2014-04-16, 17:34
  #74053
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Bristerna i resultatet beror ju kanske på bristerna som förekommit i utredningen.
Så kan det såklart vara. Men jag tror inte det är vad HR påstår.
Citera
2014-04-16, 17:36
  #74054
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Du förstod kanske inte vad jag menade?

Det är skillnad på brister i utredningens genomförande och brister i utredningens resultat. Givetvis kan det ena leda till det andra. Men det kan bli brister i resultatet även i en perfekt genomförd utredning. Om t.ex. mordvapnet är sänkt långt ute till havs så kvittar det hur bra utredningen är det kommer ändå att finnas en brist i resultatet av utredningen.

Jag är övertygad om att HR menade brister i utredningens resultat. Inte brister i utredningens genomförande.

När allt avgörande saknas är allt en stor brist, kalla det vad du vill.
Jag vill inte bli inlåst i 14 år för att en vän hälsat på och hens blod senare hittas i min bil.
Man behöver inte gå längre än så.
Citera
2014-04-16, 17:38
  #74055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det förekom inget besinningslöst huggande - sticken var väl avvägda och man visste var sticken skulle sättas för att lungan skulle punkteras - och slutligen hjärtat fås att sluta slå när man tröttnat på excesserna ..


Ja just de huggen som var direkt dödande ja men resterande hugg kallar jag besinningslösa!! OCH hugger man i lungan/hjärtat och på andra delar av ryggen/bålen är det MORD och inget annat!!!
Citera
2014-04-16, 17:41
  #74056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Ja det är helt sjukt!
Det finns många saker som åklagarna/polisen skulle kunna rätta till fortfarande men jag tvivlar på att dom kommer göra det.

Det finns kanske utrymme att leta ytterligare bevis mot KJ, så de kan ta detta till HD. Men tror inte de kommer hitta något. De skulle behöva vända kikarsiktet mot annat håll. Medhjälpare, annan GM o.s.v.
Syna kretsen av dem kring kj/an/mb så hittar vi svaren vi söker.
Börja med husrannsakan hos WL och MB. Ta in telefonlistor, datorer, bilar osv.

Åklagarna borde ta kritiken från HR på allvar och inte bara prata om att överklaga till HD. Åklagarna har gjort misstag, därför får de kritik.
Citera
2014-04-16, 17:45
  #74057
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Att Massi blev rejält rövknullad är det enda glädjande i den här domen, fan så fint att hennes argument och tjafs inte fick gehör.

Ja, jag håller med dig jag. Det är inte annat än att man kan glädjas åt Massis totala
misslyckande, jag har aldrig sett värre pladder i en mordrättegång tidigare i hela mitt liv.
Att inte åklagarna satte munkavel på henne har jag ännu inte fattat för Massi hade absolut
inget av värde att komma med varken i tingsrätten eller i hovrätten och frågan är om hon
inte stjälpte mer än hon hjälpte för den stackars familjen hon representerade.

Jag blir förbannad när jag tänker på hur Massi regisserade en bedrövad mamma att agera i tingsrätten, herregud vilket tragiskt skådespeleri, nästan lika hemskt som jippot Strömbäck med anhängare ordnade på troget i boden för henne, inte undra på att VB:s mamma lämnade Sverige.
__________________
Senast redigerad av LKVN 2014-04-16 kl. 18:03.
Citera
2014-04-16, 17:46
  #74058
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
På något sätt borde även rätten i likhet med oss i tråden studerat Fup noga och kanske fått med följande.

Ex på delar av Fup som lämnats utan att man övervägt detaljer;

slagningarna på KJs och pappans bil.
Jag har fortfarande inte fattat vad som är så konstigt med dessa slagningar. Jag slår själv på min bilar för att få reda på besiktningsdatum m.m. Dessutom har jag fortfarande inte sett någon beskriva hur en gärningsman skulle kunna ha nytta av att få reda på tekniska detaljer om en bil som GM redan har regnummer på. Och slutligen vad skulle polisen kunnat utreda mer?
analys av tänkbara mordvapen med tanke på såren.
Håller med om att man kanske kunde gjort mer.
skoavtryck i gula huset.
Vet inte vad man mer kunde ha gjort.
varför förhördes inte KJs manliga partner?
Ja det är konstigt.
var kommer tejpen från och vad var rullans ordinarie längd?
KJ har ju berättat var tejpen kommer ifrån. (Jag vet att han kan ha haft fel).
vilken kniv var det som MB visade upp för sin adept?
Hade man utrett såren enligt ovan kunde man kanske kommit längre här.
varför tillfrågades inte WL i tidigare skede om varför han ringt MB?
Jag tror man har missat det? Kanske för att telefonnumret var registrerat på hans mor?
hur stor är sannolikheten att en telefon av VBs fabrikat och abonnemang ändrar från 3g till 2g i KJs lägenhet? En empirisk test kanske hade gett ett svar?
Den kunde möjligtvis visat att det kan hända. Men ett sådant test skulle inte kunna bevisa att det inte kan hända.
det vattenfyllda värnet?
Vad skulle man mer gjort?
bristerna i spaningen både avseende MB och KJ.
Säkert resursbrist i kombination med att VB "bara" var försvunnen.
grannar som plötsligt ändrar sitt vittnesmål.
Vad skall man göra åt det? Jag tror det är ganska normalt i utredningar.
Med mera.

