Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-04-18, 18:54
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyJ
Jag tror faktiskt att jag hade föredragit te då jag också inte är så förtjust av den "illamående/konstiga" känslan påväg upp men då det kommer ta 20-25min för mig att gå till det ställe jag vill vara på så riskerar jag att det slår lite innan jag kommit fram vilket inte hade varit så roligt. Kan iofs ta med te men det känns samtidigt som onödig tyngd att gå o bära på. Hade varit hemma men det kommer antagligen inte fungera. Förslag på lösning hade varit underbart

Hur tänker ni med mat innan ni intar? kommer absolut äta dagen innan men funderar på att ta det lite lugnt på tripp-dagen

Min personliga åsikt är, ät som vanligt under dagen, käka vanlig måltid ca 1-2h innan trippen. Det tar normalt 15-20 min för ämnen att tas upp av kroppen efter intag oralt. Drick precis innan du går eller ta med drycken i en flaska. Förstår inte riktigt vad som är problemet
Citera
2014-04-19, 02:41
  #38
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyJ
Jag tror faktiskt att jag hade föredragit te då jag också inte är så förtjust av den "illamående/konstiga" känslan påväg upp men då det kommer ta 20-25min för mig att gå till det ställe jag vill vara på så riskerar jag att det slår lite innan jag kommit fram vilket inte hade varit så roligt. Kan iofs ta med te men det känns samtidigt som onödig tyngd att gå o bära på. Hade varit hemma men det kommer antagligen inte fungera. Förslag på lösning hade varit underbart

Hur tänker ni med mat innan ni intar? kommer absolut äta dagen innan men funderar på att ta det lite lugnt på tripp-dagen



Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Min personliga åsikt är, ät som vanligt under dagen, käka vanlig måltid ca 1-2h innan trippen. Det tar normalt 15-20 min för ämnen att tas upp av kroppen efter intag oralt. Drick precis innan du går eller ta med drycken i en flaska. Förstår inte riktigt vad som är problemet


Käka 1-2h innan trippen trippen?? Ja asså om man vill ha illamåendet så länge och så starkt som möjligt, kör på... Och jo, visst blir det mindre när det är gjort på té, men idéen om att alltid inta dessa substanser på tom mage är något mer eller mindre alla erfarna förespråkar - vare sig shamaner, psykonauter eller forskare.

Jag ser till att ha käkat mycket dagen innan, gärna en stor pasta eller något annat med långsamma kolhydrater. Under själva trippdagen bör man inte ha ätit på minst 4.5 timmar. Vissa tycker 6-8h men detta tycker jag är i överkant. Ät hälsosamt o framförsllt som är skonsamt för magen, undvik kött t.e.x

Sen ser jag till att alltid dricka ett glas juice typ 1 timme innan - för att få i sig bara lite energi samt för att man inte ska vara helt tom i magen när det är dags för 'purgen'. Här kan vissa tveka med att spy, men asså har ni ett mellan-högt illamående så är det dags att purga! Man kan se till att det gått 50-60 minuter från intag, (med té vet jag inte riktigt hur länge det tar innan magen tagit upp allt)

I mina ögon är 'Purgen' (svengelska) är en del av svamptrippen, bortsett från lågdoser.
Om man vid T+1h 30m fortfarande har ett någorlunda påtagligt illamående och ännu inte har tillbett porslingudarna (eller hinkguden =) då är det bara att bita ihop och släpa sig till toan, även om det kan kännas jävligt jobbigt. Det är värt det. Har man svårt att spy är ett tips att ha redo en halvliters-flaska med iskallt vatten. Tvätta händerna, svepa vattnet och sen är det bara att köra fingrarna i halsen. Det kan vara lite jobbigt, men det är som sagt värt det. Det finns inga vetenskapliga studier på detta hos svamp, vad jag vet, men i Ayahuasca kulturen är det som känt en en stor del av hela processen. Sen kan jag tala från min och många andras erfarenhet, det är nånting som händer med en när man kräks under en svamptripp. Det verkar på något sätt som att kroppen (och ibland även sinnet) renas på toxer, orenheter.
Vissa är mer känsliga än andra kring illamåendet, men jag tycker det verkar som att hälsoaspekten också har stort betydelse. Har man bara ett svagt illamående som går över relativt snabbt, då är det självklart fine att låta det gå och va stolt över att man tar hand om sin mage, kropp o själ nog att inte behöva purga.

