2014-04-17, 11:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Ja, det anser jag mig kunna tycka eftersom jag lägger min tillit till PON.

http://www.jus.umu.se/digitalAssets/13/13630_arvid-brogren.pdf

Citerar:
"PON fungerar som en domstol i ärendena och är sammansatt av journalister, jurister samt representanter från allmänheten. Om PON i de ärenden som hänskjutits från PO finner att en överträdelse av god publicistisk sed har skett och tidningen ska klandras skickas beslutet till både tidningen och anmälaren. Tidningen är då skyldig att publicera PONs uttalande. Jämte detta är tidningen skyldig att betala en expeditionsavgift på maximalt 25 000 kronor."

"4 Rätten till en rättvis rättegång Rätten till en rättvis rättegång enligt EKMR regleras i artikel 6 och innefattar ett vitt spektrum av rättigheter. Artikel 6 är indelad i tre stycken. Det första stycket fokuserar på rättigheter i relation till domstolen och processen. Där anges bland annat att rättegångar och framför allt domar ska vara offentliga. Vidare anges även att en rättegång ska ske inom skälig tid framför en opartisk domstol. Stycke nummer tre stadgar de minimirättigheter som ska tillhandahållas alla som är anklagade för ett brott i ett konventionsland. Oskyldighetspresumtionen anges i artikelns andra stycke och är formulerad som följer; ”Var och en som blivit anklagad för brott skall betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts.” 4.1 Oskyldighetspresumtionen i EKMR Tillämpningen av oskyldighetspresumtionen har utöver den definition som finns i artikel 6 ytterligare specificerats genom olika rättsfall från Europadomstolen. Oskyldighetspresumtionen innebär att medlemmarna av domstolen när de fullgör sina åtaganden inte ska ha en förutfattad mening om en åtalads skuld och att bevisbördan ska falla på åklagaren. Allt tvivel ska bedömas till den åtalades fördel.17 Det faktum att oskyldighetspresumtionen enligt vad som sägs i artikel 6(2) endast blir aktuell när en person är ”anklagad för brott” gör att en begränsning av artikeln sker till vissa omständigheter. Oskyldighetspresumtionen enligt EKMR kan till exempel inte åberopas när en person endast är misstänkt för ett brott (med vissa undantag), häktad för utlämning eller deportation vilka inte innehåller en brottsanklagelse.18 4.1.1 Tidsaspekter - När inträder oskyldighetspresumtionen För att kunna studera tillämpningen av oskyldighetspresumtionen är det nödvändigt att göra en tidsbestämmelse av när oskyldighetspresumtionen träder in i ett fall och hur länge den är giltig. Den bortre gränsen torde finnas direkt definierad i konventionstexten där det uttryckligen står att den som är anklagad för brott ska betraktas som oskyldig till dess att dom fallit. Trots denna formulering fortsätter oskyldighetspresumtionen att löpa om det blir en frikännande dom. Yttranden från domstolen eller andra direkt bundna myndighetspersoner om den frikändes skuld utgör alltså en överträdelse av oskyldighetspresumtionen även om de sker efter att en person frikänts."

Förstår du hur viktigt det är för svenskt rättssamhälle att media att upprätthåller detta?
Speciellt i ett styckmord med dålig utredning
Du med din rättspatos förstår ju exakt vad jag menar.

och de går tillochmed så långt som de gjorde med att referera till en Palme utredare (borde man veta bildar opinion.) som påstås uttala sig att detta är ett solklart fall, då bör man krypa in under som sten igen och aldrig mer tala om detta fall!
Och om man gör bör man se till att länken till dementin är nära till hands!

Kan du vänligen länka den?
Har ej sett någon?

Men snälla du - jag ifrågasätter inte PON:s bedömning av artikeln på minsta vis. Jag skrev också redan från början "i stort sett". Jag ifrågasätter endast din och Fnurrans idé om att den kan användas för att dra slutsatser om hur tidningarna i stort bevakat målet.

