2014-04-20, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Så vi har alltså 0.000000001% som bor i hyresrätt idag alltså? Eller ja, vi kan ju säga 0.0000000011% då eftersom kanske 10% av de som bor i hyresrätt gör det fast de kan köpa bostad utan problem. Kan sträcka mig till 50% av de som bor i hyresrätt så vi säger väl 0.0000000015%.
Inte undra på du inte tror det råder bostadsbrist i Stockholm om du tror det är så få som bor i hyresrätter idag och att behovet av fler är så marginellt.

Dina polare borde kanske flytta in med er istället? Sparar ni massor av pengar. Vad säger du sune, 2-3 polare + din sambo? Skitbra!

Sen verkar en del glömma att de flesta 70 och 80-talister är uppväxta i hyresrätter. Då passade det minsann fint, men nu pissar de på sin egen uppväxt och tycker helt sonika att alla minsann borde köpa sin bostad.
Citera
2014-04-20, 16:26
Medlem
Citat:
Hur ska man få lägenheten med 3.7k SEK i månaden utan att ta ett lån? Betalar du 1.1M SEK i kontant utan lån? Bra för dig men alla kan inte göra det.
Du snackar om bostadsrätt, inte hyresrätt.
Så här skrev jag:
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Boendekostnaden för borätter visar som sagt betalviljan för lägenheter.
...
Skulle ni bo i tält hellre än hyra en lägenhet på 37 kvm för 3.7 i månaden?
Skulle ni tacka nej till ett förstahandskontrakt på en sådan lägenhet?
Det är helt omöjligt att tro att det handlar om något annat än att hyra en lägenhet. Du kan inte ha läst vad jag skrivit. Varför läser du inte det du citerar?

"Boendekostnaden för borätter visar som sagt betalviljan för lägenheter". Betalviljan kommer inte att skilja mycket mellan en hyresrätt och en bostadsrätt.
Och då hamnar marknadshyra där. Betalviljan är inte större.

Och än så länge har ingen svarat på frågan:
"Skulle ni tacka nej till ett förstahandskontrakt på en sådan lägenhet?"
Citera
2014-04-20, 16:34
Bannlyst
Citat:
Så här skrev jag:

Det är helt omöjligt att tro att det handlar om något annat än att hyra en lägenhet. Du kan inte ha läst vad jag skrivit. Varför läser du inte det du citerar?

"Boendekostnaden för borätter visar som sagt betalviljan för lägenheter". Betalviljan kommer inte att skilja mycket mellan en hyresrätt och en bostadsrätt.
Och då hamnar marknadshyra där. Betalviljan är inte större.

Och än så länge har ingen svarat på frågan:
"Skulle ni tacka nej till ett förstahandskontrakt på en sådan lägenhet?"

Om den låg i Rinkeby, Vårby, Hässelby, Hjulsta eller annat riksgetto, så skulle jag tacka nej. Men det beror ju på att jag redan har en bostad. Som student hade jag kanske varit tvungen att ta det.
Citera
2014-04-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Om den låg i Rinkeby, Vårby, Hässelby, Hjulsta eller annat riksgetto, så skulle jag tacka nej. Men det beror ju på att jag redan har en bostad. Som student hade jag kanske varit tvungen att ta det.
Ja, de som inte ska flytta har ju vanligen en bostad.
Men för en student är den väl lite väl lyxigt stor. Där får man väl göra som kurt-sune skriver, vara två som delar den. Och då kommer man ned i 1650 per person. Så jag har lite svårt att se marknadshyror som ett bekymmer.

(Det är väl ett bekymmer för adeln som idag sitter på förstahandskontrakt och som inte kommer att kunna profitera på de.)
Citera
2014-04-20, 17:55
Medlem
Citat:
Det vore väl rättvist samt välbemött av många. Ungefär som jag tidigare redogjort för men som ni avfärdade. Tyvär så bygger detta på totalt felaktiga grunder och min hyresvärd kommer knappast sänka hyrorna för att marknadshyror införs. Det behöver de inte, eftersom det är brist på bostäder och lång kö.

