Citat:
Hur hade du reagerat om det stått udda personlighet i domslutet? Eller konstig, ovanlig, speciell personlighet? Samtliga är ju synonymer till säregen, ett ord som nuförtiden inte används i lika stor utsträckning som ordet udda. Att det stod säregen i domen får mig att tro att den som skrev den tillhör en äldre generation - förslagsvis en person som idag är i 60-årsåldern. Kanske då inte så lätt för yngre personer att förstå innebörden av ordet säregen?
Du undrar vad HR bygger sin teori (om säregen personlighet på?)
Jag vill påstå: På alla de saker du själv tar upp! Men här tror jag de sekretessbelagda handlingarna har spelat en avgörande roll. Om så är fallet, kan HR självfallet inte vidareutveckla sitt ställningstagande. Sekretessen sätter ju stopp!
Jag uppfattar domen som oerhört välskriven, pedagogisk och genomtänkt - även empatisk. Inte så att personliga känslor har styrt ordvalet, snarare att den som skrev domen faktiskt besitter kunskap om de neuropsykiatriska funktionshinder KJ lider av.
Till exempel att människor med diagnosen Aspberger inte så sällan drabbas av mentala härdsmältor - det vill säga våldsamma aggressionsutbrott. En provokation, ett uttalande som missuppfattas eller inte förstås, gör att proppen går, det blir kortslutning. Och det är precis det jag tror hände här, och som jag också framfört i tidigare inlägg. KJ hade varit deprimerad under en längre tid, han hyste starka känslor för VB, men hon utnyttjade honom, gav falska förhoppningar, men talade bara om MB. Hon använde KJ som en bricka i spelet. Lekte med honom. Att KJ blev tillintetgjord och förödmjukad är verkligen inte svårt att förstå. Det är ingen ursäkt, dock en förklaring.
Du konstaterar med rätta att utredningen inte visade att KJ hade för vana att hamna i affekt. Nej, det gjorde han inte heller - i alla fall inte när han umgicks med sina airsoftpolare. Jag tror nämligen att han var fullt upptagen med att smälta in till 100 procent. Han la fokus på att anpassa sig. Lugn och fin. I alla lägen. Längtan att få höra till, att accepteras som en del i en gemenskap, är oerhört stark. Men trots ett till synes livligt nätverk, med många aktiviteter och kamrater, är jag övertygad om att KJ kände sig totalt ensam och utanför.
Och jag frågar mig: Vad gör den känslan med en människa?
Du undrar vad HR bygger sin teori (om säregen personlighet på?)
Jag vill påstå: På alla de saker du själv tar upp! Men här tror jag de sekretessbelagda handlingarna har spelat en avgörande roll. Om så är fallet, kan HR självfallet inte vidareutveckla sitt ställningstagande. Sekretessen sätter ju stopp!
Jag uppfattar domen som oerhört välskriven, pedagogisk och genomtänkt - även empatisk. Inte så att personliga känslor har styrt ordvalet, snarare att den som skrev domen faktiskt besitter kunskap om de neuropsykiatriska funktionshinder KJ lider av.
Till exempel att människor med diagnosen Aspberger inte så sällan drabbas av mentala härdsmältor - det vill säga våldsamma aggressionsutbrott. En provokation, ett uttalande som missuppfattas eller inte förstås, gör att proppen går, det blir kortslutning. Och det är precis det jag tror hände här, och som jag också framfört i tidigare inlägg. KJ hade varit deprimerad under en längre tid, han hyste starka känslor för VB, men hon utnyttjade honom, gav falska förhoppningar, men talade bara om MB. Hon använde KJ som en bricka i spelet. Lekte med honom. Att KJ blev tillintetgjord och förödmjukad är verkligen inte svårt att förstå. Det är ingen ursäkt, dock en förklaring.
Du konstaterar med rätta att utredningen inte visade att KJ hade för vana att hamna i affekt. Nej, det gjorde han inte heller - i alla fall inte när han umgicks med sina airsoftpolare. Jag tror nämligen att han var fullt upptagen med att smälta in till 100 procent. Han la fokus på att anpassa sig. Lugn och fin. I alla lägen. Längtan att få höra till, att accepteras som en del i en gemenskap, är oerhört stark. Men trots ett till synes livligt nätverk, med många aktiviteter och kamrater, är jag övertygad om att KJ kände sig totalt ensam och utanför.
Och jag frågar mig: Vad gör den känslan med en människa?
Jag delar till syn till stora delar. Dock uppfattade jag det som hans liv var tämligen tomt och innehållslöst snarast än livligt.
Hans nätverk bestod av den närmaste familjen och air-soft spelarna (där majoriteten hade samma nedsättning som han själv).
Dag och natt flöt ihop i en grå massa.
Så har jag förstått det.
EDIT. Efter hundpromenaden kanske jag ändrat mig ...
__________________
Senast redigerad av Remark 2014-04-17 kl. 23:22.
Senast redigerad av Remark 2014-04-17 kl. 23:22.