2014-04-17, 10:22
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
.....Om du vill fortsätta att diskutera "anonyma regissörer", "överstatliga maktpyramider", "expertfantasier" eller något annat ämne som jag upplever inte är direkt relaterat till Knutbyfallet, så ställer jag upp och försöker lära mig mer om just dessa företeelser i någon annan lämpligare tråd än denna på Flashback, en valfri tråd vilken jag överlåter åt dig att föreslå, men angående Knutbyfallet anar jag att vi har kommit till "vägs ände", i alla fall känns det just nu som att jag har det...
Bra idé men min gamla tråd om finansmaffian ledde just fram till en mer omfattande härva av uppköpt, grundlurad och vettskrämd expertis. Den socionom som kunde uppskatta Paulo Coelhos berättelser hade jag dock gärna velat fortsätta resonemanget med.
Citera
2014-04-17, 16:29
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Som vanligt vågar du bara ge dig på mina för andra förklarande bisatser istället för att bemöta mina här som exempel fetade huvudsatser. Förhoppningsvis är det inte medvetet att du liksom vulgärmedia och pöbeldomstol på detta sätt ständigt avleder oss andra ur större perspektiv sökande från att nå fram till kärnfrågan eller minsta gemensamma sanning i vår mänskliga natur. Jag känner så väl igen din debattstil och vill bara varna för övergripande expertväldens konspiration mot oss som vågar tro på högre makt än dessa kunnat föreställa sig.
Du gör en intressant och talande reflexion på mina inlägg i Knutbytråden...naturligtvis är det inte alls min mening att avleda någon från att ur ett "större perspektiv" söka nå fram till "kärnfrågan" och förhoppningsvis även få ett svar på den frågan, vilken den än må vara...den "minsta gemensamma sanningen" i vår mänskliga natur har dock enligt mitt sätt att se på saken Australiensaren Jeremy Griffith redan på ett övertygande sätt presenterat i sina böcker, vilka finns fritt tillgängliga på Internet ... den sanningen avleder jag ingen från att undersöka och ta till sig, tvärtom... men dina, som jag uppfattar dem, fördomar gentemot alla som du refererar till som "experter" gör att jag misstänker att du kallar även hans böcker för "expertfantasier", och underkänner dem rakt av som.. just det, "expertfantasier"...jag hyser således inga förhoppningar att du tar till dig några nya idéer eller tankegångar från honom, utan bifogar länken enbart som ett tecken på att dina farhågor om att jag "avleder" någon är ogrundade......dina varningar för "övergripande expertväldens konspiration" gentemot Er som "vågar tro på högre makter än de kunnat föreställa sig", gör att du lämnar mig inget annat val än att konstatera att det du "vågar tro på" är inget annat än just konspirationsteorier

Det faktum att du också "vågar tro på" ännu högre makter än vad dessa "övergripande" konspirationsteoretiker ens har kunnat föreställa sig, gör att du enligt mitt tänkande har skrivit in dig själv i ett celebert sällskap bland presidenter, generaler och berömda skådespelare, (bl.a. USA´s förre president Jimmy Carter) vilka också de "vågar tro på" "högre makter", dock har de kanske "vågat lite mer" än vad du hittills visat prov på i dina inlägg, eftersom de har preciserat dessa "högre makter" såsom varande utomjordiska intelligenser, UFO´s och "onda krafter från planetära galaxer" m.m.

Kanhända är detta ämne avlägset relevant i Knutbytråden i alla fall, eftersom en frireligiös övertro på Bibeln´s ofelbarhet samt Gud´s och Jesus existens i vardagen, vilken i ett extremfall tydligen kan yttra sig i tron på att Han faktiskt kan tala till människorna via SMS-meddelanden i mobiltelefonen, vilket Sara ju faktiskt blev förledd av Helge (m.fl.?) att tro på, och handlade i enlighet därmed när hon enligt egen utsago och även återskapad bevisning begick mord och mordförsök, kan kanske bland själsligt sökande ateister i ett mediaexponerat sekulariserat postindustriellt västerländskt och modernt informationssamhälle, eller bland människor som helt enkelt har alldeles för mycket pengar i kombination med ett rörligt intellekt, yttra sig i en övertro på det vetenskapligt sett "övernaturliga", i form av Aliens...

