Det har påståtts att det är bedrägligt beteende och därmed brottsligt att åka i kollektivtrafiken utan biljett. Men om jag åker utan biljett i kollektivtrafiken, hur kan det bevisas bortom rimligt tvivel att jag gör det för att bedra någon? Bedrägeri förutsätter uppsåt att vilseleda. Kanske har jag inget som helst uppsåt att vilseleda någon. Jag vet att kollektivtrafikbolaget vet att en del av deras resenärer åker utan biljett, de vet bara inte vilka. Det behöver inte vara vilseledande av mig att, när jag åker i kollektivtrafiken utan biljett, inte meddela kollektivtrafikbolaget att jag är en av de som åker utan biljett. Anledningen till att jag inte meddelar dem kanske bara är att jag inte känner för att göra det, anledningen kanske inte alls är att jag vill att de ska tro att jag har biljett (även om det kanske i och för sig råkar vara sant att jag vill att de ska tro det, behöver det inte finnas något orsakssamband mellan detta och att jag inte berättar om mitt icke-biljettinnehav för dem). Jag ser inte hur jag ska kunna motbevisas på den punkten.
Att hoppa över spärren är inte heller det vilseledande; det är ju uppenbart för varje vittne vad den handlingen är för något och vad den har för syfte, inget vilseledande från gärningsmannens sida där inte. Att gå tätt efter någon genom spärren för att komma igenom utan kort, medan man låtsas som att man drar ett fungerande kort, men dra ett icke-fungerande kort, är naturligtvis vilseledande; där kan jag förstå brottsrubriceringen bedrägligt beteende. Men om man struntar i att låtsas dra något kort, kan det väl inte uteslutas bortom rimligt tvivel att enda anledningen till att man går tätt bakom någon genom spärren och på så sätt åker utan att betala är att man inte orkar köpa biljett? Då ser jag inte hur bedrägligt beteende skulle kunna bevisas bortom rimligt tvivel.
Men något jag inte förstår, om det nu ska vara äganderätt snarare än allemansrätt som ska råda inom kollektivtrafiken, är varför gratisåkande i kollektivtrafiken inte rubriceras som olaga intrång eller något sådant. Kollektivtrafikbolaget borde väl kunna hänvisa till sin rätt att bestämma - precis som vilken ägare av lokaler och fordon som helst - vilka människor som ska få vistas i deras lokaler och fordon? Om de bestämt att bara de människor som har biljett ska få vistas där, innebär inte det att övriga som vistas där - de som gratisåker - begår ett intrångsbrott i stil med om människor som avskedats från ett företag valde att utan tillstånd gå in i och under kanske flera timmar promenera runt i företagets styrelserum medan styrelsen försökte sammanträda?
Skulle förresten inte kollektivtrafikbolaget kunna definiera vart och ett av sina fordon (tunnelbanetåg, pendeltåg, bussar, spårvagnar) som dess delägarers kollektivt ägda privata fordon, som de bjuder in gäster till varje dag, men bara sådana gäster som betalar, och därmed kunna få gratisåkare dömda för hemfridsbrott? Vad avgör vilka lokaler och fordon som får definieras som privata hem och vilka som inte får det?
Att hoppa över spärren är inte heller det vilseledande; det är ju uppenbart för varje vittne vad den handlingen är för något och vad den har för syfte, inget vilseledande från gärningsmannens sida där inte. Att gå tätt efter någon genom spärren för att komma igenom utan kort, medan man låtsas som att man drar ett fungerande kort, men dra ett icke-fungerande kort, är naturligtvis vilseledande; där kan jag förstå brottsrubriceringen bedrägligt beteende. Men om man struntar i att låtsas dra något kort, kan det väl inte uteslutas bortom rimligt tvivel att enda anledningen till att man går tätt bakom någon genom spärren och på så sätt åker utan att betala är att man inte orkar köpa biljett? Då ser jag inte hur bedrägligt beteende skulle kunna bevisas bortom rimligt tvivel.
Men något jag inte förstår, om det nu ska vara äganderätt snarare än allemansrätt som ska råda inom kollektivtrafiken, är varför gratisåkande i kollektivtrafiken inte rubriceras som olaga intrång eller något sådant. Kollektivtrafikbolaget borde väl kunna hänvisa till sin rätt att bestämma - precis som vilken ägare av lokaler och fordon som helst - vilka människor som ska få vistas i deras lokaler och fordon? Om de bestämt att bara de människor som har biljett ska få vistas där, innebär inte det att övriga som vistas där - de som gratisåker - begår ett intrångsbrott i stil med om människor som avskedats från ett företag valde att utan tillstånd gå in i och under kanske flera timmar promenera runt i företagets styrelserum medan styrelsen försökte sammanträda?
Skulle förresten inte kollektivtrafikbolaget kunna definiera vart och ett av sina fordon (tunnelbanetåg, pendeltåg, bussar, spårvagnar) som dess delägarers kollektivt ägda privata fordon, som de bjuder in gäster till varje dag, men bara sådana gäster som betalar, och därmed kunna få gratisåkare dömda för hemfridsbrott? Vad avgör vilka lokaler och fordon som får definieras som privata hem och vilka som inte får det?