2017-12-08, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Nu ska vi se här...."Evelina"? Uppdatera mig gärna om vem hon är...
Kommer inte ihåg efternamnet (och det kanske inte ska skrivas i träden ändå?). Tror hon har gift till sig annat efternamn än vid den tiden.

Hon var väl barnflicka eller liknande hos Fossmos vid tillfället för Helenes dödsfall. Den dagen om jag kommer ihåg detaljen rätt nattade hon deras bebis och tog de stora barnen till grannen (Fälts?) Sedan stod hon och diskade jättelänge med inspelade predikningar på hög ljudnivå medan allt hände på ovanvåningen.

Jag tänker OM Helge (med eventuella andra bakom) använt sig av medhjälpare vid brotten mot Alexandra och Daniel, lär han ha haft medhjälpare (med hammare?) även vid det här tillfället.

Obs. Jag har ingen aning - gissar bara. Och jag gissar inte i första hand på att Evelinas hjälpt till på det viset. SaFra sprang ju också en hel del där under dagen. PeGe var snabb med att städa undan ev bevismaterial från brottsplatsen.

För Helenes anhöriga kan man önska att Helge eller den som vet berättade vad som egentligen hände. Men H vill väl mest bara bli fri så fort som möjligt kan man tänka.
Citera
2017-12-08, 08:21
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Kommer inte ihåg efternamnet (och det kanske inte ska skrivas i träden ändå?). Tror hon har gift till sig annat efternamn än vid den tiden.

Hon var väl barnflicka eller liknande hos Fossmos vid tillfället för Helenes dödsfall. Den dagen om jag kommer ihåg detaljen rätt nattade hon deras bebis och tog de stora barnen till grannen (Fälts?) Sedan stod hon och diskade jättelänge med inspelade predikningar på hög ljudnivå medan allt hände på ovanvåningen.

Jag tänker OM Helge (med eventuella andra bakom) använt sig av medhjälpare vid brotten mot Alexandra och Daniel, lär han ha haft medhjälpare (med hammare?) även vid det här tillfället.

Obs. Jag har ingen aning - gissar bara. Och jag gissar inte i första hand på att Evelinas hjälpt till på det viset. SaFra sprang ju också en hel del där under dagen. PeGe var snabb med att städa undan ev bevismaterial från brottsplatsen.

För Helenes anhöriga kan man önska att Helge eller den som vet berättade vad som egentligen hände. Men H vill väl mest bara bli fri så fort som möjligt kan man tänka.

Intressant, jag har inte så bra koll på händelserna kring Helenes död. Vet man vart Evelina tog vägen sedan?
Citera
2017-12-08, 08:33
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw

Ja, Evelina var barnflicka, och det stämmer som du skriver. Minns inte heller alla detaljer.
Tror inte att Fälts bodde där då. Detta var fyra år före mordet på Alexandra och Daniel skottskadades.

Barnen var ju hos någon annan just då (de två äldsta).

Heléne och Helge sades vara magsjuka. Evelina bar väl upp coca cola till dem, ska ju vara bra vid magsjuka.

Sen kan man bara konstatera, att SaFr hittade Heléne i badkaret. Det var väl låst dörr, och Helge?, bad väl honom leta upp något att öppna med, om jag minns rätt i en verktygslåda i klädkammaren.
Ta detta med en nypa salt, minnet kanske sviker efter så lång tid.

Till detta PeGe skrubbande av badrummet innan någon polis fick möjlighet göra brottsplatsundersökning.
Redan när Heléne var på väg med ambulans till sjukhus. Hur tänkte de där?
Senare även omtapetsering av sovrum.

Allt, som hände Heléne och fyra år senare 10 jan 2004 är en tragedi för de drabbade
och inblandade samt berörda anhöriga.
Citera
2017-12-08, 09:01
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace

Till detta PeGe skrubbande av badrummet innan någon polis fick möjlighet göra brottsplatsundersökning.
Redan när Heléne var på väg med ambulans till sjukhus. Hur tänkte de där?
Senare även omtapetsering av sovrum.

