2014-04-19, 15:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Du ger ett sansat och förnuftigt intryck så om du tänker efter ser du nog problemet i ditt resonemang. Det är din uppfattning rätt eller fel att Ryssland på olika sätt ger stöd till aktivisterna. Rysslands officiella hållning är att de inte gör det och när Ryssland gör en officiell överenskommelse så är det givetvis utifrån sin officiella hållning.

För att ta det enkelt. Ryssland har inte lovat att sluta slå sin fru. Däremot har Ryssland instämt i ett allmänt fördömande av att slå sina fruar.
Det är glädjande att jag ger intryck av sans och förnuft.

Även om du tolkar det som att Ryssland inte behöver göra någonting för att stå vid sitt ord i Genève så är det andra förutom jag som inte tolkar det så. T ex USA:

The United States has ramped up the pressure on Moscow, urging "full and immediate compliance" of a four-way agreement on Ukraine and warning of new sanctions if Russia fails to do so.
It came as the deal, struck on Thursday in Geneva between the US, European Union, Ukraine and Russia, appeared to stall because of intransigence by Moscow-backed rebels in the former Soviet republic.

In a phone call with Russian Foreign Minister Sergei Lavrov, Secretary of State John Kerry "made clear that the next few days would be a pivotal period for all sides to implement the statement's provisions," a senior State Department official said.

The top US diplomat stressed that "all illegal armed groups must be disarmed and all illegally seized buildings must be returned to legitimate owners," according to the official, who added that Kerry "urged full and immediate compliance" of the agreement.

The White House earlier warned Russia that it was closely watching and evaluating whether Moscow was honouring the deal designed to ease tensions that had surged dangerously in recent days in Ukraine's restive east, where pro-Russian rebels have seized a string of towns.

The rebels are refusing to cede control, threatening to unpick a pact struck just hours after the four parties signed off on it.

US National Security Adviser Susan Rice said Moscow must quickly rein in the separatist groups and allow Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) monitors into the volatile area.

"We expect and we will be watching whether Russia does or does not uphold its responsibility to use its very considerable influence to restrain and withdraw those irregular militia from the buildings and spaces that they've occupied," warned Rice.

"So we will see, over the coming days, whether Russia upholds its agreement," she said, implicitly warning of new sanctions if Russia was judged not to have honoured the Geneva deal.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/10775908/Ukraine-crisis-US-raises-pressure-on-Russia-over-deal.html, idag
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-19 kl. 15:32.
2014-04-19, 15:05
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Även om du tolkar det som att Ryssland inte behöver göra någonting för att stå vid sitt ord i Genève så är det andra som inte tolkar det så. T ex USA:

The United States has ramped up the pressure on Moscow, urging "full and immediate compliance" of a four-way agreement on Ukraine and warning of new sanctions if Russia fails to do so.
It came as the deal, struck on Thursday in Geneva between the US, European Union, Ukraine and Russia, appeared to stall because of intransigence by Moscow-backed rebels in the former Soviet republic.

In a phone call with Russian Foreign Minister Sergei Lavrov, Secretary of State John Kerry "made clear that the next few days would be a pivotal period for all sides to implement the statement's provisions," a senior State Department official said.

The top US diplomat stressed that "all illegal armed groups must be disarmed and all illegally seized buildings must be returned to legitimate owners," according to the official, who added that Kerry "urged full and immediate compliance" of the agreement.

The White House earlier warned Russia that it was closely watching and evaluating whether Moscow was honouring the deal designed to ease tensions that had surged dangerously in recent days in Ukraine's restive east, where pro-Russian rebels have seized a string of towns.

The rebels are refusing to cede control, threatening to unpick a pact struck just hours after the four parties signed off on it.

US National Security Adviser Susan Rice said Moscow must quickly rein in the separatist groups and allow Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) monitors into the volatile area.
"We expect and we will be watching whether Russia does or does not uphold its responsibility to use its very considerable influence to restrain and withdraw those irregular militia from the buildings and spaces that they've occupied," warned Rice.

"So we will see, over the coming days, whether Russia upholds its agreement," she said, implicitly warning of new sanctions if Russia was judged not to have honoured the Geneva deal.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/10775908/Ukraine-crisis-US-raises-pressure-on-Russia-over-deal.html
Frågan är bara om USA vill att Ryssland går in med trupp i Ukraina för att avväpna separatisterna om de inte gör det frivilligt? Andra fråga är vem som avväpnar Högra Sektorn.
Sedan vore det bra om Kerry höll käften ett tag, så kanske allt lugnar sig
2014-04-19, 15:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
http://www.radiosvoboda.org/media/video/25353466.html

http://24tv.ua/home/showSingleNews.do?u_donetsku_na_miting_za_yedinu_u krayinu_viyshli_5_tisyach_osib__obiyshlos_bez_prov okatsiy&objectId=433909

Verkar vara rätt så befolkat.
Visst, det kanske har hänt. Men det är så dåliga källor du länkar. Radio Svoboda!? Om du ska övertyga mig och andra så förstår du väl att man blir skeptisk om det är den typen av källor du länkar.
2014-04-19, 15:12
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:

