2014-03-01, 10:28
  #1
Medlem
Nu ska jag söka till antingen civilingenjör Datateknik eller Industriell ekonomi (där jag ska gå datateknik-inriktning). Men vilket ska jag välja?

D
När jag skriver D menar jag främst programmering och utveckling av mjukvara. Är inte särskilt intresserad av hårdvaran i nuläget. Har alltid varit bra på datorer och teknik, på sistone även programmering. Jag vet att D på KTH skiljer sig från D på LTH som i sin tur skiljer sig från D på LiTH, vilket inte gör valet lättare. De utbildningar som känns mest aktuella är D på KTH och U (mjukvaruutveckling) och D på LiTH. Samtidigt som KTH är högst rankat ligger det tyvärr i Stockholm och U är ett helt nytt program med allt vad det innebär. LTH har jag inte hört nåt om, så vet inte hur de ligger till.

Fördelar:
  • Väldigt god arbetsmarknad i nuläget och en bit framöver?
  • Möjlighet till bra löner.
  • Möjlighet att jobba internationellt (programmering är ju inte landsspecifikt), vilket jag värderar väldigt högt.

Nackdelar:
  • Risk att bli kodslav, vilket jag absolut inte vill bli.
  • Risk för framtida outsourcing till Kina/Indien.
  • Väldigt specifik civilingenjörsutbildning, till skillnad från t.ex. I, vilket gör att man inte riktigt kan flytta mellan olika jobbområden?

I
Det har alltid funnits i tankarna men det var inte förrän jag jobbade ett par år inom en ekonomi-roll som jag verkligen fick upp ögonen för att ekonomi (och I) kunde vara intressant. Jag har alltid vetat att jag vill jobba med teknik men ju mer jag tänker efter så inser jag att summan av delarna teknik+ekonomi är större än delarna var för sig. Är mindre intresserad av finans och mer intresserad av att gå mot konsult/MC eller industrin.

Fördelar:
  • Eftertraktad utbildning på arbetsmarknaden i nuläget och en bit framöver?
  • Möjlighet till bra lön.
  • Mer variation i arbetsroller och möjlighet att jobba inom många områden.

Nackdelar:
  • Mindre bra möjligheter att jobba internationellt jämf. med t.ex. D.
  • Risk att inte anses lika bra på varken det ena eller det andra (kan inte koda lika bra som renodlad D, kan inte ekonomi lika bra som renodlad I).

Lärosäte
För min del är det LTH och LiTH som gäller för I, och KTH, LTH och LiTH som gäller för D/U. Jag har tröttnat på Stockholm och tror att det skulle göra mig gott att flytta till en studentstad som Lund eller Linköping.

KTH
Fördelar: Bäst på D. Nära till företagen.
Nackdelar: Ligger inte i studentstad.

LTH
Fördelar: Ligger i studentstad. Är bra rankat utomlands. Bra på I.
Nackdelar: D-programmet syns och hörs inte, vet väldigt lite om det.

LiTH
Fördelar: Ligger i studentstad. Först med I/D/U. Bra på dessa, särskilt I.
Nackdelar: Lägre rankat, även utomlands?

Så, vad gör jag?

TL;DR: I eller D? Lund eller Linköping (eller KTH för D)?
__________________
Senast redigerad av jollenstollen 2014-03-01 kl. 10:37.
Citera
2014-03-01, 13:56
  #2
Medlem
Pastmasters avatar
Tyvärr har D på LTH fått bristande kvalitet för sin utbildning av Universitetets kanslerämbete. De har ett år på sig att åtgärda problemen.

Jag tycker du ska satsa på Maskinteknik istället om du ska välja LTH.
__________________
Senast redigerad av Pastmaster 2014-03-01 kl. 14:00.
Citera
2014-03-01, 17:48
  #3
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Tyvärr har D på LTH fått bristande kvalitet för sin utbildning av Universitetets kanslerämbete. De har ett år på sig att åtgärda problemen.

Jag tycker du ska satsa på Maskinteknik istället om du ska välja LTH.
Det samma gäller Civing D, Bachelor I och Master I på KTH...