Så, min psykologiskt-religiösa fråga här i Knutbytråden blir således; tror du på att utomjordiska varelser och flygande UFO´s faktiskt har besökt och ännu regelbundet besöker jorden?
Senast redigerad av studentroland 2014-04-17 kl. 16:39.
Citera
2014-04-17, 20:43
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Saras mordmotiv liksom Åsas eller Helges manipulativa avsikter är helt och hållet expertfantasier som både medial och dömande makt aldrig vågat ifrågasätta. Ingen får heller veta vilken påverkan Sara kan ha varit utsatt för innan hon kom till Knutby.
Citat:
..... i tron på att Han faktiskt kan tala till människorna via SMS-meddelanden i mobiltelefonen, vilket Sara ju faktiskt blev förledd av Helge (m.fl.?) att tro på, och handlade i enlighet därmed....Så, min psykologiskt-religiösa fråga här i Knutbytråden blir således; tror du på att utomjordiska varelser och flygande UFO´s faktiskt har besökt och ännu regelbundet besöker jorden?
Vad får dig att tro att Helge ensam skulle ha haft större förmåga eller motivation än exv. militär expertis till att manipulera Saras psyke? Vad var hon utsatt för innan hon kom till Knutby och vilka hjälpte henne dit? Var finns bevisen för att avgörande SMS skulle ha kommit från enbart Helge? Vad har dina lustigt påstådda utomjordingar med frågorna här att göra?
Citera
2014-04-17, 22:25
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Vad får dig att tro att Helge ensam skulle ha haft större förmåga eller motivation än exv. militär expertis till att manipulera Saras psyke?
Eftersom Helge umgicks intensivt med Sara, och militär expertis sysslar med andra saker än att påverka enskilda yngre frikyrkliga församlingsmedlemmar att mörda varandra...
Citat:
Vad var hon utsatt för innan hon kom till Knutby och vilka hjälpte henne dit?
Detta finns beskrivet bl.a. här...
Citat:
Var finns bevisen för att avgörande SMS skulle ha kommit från enbart Helge?

