Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-26, 20:56
  #3373
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag konstaterar bara att kontrollanterna vet att de inte har torrt på fötterna. Hade de haft det hade de inte behövt använda taktiken att ställa sig runt folk som vägrar visa biljett. I så fall hade de kunnat ingripa ändå...
Ingripa hur och på vilket sätt menar du? En del av att de jobbar i grupp är för att de är utsatta. Det är en uttalad arbetsmiljöfara att plankare kan vara våldsamma för att försöka komma undan från tilläggsavgiften.

Sedan står det också i lag om tilläggsavgift i kollektivtrafiken att om det finns speciella omständigheter så ska inte tilläggsavgiften tas ut. Lagen om tilläggsavgifter kom till för att bolagen ville ha en enkel lag att kunna hänvisa till, det var inget nytt som lagstiftades för allt som stod fanns redan, men det blev enklare att kunna peka på 1 lag. Den här paragrafen är till för att de inte måste behöva skriva ut tilläggsavgiften till exempelvis den väldigt förvirrade turisten från utriket. Och att de kan välja att tro på att du tappat biljetten och därför inte skriva ut.
Citera
2014-03-26, 23:26
  #3374
Medlem
Vad är det som driver er människor att skriva falserier här om att man kan bli gripen om man vägrar uppvisa biljett? Jobbar ni som kontrollanter och känner er missnöjda med lagen eller vad är prolemet?

Du kan inte bli envarsgripen för att du vägrar uppvisa biljett! Lär er läsa lagen! Att ni ser tror man kan bilda en kedja om att "jag misstänker" "jag ska skriva en tilläggsavgift" "han vägrar ta den" "jag kan envarsgripa".

Patetiskt är bara förnamnet!
Citera
2014-03-26, 23:40
  #3375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImHappyAgain
Vad är det som driver er människor att skriva falserier här om att man kan bli gripen om man vägrar uppvisa biljett? Jobbar ni som kontrollanter och känner er missnöjda med lagen eller vad är prolemet?

De flesta i tråden som påstår detta har juristexamen, som t.ex. ormanoff.
Citera
2014-03-26, 23:52
  #3376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
De flesta i tråden som påstår detta har juristexamen, som t.ex. ormanoff.
Ja, det finns väl en anledningen att de inte är med i advokatförbundet helt enkelt!
Citera
2014-03-27, 00:11
  #3377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImHappyAgain
Ja, det finns väl en anledningen att de inte är med i advokatförbundet helt enkelt!

För det första heter det advokatsamfundet. För det andra så kan personerna mycket väl vara med i advokatsamfundet. Jag noterar också att du troligtvis har 0 hp i juridik.
Citera
2014-03-27, 05:46
  #3378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImHappyAgain
Ja, det finns väl en anledningen att de inte är med i advokatförbundet helt enkelt!

Om det inte går att göra så, hur förklarar du de som fällts för bedrägligt beteende efter att de blivitgripna av kontrollanter? Dessutom, än mer intressant, hur förklarar du att det inte finns en enda dom mot kontrollanter som agerat på detta viset? Med tanke på hur många gripanden slm sker varje år på det här sättet så bör det åtminstone finnas några domar mot biljettkontrollanter, eller hur?

Men du kanske menar att varken poliser, åklagare eller domstol kan läsa lagen?
Citera
2014-03-27, 06:26
  #3379
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImHappyAgain
Vad är det som driver er människor att skriva falserier här om att man kan bli gripen om man vägrar uppvisa biljett? Jobbar ni som kontrollanter och känner er missnöjda med lagen eller vad är prolemet?

Du kan inte bli envarsgripen för att du vägrar uppvisa biljett! Lär er läsa lagen! Att ni ser tror man kan bilda en kedja om att "jag misstänker" "jag ska skriva en tilläggsavgift" "han vägrar ta den" "jag kan envarsgripa".

