2014-04-18, 16:20
  #35425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Skulle rekomendera dig att plugga smart istället, tid in är inte alltid effektiv tid, alltså du kanske skulle kunnat få samma resultat på mindre tid om du lagt upp det snyggare och pluggat mer effektivt.

Finns flera böcker och sidor om studieplugg och smartpluggande

Vilken metod rekommenderar du för att lära sig så många ord som möjligt per dag? Just nu är det som såhär för mig: mer pluggtid = fler ord per dag
__________________
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-04-18 kl. 16:49.
Citera
2014-04-18, 18:58
  #35426
Medlem
Det är bra när man hittar sådana där okända ord som man aldrig har hört talas om tidigare men som lätt kan associeras till något för att lättare komma ihåg betydelsen. T.ex. oavvänd=ständig, då tänker jag mig en stor köttbit som ligger ständigt på en sida utan vändas, d.v.s. oavvänd

Edit: Men å andra sidan finns det sådana där äckliga ord som t.ex. desillusion=besvikelse. Det går liksom inte att associera desillusion till någonting som har med besvikelse att göra.

Edit2: Eller nännas=förmå, the list goes on...
__________________
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-04-18 kl. 19:02.
Citera
2014-04-18, 19:49
  #35427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Vilken metod rekommenderar du för att lära sig så många ord som möjligt per dag? Just nu är det som såhär för mig: mer pluggtid = fler ord per dag


Srs metoden är helt klart den bästa metoden, framförallt då den reducerar inlagd tid men samtidgt ser till så att orden ligger kvar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spaced_repetition

Som exempel så använde jag ett program för lära mig japanskan förut, det var över 6 månader sen jag använde programmet sist men har börjat nu på senaste veckan och jag kommer fortfarande ihåg ord jag lärde mig genom den metoden över 6 månader sen, och nu när jag väl har övat in dem igen kommer de sitta minst 1 år frammåt.
Citera
2014-04-18, 19:54
  #35428
Medlem
Dynamit-Gossens avatar
Ja, det är en med en viss nervositet jag och säkerligen många andra personer här på forumet väntar på det slutgiltiga resultatet på vårens HP-prov. Personligen så brukar jag av tradition inte skriva på den oranga lappen, och av den anledningen har jag inte en aning om vad mitt resultat kommer att bli. Det enda jag vet om det skrivna provet i fråga, är att ORD-delen(som förövrigt alltid nästan är min svagaste del) gick fruktansvärt dåligt. Där jag enbart fick det pinsamma resultatet 5-7/20...

Däremot så kändes den kvantitativa delen mycket bra, en del som jag hoppas med lite flyt kunna få 2.0 på. Sedan är det bara hoppas på att den övriga verbala delen gick bra. Kommer i nuläget in på en okej utbildning som jag är någorlunda nöjd med. Men om jag skulle höja mig till cirka 1.55-1.60 skulle jag vara helt överlycklig, ett resultat som skulle resultera att jag i princip kom in på min drömutbildning.

Har gjort högskoleprovet fem gånger nu faktiskt. Mitt bästa resultat är 1.15, samtidigt som jag inte haft ett resultat under 1.0. Pluggade extra mycket inför detta provet, så jag hoppas verkligen att det i alla fall resulterar i en förbättring. I annat fall hade det faktiskt känts aningen pinsamt.

Önskar även övriga skribenter här på Flashback ett bra HP-resultat. Ha en trevlig fredagskväll nu!

-DG
__________________
Senast redigerad av Dynamit-Gossen 2014-04-18 kl. 19:59.
Citera
2014-04-18, 19:59
  #35429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Det är bra när man hittar sådana där okända ord som man aldrig har hört talas om tidigare men som lätt kan associeras till något för att lättare komma ihåg betydelsen. T.ex. oavvänd=ständig, då tänker jag mig en stor köttbit som ligger ständigt på en sida utan vändas, d.v.s. oavvänd

Edit: Men å andra sidan finns det sådana där äckliga ord som t.ex. desillusion=besvikelse. Det går liksom inte att associera desillusion till någonting som har med besvikelse att göra.

Edit2: Eller nännas=förmå, the list goes on...



Du är inne på rätt spår, ju fler associationer du gör till ett ord desto lättare kommer du ihåg det.

Tex nämnas; Det var en riktigt desillusion när jag såg att lejonen på zoot inte fick levande byten.

Och ju knäppare association du gör desto bättre

"Det var en riktigt desillusion när den håriga apan endast kunde förmå sig att ejakulation 2 meter och inte 4:a som det stod på skylten"
__________________
Senast redigerad av karlmag 2014-04-18 kl. 20:07.
Citera
2014-04-18, 21:15
  #35430
Medlem
Hur uppfattade ni det senaste provet dvs 5 april i år jämfört med närmast föregående prov dvs hösten 2013? Tror ni normeringen på provet nyligen kommer skilja sig ifrån det närmast föregående provet? Iså fall varför?

