Citat:
Ursprungligen postat av
NeverEverGiveUp
Ska absolut läsa mer om den metoden. Detta verkar lovande!
Edit: Memrise.com, som jag använder just nu, utnyttjar just denna metod. Men det var en trevlig läsning!
Jag är medveten om att desto fler associationer desto bättre. Jag är dock så lat så jag orkar inte fantisera ihop en sådan där knäpp, fast bra, association som du gjorde.

Men jag ska försöka ändra på detta för just nu är det omöjligt att komma ihåg vissa obskyra ord.
Tack för alla tips förresten!

Okej härligt, har varit inne på memrise förut vill jag minnas så kanske stämmer.
Nä associationer funkar nog bättre om man pluggar in något viktigt, som medicinska termer eller vad vet jag.
Men när man ska plugga in säg 3-5000 ord så skulle det inte hålla att göra en historia till varje, men att se en exempel mening för varje ord är viktigt tycker jag personligen, då om ordet är något man aldrig hört förut eller är väldigt osäker på och inte kan platsa in det i en mening.
Effektivt pluggande, säg 20 nya ord om dagen mån-fre, och skriv upp schema för varje rep, det ger 100 ord i veckan vilket ger runt 2700 ord innan nästa HP.
Men oftast när det gäller ord i ordlistor så kan man sålla bort 50% direkt då resten har man redan hört eller kan bestämma med hjälp av ordets morfem, just det om du vill öka chansen att kunna ord så lär dig morfem.
Morfem är grunderna för hur ord byggs upp tex " Post mortem" post-efter, mortem-död, och på så sätt kan du lista ut ord du inte kan om du kan morfemen, tror det endast finns några hundra morfem.
Lycka till!