2014-04-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Hur hade du reagerat om det stått udda personlighet i domslutet? Eller konstig, ovanlig, speciell personlighet? Samtliga är ju synonymer till säregen, ett ord som nuförtiden inte används i lika stor utsträckning som ordet udda. Att det stod säregen i domen får mig att tro att den som skrev den tillhör en äldre generation - förslagsvis en person som idag är i 60-årsåldern. Kanske då inte så lätt för yngre personer att förstå innebörden av ordet säregen?

Du undrar vad HR bygger sin teori (om säregen personlighet på?)

Jag vill påstå: På alla de saker du själv tar upp! Men här tror jag de sekretessbelagda handlingarna har spelat en avgörande roll. Om så är fallet, kan HR självfallet inte vidareutveckla sitt ställningstagande. Sekretessen sätter ju stopp!

Jag uppfattar domen som oerhört välskriven, pedagogisk och genomtänkt - även empatisk. Inte så att personliga känslor har styrt ordvalet, snarare att den som skrev domen faktiskt besitter kunskap om de neuropsykiatriska funktionshinder KJ lider av.

Till exempel att människor med diagnosen Aspberger inte så sällan drabbas av mentala härdsmältor - det vill säga våldsamma aggressionsutbrott. En provokation, ett uttalande som missuppfattas eller inte förstås, gör att proppen går, det blir kortslutning. Och det är precis det jag tror hände här, och som jag också framfört i tidigare inlägg. KJ hade varit deprimerad under en längre tid, han hyste starka känslor för VB, men hon utnyttjade honom, gav falska förhoppningar, men talade bara om MB. Hon använde KJ som en bricka i spelet. Lekte med honom. Att KJ blev tillintetgjord och förödmjukad är verkligen inte svårt att förstå. Det är ingen ursäkt, dock en förklaring.

Du konstaterar med rätta att utredningen inte visade att KJ hade för vana att hamna i affekt. Nej, det gjorde han inte heller - i alla fall inte när han umgicks med sina airsoftpolare. Jag tror nämligen att han var fullt upptagen med att smälta in till 100 procent. Han la fokus på att anpassa sig. Lugn och fin. I alla lägen. Längtan att få höra till, att accepteras som en del i en gemenskap, är oerhört stark. Men trots ett till synes livligt nätverk, med många aktiviteter och kamrater, är jag övertygad om att KJ kände sig totalt ensam och utanför.
Och jag frågar mig: Vad gör den känslan med en människa?

Jag delar till syn till stora delar. Dock uppfattade jag det som hans liv var tämligen tomt och innehållslöst snarast än livligt.

Hans nätverk bestod av den närmaste familjen och air-soft spelarna (där majoriteten hade samma nedsättning som han själv).

Dag och natt flöt ihop i en grå massa.

Så har jag förstått det.

EDIT. Efter hundpromenaden kanske jag ändrat mig ...
Senast redigerad av Remark 2014-04-17 kl. 23:22.
Citera
2014-04-17, 23:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag delar till syn till stora delar. Dock uppfattade jag det som hans liv var tämligen tomt och innehållslöst snarast än livligt.

Hans nätverk bestod av den närmaste familjen och air-soft spelarna (där majoriteten hade samma nedsättning som han själv).

Dag och natt flöt ihop i en grå massa.

Så har jag förstått det.
Sen sådant som Fallen Angel är nog jämförbart med jul- och nyårsafton för andra.
Citera
2014-04-17, 23:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Från att få sitt åtal reducerat från mord till dråp och fått straffet sänkt med fyra år från tingsrätt så anser jag att de fått fett med stryk, dessutom så yrkade de för arton år i deras slutplädering.

KJ är dömd som skyldig men inte så djävla skyldig som åklagarteamet hävdade.

KJ är nog mer skyldig än vad både du och hovrätten har förstått. Mordet på VB var tillräckligt noggrant planerat för att alla bevis praktiskt taget var eliminerade - schabblet med blodbesudlingen var egentligen allt av substans som var riktigt användbart av åklagarna - hade inte blodbesudlingen påträffats så hade KJ troligtvis inte ens blivit häktad. Men i KJ:s bok har ingenting hänt som inte kan bevisas mot honom, så det skulle inte förvåna att han räknar med att bli helt frikänd efter en resningsansökan - tror han känner sig väl rustad bakom sina bokstavskombinationer, vilka han för övrigt inte själv behöver påpeka, det hjälper domstolen honom med, samt den erkänt skicklige Thomas Olsson vid sin sida. Gissar att KJ kan vara en av de mest kallblodiga av sin sort som en svensk domstol har haft att göra med på många år.
Citera
2014-04-17, 23:26
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag skulle tro att han gjorde det. Nåt sånt rättsfall hänvisade han till i alla fall under slutpläderingen:

Och gör man det först under slutpläderingen, kan ju inte ÅK göra ett skit.

Tack för den! Det delen av domstolsreferatet hade gått mig förbi.

Även om det är vanskligt att bedöma strategin utifrån utgången av den, så får man väl ändå säga att det var skickligt gjort av TO att dra upp fallet.
Citera
2014-04-17, 23:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Häng med i tråden. Frågan är besvarad tidigare. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Det är Hamilkars gissning som får stå för honom. Att högre rätt ibland knäpper lägre rätt eller att åklagare får sig en juridisk avhyvling ingår i hackordningen i den alltjämt ganska hierarkiska värld som domstolsväsendet på många sätt är. Så visst. Men det är en gissning. Vad vi har att gå på från domen har jag flerfaldiga gånger citerat i tråden och tänker inte göra igen. Hovrätten fann att förundersökningen bedrivits på ett bra sätt men att den i resultatdelen hade vissa brister. Det kan inte gärna ses som "kritik" - särskilt inte från människor som lever i den här världen och vet att utredningar sällan eller aldrig förmår att besvara alla frågor man vill ha svar på. Man konstaterar ett sakförhållande och finner att det sakförhållandet påverkar straffmätningen, dock inte skuldfrågan.