I länksamlingen...
Citat:
Vad har dina lustigt påstådda utomjordingar med frågorna här att göra?
Det faktum att du refererar till och varnar för "övergripande expertväldens konspiration mot oss som vågar tro på högre makt än dessa kunnat föreställa sig.", gör att jag undrar vari denna "högre makt" består, helt enkelt.
Senast redigerad av studentroland 2014-04-17 kl. 23:12.
Citera
2014-04-18, 20:15
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Eftersom Helge umgicks intensivt med Sara, och militär expertis sysslar med andra saker än att påverka enskilda yngre frikyrkliga församlingsmedlemmar att mörda varandra...
Detta finns beskrivet bl.a. här...
I länksamlingen...
Det faktum att du refererar till och varnar för "övergripande expertväldens konspiration mot oss som vågar tro på högre makt än dessa kunnat föreställa sig.", gör att jag undrar vari denna "högre makt" består, helt enkelt...
Min erfarenhet i mediavärlden har visat att militärt utbildad personal kartlägger folks ABC samtidigt som man lägger sig i enskilda medarbetares privatliv och sprider rykten åt olika håll. Socionomer i mitt grannskap har jag sett fylla samma funktion.
KBM är nu lika angeläget som NATO att kunna beräkna folks reaktioner om ryssen kommer. Som skriften "Förfäras ej" förklarar samspelar finans och försvarsintressen mot samma mål. Kursen måste under alla omständigheter hållas stabil.
Knutby har nu blivit skolexempel på hur man kan skapa intriger med rättsövergrepp mot vissa frisinnade och efteråt tysta ner alla frågor från allmänheten.
Helges möjlighet att manipulera Sara för eget syfte är obetydlig jämfört med denna socialpsykologiska och militära expertis som i storpolitiskt intresse velat skandalisera en särskilt frisinnad församling som haft fräckheten att våga tro på högre makt än den jordiska.
Helge valde att bli martyr och av sina bästa vänner kallad psykopat bara församlingen fick leva vidare. När jag ville fråga närmare om detta bröts all kontakt och reaktionen på jobbet blev övertydlig.
Citera
2014-04-18, 22:17
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Min erfarenhet i mediavärlden har visat att militärt utbildad personal kartlägger folks ABC ...
Helge valde att bli martyr och av sina bästa vänner kallad psykopat bara församlingen fick leva vidare. När jag ville fråga närmare om detta bröts all kontakt och reaktionen på jobbet blev övertydlig.
Pratar du om en "behaviouristisk" funktionell ABC-analys, som den beskrivs här och här?
...och jag kan förstå dina arbetskamrater...dina tankegångar framstår ju återigen, för andra gången nu i denna tråden som helt "vrickade" när du, som det verkar, på fullt allvar inbillar dig att Helge "valde" att bli "martyr", när han enligt FU mot sitt nekande faktiskt blev överbevisad om sitt aktiva deltagande...
Citera
2014-04-18, 22:48
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Försörjer de övriga i knutbysekten fortfarande kristi brud genom att köpa hennes "konst"?
Citera
2014-04-19, 08:52
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Försörjer de övriga i knutbysekten fortfarande kristi brud genom att köpa hennes "konst"?
Enligt den här krönikan från den 23 januari i år så verkar det så...
Citera
2014-04-19, 10:16
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
KBM är nu lika angeläget som NATO att kunna beräkna folks reaktioner om ryssen kommer. Som skriften "Förfäras ej" förklarar samspelar finans och försvarsintressen mot samma mål. Kursen måste under alla omständigheter hållas stabil.

I min strävan att lära mig nya saker och ompröva mitt eget tänkande, har jag förstått att KBM som du här refererar till, KrisBeredskapsMyndigheten, upphörde att existera år 2009...
Citera
2014-04-19, 22:31
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Pratar du om en "behaviouristisk" funktionell ABC-analys, som den beskrivs här och här?
...och jag kan förstå dina arbetskamrater...dina tankegångar framstår ju återigen, för andra gången nu i denna tråden som helt "vrickade" när du, som det verkar, på fullt allvar inbillar dig att Helge "valde" att bli "martyr", när han enligt FU mot sitt nekande faktiskt blev överbevisad om sitt aktiva deltagande...
Nej jag pratar om vad man i den högre skolan kallar Attitude-Behavior-Culture och menar att även i denna modell saknas tre lika avgörande faktorer som i dina triangelspel. I samtliga fall bortser man från de faktiska maktpyramider som demonregissörerna gör sina utspel från.
ABC-data som särskilt socionomutbildade kunde skapa åt SPF för att ligga till grund för geostrategiska beslut av säkerhetspolitisk eller finansiell betydelse kunde om inte säljas till öst eller väst likaväl brukas för inhemsk ryktesspridning, opinionsbildning, mediakontroll osv.
Helges ärliga tankegångar blev tydliga på hans hemsida. Om lika stora resurser lades på att provocera fram bevisen för motsatsen som den dokumentär som sedan gjordes och jag såg vilka statliga intressen som låg bakom så förstår jag varför vissa kollegor blev så rädda för mina frågor.
Citera
2014-04-19, 22:37
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
I min strävan att lära mig nya saker och ompröva mitt eget tänkande, har jag förstått att KBM som du här refererar till, KrisBeredskapsMyndigheten, upphörde att existera år 2009....
Tror du verkligen att en myndighet som bara omorganiseras och byter namn efter att oegentligheter avslöjats upphör att existera?
Citera
2014-04-20, 13:07
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Nej jag pratar om vad man i den högre skolan kallar Attitude-Behavior-Culture och menar att även i denna modell saknas tre lika avgörande faktorer som i dina triangelspel. I samtliga fall bortser man från de faktiska maktpyramider som demonregissörerna gör sina utspel från.
ABC-data som särskilt socionomutbildade kunde skapa åt SPF för att ligga till grund för geostrategiska beslut av säkerhetspolitisk eller finansiell betydelse kunde om inte säljas till öst eller väst likaväl brukas för inhemsk ryktesspridning, opinionsbildning, mediakontroll osv.
Helges ärliga tankegångar blev tydliga på hans hemsida. Om lika stora resurser lades på att provocera fram bevisen för motsatsen som den dokumentär som sedan gjordes och jag såg vilka statliga intressen som låg bakom så förstår jag varför vissa kollegor blev så rädda för mina frågor.
Aha...jag sökte på internet och hittade endast dylika ABC-modeller som behandlar sambanden mellan människor inom organisationer av olika slag, d.v.s. det är ingen modell som vanligen används för att förstå dynamiken inom religiösa sammanslutningar, vilka har speciella trosföreställningar som saknas hos sekulära organisationer. Den "högre skolan" som du refererar till använder således denna modell för att förklara samband inom större organisationer med mer komplexa frågeställningar än de som förefinns inom de förhållandevis små religiösa sekt- och kult-bildningar som regelmässigt uppstår i utkanterna av de monoteistiska religionerna... "The Betari Box" utgör således som jag ser det ett exempel på den ABC-modell du hänvisar till...

