2014-04-17, 20:57
  #35413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Ang. Din spoiler:

Jag är tvåbarnspappa med eget företag där jag arbetar heltid. Jag har sedan hösten studerat vid vuxenutbildningen meden hastighet över 150% med bra betyg. Samtidigt har jag ett hem att sköta men hinner ändå leka med barnen, kolla hockey dricka öl och slösurfa i mängder. Jag har till och med tid över.

Vad gör så många 18-åringar, som går gymnasiet och bor hemma, som tar sån tid att de inte hinner med att plugga? Wow?

Med "plugga" menade jag enbart den förberedelse, t.ex. att plugga obskyra ord, som görs för att nå ett bra resultat på högskoleprovet.

Jag själv, som 18-åring, gör inte mycket annat än att plugga om vi tar med den tiden som jag lägger på skolarbete. Men jag är övertygad om att detta är ett ovanligt fenomen bland mina jämnåriga och att den generella gymnasiestuderande inte gör mycket produktivt utöver den schemalagda undervisningen.

Det jag skrev i spoilern är alltså endast en påminnelse till mig själv att jag även skall använda den resterande tiden till att plugga. T.ex. på bussen till skolan eller under de raster vi har mellan undervisningar.

Att slösurfa och skriva här på forumet är egentligen inte produktivt men det är ett sätt för att "skriva av sig" eller för att återfå motivationen med hjälp från andra skribenter medan man tar en paus från pluggandet.
__________________
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-04-17 kl. 21:03.
Citera
2014-04-17, 21:18
  #35414
Medlem
Hur uppfattade ni det senaste provet dvs 5 april i år jämfört med närmast föregående prov dvs hösten 2013? Tror ni normeringen på provet nyligen kommer skilja sig ifrån det närmast föregående provet? Iså fall varför?

Mvh
Citera
2014-04-17, 21:18
  #35415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Med "plugga" menade jag enbart den förberedelse, t.ex. att plugga obskyra ord, som görs för att nå ett bra resultat på högskoleprovet.

Jag själv, som 18-åring, gör inte mycket annat än att plugga om vi tar med den tiden som jag lägger på skolarbete. Men jag är övertygad om att detta är ett ovanligt fenomen bland mina jämnåriga och att den generella gymnasiestuderande inte gör mycket produktivt utöver den schemalagda undervisningen.

Det jag skrev i spoilern är alltså endast en påminnelse till mig själv att jag även skall använda den resterande tiden till att plugga. T.ex. på bussen till skolan eller under de raster vi har mellan undervisningar.

Att slösurfa och skriva här på forumet är egentligen inte produktivt men det är ett sätt för att "skriva av sig" eller för att återfå motivationen med hjälp från andra skribenter medan man tar en paus från pluggandet.

Min post var medhåll till det du skrev. Vi har alla tid om vi lägger upp det rätt men ändå så väljer många att köra med den ursäkten i många olika sammanhang. Hinner man inte med något man behöver handlar det snarare om dåliga prioriteringar.

Hoppas du lyckas hålla motivationen uppe fram till hösten! Det tror jag blir det svåraste för min del.
Citera
2014-04-17, 21:41
  #35416
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Hur uppfattade ni det senaste provet dvs 5 april i år jämfört med närmast föregående prov dvs hösten 2013? Tror ni normeringen på provet nyligen kommer skilja sig ifrån det närmast föregående provet? Iså fall varför?

Mvh
Jag fick 71 rätt på kvant i höstas men nu skrev jag 57 rätt. Det berodde mest på att jag hade lite otur på första provpasset. Normeringen på verbal kommer däremot vara högre än på många år eftersom det var lättare än föregående år.
Citera
2014-04-17, 21:47
  #35417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Min post var medhåll till det du skrev. Vi har alla tid om vi lägger upp det rätt men ändå så väljer många att köra med den ursäkten i många olika sammanhang. Hinner man inte med något man behöver handlar det snarare om dåliga prioriteringar.

Hoppas du lyckas hålla motivationen uppe fram till hösten! Det tror jag blir det svåraste för min del.

Det är helt korrekt det du skriver och jag instämmer med att det är motivationen som bestämmer huruvida vi kommer att lyckas hålla oss plikttrogna till de planer vi har smidat.

Det är en stor satsning och därmed en stor besvikelse om jag inte klarar av detta! Men detta kommer att gå bra!
Citera
2014-04-17, 22:26
  #35418
Medlem
Pastmasters avatar
Fel tråd.
Citera
2014-04-17, 23:39
  #35419
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Det blir raka vägen tillbaka till matte 1b för din del. Och statistik från matte 2b i kombination med gamla DTK-uppgifter från HP-reformen hösten 2011.


Då kör vi på det
Citera
2014-04-18, 00:30
  #35420
Medlem
r4ll3s avatar
Jag försöker fundera lite här. Jag är på det klara med var mina brister ligger. Det är främst på ORD, LÄS och MEK. Pastmaster och en vän till mig är båda lika på det sättet att de höjt sig rejält på LÄS. Min vän hade 19/20 på LÄS och Pastmaster 20/20. Båda har haft samma strategi, de har köttat igenom massa gamla LÄS-prov och till slut har det bara fallit för dem. Att lösa LÄS-uppgifter blir självklart tydligen.

Min vän har även rekommenderat Axess och att jag ska läsa så utmanande texter och intala mig själv att de är intressanta, tror Pastmaster är inne på nåt liknande. Så jag tänker köra på det samtidigt som jag går igenom massa gamla LÄS-prov.

På ORD drar jag igenom massa memrise-listor. Detta hjälper ju även för MEK.

ELF presterar jag redan bra på (18/20 två senaste proven) men ska satsa på 20/20 på nästa eftersom ELF är ganska enkelt. Här köttar jag gamla prov (gamla prov på tid är bästa sättet att plugga inför HP IMO) men kan även kombinera med nån tidskrift och engelsk ordlista på Memrise. Kanske någon intressant bok.

På XYZ hamnar jag ofta runt 21/24 eller 22/24, jag måste ha alla rätt. Jag är bra på matte. Är det verkligen värt för mig att gå igenom Matte A&B böckerna igen? I så fall borde jag satsa på de svåra uppgifterna kanske.

På KVA, samma sak som ovan.

NOG finns så mycket att träna på redan i och med alla gamla prov. Bästa sättet att träna på är att göra dem på tid. Får nästan alltid alla rätt.

DTK, samma som NOG. Gör bara gamla uppgifter. På DTK har jag faktiskt fortfarande lite problem med skalningen att mäta med linjal och göra om. Det måste jag träna på, samt huvudräkning är jätteviktigt. Mental calculation finns om man söker på google.


Mitt problem är XYZ och KVA som jag inte ser hur jag ska skaffa dem sista poängen. Det är alltid någon uppgift jag inte kan lösa. Jag har Matematik 3000 för kurs A och B (NV/TE-programmen), tror ni repetition av det även kan hjälpa en som känner att den kan allt?
Citera
2014-04-18, 01:07
  #35421
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag försöker fundera lite här. Jag är på det klara med var mina brister ligger. Det är främst på ORD, LÄS och MEK. Pastmaster och en vän till mig är båda lika på det sättet att de höjt sig rejält på LÄS. Min vän hade 19/20 på LÄS och Pastmaster 20/20. Båda har haft samma strategi, de har köttat igenom massa gamla LÄS-prov och till slut har det bara fallit för dem. Att lösa LÄS-uppgifter blir självklart tydligen.

Min vän har även rekommenderat Axess och att jag ska läsa så utmanande texter och intala mig själv att de är intressanta, tror Pastmaster är inne på nåt liknande. Så jag tänker köra på det samtidigt som jag går igenom massa gamla LÄS-prov.

På ORD drar jag igenom massa memrise-listor. Detta hjälper ju även för MEK.

ELF presterar jag redan bra på (18/20 två senaste proven) men ska satsa på 20/20 på nästa eftersom ELF är ganska enkelt. Här köttar jag gamla prov (gamla prov på tid är bästa sättet att plugga inför HP IMO) men kan även kombinera med nån tidskrift och engelsk ordlista på Memrise. Kanske någon intressant bok.

På XYZ hamnar jag ofta runt 21/24 eller 22/24, jag måste ha alla rätt. Jag är bra på matte. Är det verkligen värt för mig att gå igenom Matte A&B böckerna igen? I så fall borde jag satsa på de svåra uppgifterna kanske.

På KVA, samma sak som ovan.

NOG finns så mycket att träna på redan i och med alla gamla prov. Bästa sättet att träna på är att göra dem på tid. Får nästan alltid alla rätt.

DTK, samma som NOG. Gör bara gamla uppgifter. På DTK har jag faktiskt fortfarande lite problem med skalningen att mäta med linjal och göra om. Det måste jag träna på, samt huvudräkning är jätteviktigt. Mental calculation finns om man söker på google.


Mitt problem är XYZ och KVA som jag inte ser hur jag ska skaffa dem sista poängen. Det är alltid någon uppgift jag inte kan lösa. Jag har Matematik 3000 för kurs A och B (NV/TE-programmen), tror ni repetition av det även kan hjälpa en som känner att den kan allt?

Räcker med matte 1b och statistik i 2b. Jag minns inte att vi hade statistik i matematik 3000 i B-kursen. Jag kommer bara ihåg den tråkiga sannolikhetsläran med träddiagram och kast med tärningar, osv.
Göran Perssons förlovade flumskola med oengagerade lärare och korta undervisningar. Resultaten i PISA-undersökningen dalade så in i under hela 2000-talet. Det märks att mina kunskaper var bara ytinlärning från Ma A till B. De som skriver enkelt 1.9 eller 2.0 på kvant hade lätt för matte A och B.
Det började inte bra för mig förrän i Ma C och uppåt.
Citera
2014-04-18, 02:16
  #35422
Medlem
Om jag fick 48 på verbala och 53 på den kvantitativa (Totalt 101), är det då orimligt att dra slutsatsen att jag kommer lägga mig runt 1.2-1.4?
Citera
2014-04-18, 08:15
  #35423
Medlem
Mumin2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurrHurr
Om jag fick 48 på verbala och 53 på den kvantitativa (Totalt 101), är det då orimligt att dra slutsatsen att jag kommer lägga mig runt 1.2-1.4?

Låter rimligt. Du hamnar nog på 1.3.
Citera
2014-04-18, 15:27
  #35424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Med "plugga" menade jag enbart den förberedelse, t.ex. att plugga obskyra ord, som görs för att nå ett bra resultat på högskoleprovet.

Jag själv, som 18-åring, gör inte mycket annat än att plugga om vi tar med den tiden som jag lägger på skolarbete. Men jag är övertygad om att detta är ett ovanligt fenomen bland mina jämnåriga och att den generella gymnasiestuderande inte gör mycket produktivt utöver den schemalagda undervisningen.

Det jag skrev i spoilern är alltså endast en påminnelse till mig själv att jag även skall använda den resterande tiden till att plugga. T.ex. på bussen till skolan eller under de raster vi har mellan undervisningar.

Att slösurfa och skriva här på forumet är egentligen inte produktivt men det är ett sätt för att "skriva av sig" eller för att återfå motivationen med hjälp från andra skribenter medan man tar en paus från pluggandet.


Skulle rekomendera dig att plugga smart istället, tid in är inte alltid effektiv tid, alltså du kanske skulle kunnat få samma resultat på mindre tid om du lagt upp det snyggare och pluggat mer effektivt.

Finns flera böcker och sidor om studieplugg och smartpluggande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in