2014-04-10, 15:27
Medlem
http://dealbook.nytimes.com/2014/04/09/banks-ease-hours-for-junior-staff-but-workload-stays-same/?_php=true&_type=blogs&module=BlogPost-Title&version=Blog%20Main&contentCollection=Invest ment%20Banking&action=Click&pgtype=Blogs&region=Bo dy&_r=0
Citera
2014-04-10, 17:01
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Ansökte på hemsidan
Utbildning? Meriter?

Krävs jääävligt bra kunskaper i matte för jobbet? Funderat på att studera ekonomi eller juridik, är inte så bra på matte dock.
Citera
2014-04-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Utbildning? Meriter?

Krävs jääävligt bra kunskaper i matte för jobbet? Funderat på att studera ekonomi eller juridik, är inte så bra på matte dock.
Var det inte du som skulle glida genom livet och inte jobba ihjäl dig? IB är ju helt rätt då...
Citera
2014-04-10, 19:37
Medlem
WACCs avatar
ER

60-70h veckan normalt, 70-80h under earnings season
Citera
2014-04-10, 23:44
Medlem
Ni som jobbar inom investment banking, hur ser ni på framtiden? Branschen har haft många nedgångar som t.ex. ökade regleringar. Samtidigt har söktrycket ökat enorm till jobb på investment banker medans själva utbudet minskat. Känns som att det är betydligt svårare att ta sig till MD nivå nu än förut samtidigt som själva avlöningen minskat avsevärt.

Jag är själv mycket intresserad av IB och skulle mer än gärna jobba med det. Men det finns också andra saker som jag har lika stort intresse för. Hur ser ni på framtiden? Är IB fortfarande ett smart karriärsval eller är det mer som att man komma simma motströms hela vägen?` Bör man försöka göra karriär inom en annan bransch givet att ens mål är att lyckas?
Citera
2014-04-11, 06:39
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Var det inte du som skulle glida genom livet och inte jobba ihjäl dig? IB är ju helt rätt då...
Han kanske är intresserad åt någon annan? Skippa detektiv-arbetet på ett forum och gör något vettigt av din tid.
Citera
2014-04-11, 08:51
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
Samtidigt har söktrycket ökat enorm till jobb på investment banker medans själva utbudet minskat.
Snarare tvärtom, då fler och fler duktiga studenter har börjat söka andra branscher då ration förväntad ersättning:slit har sjunkit ganska mycket.

Citat:
Bör man försöka göra karriär inom en annan bransch givet att ens mål är att lyckas?
Definiera lyckas.
Citera
2014-04-11, 15:44
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ni som jobbar inom investment banking, hur ser ni på framtiden? Branschen har haft många nedgångar som t.ex. ökade regleringar. Samtidigt har söktrycket ökat enorm till jobb på investment banker medans själva utbudet minskat. Känns som att det är betydligt svårare att ta sig till MD nivå nu än förut samtidigt som själva avlöningen minskat avsevärt.

Jag är själv mycket intresserad av IB och skulle mer än gärna jobba med det. Men det finns också andra saker som jag har lika stort intresse för. Hur ser ni på framtiden? Är IB fortfarande ett smart karriärsval eller är det mer som att man komma simma motströms hela vägen?` Bör man försöka göra karriär inom en annan bransch givet att ens mål är att lyckas?

Jag kan ju bara tala efter egen erfarenhet men i dagsläget verkar många banker ha insett att de är underbemannade och behöver ta in folk. Flödet av företag in på börsen senaste tiden är ett tecken på att branschen kan ha ett par ljusa år framför sig.

Själv funderar jag på en exit snart eftersom att jag är trött på arbetstiderna. Ges tillfället så tar jag det. Tidigare var jag precis som du, oerhört motiverad för ett sånt här jobb, men när man väl sitter där sina timmar så börjar man att fundera. Många är drivna och stannar kvar, men många hoppar av.
Citera
2014-04-11, 16:34
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Håller inte riktigt med om att söktrycket ökat. I alla fall på handels är det konsulterna som anses vara the shit, inte bankerna. Tittar man på äldre och nyare Ranka-vilken-din-drömarbetsplats-är-undersökningar visar dom snarare att andelen som vill till banking har minskat sedan finanskrisen, och fler konsulter är snarare i topp.

Kan också tillägga att banken jag ska sitta på i sommar hade en conversion rate, interns -> FT-offers, på 60-70 % förra året, vilket är högre än på väldigt många år.
Citera
2014-04-20, 20:15
Medlem
akashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Med de höga ingångslönerna på IB så är det en sak jag undrar. Vad är de generella arbetstimmarna? Vad jag har hört och läst så är det långa timmar (10h+). Stämmer det?
Finns inga generella arbetstimmar. Allt är relativt och beror på vart du jobbar och din position - som färsking så kan man förvänta sig långa timmar. Går man hem innan de äldre och tar mer ledigt så ser det inte bra ut.

När jag jobbade inom banking (väldigt många år sedan), så kom jag till kontoret ungefär åtta på morgonen och gick hem åtta-nio på kvällen, ibland längre. Väldigt mycket som skulle göras. Det blir det massor med timmar (minus) och massor med pengar (plus). Dock så var det också bland de bästa tiden i mitt liv. Jag älskade mitt jobb, fick lära mig väldigt mycket och träffade sköna personer.
Senast redigerad av akashi 2014-04-20 kl. 20:27.
Citera
2014-04-20, 20:40
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akashi
Finns inga generella arbetstimmar. Allt är relativt och beror på vart du jobbar och din position - som färsking så kan man förvänta sig långa timmar. Går man hem innan de äldre och tar mer ledigt så ser det inte bra ut.

När jag jobbade inom banking (väldigt många år sedan), så kom jag till kontoret ungefär åtta på morgonen och gick hem åtta-nio på kvällen, ibland längre. Väldigt mycket som skulle göras. Det blir det massor med timmar (minus) och massor med pengar (plus). Dock så var det också bland de bästa tiden i mitt liv. Jag älskade mitt jobb, fick lära mig väldigt mycket och träffade sköna personer.
Ok, tack för svar. Hur mycket tjänade du?
Citera
2014-04-20, 20:48
Medlem
akashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Ok, tack för svar. Hur mycket tjänade du?
Någonstans i min karriär innan jag stack så hade en årslön på 1 000 000+ SEK, blir nog en månadslön på långt över 100 000 SEK. Allt beror på bonusen.

Det här var dock länge sedan. Idag tjänar man nog mer, eller mindre, har ingen aning om hur branschen ser ut idag. Ta det med dagens IB:are.
Senast redigerad av akashi 2014-04-20 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in