Kommenterat i fetstil.
Citera
2014-04-16, 17:46
  #74059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
På något sätt borde även rätten i likhet med oss i tråden studerat Fup noga och kanske fått med följande.

Ex på delar av Fup som lämnats utan att man övervägt detaljer;

slagningarna på KJs och pappans bil.
analys av tänkbara mordvapen med tanke på såren.
skoavtryck i gula huset.
varför förhördes inte KJs manliga partner?
var kommer tejpen från och vad var rullans ordinarie längd?
vilken kniv var det som MB visade upp för sin adept?
varför tillfrågades inte WL i tidigare skede om varför han ringt MB?
hur stor är sannolikheten att en telefon av VBs fabrikat och abonnemang ändrar från 3g till 2g i KJs lägenhet? En empirisk test kanske hade gett ett svar?
det vattenfyllda värnet?
bristerna i spaningen både avseende MB och KJ.
grannar som plötsligt ändrar sitt vittnesmål.
hur kommer det sig att det inte fanns besudlingar i KJs bil annat än i bakluckan?
varför analyserade det inte om KJ kan haft med sig någon medgärningsman?

Med mera.

Ja tänk dig att de tar en exakt likadan telefon och försöker få den att gå ned till 2g en lördagskväll då 60-70% kollar hockey. Ingen hög belastning på nätet.
Så in i lgh och testa. Testa även kring vägen där vittnet såg vb, jämför resultaten.
Vb har antagligen varit utanför lägenheten efter 21.00.
Citera
2014-04-16, 17:48
  #74060
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
När allt avgörande saknas är allt en stor brist, kalla det vad du vill.
Jag vill inte bli inlåst i 14 år för att en vän hälsat på och hens blod senare hittas i min bil.
Man behöver inte gå längre än så.
Jag har väl aldrig påstått att det inte är en brist. Jag har bara påstått att jag inte tror att HR menar att utredningens genomförande har brister. Det är resultatet som har brister. Och det var i ett svar till Highfive som verkar ha åsikten att HR menar att genomförandet har brister.
Citera
2014-04-16, 17:49
  #74061
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ja just de huggen som var direkt dödande ja men resterande hugg kallar jag besinningslösa!! OCH hugger man i lungan/hjärtat och på andra delar av ryggen/bålen är det MORD och inget annat!!!
Menar du då att det är mord enligt din definition av ordet. Eller påstår du att det är mord enligt Sveriges lag?
Citera
2014-04-16, 17:51
  #74062
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
BagdadBob
Vad menar du? Är det din åsikt att HR kritiserat något i utredningens genomförande? Kan du visa på något textavsnitt i domen där kritik framförs på hur utredningen har genomförts?
__________________
Senast redigerad av Clavell 2014-04-16 kl. 17:55.
Citera
2014-04-16, 17:52
  #74063
Medlem
HR har gjort en korrekt bedömning av det underlag som de haft till förfogande. Att FU och polismyndighet inte hittat mer övertygande bevisning som binder KJ för mord och styckning. Trodde nästan att KJ enkom skulle dömas för griftefridsbrott med tanke på likdoft och blod i hans bil.
Inte konstigt att domen blir som de blir när inblandade myndigheter inte gör ett fullgott arbete.

Tror att vi får se en lösning på detta om ett par år när någon börjar berätta. Kom ihåg, folks relationer ändras med tiden.
__________________
Senast redigerad av KSP 2014-04-16 kl. 17:54.
Citera
2014-04-16, 18:01
  #74064
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Vad menar du? Är det din åsikt att HR kritiserat något i utredningens genomförande? Kan du visa på något textavsnitt i domen där kritik framförs på hur utredningen har genomförts?
Du har helt rätt Clavell! En av bristerna i utredningen är att det inte gått att utesluta att det är ett affektbrott. Att man inte kan utesluta det är inte på grund av utredningen utan att KJ hållit käften. Det blev han rikligen belönad för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in