Det måste väl ändå vara möjligt att begripa detta enkla faktum - t.o.m. för vår juridikexpert "Fnurran-jag-vet-inte-skillnaden-på-praxis-och-doktrin-i-tråden"
Citera
2014-04-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Märkligt att du inte kan tycka att den är intressant. På VB har man hittat tejpbitar som enligt SKL troligtvis kommer från samma rulle som man hittat hemma hos KJ. På rullen finns dessutom VB's blod.

Skulle den inte vara intressant bara för att den låg på ett skåp och inte på golvet? Det fanns faktiskt en hel del andra saker i KJ's lägenhet som inte låg på golvet.

Tejprullen skulle ju till och med vara intressant även om inte VBs blod fanns på den. Som det är nu finns blodet och det kan komma från en levande, döende eller sen 20 minuter död VB.

Nu dömde du själv ut den som bevis.
Citera
2014-04-17, 11:11
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu dömde du själv ut den som bevis.
Varför det? Tejpbitarna på VB kommer ju troligtvis från samma tejprulle. Fast det inte går att visa att blodet kommer från en död VB. Om det sen är indicium eller bevis kan såklart diskuteras. Eller egentligen heter det tydligen strukturera och kausala bevis lärde jag mig igår.
Citera
2014-04-17, 11:12
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men snälla du - jag ifrågasätter inte PON:s bedömning av artikeln på minsta vis. Jag skrev också redan från början "i stort sett". Jag ifrågasätter endast din och Fnurrans idé om att den kan användas för att dra slutsatser om hur tidningarna i stort bevakat målet.

Det måste väl ändå vara möjligt att begripa detta enkla faktum - t.o.m. för vår juridikexpert "Fnurran-jag-vet-inte-skillnaden-på-praxis-och-doktrin-i-tråden"

Vi var ganska många här som reagerade på ex: deras live rapportering.

Sen är jag övertygad om att skulle man se över alla artiklar så är de i huvudsak enig med åklagarna, ja.

Säga vad du vill om det, Men det är väl därför man kör krönikörer
(De får lite större svängrum i sitt tolkande etc. detta vet de flesta och bör dra ner trovärdigheten på hela artikeln i sig. De skyller gärna och ofta på sina krönikörer dessutom)
Citera
2014-04-17, 11:16
Medlem
Ur HR-domen;
AB har berättat om ett verktyg som varit vasst och bågformat och som han sett i KJ lägenhet vid något eller några tillfällen möjligen under år 2012 men har inte kunnat redogöra för när han senast sett detta. Med hänsyn till stickskadornas utseende passar en sådan typ av verktyg väl in i bilden men det kan, som tingsrätten anfört, inte fastslås att så är fallet.
Ur FUP sid 1227
AB beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds rita och berättar samtidigt att det är spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då blir vasst där.

Har man missförstått vittnet? När han pratar om att det är spetsigt menar han väl att det är vasst och spetsigt, fast längs med kanten. Det var ju så han ritade. Att verktyget var platt som ett stämjärn, med vasst och spetsigt i ena kanten.
Det kanske inte har något med domen att göra, men rätt ska väl vara rätt.
Med ett sådant verktyg blir alla sår oavsett djupet, lika breda.
Senast redigerad av Bajen2013 2014-04-17 kl. 11:27.
Citera
2014-04-17, 11:29
Medlem
Citat:
Märkligt att du inte kan tycka att den är intressant. På VB har man hittat tejpbitar som enligt SKL troligtvis kommer från samma rulle som man hittat hemma hos KJ. På rullen finns dessutom VB's blod.

Skulle den inte vara intressant bara för att den låg på ett skåp och inte på golvet? Det fanns faktiskt en hel del andra saker i KJ's lägenhet som inte låg på golvet.