TS, om jag var du skulle jag satsa på D/IT på KTH. IT har visserligen en del elektronik och fysik, men i Åk. 3 kan du börja välja Ind.ek-kurser och slutligen påbörja en Ind.ek-master om det är det du är intresserad av. Känner du efter 3 år att I inte var din grej så kan du välja exakt samma Masterprogram som D.

Att Stockholm inte är någon studentstad ju sant, men det glömmer man efter några veckor på skolan då det finns gott om aktiviteter och fester om man bara engagerar sig lite i sektionslivet.

Alltså:

Om du vill ha en ren programmeringsutbildning - Välj D.
Om du vill ha en ekonomiutbildning med lite inslag av datalogi - Välj I.
Om du vill skjuta på valet och bestämma dig om 2-3 år, och är villig att läsa 3 st "hårdvarunära" kurser - Välj IT.

Det bör nämnas att IT håller till i Kista, 15 min utanför centrala stockholm.

EDIT: Jag rekommenderar KTH eftersom att det är det enda universitetet jag har studerat på. Hur våra utbildningar och studentliv ställer sig mot andra universitet kan jag inte säga något om.
__________________
Senast redigerad av Antt 2014-03-01 kl. 17:59.
Citera
2014-03-01, 19:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Tyvärr har D på LTH fått bristande kvalitet för sin utbildning av Universitetets kanslerämbete. De har ett år på sig att åtgärda problemen.

Jag tycker du ska satsa på Maskinteknik istället om du ska välja LTH.
UKÄ-rankingen har diskuterats förr och den ger jag faktiskt inte mycket för. Vet du något mer om D på LTH? Vill för övrigt förtydliga att jag endast är intresserad av D/IT/U och I.

Citat:
Ursprungligen postat av Antt
TS, om jag var du skulle jag satsa på D/IT på KTH. IT har visserligen en del elektronik och fysik, men i Åk. 3 kan du börja välja Ind.ek-kurser och slutligen påbörja en Ind.ek-master om det är det du är intresserad av. Känner du efter 3 år att I inte var din grej så kan du välja exakt samma Masterprogram som D.

Att Stockholm inte är någon studentstad ju sant, men det glömmer man efter några veckor på skolan då det finns gott om aktiviteter och fester om man bara engagerar sig lite i sektionslivet.
Att flytta iväg från Stockholm, eller åtminstone att flytta hemifrån, står ganska högt uppe på min lista. Jag har hyfsad koll på både D och IT (på KTH) och jag väljer D framför IT. Tack för din input! Vad mer kan du berätta om D på KTH?
Citera
2014-03-02, 16:08
  #5
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Vad mer kan du berätta om D på KTH?
Nu studerar jag inte D, men jag känner många som gör det. Och jag har läst många kurser gemensamt med D, så lite random fakta/åsikter/intryck kan jag nog bidra med:
  • De läser lite mindre matte än andra civilingenjörer (på gott och ont antar jag).
  • D-sektionen har bra kontakt med näringslivet. Speciellt med lite roligare företag som Spotify, Google, DICE osv. Deras arbetsmarknadsdag (D-dagen) har bra rykte bland företag och studenter.
  • Dataloger är bra på att festa och dyker gärna upp i en stor grupp på evenemang. Speciellt större evenemang som marsalksittningar, Sjöslaget och Åre-veckan.
  • Kvaliteten på lärarna/föreläsarna varierar, från de värsta till bland de bästa jag har stött på.
  • Föreläsningssalarna i D- och F-byggnaderna är hemska.
  • D gillar uppenbarligen programmering, och det verkar inte vara något annat än Java som används i undervisningen. I alla fall under de första 3 åren.
  • Om jag har förstått deras programkatalog rätt så har de inga valbara kurser under åk. 1-3. Det här sätter stora begränsningar på val av Master i åk. 4. Det är möjligt att det finns lite frihet om man pratar med programansvarig, I don't know.
Citera
2014-03-03, 13:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
De läser lite mindre matte än andra civilingenjörer (på gott och ont antar jag).
Det gillar jag, dvs mindre ren matte och mer tillämpad.
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Dataloger är bra på att festa och dyker gärna upp i en stor grupp på evenemang. Speciellt större evenemang som marsalksittningar, Sjöslaget och Åre-veckan.
Det trodde jag verkligen inte. Har ju hört från en del vänner som går på KTH (inkl. några från D) att D har den högsta koncentrationen socialt inkompetenta (är själv inte jättesocial men nu snackar vi tydligen en helt annan nivå av socialt handikapp)
Tack för infon, väldigt intressant. Vad ser du dig själv göra om fem år? Hur ser arbetsmarknaden ut för IT och D? Vad blir man?