Vidare, under ett svamprus ska man undvika att äta förrän man vill börja landa. En insulin-spike sänker nämligen trippens intensitet markant. Glöm inte att dricka vatten dock!

Och ett sista tips: eftersom ditt resande är i utvecklings syfte: Ha framme penna å papper så att du kan skriva anteckningar runt 4-5h (eller senare går ju också). Är du en sån som gillar att röka gräs kan det vara ett bra läge runt den här tiden. Se till att det är något bra röka, inge keff skit som man mest blir deg av, och framförallt: rök bara lite grann, man vill inte att bängan ska ta över hela trippen o göra en vimsig osv...

EDIT: Vad det gäller doserna o frekvensen, som sagts tidigare så har du kört alldeles för ofta, det blir bara slöseri. Man brukar säga att det tar 10 dar innan toleransen är återställd. Men som också nämnts tidigare är minst en månad mellan trippar att föredra.
Framgår inte riktigt var du kommer vara, men se till att du är på en plats du känner dig bekväm, att du är själv (i rummet åtminstone) och ha tillgång till säng o hink om du kör på +2.5gram. Det är oklart hur potents dessa var, men jag skulle föreslå att du kör 2.5. Räkna med att du kan bli sängliggandes första 3 timmarna. (Exkl eventuella toabesök).@

Lycka till! Glöm inte att det viktigaste aspekten när man ska att trippa är att försöka att inte streta emot... Andas, slappna av och: Släpp taget! Sen är det bara att njuta.
__________________
Senast redigerad av MåsteMeckaDen 2014-04-19 kl. 03:03.
Citera
2014-04-19, 10:43
  #39
Medlem
molmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MåsteMeckaDen
Käka 1-2h innan trippen trippen?? Ja asså om man vill ha illamåendet så länge och så starkt som möjligt, kör på... Och jo, visst blir det mindre när det är gjort på té, men idéen om att alltid inta dessa substanser på tom mage är något mer eller mindre alla erfarna förespråkar - vare sig shamaner, psykonauter eller forskare.

Jag ser till att ha käkat mycket dagen innan, gärna en stor pasta eller något annat med långsamma kolhydrater. Under själva trippdagen bör man inte ha ätit på minst 4.5 timmar. Vissa tycker 6-8h men detta tycker jag är i överkant. Ät hälsosamt o framförsllt som är skonsamt för magen, undvik kött t.e.x

Jag håller med om att det är lite väl sent påtänkt att äta 1-2 timmar innan intag. Man kan äta ganska tätt inpå trippen men det är inte att rekommendera. Dels kan det påverka illamåendet negativt som du skriver men det kan också påverka hur snabbt och bra kroppen kan ta upp de aktiva ämnena. Hur mycket och vad man äter påverkar också. Men om man är diabetiker t.ex. och märker att man har lågt blodsocker just innan man ska påbörja sin resa så är det inte hela världen om man stoppar i sig något.

Jag brukar försöka se till så att jag inte sitter och är hungrig medan jag väntar på att något ska börja hända, men jag vill inte heller vara proppmätt. Helst vill jag varken känna mig mätt eller hungrig. Magen ska bara finnas där. Om jag märker att jag börjar bli hungrig när jag väntar så brukar jag inte äta något då hungerkänslan ändå i regel försvinner tillsammans med illamåendet när trippen drar igång.