(

Det är egentligen fullkomligt hårresande hur detta kunde ske. Givetvis förstördes eventuella bevis av Gemb*ck på Helges order. Vilken normal människa kommer på tanken att börja städa där en människa dött under oklara omständigheter? För såvitt man inte blev anmodad att just sopa undan spår. Gemb*ck...han lär ha en del på sitt samvete.
Citera
2017-12-08, 14:13
Medlem
Stina-Linas avatar
Som jag uppfattat det hade Helene "fått i sej" en massa barbiturater (sömnmedicin) ,och om jag minns rätt så motsvarade skadorna i hennes huvud badkarskranen eller liknande,men nån måste ha slagit i hennes huvud i den eller något annat. Hon kan omöjligt ha slagit sej själv så hårt i huvudet Hon hade inte drunknat för hon hade inget vatten i lungorna,alltså hade hon inte andats när hon hamnade under vatten
Helge ringde G*mb*ck som hjälpte till med att "städa upp" vilket omöjliggjorde en god rättsteknisk *undersökning. Han verkade inte ha fattat att det kunde ligga ett brott bakom?

I Dagen såg jag i förrgår en artikel där psykoterapeuten uttalat sej om Knutby. Rubriken var "Det var mycket värre än jag tänkt mej"

http://www.dagen.se/nyheter/psykoterapeut-rigmor-robert-knutby-var-varre-an-jag-trodde-1.1066671
Man får läsa tre artiklar gratis i månaden...

Det har förekommit sexuella övergrepp,slag och bortslitande av hårtussar i själavården.

https://www.expressen.se/nyheter/darfor-tvingades-kristi-brud-bort-fran-knutby/ Här är fler berättelser från Knutby

Mitt intresse för Knutby har att göra med att jag sett den här sortens gränslösa och otäcka maktutövning på annat håll där man kvävde dem som inte höll med genom "andeutdrivning" och förstörelse av såna ägodelar hos den utsatte som ansågs vara ingrodda med "onda andar". Kontroll och användning av såna medel att man inte kunnat ta sej loss även om man velat.Olagligheter har förekommit men förtigits, den utsatte har "förintats" och inte kunnat hävda sej. Så när katastrofen hände i Knutby ja visst reagerade jag med förfäran men jag visste alltför väl hur makt kan brukas och missbrukas och då utan insyn ifrån omgivningen i övrigt.Man höll och håller i såna sammanhang väldigt skarpa gränser utåt ifrån gruppens håll så att inget av det ofördelaktiga som pågick blev känt*

U*b*n F*ldt hade väl en del kvinnohistorier det var därför han fick gå.Nu har G*mb*ck också avgått men bor kvar i Knutby

Här kommer ytterligare en länk om vad som pågått i Knutby.Nu finns det 15 medlemmar kvar ja eller häromdagen
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/m%C3%A5nga-unga-m%C3%A5r-d%C3%A5ligt-d%C3%A4r-psykoterapeuten-om-livet-i-knutby-3944420

https://www.expressen.se/tv/nyheter/nu-lamnar-forsamlingsmedlemmarna-knutby/
Senast redigerad av Stina-Lina 2017-12-08 kl. 14:18.
Citera
2017-12-08, 19:46
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Tyvärr, AoP, men HF är nog inte redo än...

Den dag han sopar rent framför egen dörr och redogör för morden på Helene och Alexandra samt mordförsöket på Daniel kan han börja fundera på själavård för andra.

Jag vet att du läser här Helge!!! Upp till bevis först, ska det vara så svårt...?

Om det hade varit någon stake i Helge(ursäkta uttrycket) när det begav sig så hade Knutbyförsamlingen med Tirsa i spetsen inte fortsatt kunnat verka.

De här människorna hade då kunnat påbörjat sina resa mot ett värdigt liv redan för 13 år sedan.
Nu är det istället massor av trasiga människor som har en ännu längre väg framför sig...
Citera
2017-12-09, 07:19
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnerkungen
Om det hade varit någon stake i Helge(ursäkta uttrycket) när det begav sig så hade Knutbyförsamlingen med Tirsa i spetsen inte fortsatt kunnat verka.