Men frågan är fortfarande öppen att besvara: blir det I (med inriktning data) eller D? Lund eller Linköping (eller KTH för D)?
Citera
2014-03-03, 15:53
  #7
Medlem
maenskligs avatar
D/IT på LTH eller D/IT/U på LiTH. Vilket program du väljer i slutändan beror på hur mycket datorteknik samt programmering du vill läsa. Mer programmering: IT/U, mer datorteknik: D (tvärtom för KTH)

Men om jag ska säga något program får jag väl ta D på LTH då, som har fler specialiseringar än IT på LTH. Närhet till både Malmö och Köpenhamn + studentstad gör lärosätet till det bästa valet.

Vad gäller I-vägen så låter det bara slöseri med tid om du ändå vill läsa en D-master, kötta programmering från början istället och läs ekonomikurserna på fritiden. Oroa dig inte för eventuell outsourcing.
Citera
2014-03-03, 17:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
D/IT på LTH eller D/IT/U på LiTH. Vilket program du väljer i slutändan beror på hur mycket datorteknik samt programmering du vill läsa. Mer programmering: IT/U, mer datorteknik: D (tvärtom för KTH)
Jag är betydligt mer intresserad av programmering än datorteknik, därav D på KTH och U/IT på LiTH. Lund verkar ha mycket datorteknik i både D och IT (jämfört med KTH/LiTH) vilket är lite dåligt faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Men om jag ska säga något program får jag väl ta D på LTH då, som har fler specialiseringar än IT på LTH. Närhet till både Malmö och Köpenhamn + studentstad gör lärosätet till det bästa valet.
Kommentar på programmering vs. datorteknik på D/IT på LTH? För övrigt hör man nästan knappt någonting om LTH, för mig verkar det som KTH och LiTH är de två som ligger i täten.

Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Vad gäller I-vägen så låter det bara slöseri med tid om du ändå vill läsa en D-master, kötta programmering från början istället och läs ekonomikurserna på fritiden. Oroa dig inte för eventuell outsourcing.
Ja, alltså i tredje året på I måste man ju välja teknisk profil och då finns bl.a maskinteknik, systemteknik och datateknik. Jag hade tänkt välja datateknik där. Senare i åk 4 måste man ju även välja ekonomisk inriktning, där hade jag tänkt logistik eller ekonomiska informationssystem. Så det blir inte en D-master utan snarare en I:are med D-bakgrund (hoppas jag).

Ett alternativ skulle ju vara D/U/IT med en kandidat i ekonomi vid sidan om men Linköping håller lite låg kvalitet i ekonomin tycker jag. Där ligger Lunds ekonomi bättre till, men deras datateknik sämre till (eftersom jag knappt vet något om den, förutom att den innehåller mycket datorteknik). Dessutom får man inte "namnet" som man får av I, och inte heller kurskamraterna och exponeringen. Det är nästan en av de viktigaste anledningarna till att jag inte plockar ihop en egen examen.
Citera
2014-03-03, 17:00
  #9
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Det trodde jag verkligen inte. Har ju hört från en del vänner som går på KTH (inkl. några från D) att D har den högsta koncentrationen socialt inkompetenta.
Ja det tvivlar jag inte på.
Men det märks inte på de personer man träffar i kårsammanhang (pubar, sittningar, näringslivsaktiviteter osv.).

Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Tack för infon, väldigt intressant. Vad ser du dig själv göra om fem år? Hur ser arbetsmarknaden ut för IT och D? Vad blir man?
Jag hoppas att jag jobbar med något relaterat till min Master, dvs mjukvaruutveckling. Jag gillar programmering, men planerar absolut inte att jobba med front-end code monkey business.

