2014-04-19, 09:20
  #35437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Om regeringen tror att det skulle minska på antal skrivande så tar de fel.


Tror snarare det blir minskat, hur många % är det inte som skriver som endast gör det för skojs skull? Hörde många runt omkring som skrev för första gången och var helt oseriösa med det.

Med ökat pris så slipper vi de oseriösa som bara skriver det för skrivandets skull, men samtidigt med tanke på hur dagens läge ser ut är ju risken att antalet som skriver höjs för det
Citera
2014-04-19, 09:37
  #35438
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Tror snarare det blir minskat, hur många % är det inte som skriver som endast gör det för skojs skull? Hörde många runt omkring som skrev för första gången och var helt oseriösa med det.

Med ökat pris så slipper vi de oseriösa som bara skriver det för skrivandets skull, men samtidigt med tanke på hur dagens läge ser ut är ju risken att antalet som skriver höjs för det
100 kronors skillnad gör inte mycket. Tror vi kommer ha kvar oseriösa provdeltagare.

Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Måste ju hitta på något sätt att dra in lite pengar nu när sossarna tänkt ta över makten och sätta sprätt på statskassan...
Isf var det en väldigt klen höjning. Inte undra på att det går åt fanders för dem idag.
Citera
2014-04-19, 09:39
  #35439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
100 kronors skillnad gör inte mycket. Tror vi kommer ha kvar oseriösa provdeltagare.


Kanske, kanske inte. Hade själv kunnat se kostnaden på 800kronor istället så får vi bort så många oseriösa som möjligt.
Citera
2014-04-19, 09:40
  #35440
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Känns ganska rimligt med en ökning, tror att det låg på 350 kr när jag skrev för 12 år sedan.
Citera
2014-04-19, 09:50
  #35441
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Kanske, kanske inte. Hade själv kunnat se kostnaden på 800kronor istället så får vi bort så många oseriösa som möjligt.
800 kr är en rimlig summa. Då hade nog inte många gymnasieelever slängt ut 800 kr för att gå och skriva HP och förbättra resultatet. Detta kan innebära färre i HP-kvoten om vi höjde till 800 kr. Men så långt vågar inte regeringen gå eftersom de har drabbats av lobotomi.
Citera
2014-04-19, 09:54
  #35442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
800 kr är en rimlig summa. Då hade nog inte många gymnasieelever slängt ut 800 kr för att gå och skriva HP och förbättra resultatet. Detta kan innebära färre i HP-kvoten om vi höjde till 800 kr. Men så långt vågar inte regeringen gå eftersom de har drabbats av lobotomi.

Njaee...

Vad skulle det vara bra för?

Många vågar inte skriva hp för att dem tror det är för svårt. Att höja priset till 800 hade gjort att fler uteblev. Även om kvoten hade minskat så hade det inte påverkat antagningsgränserna på grund av normering.

Vad är ni ute efter? Varför vill ni att färre skriver?
Citera
2014-04-19, 10:22
  #35443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Njaee...

Vad skulle det vara bra för?

Många vågar inte skriva hp för att dem tror det är för svårt. Att höja priset till 800 hade gjort att fler uteblev. Även om kvoten hade minskat så hade det inte påverkat antagningsgränserna på grund av normering.

Vad är ni ute efter? Varför vill ni att färre skriver?


Hur räknar de ut normeringstabellen? Och varför skiljer den sig varje år? Försökte googla men hittade inget vettigt, är inte poäng bestämd så total summa på 120 ger alltid 0.8 eller liknande?
Citera
2014-04-19, 11:01
  #35444
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Hur räknar de ut normeringstabellen? Och varför skiljer den sig varje år? Försökte googla men hittade inget vettigt, är inte poäng bestämd så total summa på 120 ger alltid 0.8 eller liknande?
120 rätt ger inte 0.8.

80 rätt totalt ger 1.0 beroende på normeringen i de båda blocken.
Jag fick 133 rätt och enligt höstens normering ligger jag på 1.80.
Citera
2014-04-19, 11:03
  #35445
Medlem
Mikronesiens avatar
Aha, tur att man kanske skrivit provet för sista gången. 100 kr är ju faktiskt en väldigt stor höjning ich jag kan inte förstå varför det skulle behövas. Den enda anledningen till att det kostar är väl för att täcka alla de kostnader som provet omfattar. Så varför göra en så stor höjning? Kostnaderna kan ju nte bara skjutit i höjden sådär. Det enda jag kan tänka mig är att antalet deltagare förväntas bli massivt de kommande skrivtillfällena, så de måste ha extrainsatta resurser, men det ändå en för stor höjnng enligt mig.
Citera
2014-04-19, 11:06
  #35446
Medlem
r4ll3s avatar
Vad fan är detta? Varför står det "Datum: 2004-04-15"? Det är ju 10 år sedan och då har de väl uppenbarligen inte infört höjningen? Kanske är ett skrivfel? Annars verkar det ju dock endast vara ett förslag och har inte implementerats ännu?

Låter jävligt kasst att man ska behöva punga ut 100 kr extra.
Citera
2014-04-19, 11:18
  #35447
Medlem
Tja,

Jag har aldrig gjort högskoleprovet och ska nu till hösten försöka få ett resultat på ca 1.5. Låt oss säga att jag har glömt bort all relevant matematik, svenska och engelska, hur ska man gå till väga för att kunna uppnå detta resultat? Hittills ser planen ut såhär:

1:Läsa SvD Understrecket, läsa någon svensk skönlitteratur samt att använda ordprov.se för att förbättra läsförståelsen och ordförståelsen.
2: Läsa The Economist och engelska böcker för att förbättra läsförståelsen
3: ?

Vilken typ av matematik är det jag ska repetera? Matematik 1 a,b,c och 2 a,b,c?

Ge mig gärna tips och råd!

EDIT: Glömde nämna att jag ska självklart gå igenom gamla högskoleprov.
Citera
2014-04-19, 11:27
  #35448
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killerz
Tja,

Jag har aldrig gjort högskoleprovet och ska nu till hösten försöka få ett resultat på ca 1.5. Låt oss säga att jag har glömt bort all relevant matematik, svenska och engelska, hur ska man gå till väga för att kunna uppnå detta resultat? Hittills ser planen ut såhär:

1:Läsa SvD Understrecket, läsa någon svensk skönlitteratur samt att använda ordprov.se för att förbättra läsförståelsen och ordförståelsen.
2: Läsa The Economist och engelska böcker för att förbättra läsförståelsen
3: ?

Vilken typ av matematik är det jag ska repetera? Matematik 1 a,b,c och 2 a,b,c?

Ge mig gärna tips och råd!

EDIT: Glömde nämna att jag ska självklart gå igenom gamla högskoleprov.
Glöm understrecket, det hjälpte mig inte ett smack. Du ska öva och nöta på gamla LÄS-texter. Försök hitta en riktigt tråkig text du ska försöka fatta ett tycke för. Analysarbete är A och O.

Matematik 1b och 2b i viss mån (statistik och kanske geometri om inte ma 1b väger upp allting). Jag har aldrig behövt använda linjära ekvationssystem på HP. Men algebra är välkommet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in