Tejprullen skulle ju till och med vara intressant även om inte VBs blod fanns på den. Som det är nu finns blodet och det kan komma från en levande, döende eller sen 20 minuter död VB.

yes det stämmer och det är just precis därför (bortsett från att bilen varit olåst och används av andra) som KJ INTE kan bindas till brottet.
Citera
2014-04-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Ja det finns inga bevis att det skulle vara planerat mord. Visst kan man stycka ngn i dråp också? Dvs agerar i affekt. Tycker att domen är rimlig utifrån att det inte finns nog med bevis för planlagt mord.

finns det bevis på att det skulle vara ett dråp då? NEJ därför är domen inte rimlig.

OCH i fallet med VB handlar det om ett mord och inget annat.

Det går inte att resonera som så att "han kanske är skyldig" eller "så är han det inte" -- "låt oss kompromissa och döma för dråp" istället... nej det håller inte!!
Citera
2014-04-17, 11:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ja, eftersom de utdelar ett domslut i negativ riktning för KJ, så måste dom ju också hålla på skuldfrågan. Börjar dom tvivla där i skrift så är det ett helt felaktigt beslut. Så lång så gott.
Men vad baserar dom det på? Antaganden. Spekulationer. Och teknisk bevisning.
Exempel; De finner att mordvapnet kan vara det KJ kanska har haft hemma hos sig, som vittnet påstår.
1. De vet inte om det stämmer, det vittnet säger. Att KJ har haft något verktyg i hemmet.
2. De har ingen aning om exakt vad för sorts verktyg det är.
3. Verktyget som beskrivs stämmer inte med vad experterna säger om ett konformigt verktyg/föremål. Alltså med en spets. Ett spetsigt verktyg är inte vad vittnet beskriver.
Så där går mordvapnet bort.
Ett annat exempel är att de antar att lägenheten är mordplatsen.
OM så var fallet borde det finnas bevis för det. Eller rättare sagt det SKA finnas bevis att hitta i lägenheten. Inte i något rättsfall i historien, har man missat en mordplats, där offret huggits 11 gånger i kroppen med ett vasst föremål. Berätta gärna för oss lekmän, hur det kan saknas så pass många bevis, och finnas så många antaganden i domen, när svensk lagstiftning är glasklar över att det inte får finnas rimliga tvivel till det Åklagarna framställer och vad man ska döma för?
De måste uttrycka sig så nu när de fäller för dråp. De kan fria KJ, och säga sanningen. Att man inte har tillräckliga bevis för den påstådda kedjan av indicier. Och fortsätta med det som Hovrätten gav bakslag till Åklagarna, att utredningen är för tunn.
Det är synd att inte HR friar, och skickar tillbaka ärendet för vidare utredning. Det behövs fler bevis i någon riktning. Sen skulle HD kunna ta upp detta ärende.

Med en friad och frisläppt Kristoffer Johansson kommer mordet på Vatchareeya Bangsuan aldrig att kunna lösas, det finns inte ett enda spår som leder till någon annan än till KJ, och utredarnas smala lycka var att blodbesudling påträffades i bagageutrymmet på han bil - det monumentala slarvet i den här mordhistorien sett från gm-perspektiv. Utan detta "bevis" på KJ:s skuld/inblandning hade ärendet stått kvar på ruta ett.

Edit: Det är ingen tillfällighet att bevis och spår praktiskt taget helt saknas i det här mordfallet. Mordet var mycket noggrant planerat, förövarna har lagt mer mycket möda på det här - men det räckte inte ända fram för KJ:s del ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-17 kl. 11:46.
Citera
2014-04-17, 11:48
Medlem
Imthisnices avatar
Och nu när det ändå diskuteras pressetik vill jag åter lyfta:

Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/schonbecks-ilska-varfor-undersoka-en-xbox-8360407.aspx

Citerar:
"Thomas Olsson är, som bekant, en upptagen brottsmålsadvokat.

– Ja, men då kanske man inte ska ta på sig mer än vad man kan hantera? säger Schönbeck.
Ingen tillräcklig expertis?

Varken hon eller Anna Bergström hade i går tagit ställning till om de kommer att gå Thomas Olsson till mötes och hämta in Xboxen.
– Jag kan inte förstå vad det är för vits med att undersöka den, säger Ulrika Schönbeck som inte heller kan erinra sig något tidigare av hennes mål där en spelkonsol har analyserats."