Det är svårt att säga något om arbetsmarknaden för programmen i stort, eftersom att så mycket beror på ens val av master. Media påstår att folk är i desperat behov av civilingenjörer inom data/IT, men jag förblir skeptisk. Om man nöjer sig med att jobba med webbutveckling (front-end grejer) så ser det riktigt ljust ut. Men jag ser det som slöseri på kompetens, varför utbilda sig i 5 år för att utföra ett arbete som vilken gymnasieelev som helst skulle kunna utföra?

Med andra ord: Finns det jobb för en nyexad civilingenjör inom data eller IT? Absolut. Utan tvekan.

Finns det jobb som faktiskt kräver kompetenta civilingenjörer? Nja, den marknaden är ganska mättad. I alla fall i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Antt 2014-03-03 kl. 17:03.
Citera
2014-03-03, 17:39
  #10
Medlem
Jag går ut tredje året på KTH's D-linje nu till sommaren (går civ.ing). Kan ge en liten överblick på upplägget som du bör ta med en nypa salt då jag skriver direkt från hur jag kommer ihåg det.

Första året var ren introduktion till Java, inte bara programmering och syntax utan även tidskomplexitet. Tror även det ingår en kurs i Go för parallellprogrammering. Dock är det mycket matte första året men det har tydligen underlättats nu och man har tagit bort en matte kurs och en fysikkurs, i princip alla jag känner på D släpar på dessa två kurser även i trean men jag har klarat alla mina kurser hittils. Är lite kritisk till att man valt att ta bort den mattekursen (Flervariabelanalysen), den fysikkursen kan dock kvitta.

Andra året så går man in på djupet om hur en dator fungerar, man får interagera med lite hårdvara och programmera lite i C och Assembler mot en bräda. Sen så har man även i årskurs två en ganska omfattande programmeringskurs som går igenom C, Haskell och Prolog men har även en syntax del som behandlar reguljära uttryck och lexikalanalys med mera. Tror även en kurs i MATLAB ligger i tvåan. Sen är det nån kurs i logik, sannolikhetsteori och linjär algebra i tvåan också.

I trean är det stor fokus på algoritmer och tidskomplexitet, en riktigt bra kurs som är utmanande men mycket givande. Sen även en kurs i datasäkerhet. Därefter är det i princip bara projekt och kexjobb förutom en mattekurs i Diskret Matematik.

Är dock lite besviken på folket som går på D-linjen, många tycker inte om att programmera är min uppfattning. De ska bli chefer och projektledare tydligen. Men det finns säker en bunt, jag har bara inte träffat de ännu. Skulle vara kul att göra något programmeringsprojekt på fritiden med någon från D, bara för nöjjets skull.

Slutligen skulle jag vilja påpeka att den där UKÄ-enkäten var felaktigt utförd, det var mycket rabalder kring den här på KTH. Läste även en nyhetsartikel om detta http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/misslyckade-utvarderingar-morkas_3315300.svd

Tillägg: Såg att du velar mellan Industriell Ekonomi och D. Några som går på D-linjen väljer sedan att ta sin master i Industriell Ekonomi, dock måste du läsa 3 extra kurser men det ges tid för det. Vet dock inte hur arbetsgivare och annat ser på detta eller vad man blir efter detta dock.
__________________
Senast redigerad av der-monger 2014-03-03 kl. 17:54.
Citera
2014-03-03, 20:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Ja det tvivlar jag inte på.
Men det märks inte på de personer man träffar i kårsammanhang (pubar, sittningar, näringslivsaktiviteter osv.).
Jo, det förstås. De som söker sig till kåren är nog inte de asociala personerna. Men farhågan är ändå att det finns lite för många såna bland D:are i allmänhet. Är ju som sagt inte världens festperson men lite socialt liv måste man ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Jag hoppas att jag jobbar med något relaterat till min Master, dvs mjukvaruutveckling. Jag gillar programmering, men planerar absolut inte att jobba med front-end code monkey business.
Jag hittade inte mjukvaruutveckling som master, varken under D eller IT. Åsyftas datalogi eller något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Det är svårt att säga något om arbetsmarknaden för programmen i stort, eftersom att så mycket beror på ens val av master. Media påstår att folk är i desperat behov av civilingenjörer inom data/IT, men jag förblir skeptisk. Om man nöjer sig med att jobba med webbutveckling (front-end grejer) så ser det riktigt ljust ut. Men jag ser det som slöseri på kompetens, varför utbilda sig i 5 år för att utföra ett arbete som vilken gymnasieelev som helst skulle kunna utföra?

