Citat:
Ursprungligen postat av
Protonic75
Nu är jag 15år försenad på bollen, men hur har det gått för dig therese?
För mig har det gått bra, men inte tack vare samhället eller rättsväsendet – utan tack vare min familj som hjälpte mig ekonomiskt. Jag fick betala någonstans runt 30-50 000kr så i det stora hela inte så "farligt", men svårt när man levde på socialbidrag.
Bilar som leasades i mitt namn hittades av polisen (4 av 5) och lämnades tillbaka. Bolagen tog bort skulderna eftersom de gjort fel och accepterat falska handlingar. Jag fick sex anmärkningar hos Kronofogden för obetalda fordonsskatter, men de överklagades och ströks efter att Transportstyrelsen slog fast att skulderna var felaktiga.
Bankerna agerade olika – vissa tog bort lån, andra nöjde sig med den första domen. Till slut rättades det mesta till, och jag fick inga riktiga kronofogdeanmärkningar. De skulderna Ingla orsakade mig stod alltid i mitt namn, inte Ingelas, så det är inget hon har hos kronofogden.
För mig var det viktigaste att rentvå mitt namn och kunna få gå vidare. Idag lägger jag ingen energi på det, förutom när medier och Ingela tar upp det igen. Jag hoppas verkligen att hon har förändrats, men jag har svårt och köpa det.
Jag valde att vara med i dokumentären för att ge andra sidan av historien. Annars hade det bara blivit hennes version. Samtidigt ångrar jag det ofta – det ger mig ångest och jag skäms över att ha blivit lurad. Jag är också besviken på att rättegången aldrig fullföljdes.
Det svåraste är ändå att min dotters första tid överskuggas av allt som hände. Inte bara på grund av Ingela, utan för att hennes handlingar utlöste andra problem i mitt liv. Dotterns pappa reagerade dåligt, och det slutade med att han dömdes för grov kvinnofridskränkning mot mig.
Det blev två stora trauman på kort tid. Men idag är det bakom mig. Jag och min dotter lever ett liv vi är nöjda med.