Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Det syftar på något, men framgår inte det minsta. Och eftersom jag inte haft anledning att ändra mig i något avseende så ter sig kommentaren osaklig och oseriös.
Nja, jag skulle nog säga att kanske Gnesta mer är Stockholms periferi. Och dit är det en bit till.
Nu anade jag att någon gny över att det förvisso höll sig till länet men man vill bo mer centralt. Så jag försökte ta något lite mer mitt i högen. Därav platsen. Men Storstockholm sträcker sig till Tumba och Salem. Så det hade också gått. Och Österåker.
Vill man diskutera priserna på de mer populära platserna får man väl skapa en ny tråd om det.
Jag brukar som sagt kallas högerextrem så detta är inte det minsta för att provocera. Utan just för att beskriva boendekostnaden. Och ungefär var marknadshyrorna kommer att hamna. För att kompensera de som skriver de mest stolliga sakerna här som att man skulle höja hyrorna och ha 90% vakansgrad.
1. Du är alltså av åsikten att du alltid var av den åsikten, är det korrekt uppfattat?
2. En definitionsfråga, men Vårby gård är definitivt Stockholms stads periferi, även om länet är avsevärt större och man nog kan hitta mer periferi lägen inom Stockholms kommun.
3. Vad du missat i kostnadskalkylen är 5% ränta över konjunkturcykeln, renoveringskostnaderna, amorteringarna, El&vatten samt borättsavgiften. Det är nog möjligt att hamna på 3.7ksek i månaden för en etta på 35kvm däremot, men i just det där läget så kommer ju hyran att bli högre pga. efterfrågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Hur fick du en boendekostnad på 3.7 KSEK till bostadsbrist?
Tja, det är realiteten i dagens samhälle. Och det verkar inte skrämma folk. Södermalm är populärt trots att det är där man hittar platserna med högst brottslighet.
Nu var det boendekostnaden jag pekade på. Dvs vad för hyreskostnader vi skulle få med marknadshyror. Och jag har lite svårt att se att de är så avskräckande.
Skulle räntan krypa upp är det inget som säger att boendekostnaden skulle stiga, för nyköpta objekt. Precis som priset på köpta objekt stigit när räntan fallit så kommer rimligen priset falla om ränta stiger. Det är boendekostnaden man betalar och betalningsviljan stiger knappast för att räntan stiger.
1. Se ovan.
2. Haha.
3. Se stycket ovan.
4. Normalt sett så är det där alltid sant, men i inte i ett tillstånd av akut bostadsbrist.