"Känner du till att man kan chatta via en Xbox?

– Jaså? Hade inte en aning om det. Jag har bara fått för mig att det är en spelkonsol. Men även om den har använts under den aktuella perioden, hur ska vi veta att det är Kristoffer som har gjort det?"

De kanske borde haft dessa modiga citaten ifrån ÅK i HR för att lättare kunnat se deras snäva syn genom hela utredning, om hur det inte bevisar något för GM:s del trots att man inte vet att det går att ex: chatta på konsolen eller ens undersökt en sådan i ett mordfall. så väljer man att spekulera fritt om detta i media och med media och tillochmed bedyra att det inte ändrar något.

Vad hade skett ifall det funnits chattar?

Ställ er nu frågorna:

Så detta är en undersökning som förts framåt med vidgad vy?

Så detta är en undersökning där domarna tagit fasta på objektivitetsprincipen?

(Vilken egentligen kan ses starta redan hos polis som sedermera förs vidare till åklagare för att landa i domarnas händer för bedömning, ju mer objektivitet i undersökning desto mer fakta till rätten.)
Citera
2014-04-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ur HR-domen;
AB har berättat om ett verktyg som varit vasst och bågformat och som han sett i KJ lägenhet vid något eller några tillfällen möjligen under år 2012 men har inte kunnat redogöra för när han senast sett detta. Med hänsyn till stickskadornas utseende passar en sådan typ av verktyg väl in i bilden men det kan, som tingsrätten anfört, inte fastslås att så är fallet.
Ur FUP sid 1227
AB beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds rita och berättar samtidigt att det är spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då blir vasst där.

Har man missförstått vittnet? När han pratar om att det är spetsigt menar han väl att det är vasst och spetsigt, fast längs med kanten. Det var ju så han ritade. Att verktyget var platt som ett stämjärn, med vasst och spetsigt i ena kanten.
Det kanske inte har något med domen att göra, men rätt ska väl vara rätt.
Med ett sådant verktyg blir alla sår oavsett djupet, lika breda.

Kan det röra sig om två mordvapen?
Citera
2014-04-17, 12:17
Medlem
Imthisnices avatar
Ang. Alternativ teori: plantering.

så verkar ju inte ÅK heller kunna dra sig till minnes att någon någonsin försökt att plantera ut något på en brottsplats, det är helt osannolikt säger de!

men det finns, dessutom i ett av Norrbottens största mordfall, planteringen av 16st olika patronhylsor i CS fallet det US själv var ÅK i. Här lyckades dock inte GM.

Jag säger inte att så har skett men utesluter det inte heller för det finns inget/inga hjälpfaktum att styrka blodet i bagage med. (såsom man kunnat gjort om man med tidsangivelser kartlagt bagagets innehåll och rörelse där i och med ex: kriminalteknisk undersökning av medresenärers bagage i hopp om att styrka åtalet emot gm eller i hopp om att finna rätt väska/emballage etc. Som besudlat list och matta.)

utan besudlingar på ratt interiör eller lägenhet är detta svårt att koppla till person utan hjälpfaktum och då pga. All rörelse i och kring bagage, samt att denna avsaknad av fynd är mycket ovanliga och ska beaktas som bevis som talar för den åtalade då det är ovanligt av en orsak och med de 16 patronhylsorna färskt i minnet blir det ännu svårare att inte beakta att en alternativ teori är möjlig och därmed kan rimlig tvivel finnas.
Citera
2014-04-17, 12:41
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Varför det? Tejpbitarna på VB kommer ju troligtvis från samma tejprulle. Fast det inte går att visa att blodet kommer från en död VB. Om det sen är indicium eller bevis kan såklart diskuteras. Eller egentligen heter det tydligen strukturera och kausala bevis lärde jag mig igår.

Hur skulle den kunna användas som ett hållbart bevis med +1 som bevisvärde ? Den kan lika gärna vara helt betydelselös i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in