med alla inblandade.
KJ har minst ett förståndshandikapp ADD vilket gör det svårt för honom att kommunicera med andra samt att avläsa sociala koder i samhället mm. Han har mycket svårt att beskriva, memorera tider, datum eller/och situationer som han hamnar i. KJ har också svårt att se konsekvenser i sitt egna handlande etc. (orkar inte dra fler problem) vilket också märks i de förhör man hållit med honom. Dessa problem förvärras naturligtvis under pressade situationer som tex. polisförhör, misstanke om mord o.d.
Detta oroar mig då diagnoser inom autismspektrat sätts numera ofta (var 20 minut i bara USA får en person den diagnosen) och min önskan är att i alla fall polismyndigheterna i Sverige får mer kunskaper i just dessa funktionshinder som kan komma till stor användning inte minst under förhör, utan även vid en gärningsmannabeskrivning, gärningsmannaprofil etc.
Fler och fler kommer högst troligt att få en liknande diagnos i framtiden vilket då ökar chanser till att många brottsmisstänkta individer kommer framöver att sitta i förhör precis som KJ. Dessa individer behöver stöd och hjälp i sådana här pressade kravsituationer vilket skulle underlätta båda parter i detta svåra utredningsarbete.
Jag menar att förhören med KJ (och många andra förhörda i utredningen) skulle garanterat ha givit mer tydlig information om man förkovrar sig i kunskaper inom NPF-området - kanske då skulle vi idag ha vetat vad som egentligen hände VB och var hon befann sig när hon dog.
Sorry för att jag avreagerade mig över just ditt inlägg, men det råkade bara bli så, det är inget fel på själva domen i sig, utan på FUL i detta fallet kort och gott.
Senast redigerad av KSP 2014-04-22 kl. 22:01.
Senast redigerad av KSP 2014-04-22 kl. 22:01.