Citat:
Ursprungligen postat av
joannaw
Kommer inte ihåg efternamnet (och det kanske inte ska skrivas i träden ändå?). Tror hon har gift till sig annat efternamn än vid den tiden.
Hon var väl barnflicka eller liknande hos Fossmos vid tillfället för Helenes dödsfall. Den dagen om jag kommer ihåg detaljen rätt nattade hon deras bebis och tog de stora barnen till grannen (Fälts?) Sedan stod hon och diskade jättelänge med inspelade predikningar på hög ljudnivå medan allt hände på ovanvåningen.
Jag tänker OM Helge (med eventuella andra bakom) använt sig av medhjälpare vid brotten mot Alexandra och Daniel, lär han ha haft medhjälpare (med hammare?) även vid det här tillfället.
Obs. Jag har ingen aning - gissar bara. Och jag gissar inte i första hand på att Evelinas hjälpt till på det viset. SaFra sprang ju också en hel del där under dagen. PeGe var snabb med att städa undan ev bevismaterial från brottsplatsen.
För Helenes anhöriga kan man önska att Helge eller den som vet berättade vad som egentligen hände. Men H vill väl mest bara bli fri så fort som möjligt kan man tänka.

Ja, Evelina var barnflicka, och det stämmer som du skriver. Minns inte heller alla detaljer.
Tror inte att Fälts bodde där då. Detta var fyra år före mordet på Alexandra och Daniel skottskadades.
Barnen var ju hos någon annan just då (de två äldsta).
Heléne och Helge sades vara magsjuka. Evelina bar väl upp coca cola till dem, ska ju vara bra vid magsjuka.
Sen kan man bara konstatera, att SaFr hittade Heléne i badkaret. Det var väl låst dörr, och Helge?, bad väl honom leta upp något att öppna med, om jag minns rätt i en verktygslåda i klädkammaren.
Ta detta med en nypa salt, minnet kanske sviker efter så lång tid.
Till detta PeGe skrubbande av badrummet innan någon polis fick möjlighet göra brottsplatsundersökning.
Redan när Heléne var på väg med ambulans till sjukhus. Hur tänkte de där?
Senare även omtapetsering av sovrum.
Allt, som hände Heléne och fyra år senare 10 jan 2004 är en tragedi för de drabbade
och inblandade samt berörda anhöriga.