Citat:
Ursprungligen postat av
razer9711
Du förvirrar dig själv med fakta. Gjorde jag med, då jag stod inför högskolevalet. Använd "singla-en-slant" metoden. Den går ut på att du har två val, sätter den ena på klave osv. Därefter singlar du, då den är i luften så hoppas du på att den ska landa på klave. Whips där har du svaret. Alltså du vet redan vad du vill. Det sitter bara i det omedvetna delen, gäller att fram det till det medvetna

.
Det där var faktiskt riktigt smart. Jag ska definitivt köra på det om jag fortfarande inte bestämt mig till på tisdag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Soulsurfer
Får man fråga vad som fick dig att välja bort D? Frågar då jag själv tycker både utbildningarna är intressanta, men har även andra jag funderar på som jag håller i princip lika högt, om inte högre (vet inte vad jag vill).
Jag väljer bort D som utbildning men jag väljer inte bort datatekniken, utan den är jag fortfarande intresserad av. Bara för att förtydliga
Valde bort D pga jag tror att IT-branschen är en av få branscher där det faktiskt inte spelar jättestor roll om man läst D sålänge man har kompetensen, och det räknar jag med att få dels via datatekniska inriktningen och dels via självstudier. Har redan sysslat med lite programmering och tänker definitivt fortsätta. Man kan ju bevisa ens intresse för arbetsgivare på andra sätt än med en examen, vilket är ganska unikt för datateknik tror jag, det är bara att slänga upp en github eller koda ihop något. "Det är enklare att lära sig programmera på egen hand än att lära sig industriell ekonomi på egen hand" tänker jag typ.
Till sist var det ändå en blandning av de ökade möjligheterna till variation i arbetsroller som I har, något högre status och lön samt mer lockande utbildning. Både LiTH och LTH hade ganska mycket hårdvara i deras D-program (jag uteslöt mjukvaruteknik/IT innan jag uteslöt D) vilket jag inte var så taggad på. Kursarna spelade en roll, man vill ju dels ha ambitiösa, skarpa och drivna och (faktiskt, även om det låter ganska ytligt) helst en del tjejer också. Även mitt egna intresse spelade in, jag ville inte bara hålla på med programmering utan gärna få in ekonomi eller åtminstone variation. Och då fanns bara I med teknisk inriktning datateknik att välja.
Det var så jag hamnade där jag är nu. Är det industriell ekonomi på LTH (bättre studentliv) eller LiTH (bättre utbildning) jag ska välja? Den som lever tills på tisdag får se.