2014-04-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
En nära släkting till mig köpte villa för tre år sedan. Säljer villan och har på de tre åren fått en vinst på närmare en miljon.

Inte illa pinkat.
Det är ganska stora kostnader för att flytta från en villa till en annan. Så den sk vinsten äts upp av mäklararvode, lagfart, besiktning/försäkring, statens beskattning av den nominella vinsten, flyttkostnader, flyttstädning mm.
Så efter flytten till en likvärdig bostad har din släkting gått back närmare en halv miljon. Släktingen får alltså öka på sin skuldsättning motsvarande.
Citera
2014-04-20, 10:56
Medlem
lagu2653s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Är detta alliansens största misstag? Att det finns så få bostäder, priserna stiger. Folk som måste ha bostad tvingas till STORA risker med tanke på att priset stiger på grund av bristen.

Under alliansens tid har byggandet blivit rekordlågt, samtidigt har Sveriges befolkning ökat mer än någonsin. Ungdomar idag som köper sin bostad och chansar tar väldigt stora risker.

Varför har Alliansen inte gjort något åt bostadsbyggandet?

Är ditt hus en bubbla?

Professorn: ”Sverige är inte som USA”

– Prisfallen på bostäder i USA och andra länder går inte att jämföra med *Sverige. Vi har inte förbyggt oss som dem.

Det säger Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi vid Tekniska högskolan i Stockholm.

– Jag tror på en lättare nedgång i priserna när räntorna går upp, men inget ras. Det som händer är att folk slutar sälja och väntar på bättre tider, och vi kan få en rejäl nedkylning av ekonomin.

Bristen på bostäder i Sverige håller priserna uppe, enligt Stellan Lundström.

– Vi har ett rekordlågt byggande och är långt från behoven i storstäderna. Där finns inga vakanser eller tomma hus som i England, säger Stellan Lundström.
Allt det här kan du råda bot på genom att rösta på det Klassiskt Liberala Partiet i riksdagsvalet i höst. Då kommer planprocessen gå väsentligt snabbare än idag.
Citera
2014-04-20, 11:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Liberalerna kommer aldrig fatta det här. De vill vill ju enbart tjäna pengar på sin bostadsrätt, medans vi ska subventionera sjukvård, dagis, skola och bidrag åt dem. Dessa har de ju inga problem med.

Det är inte vad det handlar om. Jag är för att det byggs bostäder för alla, men för att komma dit behövs en rejäl liberalisering av bygglagstiftningen och marknadshyror. Utan det är vi fast i den situation vi ser idag.

Om vi fick mer byggande skulle priserna kunna dämpas överallt och det tjänar alla på. Att priserna bara ökar är det ytterst få som vinner något på.

Sedan förstår jag inte alls din logik att "vi ska subventionera sjukvård, dagis, skola och bidrag åt dem". Detta betalar alla skattebetalare för oavsett boendeform.
Citera
2014-04-20, 13:36
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
En nära släkting till mig köpte villa för tre år sedan. Säljer villan och har på de tre åren fått en vinst på närmare en miljon.

Inte illa pinkat.
Och villan/bostaden hen köper istället lär också gått upp en massa under dessa 3 år så om hen inte flyttar till en villa/bostad i ett mindre attraktivt område eller mindre bostad, så är vinsten?
Citera
2014-04-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du får spara ihop till din egen insats och köpa en lgh inom din budgetram. Om du köper en lgh i nynäshamn, kan du komma undan med ca 600 000 för en stor etta på 40 m^2.

Det blir 90 000 i insats det. Ska det vara så svårt att spara ihop?

Då har du alltså 510 000 i lån, vilket kostar 773,5 kr vid 2,6% ränta (dagens listpris) per månad efter skattereduktion. Sedan ska du betala en avgift till föreningen på kanske 2500. Då landar vi på en "hyra" på 3273,5 kr.

Delar du dessutom lgh med en polare och sätter upp en vägg så blir det halva den kostnaden dvs 1636,75 kr i hyra var, vilket är mycket låga boendekostnader för er båda. Och du gnäller om "bostadsbrist"!??!

Jag gillar hur du totalt missade min poäng.
Alla kan inte spara ihop 90.000kr

Hur många polare bor du med Kurt-Sune? Jag ser dig alltid skriva att folk ska bo mer tillsammans, så hur många bor du med?
Citera
2014-04-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Lån?
Tänker du låna till en hyra på 3.7 KSEK i månaden?