En etta på 40 m2 kommer fortsätta kosta 5600 Kr.
Om jag tolkar dig rätt så tänker du dig att en motsvarande hyresrätt skull hamna på ca 5600 medan bostadsrätten skulle ligga på 3700.

Varför skulle betalviljan vara så mycket större som 50% för att det är en hyresrätt?
Hade du sagt 3800 hade jag kunnat tänka mig det men vadan denna stora skillnad.
Citera
2014-04-20, 18:08
Bannlyst
Citat:
Om jag tolkar dig rätt så tänker du dig att en motsvarande hyresrätt skull hamna på ca 5600 medan bostadsrätten skulle ligga på 3700.

Varför skulle betalviljan vara så mycket större som 50% för att det är en hyresrätt?
Hade du sagt 3800 hade jag kunnat tänka mig det men vadan denna stora skillnad.

Vet inte om jag var oklar. Det finns HR på 40m2 som byggdes 1992 här som kostar 5600 Kr. Såvida inte bostadsbeståndet utökas kommer värden aldrig sänka hyran, det behövs inte. Alla lägenheter är uthyrda iaf. Oavsett om vi inför marknadshyror och tar bort krångliga byggregler och regleringar så kommer det ta ett decennium innan marknaden kan ta hand om sig själv. Tills dess kan man antingen stoppa huvudet i sanden (politikernas favorit), eller bygga kommunala HR som man gjorde med miljonprogrammen. Det har ju visat sig att kommuner som Stockholm faktiskt tjänade bra slantar när allt såldes ut senare
Citera
2014-04-20, 22:55
Medlem
Citat:
Det syftar på något, men framgår inte det minsta. Och eftersom jag inte haft anledning att ändra mig i något avseende så ter sig kommentaren osaklig och oseriös.

Nja, jag skulle nog säga att kanske Gnesta mer är Stockholms periferi. Och dit är det en bit till.
Nu anade jag att någon gny över att det förvisso höll sig till länet men man vill bo mer centralt. Så jag försökte ta något lite mer mitt i högen. Därav platsen. Men Storstockholm sträcker sig till Tumba och Salem. Så det hade också gått. Och Österåker.
Vill man diskutera priserna på de mer populära platserna får man vä
l skapa en ny tråd om det.

Jag brukar som sagt kallas högerextrem så detta är inte det minsta för att provocera. Utan just för att beskriva boendekostnaden. Och ungefär var marknadshyrorna kommer att hamna. För att kompensera de som skriver de mest stolliga sakerna här som att man skulle höja hyrorna och ha 90% vakansgrad.

1. Du är alltså av åsikten att du alltid var av den åsikten, är det korrekt uppfattat?

2. En definitionsfråga, men Vårby gård är definitivt Stockholms stads periferi, även om länet är avsevärt större och man nog kan hitta mer periferi lägen inom Stockholms kommun.

3. Vad du missat i kostnadskalkylen är 5% ränta över konjunkturcykeln, renoveringskostnaderna, amorteringarna, El&vatten samt borättsavgiften. Det är nog möjligt att hamna på 3.7ksek i månaden för en etta på 35kvm däremot, men i just det där läget så kommer ju hyran att bli högre pga. efterfrågan.

Citat:
Hur fick du en boendekostnad på 3.7 KSEK till bostadsbrist?

Tja, det är realiteten i dagens samhälle. Och det verkar inte skrämma folk. Södermalm är populärt trots att det är där man hittar platserna med högst brottslighet.

Nu var det boendekostnaden jag pekade på. Dvs vad för hyreskostnader vi skulle få med marknadshyror. Och jag har lite svårt att se att de är så avskräckande.

Skulle räntan krypa upp är det inget som säger att boendekostnaden skulle stiga, för nyköpta objekt. Precis som priset på köpta objekt stigit när räntan fallit så kommer rimligen priset falla om ränta stiger. Det är boendekostnaden man betalar och betalningsviljan stiger knappast för att räntan stiger.

1. Se ovan.

2. Haha.

3. Se stycket ovan.

4. Normalt sett så är det där alltid sant, men i inte i ett tillstånd av akut bostadsbrist.
Citera
2014-04-20, 23:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Problemet är fortfarande att man måste ta ett lån, något som de flesta som bor i hyresrätt idag INTE kan göra. Svårt att förstå?

Alla kan inte men det finns vissa som bor i HR av strikt ideologiska skäl och sådana människor för skylla sig själva.

Äga själv är nämligen billigare i de flesta fall.

Jag tror att de flesta människor med jobb har råd att bo i BR utan problem. Det finns lgh i olika prisklasser.
Citera
2014-04-20, 23:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Problemet är fortfarande att man måste ta ett lån, något som de flesta som bor i hyresrätt idag INTE kan göra. Svårt att förstå?

Det finns de som inte kan bo i HR heller så hur vill du lösa det?
Citera
2014-04-20, 23:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så vi har alltså 0.000000001% som bor i hyresrätt idag alltså? Eller ja, vi kan ju säga 0.0000000011% då eftersom kanske 10% av de som bor i hyresrätt gör det fast de kan köpa bostad utan problem. Kan sträcka mig till 50% av de som bor i hyresrätt så vi säger väl 0.0000000015%.
Nej det stämmer inte och vad har det med saken att göra? Man kan väl spara pengar även om man hyr sitt boende? För mig är det sak samma om man bor i BR eller HR, men väljer man att slösa istället för att spara blir det svårt att köpa en BR självfallet.

Citat:
Inte undra på du inte tror det råder bostadsbrist i Stockholm om du tror det är så få som bor i hyresrätter idag och att behovet av fler är så marginellt.
Det är inte brist på bostäder. Bara underprissatta lgh på lägen som du vill hyra för UNDERPRIS. Klart det blir långa köer till sådana bostäder. Det säger sig självt. Sätt in marknadshyror och kön försvinner direkt.

Citat:
Dina polare borde kanske flytta in med er istället? Sparar ni massor av pengar. Vad säger du sune, 2-3 polare + din sambo? Skitbra!
Aldrig i livet. Jag sparar så mycket ändå, så det är onödigt. Men om du nu har lite pengar så är det bra för dig att dela boende, så kan du en dag kanske äga en BR och då bo billigare än vad du gör idag.
Citera
2014-04-20, 23:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vet inte om jag var oklar. Det finns HR på 40m2 som byggdes 1992 här som kostar 5600 Kr. Såvida inte bostadsbeståndet utökas kommer värden aldrig sänka hyran, det behövs inte. Alla lägenheter är uthyrda iaf. Oavsett om vi inför marknadshyror och tar bort krångliga byggregler och regleringar så kommer det ta ett decennium innan marknaden kan ta hand om sig själv. Tills dess kan man antingen stoppa huvudet i sanden (politikernas favorit), eller bygga kommunala HR som man gjorde med miljonprogrammen. Det har ju visat sig att kommuner som Stockholm faktiskt tjänade bra slantar när allt såldes ut senare

Men varför skulle hyresmarknaden fungera annorlunda än BR-marknaden? På BR-marknaden är det knappast en brist. Det finns massor med lediga lgh på hemnet och det är hur lätt som helst att räkna ut hur mycket marknaden tycker att det är värt att bo exakt i varje lgh.

Gromph och även jag har visat klart och tydligt vad det kostar och det skiljer sig inte så mycket mellan hyres och BR. Det största problemet är gnällspikar som dig som bara ska ha men vill inte betala vad det egentligen kostar.

Pengar till att bygga kommunala hyresrätter för underpris finns inte. Hade de funnits hade det byggts för länge sedan.
Citera
2014-04-21, 00:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sen verkar en del glömma att de flesta 70 och 80-talister är uppväxta i hyresrätter. Då passade det minsann fint, men nu pissar de på sin egen uppväxt och tycker helt sonika att alla minsann borde köpa sin bostad.

Passade fint? Man kan väl inte påverka hur man bor när man är ett barn? Sedan har synen på boendet ändrats något enormt de senaste åren och vi har fått det rejält bättre rent ekonomiskt. Folk har det bättre än någonsin idag. Lik förbannat ska det klagas....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in