Det är vad som kan utläsas ur domen. Allt annat är spekulationer.
Citera
2014-04-17, 23:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det är rädda människor som ropar på hårdare straff och mer poliser, typ sverigedemokrater och moderater.
I det här fallet finns det tillräckligt med rimligt tvivel och domen blev således en halvmessyr, så om det är nån som ska stå vid skampålen är det hovrätten.
Det fanns i vart fall inget som helst tvivel angående den åtalades skuld.
Den skulden är spikad så mycket det bara går.

Att domen blev som du beskriver en "halvmesyr" hänger mest samman med att man
var ett litet gäng med blödiga tanter som hade att döma i målet och helt enkelt tyckte lite
synd om styckmördaren och lät honom slippa undan billigare än någon rimligen kunde
föreställa sig på förhand.
Det är fan rent otillständigt.
En skymf mot offret och hennes anhöriga, det är vad det är frågan om faktiskt.
Senast redigerad av Grandioso 2014-04-18 kl. 00:07.
Citera
2014-04-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej inte alls - den har ju absolut ingenting att göra med osäkerheten kring hur själva mordet gick till.

Jag tror dom som sitter och spekulerar över att ett gäng relativt höga domstolsjurister skulle känna sig vara på gränsen till rimligt tvivel men inte "våga" gå över gränsen och istället lösa det med en straffrabatt har en dålig insikt i hur jurister tänker och vad de känner inför de grundläggande principerna i sin yrkesutövning. Jag tror man ska undvika att göra kvasipsykologiska analyser av vad som rört sig i deras medvetande och istället i första hand läsa innantill om vad de skriver i domen. De är säkra på att det inte finns någon annan rimlig förklaring till händelserna än att Kristoffer mördade Vatchareeya. De är osäkra på hur mordet gick till och medger att det egentligen saknas all bevisning för detta utöver offrets skador. Resonemanget är egendomligt på sätt och vis, men såvitt jag kan bedöma inte på något vis utanför ramarna. Det förtjänar att sägas tusen gånger och sen igen att juridik varken är eller kan vara en exakt vetenskap.
Förekommer det i något tidigare brottsfall att fordon som figurerat i en utredning byter fordonsdata för att nästa ägare inte ska bli stalkad? (en variant av Witness Protection Program) Nu undrar du säkert hur det står till, men frågan är seriös och nykter, faktiskt.
Citera
2014-04-18, 00:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Fnurra-pa-traden menar säkert Hamilkars kritik: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
KJ fick halva straffet för utredningen var kass.
Det var inte det jag sa. Hur kass utredningen är beror på hur den har utförts, inte på dess resultat. Jag tycker inte att det finns minsta anledning till att rikta kritik mot att mordvapnet inte har återfunnits - det har gm säkerligen sett till att undanskaffa ordentligt som fan. Inte heller är det självklart att utredningen i sig är kass för att brottsplats saknas. Däremot blir det ju fler luckor i gärningsbeskrivningen med det utfallet, och hovrätten sköt in sig på de luckorna och - på ett rätt psykologiskt naivt sätt - på att den tilltalade är rätt eljest.

För övrigt är 10/14 = 0.714, vilket inte låter sig approxieras till hälften med någon sannfärdighet.
Citera
2014-04-18, 00:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det var inte det jag sa. Hur kass utredningen är beror på hur den har utförts, inte på dess resultat. Jag tycker inte att det finns minsta anledning till att rikta kritik mot att mordvapnet inte har återfunnits - det har gm säkerligen sett till att undanskaffa ordentligt som fan. Inte heller är det självklart att utredningen i sig är kass för att brottsplats saknas. Däremot blir det ju fler luckor i gärningsbeskrivningen med det utfallet, och hovrätten sköt in sig på de luckorna och - på ett rätt psykologiskt naivt sätt - på att den tilltalade är rätt eljest.

För övrigt är 10/14 = 0.714, vilket inte låter sig approxieras till hälften med någon sannfärdighet.
Åklagaren yrkade 18 år, målsägandebiträdet livstid. 10 år är en god approximation av hälften.
Citera
2014-04-18, 00:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Från att få sitt åtal reducerat från mord till dråp och fått straffet sänkt med fyra år från tingsrätt så anser jag att de fått fett med stryk, dessutom så yrkade de för arton år i deras slutplädering.

KJ är dömd som skyldig men inte så djävla skyldig som åklagarteamet hävdade.
Så kan man inte resonera. Det är ett totalt juridiskt resonemang. Skuld och brottets allvar är två helt olika saker.
Citera
2014-04-18, 00:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Åklagaren yrkade 18 år, målsägandebiträdet livstid. 10 år är en god approximation av hälften.
Så går det ju inte att resonera! Fjorton år var vad som var dömt i tingsrätten, det är det enda man har att gå på. Vad en åklagare eller ett målsägandebiträde önskar är rätt ointressant. Och åklagaren skulle inte ha fått igenom 18 år i HovR annars heller. Högsta tänkbara straff var sexton år. De vid tidsbegränsning maximala arton minus de två ganska obligatoriska årens avdrag för hans diagnoser.
Citera
2014-04-18, 00:26
Medlem
Citat:
Det var inte det jag sa. Hur kass utredningen är beror på hur den har utförts, inte på dess resultat.

Så det finns inget samband där emellan? Menar du? Ingen kausalitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in