Citat:
Ursprungligen postat av
Krillekrok77
Jag tror Stan och Normans fokus är 100% på GS nu och att man mest ser ATP-turneringarna som en del i träningsupplägget, det är bara korkat att slita ut sig i småturneringar om man har så bra chans att vinna GS. Att Fed har varit skadefri 56 GS i rad beror bla på att han har sett till att ofta åka ut tidigt mot blåbär i småturneringarna.
Nja, både jag och nej skulle jag säga. Masters-turneringarna har hög status. Visst är det Grand Slam som är huvudmålet för de bästa spelarna som har självförtroendet och vet att de kan vinna dessa men just Masters är väldigt viktiga. De riktigt små turneringarna som jag antar att du syftar på, dvs i 250 och 500-klassen deltar väldigt sällan de allra bästa i. Åka dit och hämta startpengar och åka hem kommer inte på tal, skulle man göra det så skulle det bli ganska tydligt efter ett tag och det skulle man förlora på i längden. Det är viktigare att ha ett bra rykte, det är inte bara på prispengar man kan tjäna pengar på om man en toppspelare. Man förlorar på det i längden om man inte går in för det seriöst.
Det man gör istället är att man har en annan planering än de flesta andra. Man spelar helt enkelt extremt få 250-turenringar. 500-turenringar är det ganska få av så det är hyfsat lätt att slippa dessa om man vill.
Att spelarna inte går in för allt i Masters kommer inte på tal dock, det är väldigt hög status att vinna dessa turneringar. Spelar man inte bra i dessa så är det t.ex omöjligt att bli världsetta. Sen kan det givetvis finnas vissa undantag, t.ex om en spelare känner sig sliten så kan man kanske ta det lite lugnare, så som Paris har drabbats av lite då det ligger i slutet av säsongen och så nära slutspelet. Den turneringen bör flyttas så den inte ligger så nära slutspelet.
Jag kan garantera att vi inte kommer få se några spelare vinna Grand Slams som inte spelar bra i Masters i framtiden. Spelar man inte bra där så har man inte grunden som krävs för att segra i en Grand Slam. Man måste lära sig vinna helt enkelt, då är Masters den perfekta plattformen att träna upp det. Tyvärr så spelar de största spelarna så lite små turneringar så egentligen känns en ATP-250 snart som "division 2" det som egentligen en Challenger ska vara. Med vissa undantag, en del små turneringar lyckas få riktigt bra startfält.