Patetiskt är bara förnamnet!
Så du påstår att detta skulle vara en unik situation där kedjeresonemang inte får användas?
Citera
2014-04-09, 18:41
  #3380
Medlem
maniacmans avatar
Det är rätt irriterande när SL kontrollanter bestämmer sig för att kontrollera varje individ kl8:30 rusningstid. Sedan blir man ju kontrollerad när man går in till t banan. Idag är det ju inte speciellt enkelt att hoppa över spärrarna längre. Sitter ju även en kontrollant i varje kur så jag ser inte riktigt anledningen att kontrollera 100tals personer för att ta en.
Idag slutade det med att jag missade bussen och blev 15 minuter försenad. Nästa gång ska jag testa att gå förbi så får vi se vem i forumet som har rätt

Själv har jag alltid trott att dom inte har några befogenheter. Detta grundar jag på att en kompis till mig ät väktare och han får i princip inte göra något.
__________________
Senast redigerad av maniacman 2014-04-09 kl. 18:55.
Citera
2014-04-09, 21:19
  #3381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Om det inte går att göra så, hur förklarar du de som fällts för bedrägligt beteende efter att de blivitgripna av kontrollanter? Dessutom, än mer intressant, hur förklarar du att det inte finns en enda dom mot kontrollanter som agerat på detta viset? Med tanke på hur många gripanden slm sker varje år på det här sättet så bör det åtminstone finnas några domar mot biljettkontrollanter, eller hur?

Men du kanske menar att varken poliser, åklagare eller domstol kan läsa lagen?

Finns det överhuvudtaget någon dom mot folk med förstärkt rättsskydd som inte gäller extrem uppenbar övervåld av grövsta graden? Varken väktare, OV eller flompilanter blir fällda för olaga frihetsberövande. Någon enstaka polis har jag sett blivit disciplinerade för ändamålet, men inte någon med förstärkt rättsskydd.

Svenskt rättssystem fungerar så att du blir upphöjd till skyarna av pensionärerna på kaffe-rep så fort du har uppnått kraven för förstärkt rättsskydd. Då kan du helt plötsligt inte ljuga, göra fel eller för den delen begå något brott (mened har vi ju aldrig sett när OV vittnar för någon annan OVs brott).
Citera
2014-04-09, 21:24
  #3382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Det är rätt irriterande när SL kontrollanter bestämmer sig för att kontrollera varje individ kl8:30 rusningstid. Sedan blir man ju kontrollerad när man går in till t banan. Idag är det ju inte speciellt enkelt att hoppa över spärrarna längre. Sitter ju även en kontrollant i varje kur så jag ser inte riktigt anledningen att kontrollera 100tals personer för att ta en.
Idag slutade det med att jag missade bussen och blev 15 minuter försenad. Nästa gång ska jag testa att gå förbi så får vi se vem i forumet som har rätt

Själv har jag alltid trott att dom inte har några befogenheter. Detta grundar jag på att en kompis till mig ät väktare och han får i princip inte göra något.

Jag brukar ta deras tjänstenummer och skicka en besvärjelseanmälan till SLs TryggC eller KundC. Det är inte god service att idioterna (som inte ens kan manövrera sin avläsare) stoppar upp hela strömmen av resenärer och gör att man missar bussen och får stå och vänta i 30 minuter.

Utpasseringskontroll är dessutom inte tillåtet då du kan gå igenom station utan att ha åkt något färdmedel mer än cykel. För en tid sedan skedde bara inpasseringskontroll, just för att utpasseringskontrollen inte var befogad.
Citera
2014-04-10, 16:31
  #3383
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
För en tid sedan skedde bara inpasseringskontroll, just för att utpasseringskontrollen inte var befogad.
Nu får dom iaf göra utpasseringskontroller isf, var en sådan jag blev stoppad i. Fast du kommer ju inte in till t banan såvida du inte har biljett, så i de lägen man ertappas med att inte ha biljett kan du ju inte skylla på att du passerar igenom. Det är ju mitt argument för att kontroller efter inpassering är störande och onödiga.
Citera
2014-04-11, 12:54
  #3384
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Nu får dom iaf göra utpasseringskontroller isf, var en sådan jag blev stoppad i. Fast du kommer ju inte in till t banan såvida du inte har biljett, så i de lägen man ertappas med att inte ha biljett kan du ju inte skylla på att du passerar igenom. Det är ju mitt argument för att kontroller efter inpassering är störande och onödiga.
Finns ju tyvärr fortfarande metoder att ta sig in utan biljett. Inte ens dom nya spärrarna är helt plankningssäkra och finns ju folk som tar sig in på t ex förfalskade SMS-biljetter för spärrvakterna har ju knappast tid att dataskanna alla SMS-biljetter. Kontrollanterna ertappar nog både folk som plankat igenom spärrarna och folk med förfalskade SMS-biljetter. Dock känns det ju bättre med kontroller ombord än att det blir långa köer vid utpassage så att man riskerar att missa anslutande bussar eller tåg.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2014-04-11 kl. 12:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback