2014-03-30, 18:14
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Annars så tycker jag ingen är direkt dryg på LTH förutom de som läser I. Där hittar du snobbarna och snobbarna light är väl de som läser V och L. Folk som bara har pengar som motivation.
Hur är I på LTH? Och hur är D på LTH? All info välkomnas.
Citera
2014-03-30, 18:31
  #38
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Hur är I på LTH? Och hur är D på LTH? All info välkomnas.
Skillnaden är natt och dag. Överklassen är väldigt utbrett på I. Jag skulle nog säga att D har blandat med nördar och lite medelklasstereotyper. Du hade trivts där mer än på I.

V, L, I= snobbar i största allmänhet. Är man intresserad av dessa ämnen som programmen har råder jag att välja ett annat lärosäte. Vissa säger att folket är trevliga och så men när man har gått en tid på LTH upptäcker man deras falska identitet som visar sig vara det motsatta. Kanske trevliga på nollningen, men du lär bli utfryst när de har hittat sina stela övre medelklassvänner.

D, E= nördarna dominerar här. Tillhör man själv inget fack kommer man stortrivas i dessa sektioner. Enda nackdelen är Medicin och teknik. Kommer det in dryga övre medelklasskillar istället för tjejer blir det en nackdel.

F, M= blandat.

W, K= Jätteintresserade av sina ämnen och kommer lite från olika små kommuner. Inget överfint folk precis. Men de är helt normala och följer inga särskilda klädnormer. Det är intresset som räknas.
Citera
2014-03-30, 20:44
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Skillnaden är natt och dag. Överklassen är väldigt utbrett på I. Jag skulle nog säga att D har blandat med nördar och lite medelklasstereotyper. Du hade trivts där mer än på I.

V, L, I= snobbar i största allmänhet. Är man intresserad av dessa ämnen som programmen har råder jag att välja ett annat lärosäte. Vissa säger att folket är trevliga och så men när man har gått en tid på LTH upptäcker man deras falska identitet som visar sig vara det motsatta. Kanske trevliga på nollningen, men du lär bli utfryst när de har hittat sina stela övre medelklassvänner.

D, E= nördarna dominerar här. Tillhör man själv inget fack kommer man stortrivas i dessa sektioner. Enda nackdelen är Medicin och teknik. Kommer det in dryga övre medelklasskillar istället för tjejer blir det en nackdel.

F, M= blandat.

W, K= Jätteintresserade av sina ämnen och kommer lite från olika små kommuner. Inget överfint folk precis. Men de är helt normala och följer inga särskilda klädnormer. Det är intresset som räknas.

Vad skulle du säga om de som går infoCom?
Citera
2014-03-30, 22:00
  #40
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Vad skulle du säga om de som går infoCom?
De tillhör D-sektionen men har förkortningen C. Helt ofarliga jämfört med I, V och L.

Om man ska ösa på med fakta:

Rosa overall
Maskot: Rosa Pantern

D-sektionen: Datateknik, InfoCom.
__________________
Senast redigerad av Pastmaster 2014-03-30 kl. 22:07.
Citera
2014-04-05, 17:01
  #41
Medlem
Sakta men säkert börjar det närma sig. Är fortfarande osäker på vad jag ska välja. Det är förbannat svårt att välja mellan Linköping och Lund. Sorry KTH, ni är nog för det mesta ute ur matchen.

Linköping:

Bra på I och bra på D, lite av deras flaggskepp. Dock mindre studentliv, och man håller sig lite mer till sina egna sektion. Dessutom mindre "prestige"/välkänt universitet. Får helt enkelt känslan av att Lunds studentliv och atmosfär är bättre än Linköpings. Dock lättare att få bostad.

Lund:
Inte lika bra på I eller D som LiTH (åtminstone för mina syften). Jag har verkligen inte hört någonting alls om D på LTH. Nästan lite skrämmande faktiskt. Dock bättre studentliv, fler studenter och större universitet samt nationer och sektioner och mer blandning av folk från olika program. Dessutom mer "prestige"/välkänt universitet. Dock svårare att få bostad. Får känslan av att folk nere i Skåne helt enkelt blir mer sociala och goa.

Frågan är fortfarande om Lunds (påstått?) bättre studentliv är värt så pass mycket mer att man byter det mot en lite "sämre" utbildning...
Citera
2014-04-11, 17:46
  #42
Medlem
God kväll gott folk! Jag har efter mycket tänkande beslutat mig för att välja bort civilingenjör datateknik.

Så nu står valet bara mellan industriell ekonomi på LTH och industriell ekonomi på LiTH.

Problemet är att LTH har bättre studentliv (mer varierat) medan LiTH har bättre utbildning (mer intressanta inriktningar och annat). Har fortfarande inte lyckats komma på vilket jag ska prioritera först. Alla åsikter uppskattas.
Citera
2014-04-11, 18:23
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
God kväll gott folk! Jag har efter mycket tänkande beslutat mig för att välja bort civilingenjör datateknik.

Så nu står valet bara mellan industriell ekonomi på LTH och industriell ekonomi på LiTH.

Problemet är att LTH har bättre studentliv (mer varierat) medan LiTH har bättre utbildning (mer intressanta inriktningar och annat). Har fortfarande inte lyckats komma på vilket jag ska prioritera först. Alla åsikter uppskattas.

Du förvirrar dig själv med fakta. Gjorde jag med, då jag stod inför högskolevalet. Använd "singla-en-slant" metoden. Den går ut på att du har två val, sätter den ena på klave osv. Därefter singlar du, då den är i luften så hoppas du på att den ska landa på klave. Whips där har du svaret. Alltså du vet redan vad du vill. Det sitter bara i det omedvetna delen, gäller att fram det till det medvetna.
Citera
2014-04-11, 18:36
  #44
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
God kväll gott folk! Jag har efter mycket tänkande beslutat mig för att välja bort civilingenjör datateknik.

Så nu står valet bara mellan industriell ekonomi på LTH och industriell ekonomi på LiTH.

Problemet är att LTH har bättre studentliv (mer varierat) medan LiTH har bättre utbildning (mer intressanta inriktningar och annat). Har fortfarande inte lyckats komma på vilket jag ska prioritera först. Alla åsikter uppskattas.
Får man fråga vad som fick dig att välja bort D? Frågar då jag själv tycker både utbildningarna är intressanta, men har även andra jag funderar på som jag håller i princip lika högt, om inte högre (vet inte vad jag vill).
__________________
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-11 kl. 18:41.
Citera
2014-04-11, 20:26
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Du förvirrar dig själv med fakta. Gjorde jag med, då jag stod inför högskolevalet. Använd "singla-en-slant" metoden. Den går ut på att du har två val, sätter den ena på klave osv. Därefter singlar du, då den är i luften så hoppas du på att den ska landa på klave. Whips där har du svaret. Alltså du vet redan vad du vill. Det sitter bara i det omedvetna delen, gäller att fram det till det medvetna.
Det där var faktiskt riktigt smart. Jag ska definitivt köra på det om jag fortfarande inte bestämt mig till på tisdag.

Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Får man fråga vad som fick dig att välja bort D? Frågar då jag själv tycker både utbildningarna är intressanta, men har även andra jag funderar på som jag håller i princip lika högt, om inte högre (vet inte vad jag vill).
Jag väljer bort D som utbildning men jag väljer inte bort datatekniken, utan den är jag fortfarande intresserad av. Bara för att förtydliga

Valde bort D pga jag tror att IT-branschen är en av få branscher där det faktiskt inte spelar jättestor roll om man läst D sålänge man har kompetensen, och det räknar jag med att få dels via datatekniska inriktningen och dels via självstudier. Har redan sysslat med lite programmering och tänker definitivt fortsätta. Man kan ju bevisa ens intresse för arbetsgivare på andra sätt än med en examen, vilket är ganska unikt för datateknik tror jag, det är bara att slänga upp en github eller koda ihop något. "Det är enklare att lära sig programmera på egen hand än att lära sig industriell ekonomi på egen hand" tänker jag typ.

Till sist var det ändå en blandning av de ökade möjligheterna till variation i arbetsroller som I har, något högre status och lön samt mer lockande utbildning. Både LiTH och LTH hade ganska mycket hårdvara i deras D-program (jag uteslöt mjukvaruteknik/IT innan jag uteslöt D) vilket jag inte var så taggad på. Kursarna spelade en roll, man vill ju dels ha ambitiösa, skarpa och drivna och (faktiskt, även om det låter ganska ytligt) helst en del tjejer också. Även mitt egna intresse spelade in, jag ville inte bara hålla på med programmering utan gärna få in ekonomi eller åtminstone variation. Och då fanns bara I med teknisk inriktning datateknik att välja.

Det var så jag hamnade där jag är nu. Är det industriell ekonomi på LTH (bättre studentliv) eller LiTH (bättre utbildning) jag ska välja? Den som lever tills på tisdag får se.
Citera
2014-04-14, 22:33
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Det var så jag hamnade där jag är nu. Är det industriell ekonomi på LTH (bättre studentliv) eller LiTH (bättre utbildning) jag ska välja? Den som lever tills på tisdag får se.
God kväll gott folk!

Har skickat in en preliminär ansökan med civilingenjör industriell ekonomi på LiTH som första val, följt av LTH.

Har dock på mig till i morgon att ändra, och det kan fan behövas med tanke på hur mycket jag velar fram och tillbaka. Några sista tankar?
Citera
2014-04-17, 09:46
  #47
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
God kväll gott folk!

Har skickat in en preliminär ansökan med civilingenjör industriell ekonomi på LiTH som första val, följt av LTH.

Har dock på mig till i morgon att ändra, och det kan fan behövas med tanke på hur mycket jag velar fram och tillbaka. Några sista tankar?

Låter bra. Kommer ta hand om dig väl i höst
Citera
2014-04-17, 12:32
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Låter bra. Kommer ta hand om dig väl i höst
Haha, awesome! Några frågor i väntan på att hösten ska komma:

Studentliv, hur bra är det?
I-are i allmänhet, hur är de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in