Med andra ord: Finns det jobb för en nyexad civilingenjör inom data eller IT? Absolut. Utan tvekan.

Finns det jobb som faktiskt kräver kompetenta civilingenjörer? Nja, den marknaden är ganska mättad. I alla fall i Sverige.
Den mest populära mastern sägs vara datalogi, och det är också den jag siktar på. Du ger en mer nyanserad bild av läget än många andra källor, kan du berätta lite mer konkret - är det (relativt) dåliga utsikter för kvalificerade jobb? Är själv inne på mjukvaruutveckling, dvs back-end, även om jag inte har något emot front-end om jobbet i övrigt är tillräckligt tilltalande.

Och fotnoten om att marknaden är mättad "i Sverige": tänker du utomlands? Tänker du själv jobba utomlands och hur ser möjligheterna ut, är det många som gör det?
Citera
2014-03-03, 21:27
  #12
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Jag hittade inte mjukvaruutveckling som master, varken under D eller IT. Åsyftas datalogi eller något annat? Den mest populära mastern sägs vara datalogi, och det är också den jag siktar på.
Det finns några stycken som är valbara för IT, vet inte vad som finns att välja mellan för D. Min heter "Programvaruteknik för Distribuerade System", eller "Software Engineering of Distributed Systems". Datalogi-mastern verkar vara inne på ungefär samma spår, men den är möjligtvis lite bredare och täcker flera områden inom datalogi.

Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Du ger en mer nyanserad bild av läget än många andra källor, kan du berätta lite mer konkret - är det (relativt) dåliga utsikter för kvalificerade jobb? Är själv inne på mjukvaruutveckling, dvs back-end, även om jag inte har något emot front-end om jobbet i övrigt är tillräckligt tilltalande.

Och fotnoten om att marknaden är mättad "i Sverige": tänker du utomlands? Tänker du själv jobba utomlands och hur ser möjligheterna ut, är det många som gör det?

Jag tror att jobben finns, men att de kan vara lite svåra att hitta. Speciellt för en nyexad eller studerande som är ute efter mer än bara bra lön. Jag har gått runt och pratat med diverse företag under de mässor som hålls på KTH, jobben de erbjuder (och aktivt söker civilingenjörer för) känns ofta väldigt simpla och passar sällan bra in på utbildningen. Det är i alla fall min uppfattning.

Exempel på kunskaper som efterfrågas är diverse plattformar och bibliotek (Android, .NET, younameit), samt metoder och språk som används vid webbutveckling. Visst har man de kunskaperna, men det räcker med att ta en 7.5hp sommarkurs för att få dem. Inte 300hp ingenjörsutbildning.

Huruvida det ser bättre ut utomlands vet jag faktiskt inte, men jag antar och hoppas det. Personligen skulle jag helst jobba i Sverige, men om det skulle dyka upp ett erbjudande med ett givande utlandsjobb skulle jag inte tacka nej.. Om inte annat så är det ganska vanligt att folk startar egna företag och jobbar med egna idéer.

EDIT:
Det slog mig just att jag har byggt en stor del av min uppfattning av arbetsmarknaden genom samtal/intervjuer/bemanningsföretag. Jag har alltså inte jobbat med något av det jag pratar om här. Jag inser att de personerna man pratar med ofta jobbar med HR, och kanske inte är så insatta i de arbeten som de rekryterar folk för. Det kan förstås ge en skev bild, och det finns en risk att jag har dragit några förhastade slutsatser. Ta allt med en nypa salt, och någon får gärna rätta mig om jag har fel!
__________________
Senast redigerad av Antt 2014-03-03 kl. 22:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in