Citat:
Ursprungligen postat av
Grishnac
Förresten, jag sitter egentligen med alldeles åt h-e för gammalt och värdelöst grafikkort och med uppdateringen så går spelet i princip med lägsta grafikinställningen, vilket innebär att allt ser ut som SKIT!
Kortet är ett Radeon GT4800 serie om jag inte är ute och cyklar, det finns också en Catalyst control panel där man kan aktivera "overclock" och jag tänkte "whatta hell" och drog båda reglagen till max......dumt gjort. Då blåskärmade datorn så fort jag startade spelet så nu vågar jag fan inte röra reglagen igen när jag fick tillbaka dom.
Men, skulle det gå att använda funktionen för att få lite bättre fräs på spelet?
Det hjälper alltid något, frågan är hur mycket.
Börja med att klocka 3-4%, kan du spela i 1-2h utan artefakter (konstiga färger/flimmer etc) så höj lite till. Håll koll på temperaturen, börja med att damma ur grafikkorter det brukar sätta igen på ett år. Man kan säga att 70 grader är vad man bör ha även om korten klarar upp emot 90. Börja med ett reglage och avancera därifrån.
Alla grafikkort klarar olika mycket, min (helt annan serie) klarar 25-30%. Har för mig att mitt HD4850 klarade runt 50MHz på båda.
Lär väl göra lite fps och eventuellt att man kan höja ett snäpp.
Lycka till.
Edit: Har du extrem tur kan du (om du har rätt modell) låsa upp "pipelines" med nytt bios och få ett "annat grafikkort", men det är overkill och man bör läsa en hel del innan dess.