Din ovilja, (eller kanske oförmåga?) att kritiskt granska Helge´s, som du hävdar, "ärliga tankegångar" beror som jag ser det på din upptagenhet av och fixering vid dessa "demonregissörer", "maktpyramider" och "överstatliga intressen" som du hela tiden varnar för, och således bör du bäst diskutera dessa ämnen i en lämpligare tråd eller forum, och inte i en tråd som avser Knutbyfallet specifikt... med detta sagt, så inser jag även att mitt eget agerande bidrar till och vidmakthåller att du fortsätter att i denna tråden aningslöst projicera dina grundlösa och ytliga psykologiska föreställningar på Knutbyfallet, och förväntar mig att någon moderator till slut ingriper när "off-topic"-resonemanget burit iväg alldeles för långt utanför ämnet...

Min egen nyfikenhet och vilja att lära mig nya saker gör däremot att jag "tar chansen" att se på omvärlden genom andra begrepp än de jag själv anser vara relevanta för knutbyfallet, och välkomnar samtidigt ett ingripande av en moderator... eller som sagt, att du själv väljer en lämpligare tråd eller forum för en fortsatt diskussion... några "överstatliga" organisationer som kan tänkas passa in i dina hittills väldigt anonyma och vanföreställningsliknande konspiratoriska tankegångar kan ju i så fall tänkas vara Rockefeller´s organisationer och fonder, Carnegies motsvarande organisationer, större multinationella företags agerande i eget intresse t.ex., inte minst de företag som blev resultatet av att kartellerna inom IG-Farben koncernen splittrades upp efter andra världskriget, större banker av olika slag och Tavistock clinic/institute, bara för att nämna några... men skeendena inom dessa organisationer och företag har som jag ser det inget alls att göra med den psykologiska dynamiken inom Knutby-kulten, långt därifrån...

Citat:
Tror du verkligen att en myndighet som bara omorganiseras och byter namn efter att oegentligheter avslöjats upphör att existera?

För övrigt så upphör en myndighet att de facto existera när den omorganiseras och byter namn, som jag ser det, ja... den byter ofta adress och telefonnummer, personsammansättningen förändras och ibland även uppdragens/verksamhetens inriktning... jämför t.ex. med nedläggningen av arbetslivsinstitutet i och med Alliansens valseger... angående dina "kollegor på jobbet" så börjar det på basen av din hittillsvarande logik och ditt osubstantiella konspiratoriska resonemang snarare förefalla som om de lika gärna skulle kunna utgöras av personal/vårdare inom någon behandlings-klinik...
Senast redigerad av studentroland 2014-04-20 kl. 13:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in