2014-04-19, 11:35
  #35449
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Glöm understrecket, det hjälpte mig inte ett smack. Du ska öva och nöta på gamla LÄS-texter. Försök hitta en riktigt tråkig text du ska försöka fatta ett tycke för. Analysarbete är A och O.

Matematik 1b och 2b i viss mån (statistik och kanske geometri om inte ma 1b väger upp allting). Jag har aldrig behövt använda linjära ekvationssystem på HP. Men algebra är välkommet.

Hur löser du då en vanlig NOG-uppgift? Antingen i huvudet eller på pappret ställer man upp ett ekvationssystem på ett eller annat sätt, inte sant?

Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Du som verkar ha stenkoll på allt som rör HP, vad vill du själv erhålla för resultat och vilken linje är du intresserad av?
Du kan väl PMa honom?
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-04-19 kl. 11:41.
Citera
2014-04-19, 11:39
  #35450
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Glöm understrecket, det hjälpte mig inte ett smack. Du ska öva och nöta på gamla LÄS-texter. Försök hitta en riktigt tråkig text du ska försöka fatta ett tycke för. Analysarbete är A och O.

Matematik 1b och 2b i viss mån (statistik och kanske geometri om inte ma 1b väger upp allting). Jag har aldrig behövt använda linjära ekvationssystem på HP. Men algebra är välkommet.

Får man fråga om du la ned någon tid på ordplugg? Och tycker du det är värt det?
Citera
2014-04-19, 11:44
  #35451
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Får man fråga om du la ned någon tid på ordplugg? Och tycker du det är värt det?
Jag lade inte ner någon tid alls på ordprovet, jag borde ha gjort det. Kommer definitivt att nöta ord till höstens prov. Jag hade bara tur att vårens prov hade ord jag redan kände till. Både MEK och ORD hade väldigt lätta ord som var bekanta.
Citera
2014-04-19, 11:50
  #35452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hur löser du då en vanlig NOG-uppgift? Antingen i huvudet eller på pappret ställer man upp ett ekvationssystem på ett eller annat sätt, inte sant?


Du kan väl PMa honom?

Jag antar då att det är rekommenderat att ha repeterat upp till matte 2b?
Citera
2014-04-19, 11:58
  #35453
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killerz
Jag antar då att det är rekommenderat att ha repeterat upp till matte 2b?
Min poäng var att grundläggande ekvationssystem räcker som finns i matte 1b. Linjära ekvationssystem är överkurs.
Citera
2014-04-19, 12:07
  #35454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killerz
Jag antar då att det är rekommenderat att ha repeterat upp till matte 2b?

Börja med Ma1c. Du hinner köra igenom den rejält. Sedan när det sitter så kan du börja med 2b/c. När det gäller att kunna ställa upp ekvationssystem så är det inte svårare än:

Fyra läsk och fem popcorn kostar 32kr. Fyra popcorn och två läsk kostar 22kr. Vad kostar läsken?

1. 4x + 5y = 32
2. 2x + 4y = 22

....och sedan räkna därifrån.
Citera
2014-04-19, 12:08
  #35455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Glöm understrecket, det hjälpte mig inte ett smack. Du ska öva och nöta på gamla LÄS-texter. Försök hitta en riktigt tråkig text du ska försöka fatta ett tycke för. Analysarbete är A och O.

Matematik 1b och 2b i viss mån (statistik och kanske geometri om inte ma 1b väger upp allting). Jag har aldrig behövt använda linjära ekvationssystem på HP. Men algebra är välkommet.


Bara för understrecket inte hjälpte så betyder inte att det är bra texter och vissa har riktigt bra språkbruk och kräver att man tänker till för hänga med vad skribenten menade.

Om du bara läser utan att tänka så spelar det ingen roll om du läser understrecket eller kalle anka.

Matte 1c förövrigt tycker jag har ökat KVa för mig när det kommer till grundläggande regler som jag inte tränat på länge, samt mycket statistik.
Citera
2014-04-19, 12:12
  #35456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killerz
Jag antar då att det är rekommenderat att ha repeterat upp till matte 2b?

Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Min poäng var att grundläggande ekvationssystem räcker som finns i matte 1b. Linjära ekvationssystem är överkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Börja med Ma1c. Du hinner köra igenom den rejält. Sedan när det sitter så kan du börja med 2b/c. När det gäller att kunna ställa upp ekvationssystem så är det inte svårare än:

Fyra läsk och fem popcorn kostar 32kr. Fyra popcorn och två läsk kostar 22kr. Vad kostar läsken?

1. 4x + 5y = 32
2. 2x + 4y = 22

....och sedan räkna därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Bara för understrecket inte hjälpte så betyder inte att det är bra texter och vissa har riktigt bra språkbruk och kräver att man tänker till för hänga med vad skribenten menade.

Om du bara läser utan att tänka så spelar det ingen roll om du läser understrecket eller kalle anka.

Matte 1c förövrigt tycker jag har ökat KVa för mig när det kommer till grundläggande regler som jag inte tränat på länge, samt mycket statistik.

Då ser det ut som att min plan ser bra ut, antar att det räcker med 2-3 timmars plugg per dag fördelat på 4-5 månader?

Tack ska ni ha!
Citera
2014-04-19, 13:10
  #35457
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Börja med Ma1c. Du hinner köra igenom den rejält. Sedan när det sitter så kan du börja med 2b/c. När det gäller att kunna ställa upp ekvationssystem så är det inte svårare än:

Fyra läsk och fem popcorn kostar 32kr. Fyra popcorn och två läsk kostar 22kr. Vad kostar läsken?

1. 4x + 5y = 32
2. 2x + 4y = 22

....och sedan räkna därifrån.
Fick lite blackout nu. Kommer inte ihåg hur jag löser ut substitutionsmetoden om båda variabler har en siffra framför. Visa gärna så friskar det upp mitt minne. Kan vara anledningen till varför jag fick bara 57 rätt på vårens prov. Har glömt mycket.
Citera
2014-04-19, 13:16
  #35458
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Fick lite blackout nu. Kommer inte ihåg hur jag löser ut substitutionsmetoden om båda variabler har en siffra framför. Visa gärna så friskar det upp mitt minne. Kan vara anledningen till varför jag fick bara 57 rätt på vårens prov. Har glömt mycket.

I. 4x + 5y = 32
II. 2x + 4y = 22
Det är en linjär ekvation

Substitution:
från 2: x = 11 - 4y.
sätt in de i den första

Mer direkt: I - (2 * II)

4x + 5y - 2(2x + 4y) = 32 - 2 * 22
=> -3y=-12
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-04-19 kl. 13:19.
Citera
2014-04-19, 13:17
  #35459
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Fick lite blackout nu. Kommer inte ihåg hur jag löser ut substitutionsmetoden om båda variabler har en siffra framför. Visa gärna så friskar det upp mitt minne. Kan vara anledningen till varför jag fick bara 57 rätt på vårens prov. Har glömt mycket.

Det bästa här är väl att använda additionsmetoden. Det gör man genom att eliminera en av de obekanta variablerna, t.ex. 4x genom att multiplicera den undre ekvationen med (-2)

1. 4x + 5y = 32
2. (2x + 4y = 22) * (-2)=
-4x -8y = -44

Addera ekvationerna och man får:
5y - 8y = 32 - 44
3y = 12
y = 4 kr

Eller vänta, vad det läsken vi skulle räkna ut? Aja, popcornen kostar 4 kr i alla fall.
Citera
2014-04-19, 13:21
  #35460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Fick lite blackout nu. Kommer inte ihåg hur jag löser ut substitutionsmetoden om båda variabler har en siffra framför. Visa gärna så friskar det upp mitt minne. Kan vara anledningen till varför jag fick bara 57 rätt på vårens prov. Har glömt mycket.

Substitutionsmetoden lär funka dåligt på just den ekvationen då den förutsätter att vi vet förhållandet mellan två variabler. Det är vanlig subtraktion som gäller för att bli kvitt ena variabeln.

4x+5y = 32
2x+4y = 22

(4x+5y)-2(2x+4y) = 4x+5y-4x-8y
= -3y = 32 - 2(22) = 32-44 = -12

-3y = -12
Y = 4

4X + 5y = 4x + 20 = 32
4X = 12

X = 3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in