Alternativt lyckades du inte förstå vad jag skrev. Betalningsviljan för borätter visar var hyrorna hamnar vid marknadshyror.

Så frågan är om den hyran är, som Tammer insinuerar, så hög att 90% av bostäderna ska stå tomma.

Hur ska man få lägenheten med 3.7k SEK i månaden utan att ta ett lån? Betalar du 1.1M SEK i kontant utan lån? Bra för dig men alla kan inte göra det.
Du snackar om bostadsrätt, inte hyresrätt.
Citera
2014-04-20, 14:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Hur ska man få lägenheten med 3.7k SEK i månaden utan att ta ett lån? Betalar du 1.1M SEK i kontant utan lån? Bra för dig men alla kan inte göra det.
Du snackar om bostadsrätt, inte hyresrätt.

Hur är det med läsförståelsen? 3700 var den totala kostnaden inkl räntan på lånet.

Man behöver inte betala kontant har du inte fattar det ännu? Låna är mycket förmånligt och du betalar normalt bara 70% av räntekostnaderna.
Citera
2014-04-20, 14:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hur många polare bor du med Kurt-Sune? Jag ser dig alltid skriva att folk ska bo mer tillsammans, så hur många bor du med?

Alla kan inte men 99,999999999% av alla normalbegåvade människor med sparsinne kan det utan problem. Att folk inte kan prioritera får stå för dom..

Jag bor med min sambo för övrigt = halva boendekostnaden. Har tidigare delat boende med kompisar... Inga problem det heller. Mer pengar att spara till nästa bostadsrätt för....
Senast redigerad av kurt-sune 2014-04-20 kl. 14:29.
Citera
2014-04-20, 14:30
Medlem
Citat:
Hur är det med läsförståelsen? 3700 var den totala kostnaden inkl räntan på lånet.

Man behöver inte betala kontant har du inte fattar det ännu? Låna är mycket förmånligt och du betalar normalt bara 70% av räntekostnaderna.

Problemet är fortfarande att man måste ta ett lån, något som de flesta som bor i hyresrätt idag INTE kan göra. Svårt att förstå?
Citera
2014-04-20, 14:33
Medlem
Citat:
Alla kan inte men 99,999999999% av alla normalbegåvade människor med sparsinne kan det utan problem. Att folk inte kan prioritera får stå för dom..

Jag bor med min sambo för övrigt = halva boendekostnaden. Har tidigare delat boende med kompisar... Inga problem det heller. Mer pengar att spara till nästa bostadsrätt för....

Så vi har alltså 0.000000001% som bor i hyresrätt idag alltså? Eller ja, vi kan ju säga 0.0000000011% då eftersom kanske 10% av de som bor i hyresrätt gör det fast de kan köpa bostad utan problem. Kan sträcka mig till 50% av de som bor i hyresrätt så vi säger väl 0.0000000015%.
Inte undra på du inte tror det råder bostadsbrist i Stockholm om du tror det är så få som bor i hyresrätter idag och att behovet av fler är så marginellt.

Dina polare borde kanske flytta in med er istället? Sparar ni massor av pengar. Vad säger du sune, 2-3 polare + din sambo? Skitbra!
Citera
2014-04-20, 15:54
Bannlyst
Citat:

Fast det är inte samma sak, för han har minsann sparat en slant. Som att det nu skulle spela någon roll för att man ska ha någonstans att bo.
Citera
2014-04-20, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Lån?
Tänker du låna till en hyra på 3.7 KSEK i månaden?

Alternativt lyckades du inte förstå vad jag skrev. Betalningsviljan för borätter visar var hyrorna hamnar vid marknadshyror.

Så frågan är om den hyran är, som Tammer insinuerar, så hög att 90% av bostäderna ska stå tomma.

Det vore väl rättvist samt välbemött av många. Ungefär som jag tidigare redogjort för men som ni avfärdade. Tyvär så bygger detta på totalt felaktiga grunder och min hyresvärd kommer knappast sänka hyrorna för att marknadshyror införs. Det behöver de inte, eftersom det är brist på bostäder och lång kö.

En etta på 40 m2 kommer fortsätta kosta 5600 Kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in