2014-04-09, 14:40
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Ungefär hur många timmar om dagen? Jobbar man helger också?

Sales & Trading / Markets:

Jag jobbar 8-17, med undantag för då nån är på semester i en av de andra tidszonerna och man måste komma tidigt eller stanna sent för att hjälpa till. Inga lunchraster eller breaks, dvs sitter klistrad vid datorn alla timmarna. Jobbar generellt sett alla veckodagar, oavsett om det är helgdag eller ej (jobbade t.ex. hela julen i år) men är det helgdagar får man 1:1 kompdagar att ta ut. Alltid lör/sön ledigt. 5v semester

IBD mycket värre, har inga hard numbers men det rör väl sig oftast om 70h i veckan eller mer
Senast redigerad av ugglan 2014-04-09 kl. 14:43.
Citera
2014-04-09, 16:10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan

Jag jobbar 8-17, med undantag för då nån är på semester i en av de andra tidszonerna och man måste komma tidigt eller stanna sent för att hjälpa till. Inga lunchraster eller breaks, dvs sitter klistrad vid datorn alla timmarna. Jobbar generellt sett alla veckodagar, oavsett om det är helgdag eller ej (jobbade t.ex. hela julen i år) men är det helgdagar får man 1:1 kompdagar att ta ut. Alltid lör/sön ledigt. 5v semester

IBD mycket värre, har inga hard numbers men det rör väl sig oftast om 70h i veckan eller mer
Vad tjänar du då om du jobbar så många timmar? Precis börjat arbeta i firman?
Citera
2014-04-09, 16:20
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Min största fundering kring det här är egentligen, vad gör ni alla timmar?

Vad är det som kräver så extremt många timmars arbete?
Citera
2014-04-09, 17:25
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:

Du har ju det ganska "skönt". Jag har hört värre historier. Analysts som jobbar 70-100h i veckan, alla dagar i veckan.

Hur mycket får du ut varje månad med dina timmar? Är du junior eller senior - hur länge har du varit i branschen? Du får ursäkta om du har svarat på det här innan, jag är ny och orkar som alla andra inte bläddra igenom tre tusen inlägg.
Senast redigerad av ashura 2014-04-09 kl. 17:59.
Citera
2014-04-09, 19:07
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Vad tycker ni IB:ers om denna grabb?
https://www.youtube.com/watch?v=oWjIdmNBBVA
Citera
2014-04-09, 19:27
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Kanske värt att du påpekar att du har ett par år på nacken och handlar i egen bok (antar jag?). Har inte träffat på någon 1st year på markets som knatar hem vid fem varje dag då det alltid finns någon glad senior som hellre går hem till sin fru än hjälper dig att bli klar med excelsnurran du bygger åt honom.
Citera
2014-04-09, 21:03
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad tjänar du då om du jobbar så många timmar? Precis börjat arbeta i firman?

Så många timmar? Så mycket blir det ju faktiskt inte.. ca 45-50h i veckan. Det är ju nästan som att jobba på myndighet. (bortsett från de eviga kaffepauserna man har i offentlig sektor)

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Min största fundering kring det här är egentligen, vad gör ni alla timmar?

Vad är det som kräver så extremt många timmars arbete?

Trading är som en processindustri som går 24h om dygnet. Man måste övervaka flöden signaler och nivåer och skruva på lite rattar, ungefär som att sitta i ett kontrollrum på ett oljeraffinaderi / kärnkraftverk eller stå på bryggan och styra ett jättestort, trögsvängt containerfartyg eller oljetanker. Jargongen på kontoret är också därefter, vilket är kul.
Det hela blir väldigt ad hoc, ibland rasslar det till och då får man ta snabba avgörande beslut, vissa dagar sitter man bara och snurrar på stolen redo att ingripa om något skulle ske.

Citat:
Du har ju det ganska "skönt". Jag har hört värre historier. Analysts som jobbar 70-100h i veckan, alla dagar i veckan.

Troligen inte inom trading eller sales, jag vet ingen som jobbar så mycket förutom killarna och tjejerna på corpen.

Citat:
Hur mycket får du ut varje månad med dina timmar? Är du junior eller senior - hur länge har du varit i branschen? Du får ursäkta om du har svarat på det här innan, jag är ny och orkar som alla andra inte bläddra igenom tre tusen inlägg.

Det beror alldeles på hur mycket bonusen blir. Hos oss får man som ny ca 700-750k per år i grundlön och kan oftast inte räkna med något annat än en symbolisk bonus. Andra året behåller man grundlönen och får ca 0.5-1.0x det i bonus. Tredje året är det rimligt att bli befordrad till associate/associate director eller vad man nu kallar det på olika banker. Det innebär ca 30-50% ökning av grundlön, och bonusen kan väl vara allt från 1.00x-3.00x, vid det här stadiet börjar det bli väldigt individuellt samt mycket beroende på hur det har gått för gruppen. Inte omöjligt att lyfta $1mio per år efter tio år.
Detta är i europa, I Asien är ersättningarna högre. Bör dock tilläggas att jag inte känner tillräckligt många vid andra avdelningar/produkter och arbetsgivare för att kunna säga att detta gäller generellt för trading. Det kan alltså både vara i underkant och överkant.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Kanske värt att du påpekar att du har ett par år på nacken och handlar i egen bok (antar jag?). Har inte träffat på någon 1st year på markets som knatar hem vid fem varje dag då det alltid finns någon glad senior som hellre går hem till sin fru än hjälper dig att bli klar med excelsnurran du bygger åt honom.

Är fortfarande rätt junior, men har ansvar för några tradingböcker i europatidszonen, inte så att jag chefar över dom och lägger upp strategin, men ser till att dom följer planen och överlever dagen.
Första månaderna jobbade jag nog 07-19, men man får rutin på sakerna som tar tid och man kan börja komma in senare och gå tidigare. Så fort någon mer junior person anställs så lämpar man över skitgörat på denne och man kan köra humana arbetstider själv, det är lite pecking order sådär. Vi har dock ganska bra kultur i att vi säger till dom mest juniora att sticka hem i tid.
Senast redigerad av ugglan 2014-04-09 kl. 21:26.
Citera
2014-04-09, 21:27
Medlem
Sitter på Sales&trading. Idag vart det 07-19:30. Normala tider är 07-17:45.
Anledningen till tidiga mornar är pga morgonmöten, kundsamtal, marknadsuppdatering etc.
Är relativt junior men alla kör samma tider hos oss. Snitt 50-55h/v med andra ord.

Måste man smita tidigare för ev läkarbesök etc så kan man täcka för varandra. Samma sak vid lunch. 1-2ggr i veckan kan man klämma in träning. Annars är det skärmen som gäller.
Citera
2014-04-09, 22:25
Medlem
mastejags avatar
Intressant att höra
Citera
2014-04-10, 02:00
Medlem
bentebent22s avatar
Corpare. Ca 70-90h i veckan.
Citera
2014-04-10, 11:56
Bannlyst
Skulle ni kunna berätta lite hur ni fick era IB- jobb?
Pma annars.

Mycket uppskattat
Citera
2014-04-10, 13:12
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spargris1
Skulle ni kunna berätta lite hur ni fick era IB- jobb?
Pma annars.

Mycket uppskattat

Ansökte på hemsidan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in