De här människorna hade då kunnat påbörjat sina resa mot ett värdigt liv redan för 13 år sedan.
Nu är det istället massor av trasiga människor som har en ännu längre väg framför sig...
Menar du att Helge skulle stoppat alla konstigheter som han själv var en del av?! Utveckla gärna hur du menar.
Citera
2017-12-09, 09:36
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Menar du att Helge skulle stoppat alla konstigheter som han själv var en del av?! Utveckla gärna hur du menar.
Det är ju Åsa som är HJÄRNAN bakom hela Knutbyhärvan. Om Helge lagt alla kort
på bordet, tagit sitt ansvar fullt ut så skulle Åsas roll också helt ha blottlagts.

Det har ju inte blivit bättre sedan Helge försvann, snarare värre om man skall tro
Rigmor Robert. En ny "Jesus" uppstod efter Helge i form av Urban.
Vem gav honom den rollen?
Citera
2017-12-09, 10:01
Medlem
fruktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
...

Med tanke på Evelina, hon kom ju upp med något drickbart till Heléne och Helge.
Som det utvecklade sig, var vi väl inne på om Heléne fått i sig något preparat.
Hon hade ju DXP i blodet konstaterades vid obduktion.

...

Jag vill minnas att man (under förundersökningen?) gjorde ett test med att blanda DXP-medicin med Coca-Cola. Det visade sig vara helt odrickbart, omöjligt att "lura" någon på det viset.

Halten DXP visade sig vara dödlig. Poliserna som läste obduktionsprotokollet visste inte vad "toxisk" betyder.
Citera
2017-12-09, 10:10
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
på bordet, tagit sitt ansvar fullt ut så skulle Åsas roll också helt ha blottlagts.

Det har ju inte blivit bättre sedan Helge försvann, snarare värre om man skall tro
Ok, då förstår jag hur du menade. Men Helge gör ju en del utspel mot Åsa, inte minst i samtalen med Eva Lundgren. Men givetvis borde han varit öppnare i rättegångarna. Jag kan bara tolka det som att han har mer att dölja och att Åsa mycket väl vet vad det handlar om.
Citera
2017-12-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ok, då förstår jag hur du menade. Men Helge gör ju en del utspel mot Åsa, inte minst i samtalen med Eva Lundgren. Men givetvis borde han varit öppnare i rättegångarna. Jag kan bara tolka det som att han har mer att dölja och att Åsa mycket väl vet vad det handlar om.
visst döljer Helge en hel del...
En del svar, och lögner, finns ju här http://fossmo.se/svarar.html

Jag har för mig att någonstans bland svaren så skriver Helge att han också tänker på sina barn (och att han därför inte kan/vill säga sanningen om hur deras mor dog)
Citera
2017-12-09, 15:28
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Citat:

Mönstren fanns ju kvar och kravet på tystnadstvång. I och med att en stor del av allmänhet och frikyrklighet vände sej emot dem gjorde det att de intog förvarsinställning och stängde ännu mer för insyn. Jag kan också
tänka mej att somliga var mer rädda för sanningen än för det de kände till eller rent av inte längre kunde skilja på vad som pågick och vad som var sanning. Insnärjda och manipulerade av Helge och Åsa med flera-det fanns flere pastorer -var de vanliga medlemmarna fast.
Jag tror att Helge var lika mycket och mer ansvarig för somt än Åsa. De var tätt sammansvetsade.
Vad jag inte begriper är att Åsa förlorat två systrar som Helge varit gift med men inte reagerar mer på det. Och att hon fortsätter i samma stil fast det har väl med hennes personlighet att göra.

När det gäller Fält fanns han väl redan där då redan tänker jag så när Helge försvann fanns en tom plats att fylla ? Eller så kom han dit pga det. Men han var ju lika vriden han.

Såna här miljöer har sina egna drivkrafter av manipulatörer och stukade följare som känner sej både förvirrade rädda och maktlösa i sin isolering. När man fastnar i en sån miljö med såna vridna människor som styr förlorar man sej själv och sin självtillit och sin identitet. Man får dessutom varken må dåligt eller ifrågasätta vilket blir som en ångest ( som uppfattad som besättelse) och en psykologisk munkavle. Den som sticker upp blir bestraffad

För mej är det inte konstigt att de stannade. «Utanför» fanns väl inte deras perspektiv så länge de personer fanns som stod ivägen. Utanför bodde ju djävulen och för honlm var de inte skyddade det hade de ju manipulerats att tro Det är mina tankar.
Senast redigerad av Stina-Lina 2017-12-09 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in