Även om du tolkar det som att Ryssland inte behöver göra någonting för att stå vid sitt ord i Genève så är det andra förutom jag som inte tolkar det så. T ex USA:
...
Jo, jo USA krävde väl att Irak skulle göra sig av med sina massförstörelsevapen också, annars skulle det bli konsekvenser.
2014-04-19, 15:16
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jo, jo USA krävde väl att Irak skulle göra sig av med sina massförstörelsevapen också, annars skulle det bli konsekvenser.
Jag är faktiskt en smula förvånad över den barnsliga retoriken från USA. Detta är för fan inte ett snöbollskrig, även om det vertkar lekstuga ibland. Jag har tididgare skrivit att det måste tas fram en plan hur avväpnandet av båda sidor ska gå till och hur den ska övervakas.
2014-04-19, 15:18
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Visst, det kanske har hänt. Men det är så dåliga källor du länkar. Radio Svoboda!? Om du ska övertyga mig och andra så förstår du väl att man blir skeptisk om det är den typen av källor du länkar.

På vilket sätt är det en dålig källa? Radio Svoboda har en relativt stor global nyhetstäckning.

Det är dessutom knappast källorna i sig som är det kritiska, utan innehållet och trovärdigheten i dessa. Dessutom skillnad på om det är rå information som förmedlas, eller analyser med subjektiva inslag.
2014-04-19, 15:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Frågan är bara om USA vill att Ryssland går in med trupp i Ukraina för att avväpna separatisterna om de inte gör det frivilligt? Andra fråga är vem som avväpnar Högra Sektorn.
Klart de inte vill att Ryssarna ska göra det. De vill att ryssarna ska använda sitt inflytande så att grupperna ger upp de ockuperade byggnaderna samt avväpnas. Det räcker nog med att Ryssarna tydligt försöker använda sitt inflytande för att deras del av avtalet ska vara uppfyllt.

Jag vet inte vem som ska avväpna Högra Sekorn. Det är förstås också mycket angeläget. Man tycker ju att Kiev borde klara av det om de vill försöka vara en modern rättsstat. Å andra sidan har de ju spekulerats i att man skulle skicka Högra Sektorn för att rensa i de östra oblasterna då Ukrainsk militär samt säkerhetsstyrkor tycktes oförmögna uppgiften. För övrigt hävdade någon tidigare i tråden att avväpning av dem redan inletts.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-19 kl. 15:25.
2014-04-19, 15:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
På vilket sätt är det en dålig källa? Radio Svoboda har en relativt stor global nyhetstäckning.

Det är dessutom knappast källorna i sig som är det kritiska, utan innehållet och trovärdigheten i dessa. Dessutom skillnad på om det är rå information som förmedlas, eller analyser med subjektiva inslag.
Ok. Mitt fel. Jag antog att det vara Svobodas partiorgan. Det är det alltså inte.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-19 kl. 15:33.
2014-04-19, 15:34
Medlem
joppes avatar
Citat:
Klart de inte vill att Ryssarna ska göra det. De vill att ryssarna ska använda sitt inflytande så att grupperna ger upp de ockuperade byggnaderna samt avväpnas. Det räcker nog med att Ryssarna tydligt försöker använda sitt inflytande för att deras del av avtalet ska vara uppfyllt.

Jag vet inte vem som ska avväpna Högra Sekorn. Det är förstås också mycket angeläget. Man tycker ju att Kiev borde klara av det om de vill försöka vara en modern rättsstat. Å andra sidan har de ju spekulerats i att man skulle skicka Högra Sektorn för att rensa i de östra oblasterna då Ukrainsk militär samt säkerhetsstyrkor tycktes oförmögna uppgiften. För övrigt hävdade någon tidigare i tråden att avväpning av dem redan inletts.

Enligt USA so ligger Ryssland bakom alla väpnade demonstrantgrupper i Ryssland. Altså tydligen äve Högra sektorn

"we've made it very clear that Russia has a huge impact on all those forces"
(17:30 - 18:15)
http://youtu.be/QnLZAdhT-3E
Senast redigerad av joppe 2014-04-19 kl. 15:38.
2014-04-19, 15:39
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf

Det verkar på retoriken som att avväpningen främst avser miliserna i öst. Jag kan ha uppfattat det helt fel och då får gärna någon upplysa mig. Är det såhär så måste det antingen finnas fredsbevarande trupp på plats eller observatörer medans man har fredbevarande trupp som avvaktar och svarar direkt och går in om någon beväpnad grupp börjar ge sig på de som gått med på att ge upp vapen och enligt avtalet ska få amnesty om de gör detta.
2014-04-19, 15:40
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Enligt USA so ligger Ryssland bakom alla väpnade demonstrantgrupper i Ryssland. Altså tydligen äve Högra sektorn

"we've mad it very clear that Russia has a huge impact on all those forces"
(17:30 - 18:15)
http://youtu.be/QnLZAdhT-3E

Alltså på samma sätt som att det enligt Ryssland är USA som ligger bakom alla "väpnade demonstrantgrupper", även Högra sektorn.

I ett informationskrig får man hålla huvudet kallt och försöka beakta objektiva faktorer på ett sakligt sätt, utan att tillskriva dem slutsatser som inte finns i det objektiva materialet. Då spårar det lätt ut och leder till konspirationsteorier.
2014-04-19, 15:41
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:

Jag har inte sett några källor på att Högra sektorn har avväpnats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in