Citat:
Ursprungligen postat av MåsteMeckaDen
Sen ser jag till att alltid dricka ett glas juice typ 1 timme innan - för att få i sig bara lite energi samt för att man inte ska vara helt tom i magen när det är dags för 'purgen'. Här kan vissa tveka med att spy, men asså har ni ett mellan-högt illamående så är det dags att purga! Man kan se till att det gått 50-60 minuter från intag, (med té vet jag inte riktigt hur länge det tar innan magen tagit upp allt)

I mina ögon är 'Purgen' (svengelska) är en del av svamptrippen, bortsett från lågdoser.
Om man vid T+1h 30m fortfarande har ett någorlunda påtagligt illamående och ännu inte har tillbett porslingudarna (eller hinkguden =) då är det bara att bita ihop och släpa sig till toan, även om det kan kännas jävligt jobbigt. Det är värt det. Har man svårt att spy är ett tips att ha redo en halvliters-flaska med iskallt vatten. Tvätta händerna, svepa vattnet och sen är det bara att köra fingrarna i halsen. Det kan vara lite jobbigt, men det är som sagt värt det. Det finns inga vetenskapliga studier på detta hos svamp, vad jag vet, men i Ayahuasca kulturen är det som känt en en stor del av hela processen. Sen kan jag tala från min och många andras erfarenhet, det är nånting som händer med en när man kräks under en svamptripp. Det verkar på något sätt som att kroppen (och ibland även sinnet) renas på toxer, orenheter.
Vissa är mer känsliga än andra kring illamåendet, men jag tycker det verkar som att hälsoaspekten också har stort betydelse. Har man bara ett svagt illamående som går över relativt snabbt, då är det självklart fine att låta det gå och va stolt över att man tar hand om sin mage, kropp o själ nog att inte behöva purga.

Vidare, under ett svamprus ska man undvika att äta förrän man vill börja landa. En insulin-spike sänker nämligen trippens intensitet markant. Glöm inte att dricka vatten dock!

Och ett sista tips: eftersom ditt resande är i utvecklings syfte: Ha framme penna å papper så att du kan skriva anteckningar runt 4-5h (eller senare går ju också). Är du en sån som gillar att röka gräs kan det vara ett bra läge runt den här tiden. Se till att det är något bra röka, inge keff skit som man mest blir deg av, och framförallt: rök bara lite grann, man vill inte att bängan ska ta över hela trippen o göra en vimsig osv...

EDIT: Vad det gäller doserna o frekvensen, som sagts tidigare så har du kört alldeles för ofta, det blir bara slöseri. Man brukar säga att det tar 10 dar innan toleransen är återställd. Men som också nämnts tidigare är minst en månad mellan trippar att föredra.
Framgår inte riktigt var du kommer vara, men se till att du är på en plats du känner dig bekväm, att du är själv (i rummet åtminstone) och ha tillgång till säng o hink om du kör på +2.5gram. Det är oklart hur potents dessa var, men jag skulle föreslå att du kör 2.5. Räkna med att du kan bli sängliggandes första 3 timmarna. (Exkl eventuella toabesök).@

Lycka till! Glöm inte att det viktigaste aspekten när man ska att trippa är att försöka att inte streta emot... Andas, slappna av och: Släpp taget! Sen är det bara att njuta.

Jag tycker inte att man ska tvinga sig själv att spy. Mår man riktigt illa så behöver man inte hålla det inne, men behöver man inte spy så behöver man inte. När det kommer till ayahuasca så verkar det som att de flesta spyr oavsett om de vill eller inte. Jag tror att det är en del av ceremonin eftersom att alla spyr, inte att alla spyr för att det är en del av ceremonin.

Därmed inte sagt att det är negativt att spy. Om man har ett starkt illamående är det väldigt renande att få tömma magsäcken. Dessutom är det väldigt distraherande att sitta och må dåligt, och det sprider sig lätt från magen till tankarna.
Citera
2014-04-19, 22:26
  #40
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molmol
Text nedan

Jag håller med om allt här. Hellre lite orolig i magen än att man är hungrig hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=37ywMY0KUto
Tjejen i klippet, en rutinerad psykonaut, berättar vid nått tilfälle i intervjun varför hon inte följer "la dieta" längre när hon ska köra Ayahuasca-ceremonier. Hon hade gått ner massor i vikt och hennes näringsbrist kantade av trippandet.


