2014-04-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Vad är "normal mängd näsblod"? Men om man blöder ordentligt, så det rinner/forsar bör man nog stå över listen för att få den mängden. I ett papper, ett klädesplagg/väska eller textilmaterial så krävs först mättnad, och det blir en hel del innan det rinner/droppar.

Ingen kriminaltekniker har preciserat mängden. Men omfattande var den inte.
Citera
2014-04-16, 01:25
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Har en fråga angående bevisvärdering med blodet i bagaget.

Bil funnen som är besudlad med blod i bagage, då undrar man, vilka har åkt i bilen?

Slutsats: förhöra alla som har åkt i bilen som kan ses som misstänkta eller eventuella vittnen på iakttagelser runt bil och bagage.

Inget spår vid ratt eller några andra interiörer som setts över hittas (vilket ofta förväntas då man enkelt kan koppla det till en eventuell sittplats eller annan vittnesiaktagelse som styrker besudlingarna)

Här bör ALL bagage som färdats i och runt bilen med dessa individer setts över men har ej gjorts.

Så frågan lyder: Blir det inte svårt då att koppla ihop besudlingen men just en av individerna?

Och då enbart pga. Man ej fann besudlingar i resterande bil, sen förstår jag att i en utredning så är det nog enkelt att glömma att tänka ett steg längre, att man kanske en dag ifrågasätts, att statistiken brukar tala för utredningen så att säga. Därav att man ska ha öppen vy, men alla blir ju hemma blinda på sin egen plan.

Då undras hur detta tolkas i ett senare skede hos rätten
Ska de tolka så? Och hur blir dom tvungna att värdera det när den infon saknas?
Behöver dom inte bry sig om det? Eller är det ditt problem att du skjutsade runt på fel folk?

Mvh.

Bra tænkt !
Citera
2014-04-16, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen kriminaltekniker har preciserat mängden. Men omfattande var den inte.

Nej precis, men om blodet kommer från en väska, tröja/textilmaterial så var det en omfattande mängd blod på det föremålet innan det avger den "lilla" mängd som återfanns på listen.
Citera
2014-04-16, 01:31
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Bra tænkt !

Tackar

Som de frågorna kan man svara på för det är viktigare för tråden än min kunskap
Citera
2014-04-16, 01:33
Medlem
Citat:
Tackar för upplysningen i elfte timmen.
Eller jag väljer att kalla det en påminnelse. Minnet svek inte bara i Boden

...men kan du gärna välja att svara på någon annan av mina mycket viktigare frågor några sidor bakåt istället? Vore tacksamt.
Har låst allt i tråden men har inte sett några viktiga frågor från dig.
Om några timmar kommer ändå det stora svaret på frågornas fråga vad gäller mordet på VB och förhoppningsvis dör tråden ut.

Jag gissar att hovrätten fastställer domslutet, dvs. dömer KJ för mord till 16 års fängelse. Hovrätten behöver då inte skriva några skäl utan kan hänvisa till att inget nytt av betydelse har framkommit och att hovrätten delar tingsrättens bedömning. Jag gissar dock att hovrätten väljer att skriva om tingsrättens dom med en mer tydlig skrivning om varför KJ skall dömas och slutligen gissar jag att hovrätten väljer att ge TO en knäpp på näsan för sitt utpekande av MB som trolig GM.
Tre gissningar så nu får jag snart se hur fel eller rätt jag hade.
Citera
2014-04-16, 01:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Eftersom du uppenbarligen kastat dig in i tråden i elfte timmen och utan koll bör jag kanske upplysa om att i domstolen tillämpas omedelbarhetsprincipen så rätten ser inte slasken, eftersom den per definition inte har med målet att göra, men inte heller FUP. Domstolen skall döma utifrån vad som presenteras vid rättegången, såväl muntlig som skriftlig bevisning, men skall inte och får inte läsa FUP i övrigt och får definitivt inte grunda domen på sådant som står i FUP men som inte presenterats vid rättegången.

Om man lyssnar på banden prasslar det rätt mycket och man hänvisar till sidor i ett dokument. Vilket?
Den där principen verkar vara lite osäker i dagens IT-värld. Många kompetenta FB-spanare, utom Mboudine, har ju lagt ner mycket mer tid att snoka i FUP än någon av bödlarna.
Citera
2014-04-16, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Nej precis, men om blodet kommer från en väska, tröja/textilmaterial så var det en omfattande mängd blod på det föremålet innan det avger den "lilla" mängd som återfanns på listen.

Blodet fanns företrädesvis på just listen.

EDIT. Varför markerade inte Uno listen, utan just mattan?
Senast redigerad av Remark 2014-04-16 kl. 01:45.
Citera
2014-04-16, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om man lyssnar på banden prasslar det rätt mycket och man hänvisar till sidor i ett dokument. Vilket?
Den där principen verkar vara lite osäker i dagens IT-värld. Många kompetenta FB-spanare, utom Mboudine, har ju lagt ner mycket mer tid att snoka i FUP än någon av bödlarna.
1. Åklagare, advokater, och vem som helst utom domstolen får läsa FUP hur mycket de vill.
2. FUP innehåller förutom förhörsprotokoll skriftlig bevisning som åberopats till i ansökan om stämning. Självfallet måste domstolen läsa den skriftliga bevisningen.
3. Åklagare, försvarare, och målsägandebiträde, har möjlighet att läsa upp och åberopa uppgifter i förhöret om personen som hörs i domstolen ändrar uppgifter eller inte minns vad den har sagt tidigare.
Alllt detta är lagstadgat och ingen nyhet och har absolut ingget att göra med dagens IT-värld.
Citera
2014-04-16, 01:46
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Har låst allt i tråden men har inte sett några viktiga frågor från dig.
Om några timmar kommer ändå det stora svaret på frågornas fråga vad gäller mordet på VB och förhoppningsvis dör tråden ut.

Jag gissar att hovrätten fastställer domslutet, dvs. dömer KJ för mord till 16 års fängelse. Hovrätten behöver då inte skriva några skäl utan kan hänvisa till att inget nytt av betydelse har framkommit och att hovrätten delar tingsrättens bedömning. Jag gissar dock att hovrätten väljer att skriva om tingsrättens dom med en mer tydlig skrivning om varför KJ skall dömas och slutligen gissar jag att hovrätten väljer att ge TO en knäpp på näsan för sitt utpekande av MB som trolig GM.
Tre gissningar så nu får jag snart se hur fel eller rätt jag hade.

Du menar att du missat alla mina frågetecken men läst allt? Aja
Då tror jag nog någon annan är mer kapabel till att svara på mina frågor i såna fall, för ett frågetecken är väl minimum att känna igen, kan jag känna.
Men så tack iallafall.

En fråga löd...

Citat:
Har en fråga angående bevisvärdering med blodet i bagaget.

Bil funnen som är besudlad med blod i bagage, då undrar man, vilka har åkt i bilen?

Slutsats: förhöra alla som har åkt i bilen som kan ses som misstänkta eller eventuella vittnen på iakttagelser runt bil och bagage.

Inget spår vid ratt eller några andra interiörer som setts över hittas (vilket ofta förväntas då man enkelt kan koppla det till en eventuell sittplats eller annan vittnesiaktagelse som styrker besudlingarna)

Här bör ALL bagage som färdats i och runt bilen med dessa individer setts över men har ej gjorts.

Så frågan lyder: Blir det inte svårt då att koppla ihop besudlingen men just en av individerna?

Och då enbart pga. Man ej fann besudlingar i resterande bil, sen förstår jag att i en utredning så är det nog enkelt att glömma att tänka ett steg längre, att man kanske en dag ifrågasätts, att statistiken brukar tala för utredningen så att säga. Därav att man ska ha öppen vy, men alla blir ju hemma blinda på sin egen plan.

Då undras: hur detta tolkas i ett senare skede hos rätten
Ska de tolka så? Och hur blir dom tvungna att värdera det när den infon saknas?
Behöver dom inte bry sig om det? Eller är det ditt problem att du skjutsade runt på fel folk?

Mvh.
Senast redigerad av Imthisnice 2014-04-16 kl. 01:54.
Citera
2014-04-16, 01:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Blodet fanns företrädesvis på just listen.

Inga exakta mängder har angetts någonstans i FUP. Experiment i tråden har visat att blodet på listen kan ha varit en droppe som runnit och sen påvisats med BlueStar som gör att det ser mer ut än det är. Det syntes inte med blotta synen så det måste ha varit extremt tunt då bilen är grå.
Citera
2014-04-16, 01:49
Medlem
Omedelbarhetsprincipen.
Rättegångsbalken 30 kap 2 §
Om huvudförhandling har hållits, skall domen grundas på vad som förekommit vid förhandlingen.

Hänvisning till vad som sagts i polisförhör.
Rättegångsbalken 36 kap 16!§
Vid ett vittnesförhör får det som vittnet tidigare har berättat inför rätta eller inför åklagare eller polismyndighet läggas fram endast när vittnets berättelse vid förhöret avviker från vad han eller hon tidigare har berättat eller när vittnet vid förhöret förklarar att han eller hon inte kan eller inte vill yttra sig.
Citera
2014-04-16, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inga exakta mängder har angetts någonstans i FUP. Experiment i tråden har visat att blodet på listen kan ha varit en droppe som runnit och sen påvisats med BlueStar som gör att det ser mer ut än det är. Det syntes inte med blotta synen så det måste ha varit extremt tunt då bilen är grå.

Jodå, lyssna på ljudfil med DL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in