Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Nej du kan ju inte ens klargöra vad du hävdar.
Återbetalning av lån är inte en kostnad det är sparande. Det kan också vara så att man har ett amorteringsfritt lån. Den läskunnig har sett att jag nämnt räntan.
Eftersom jag använder mig av en BR och inte hotellrum som indata antar jag att det är någorlunda uppenbart för de flesta att det inte är korttidsuthyrning vi talar om. Det är år.
Att boendekostnaden kan skilja något tvivlar jag inte på. En del kan prioritera BR för man tror att det ger bättre grannar. En del kan prioritera HR för att slippa transaktionskostnaderna vid flytt och slippa låna mm. De drar åt olika håll. Rimligen blir HR aningen dyrare. Några %. Men varför skulle folk betala 24000 mer per år får att få bo i HR. Det tarvar en förklaring.
1. Jag försöker bara förtydliga ditt uppenbara positionsbyte i frågan. Visst är det spännande?
2. Problemet med den inställningen är att man inte får ett nytt hus när det gamla är slut eftersom lånet består. Du har alltså en uppdriven skuld utan täckning för ett sådant fall. Detta medför avseende hyresrättterna att de bara behöver kunka hyresbolaget och i en statlig diktatorisk struktur återbygga marken, tillföra nya medel och bygga nytt samt starta ett nytt hyresbolag och därigenom återföra skulden till långivarna, vilka nog upphör med verksamheten i sammanhanget. En form av kommunism alltså. För en BR innehavare innebär samma metodik bara att vederbörande blir bostadslös. Avseende räntan så missade du att du borde dubblera räntan över en konjunkturcykel.
3. De flesta hyresbolag tillämpar 3månaders uppsägningstid, vilket i sammanhanget är korttidshyra och inte hotellrum - något som höjer betalningsviljan för smålägenheter eftersom säsongsarbetande, korttidskontrakt och tex. studenter sällan vill eller kan skriva under längre kontrakt eller heltidskontrakt map. köpekontrakt.
4. Boendekostnaden tenderar att vara avhängig förvaltningen, men i en BR så har andelsägaren en röst, vilket denne vanligtvis saknar i hyresrättssammanhang. Grannar finns i många slag, det enda BR garanterar är en högre propensitet väl välbesuttna grannar.
5. Du måste förstå att kostnadsläget förändras över tiden i BR pga. ränte och amorteringsvariation i en låginflationsekonomi eller tom. en deflationsekonomi. Bankerna tenderar att räkna på 5% ränta över längre konjunkturer, dvs. ett ränteintervall kring 2-7% över säg 10-20år. Endast den som amorterar eller har medel kan sänka sin praktiska månadskostnad genom BR jämfört med Hyresrätter.
6. Däremot finns inflationsfaktorn. Skulle inflationen säg ligga på 2% över konjunkturcykeln på 10-20år så kan det ju vara som så att BR-innehavaren kan uppleva sig rik medan samma inflation bara visar sig som hyreshöjningar för hyresrättinnehavaren - en faktor som är högst relevant i de större storstäderna map. BR, däremot är det ju som så att i deflationsscenariot kombinerat med inflationsskatten...