Yes, jag är beredd att hålla med att "behöver man inte spy så behöver man inte".
Min poäng är väl mest att det är lätt hänt att man undviker det trots att man är väldigt illamående. Man kan ju hamna i ett sånt där tillstånd när man är helt sänkt och att ens byta musik känns jobbigt, och då kan man lura sig själv i att inte spy. Ju mer man trippar ju mindre "jobbigt" blir sånna här hinder naturligtvis)

Min uppfattning är att det är troligare att man 'bryter igenom' (släppa taget/breakthrough/'egodöd') efter att man har 'purge:at'. Men som sagt, är illamåendet bara milt så behöver man inte spy. Och naturligtvis kan man 'bryta igenom' utan en purge.

Jag dock att det ligger någonting mer i det än att det bara är att man blir distraherad av illamåendet.
Om flashbackare vill leka försökskaniner så kan de ju pröva att trippa en lagom stor dos, först när ni har levt hälsosamt o tagit väl hand om sin kropp - och sedan följt av att nästa gång trippa 2 dagar efter att ni kört en rejäl party-helg med alkohol, stimulanter, cigg, andra droger och massa snabbt. Och så jämför man hur illamåendet är. Min gissning är att det kommer bli värre vid tripp 2, trots att det har gått 48 timmar och 'allt' gift har lämnat magsäcken.
Citera
2014-04-20, 01:35
  #41
Medlem
Battery6s avatar
Tycker du doserar väldigt lågt. Om det är cubensis vi snackar här, vilket jag antar att det är, brukar 3g minst vara det jag smäller i mig för att få en ordentlig resa. Tycker också att du väntar alldeles för kort tid mellan dina trippar. Jag och mina vänner väntar nästan alltid minst en månad mellan tripparna men är ofta längre tid en så också, en tripp för mig är ett speciellt tillfälle och jag vill inte göra det till något som händer för ofta heller, bara att man låter det gå en tid mellan sina resor i världen av insikter gör att man kan få ut så mycket mer tycker jag.

Angående rubriken så tycker jag att trippa är helt underbart för att utvecklas som person, men det som jag ser som den största katalysatorn är att ha en vän man kan prata med under sin resa och dela sina tankar med varandra och se saker ur varandras synvinkel. Att kunna göra det öppnar upp nya tankar för en som man förmodligen aldrig annars skulle ha tänkt. Dock kräver det ju att ens vän är ens jämlike och att man verkligen kan prata om allt, är man rädd för att berätta det man tänker är det också väldigt svårt att utveckla sina tankar, speciellt dom tankar man själv kan tycka inte är fulländande.
Citera
2014-04-20, 10:44
  #42
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Angående rubriken så tycker jag att trippa är helt underbart för att utvecklas som person, men det som jag ser som den största katalysatorn är att ha en vän man kan prata med under sin resa och dela sina tankar med varandra och se saker ur varandras synvinkel. Att kunna göra det öppnar upp nya tankar för en som man förmodligen aldrig annars skulle ha tänkt. Dock kräver det ju att ens vän är ens jämlike och att man verkligen kan prata om allt, är man rädd för att berätta det man tänker är det också väldigt svårt att utveckla sina tankar, speciellt dom tankar man själv kan tycka inte är fulländande.

Det finns absolut en poäng med att ha en medresenär i början av sitt trippande för utveckling. Men ju mer erfaren trippare man blir, märker man att man kan komma betydligt djupare när man är själv (åtminstone mellan timme 1h-3h). Både vad det gäller personlig utveckling och den mer andliga aspekten.

Man vill helst inte riskera att man mitt under ett kollapsande av sin identitet, efter att ha sorterat sina tankar o prioriteringar, där man på distans kan betrakta ens egostrukturer, precis i stund med att totalt släppa taget om allt och bli ett med hela jävla skiten - höra sin polare säga: "
Shit kompis, riktigt skeva fraktaler nu asså...Egyptiska mönster typ. Vad händer där borta?" ...



Men ja. Finns fördelar med båda. Delande av perspektiv som du säger, och den totala förståelsen av en annan själ kan vara helt oslagbart, just med synkroniseringen man kan hitta under en delad svamptripp med någon man känner väl.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback