Citat:
Ursprungligen postat av
U-166
Jag får ungefär 1,35-1,4 på HP nu i vår. Jag har sökt juristprogrammet som förstahandsval. Dock är lägsta HP-resultatet 1,45. Jag har även ett omdöme från folkhögskola och efter att ha läst så vekar det tydligen dra lott om vem som blir antagen via den kvoten (förutsatt att man innehar lika meriter givetvis)
Som andrahandsval har jag naturvetenskapligt basår, ett basår hängivet åt matematik intalar jag mig själv kommer höja mitt nuvarande resultat på den kvantitativa delen som ligger på 0,9.
Hur mycket har ni som höjt era kvantitativa resultat höjt er? Tror ni det är möjligt att höja sig till 1.4-1.5 på kvantitativa genom basår?
Jag höjde mig från 1,7 till 2,0 (9 råpoäng) på ett halvår genom att endast plugga klart Ma4 i skolan, dessutom var det en hel sommar mellan proven så det var absolut inte plugg på heltid. För mig handlade det mycket om snabbhet, att inte fastna och övertänka uppgifter som man egentligen kan läsa rätt snabbt. Med effektivare problemlösning fick jag mer tid över till DTK som var min absolut sämsta del, fick 14/24 första året vilket enligt mig är under all kritik då alla svar är mitt framför ögonen på dig på DTK. Det handlar helt enkelt om tid och hur snabb du är på den delen.
Mycket frågor nu om det är värt att plöja Ma1 / Ma2 inför HP. Min åsikt är att detta endast behövs ifall du känner dig riktigt kass på matten, kanske inte har pluggat på 2-3 år och känner dig helt chanslös mot många uppgifter på HP-matten. Annars skulle jag absolut rekommendera att köra gamla prov, pröva lite interaktiva prov. Finns massa sidor som är gratis, bara att googla. Sen har du ju HP-guiden om du verkligen vill satsa. Har själv aldrig använt HPG men har hört av flera andra att det ska vara väl värt pengarna om du använder forumet och provbanken flitigt. Det blir vad man gör det till.
Mycket av färdigheterna på HP handlar om hur bra man är på att skriva prov överlag. Jag har alltid gillat tävlingssituationer och njuter nästan av hetsen innan ett kursprov när alla får hjärtklappning. Det gäller att hitta lugnet och kunna använda pressen till din fördel. Hur man övar detta vet jag inte, men det är förmodligen något som kommer naturligt om man pluggar gymnasiet och gör det bra.