Mvh
Citera
2014-04-18, 21:20
  #35431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Hur uppfattade ni det senaste provet dvs 5 april i år jämfört med närmast föregående prov dvs hösten 2013? Tror ni normeringen på provet nyligen kommer skilja sig ifrån det närmast föregående provet? Iså fall varför?

Mvh

Den frågan har ställts tusen gånger och vad vi tror är oväsentligt. Svårt att jämföra prov när man fått nya kunskaper. Du kommer få så skilda svar att det inte ger något. Bara tio dagar kvar, sen vet du garanterat.
Citera
2014-04-18, 23:13
  #35432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Srs metoden är helt klart den bästa metoden, framförallt då den reducerar inlagd tid men samtidgt ser till så att orden ligger kvar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spaced_repetition

Som exempel så använde jag ett program för lära mig japanskan förut, det var över 6 månader sen jag använde programmet sist men har börjat nu på senaste veckan och jag kommer fortfarande ihåg ord jag lärde mig genom den metoden över 6 månader sen, och nu när jag väl har övat in dem igen kommer de sitta minst 1 år frammåt.

Ska absolut läsa mer om den metoden. Detta verkar lovande!

Edit: Memrise.com, som jag använder just nu, utnyttjar just denna metod. Men det var en trevlig läsning!

Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Du är inne på rätt spår, ju fler associationer du gör till ett ord desto lättare kommer du ihåg det.

Tex nämnas; Det var en riktigt desillusion när jag såg att lejonen på zoot inte fick levande byten.

Och ju knäppare association du gör desto bättre

"Det var en riktigt desillusion när den håriga apan endast kunde förmå sig att ejakulation 2 meter och inte 4:a som det stod på skylten"

Jag är medveten om att desto fler associationer desto bättre. Jag är dock så lat så jag orkar inte fantisera ihop en sådan där knäpp, fast bra, association som du gjorde. Men jag ska försöka ändra på detta för just nu är det omöjligt att komma ihåg vissa obskyra ord.

Tack för alla tips förresten!
__________________
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-04-18 kl. 23:16.
Citera
2014-04-19, 00:22
  #35433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Ska absolut läsa mer om den metoden. Detta verkar lovande!

Edit: Memrise.com, som jag använder just nu, utnyttjar just denna metod. Men det var en trevlig läsning!



Jag är medveten om att desto fler associationer desto bättre. Jag är dock så lat så jag orkar inte fantisera ihop en sådan där knäpp, fast bra, association som du gjorde. Men jag ska försöka ändra på detta för just nu är det omöjligt att komma ihåg vissa obskyra ord.

Tack för alla tips förresten!


Okej härligt, har varit inne på memrise förut vill jag minnas så kanske stämmer.

Nä associationer funkar nog bättre om man pluggar in något viktigt, som medicinska termer eller vad vet jag.
Men när man ska plugga in säg 3-5000 ord så skulle det inte hålla att göra en historia till varje, men att se en exempel mening för varje ord är viktigt tycker jag personligen, då om ordet är något man aldrig hört förut eller är väldigt osäker på och inte kan platsa in det i en mening.

Effektivt pluggande, säg 20 nya ord om dagen mån-fre, och skriv upp schema för varje rep, det ger 100 ord i veckan vilket ger runt 2700 ord innan nästa HP.

Men oftast när det gäller ord i ordlistor så kan man sålla bort 50% direkt då resten har man redan hört eller kan bestämma med hjälp av ordets morfem, just det om du vill öka chansen att kunna ord så lär dig morfem.
Morfem är grunderna för hur ord byggs upp tex " Post mortem" post-efter, mortem-död, och på så sätt kan du lista ut ord du inte kan om du kan morfemen, tror det endast finns några hundra morfem.

Lycka till!
Citera
2014-04-19, 05:59
  #35434
Medlem
Avgiften verkar höjas till 450kr redan till nästa provtillfälle...nåja, det har väl legat på 350 länge nu.

http://www.uk-ambetet.se/download/18.3c88950e1450435e903958/Yttrande-vissa-fragor-hogskoleprovet-regnr-131-144-14.pdf

Citat:
Avgiften för den som vill delta i högskoleprovet ska höjas från 350 kronor till 450 kronor.
Universitets- och högskolerådet får meddela föreskrifter om på vilket sätt avgiften ska betalas.
Citera
2014-04-19, 09:11
  #35435
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Avgiften verkar höjas till 450kr redan till nästa provtillfälle...nåja, det har väl legat på 350 länge nu.

http://www.uk-ambetet.se/download/18.3c88950e1450435e903958/Yttrande-vissa-fragor-hogskoleprovet-regnr-131-144-14.pdf
Om regeringen tror att det skulle minska på antal skrivande så tar de fel.
Citera
2014-04-19, 09:19
  #35436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Om regeringen tror att det skulle minska på antal skrivande så tar de fel.

Måste ju hitta på något sätt att dra in lite pengar nu när sossarna tänkt ta över makten och sätta sprätt på statskassan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in